F-16 jagerfly har haft problemer med landingsstel før

Det er ikke første gang, at et F-16 fly har haft svært ved at slå landingsstellet ud, fortæller oberst fra flyvevåbnet.

De danske F-16 fly er slidte, indrømmer oberst og chef for kamppiloterne. (© Forsvaret.dk)

Det var et defekt landingsstel, der gjorde, at en F-16 pilot i dag måtte kaste sig selv ud med katapultsæde over Rømø.

Netop landingsstellet er et ømt punkt på F-16-flyene, fortæller oberst og chef for Fighter Wing Skrydstrup, Anders Rex til DR Nyheder.

Han har hørt om andre tilfælde, hvor landingsstellet på F-16 fly ikke ville folde sig ud.

- Vi har kendskab til, at det er sket før. Men det er meget sjældent, efter hvad jeg har fået at vide.

Mens landingsstellet altså kan give F-16 flyene problemer, så er det nærmest uhørt, at det fører til at piloten må skyde sig ud af et dansk fly på denne måde.

- Jeg har ikke oplevet noget som dette, siden jeg kom med i 1999, siger Anders Rex.

De danske F-16-fly har tidligere været kritiseret for at være gamle og slidte.

Så sent som i august i år anbefalede forsvarschef Peter Bartram, at de danske F-16-fly, der var udsendt til bombetogter mod Islamisk Stat-soldater i Irak, blev kaldt hjem i mindst et år, fordi flyene var "nedslidte".

Oberst Anders Rex indrømmer, at F-16-flyene måske har set bedre dage.

- De er ikke unge, de her fly. Men de er vedligeholdt og vi har gode mekanikere. Så vi tror umiddelbart ikke, at det er fordi flyene er slidt ned, siger han til DR Nyheder.

Havarikommissionen skal nu undersøge præcis, hvad der skete, da F-16-flyet styrtede ned.