Eksperter kritiserer flyselskaber: De gør det ofte svært at få kompensation

Det kan koste Norwegian over en million kroner, at 260 flypassagerer blev fanget flere dage i Thailand.

Flyselskabet Norwegian risikerer at skulle udbetale en stor kompensation til de mange passagerer, der i flere dage har været fanget i Bangkok. (Foto: © TT News Agency, Scanpix)

Det kan blive en dyr omgang for Norwegian, at et af flyselskabets maskiner i fredags fik tekniske problemer i Bangkok og ikke kunne flyve mod København.

Det betød, at 260 passagerer blev forsinkede og dermed formentlig har krav på kompensation.

Da rejsen fra Thailand er længere end 3.500 kilometer uden for EU, har de hver især krav på 600 euro (4.477 kroner), hvis det bliver vurderet, at forsinkelsen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder, som flyselskabet ikke er herre over.

Det vil i så fald koste Norwegian over 1,1 million kroner.

Til trods for at de fælles EU-regler på området er helt tydelige, er det ikke altid lige til for passagererne at få den økonomiske kompensation, som de har krav på.

Flyselskaber laver krumspring

Det fortæller flere af de aktører, der arbejder med at hjælpe forsinkede flyrejsende.

- Vi ser de her flyselskaber lave alle mulige krumspring for ikke at skulle udbetale kompensation, og vi har set mange gange, at de besværliggør klageprocessen og giver afslag, som viser sig ikke at være berettiget efterfølgende, siger Vibeke Myrtue Jensen, der er politisk rådgiver inden for transport i Forbrugerrådet Tænk.

Vibeke Myrtue Jensen er politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk. (© Forbrugerrådet TÆNK)

Hun anbefaler alle passagererne at klage til Norwegian, når de er kommet hjem. Og skulle de få et afslag der, skal de henvende sig til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Virksomheden Flyhjælp, der hjælper med at indhente kompensation hos flyselskaberne, oplever også, at det til tider kan være svært for passagerer at komme igennem med deres retmæssige krav, fortæller direktør Gustav Thybo.

Ingen juridiske konsekvenser

Han mener, at en del af årsagen skal findes i manglende sanktioner fra myndighedernes side, når flyselskaber ikke overholder deres økonomiske forpligtelser over for forsinkede passagerer.

- Flyselskaber kan i mange tilfælde slippe afsted med at undlade at informere passagerne om deres rettigheder, uden at det får konsekvenser.

- Det har ikke nogen juridiske konsekvenser for dem. Det vil sige, at hvis flyselskabet ikke overholder forpligtigelsen, så er der ikke en myndighed eller en domstol, der kan sanktionere dem for manglende overholdelse, fortæller han.

Størstedelen af de forsinkede passagerer i Bangkok er efterhånden kommet hjem, men der sidder stadig 50 tilbage i den thailandske hovedstad, som Norwegian med egne ord ’gør alt for’ at få hjem.

Ifølge Norwegian er de indlogeret på hoteller i byen, og de bliver holdt opdateret om situationen per sms. Flyselskabet skal også afholde de udgifter, der er i den forbindelse.