Ekspert retter hård kritik af skandaleramt kommune: 'De må til at forstå, at loven skal overholdes'

Nyborg Kommune skal aflevere 'yderligere oplysninger' til Socialministeriet i skandalesag på socialområdet.

Nyborg Kommune har ikke været præcise nok i deres redegørelse på socialområdet til Socialministeriet, der nu beder dem om at være 'helt konkrete' og 'specifikke'. (Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix) (Foto: © Tim Kildeborg Jensen, Ritzau Scanpix)

Socialministeriet er ikke tilfreds med den redegørelse, som Nyborg Kommune har afleveret i forbindelse med massive fejl, forråelse og hundredvis af lovbrud på socialområdet i den Østfynske kommune.

Derfor beder ministeriet nu i et brev, som DR har fået aktindsigt i, Nyborg Kommune om at være 'helt konkrete' og 'specifikke', når de skal give 'yderligere oplysninger' til ministeriet.

Socialministeriet har bedt om en redegørelse på baggrund af en rapport fra analysefirmaet BDO i december, som pegede på flere hundrede lovbrud - f.eks i forhold til manglende overholdelse af tidsfrister - mangelfuld og langsommelig sagsbehandling, manglende opfølgning og handling på underretninger, elementer af forråelsesadfærd og utilstrækkelig ledelse.

Ifølge Bente Adolphsen, der er jurist og ekspert i sociale børnesager, så er redegørelsen 'meget luftig og nærmest floskel-agtig'. Hun mener, at der er meget, som tyder på, at kommunen ikke har forståelse for, hvad det er, der er i vejen.

- Jeg opfatter ministeriets brev, som det samme som at sige "vi har faktisk ikke fået svar på, hvordan det er, I har tænkt jer at løse det her", siger hun.

Bente Adolphsen mener ikke, at Nyborg Kommune har formået at gøre noget ved de problemstillinger, som den har haft på socialområdet i årevis. Hun mangler, ligesom ministeriet, også konkrete tiltag i kommunens redegørelse til ministeriet.

- Redegørelsen forholder sig simpelthen ikke konkret til, hvordan kommunen vil vende den meget, meget alvorlige situation, den er i på socialområdet. Jeg tror ikke, at ministeriet føler, de har fået nogen som helst klar fornemmelse af, hvordan kommunen vil komme ud af det morads.

Socialministeriet har givet Nyborg kommune 14 dage til at udarbejde en ny redegørelse, som skal være i hænderne på ministeriet inden d. 29. marts.

I mellemtiden mener Bente Adolphsen, at kommunen har noget, de skal arbejde på.

- Nyborg Kommune må til at forstå, at loven skal overholdes. Det er helt ned i detaljen, at de skal have rettet ind.

Stiller for upræcise spørgsmål

I Nyborg kommune vil de forsøge at være mere konkrete og specifikke, når kommunen sender de ’yderligere oplysninger’ til ministeriet, lyder det fra kommunaldirektør i Nyborg kommune, Tim Jeppesen. Han mener dog, at ministeriets spørgsmål har været for brede og upræcise i første omgang.

Kommunaldirektøren læser desuden ikke Socialministeriets brev som et udtryk for, at Nyborg Kommunes første redegørelse ikke var god nok.

- Ministeriet skriver ikke til os, at vi ikke har gjort det godt nok, men de skriver selvfølgelig, at der er nogle ting, de gerne vil vide mere om.

Og dén opfattelse understreger bare hele Bente Adolphsens pointe, siger hun.

- Jeg spørger mig selv, om kommunen har fingrene nede i det her område på en måde, så de ved, hvad det er, der er galt, og hvad det er for en kritik, de har fået, og hvad skal der til for at ændre det.

- Jeg tror, der er en hel grundlæggende fejlforståelse af, hvad det vil sige at arbejde på et meget lovbestemt område, og ikke bare tro, man kan gøre, hvad der passer en.

Kommunaldirektør i Nyborg Kommune, Tim Jeppesen, har ikke haft mulighed for at stille op til et interview på baggrund af kritikken fra Bente Adolphsen.