Efterskoler: Mobiler og sociale medier skaber mere mistrivsel

Husk at have de unge med, når skolerne begrænser adgangen til mobilen, siger ekspert.

Langt de fleste efterskoler mener, at mobiler og sociale medier begrænser de unge i være med i fællesskabet på en efterskole. (Foto: © Dennis Olsgaard)

Sociale medier som Snapchat, Tik Tok og YouTube fanger efterskoleelevers opmærksomhed så meget, at det i højere grad end tidligere bærer en del af skylden for, at flere elever på landets efterskoler mistrives.

Det viser en rundspørge, DR har lavet.

Tre ud af fire efterskoler svarer, at elevernes trivsel - og evne til at indgå i fællesskabet - i stigende grad forringes af deres mobilforbrug.

En af dem er Oure Efterskole på Fyn, hvor mobilen nogle gange stjæler for meget fokus, siger forstander Mette Romer Søborg.

- Mobiltelefoner og sociale medier er noget, vi må arbejde med som en udfordring.

Mette Romer Søborg er forstander på Oure Efterskole.

Wilma Banke er elev på Oure Efterskole. Og hun kan godt genkende, at mobilen kan fange opmærksomheden for meget.

- Når der er aktivitet ude i fællesrummet, så er der nogle, der lukker sig mere inde, og det gør vi også selv nogle gange. Fordi det nogle gange er nemmere at lukke sig selv inde og sidde med sin mobiltelefon end at tage sig sammen og være sammen med de andre ude i fællesrummet.

Flere dropper ud af efterskolerne

Mens landets 241 efterskoler oplever rekordstort antal elever, så dropper flere også ud af efterskolerne.

Ifølge DR’s rundspørge hænger det stigende frafald sammen med mistrivsel. Og en del af forklaringen handler om mobiler og sociale medier, siger efterskolerne.

Ifølge Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskoleforeningen, er mediekulturen i forvejen voldsom, fordi de fleste unge er påvirket af en skærm det meste af dagen.

Og det bliver forstærket, når de unge kommer på efterskole.

- Eleverne bliver udfordret, når de kommer til det fysiske fællesskab på en efterskole, men tager det digitale, sociale liv med til skolen. Så meget kan de ikke kapere på én gang.

For Anne Mette Thorhauge, medieforsker på Københavns Universitet, kan mobilerne være en livline, eleverne griber til, når de føler sig overvældet af en ny verden på en efterskole.

- Og hvis man holder for meget fast i det gamle, så er det sværere at gå ind i det nye. Det kan være til skade for fællesskabet på en efterskole.

Den første uge på Oure Efterskole har eleverne ikke adgang til deres mobiltelefon. Her forklarer eleverne Clara og Wilma, hvordan det var:

Landets efterskoler har forskellige regler for, hvornår de unge må bruge deres telefoner, og ifølge Efterskoleforeningen er der flere skoler, der er begyndt at begrænse adgangen til mobiltelefoner.

På Skovlund Efterskole i Sydvestjylland skal eleverne aflevere mobilerne om aftenen, og nettet bliver slukket om natten med det formål at give dem ro og en god nattesøvn.

- Men det har skabt den modsatte effekt. Flere føler, at vi har taget noget væk fra dem, som er virkelig essentielt for dem. Den digitale verden fylder meget for dem, og jeg kan ikke altid forstå, at den skal fylde så meget, siger skolens forstander, Hanne Gonzalez.

På Oure Efterskole prøvede de som noget nyt, at den første uge i dette skoleår skulle være mobilfri, forklarer Mette Romer Søborg, forstander på Oure Efterskole.

- De begyndte at tale sammen, fordi de var tvunget til at kigge hinanden i øjnene og være tilstede. Og de har ikke den der, nu kalder jeg det en sutteklud, som de kan tage op ad lommen, når det bliver akavet tavshed. De blev nysgerrige på hinanden og begyndte at tale langt mere med hinanden.

Og selv om en mobiltelefon kan være i vejen for fællesskabet, er den nu også rar at have, siger Clara von Benson, elev på Oure Efterskole.

- Nogle gange har man jo også brug for en pause og bare ligge lidt for sig selv og se noget Tik Tok eller en serie.

Men det er helt afgørende, at efterskoleleverne er med til at bestemme, hvor meget eller hvor lidt de må bruge deres telefon og sociale medier, mener Anne Mette Thorhauge, medieforsker på Københavns Universitet.

- Det er lettere at overholde en regel, man selv har været med til at bestemme, og desuden er det en vigtig del af dannelsen på efterskole, at de unge reflekterer kritisk over brugen af mobiltelefoner og selv er med til at lave fælles regler for at bruge dem.

Og så har hun en lille opsang til forældrene:

- Forældre skal måske også lægge telefonerne væk og overveje, hvor meget de selv skriver til de unge, fordi de som voksne savner dem.