Efterårsstorm vil koste lystbådehavne 90 millioner: Flere forventer at holde lukket næste år

Lystbådehavnene vil have hjælp fra minister til at genoprette de voldsomme skader efter stormen i oktober.

Rødvig Havn er et af de områder, der blev hårdt ramt af stormen tilbage i oktober. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Stormen i oktober har efterladt en stor millionregning til lystbådehavnene i den sydlige del af Danmark.

I alt forventer lystbådehavnene i det sydlige område af Danmark, der blev ramt af stormflod, at der skal bruges 90 millioner kroner på at reparere skaderne.

Det viser en opgørelse, som deres interesseorganisation, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID), har foretaget.

Foreningen har haft fat i de 59 lystbådehavne, der ligger i området, som Naturskaderådet har vurderet, blev ramt af stormflod fra 20. til 21. oktober. 49 lystbådehavnene har efterfølgende meldt tilbage om omfanget af de skader, der er sket på havnefaciliteterne.

- De samlede skader er 90 millioner kroner, og en stor del af dem er på broer og moler. Seks procent af dem er så ødelagte, at de formentlig ikke åbner næste år, siger Bent Ole Jonsen, der er formand for FLID.

Naturskaderådet udpegede efter stormen i oktober, hvilke områder der kunne søge erstatning. (© DR)

Skader på nogle af havnene er voldsomme

Bent Ole Jonsen fortæller, at de hårdeste skader har været på de lystbåde, der ikke har ligget i ly for østenvinden. Af den grund har bølgerne smadret broer og moler af beton.

Ifølge opgørelsen er der stor spredning på, hvor hårdt skadet lystbådehavnene er. 32 har skader på under en million, mens fire af dem har skader, der kommer til at koste over ti millioner kroner. Enkelte af dem har endda skader, der er 20 gange større, end det overskud havnene har haft.

Lystbådehavnene vil derfor have hjælp fra erhvervsministeren. Derfor har de forsøgt at invitere sig selv til kaffe hos Morten Bødskov (S).

Erhvervsminister Morten Bødskov (S) siger, at FLID gerne må komme til kaffe. Men han er ikke umiddelbart klar til at hjælp lystbådehavnene. (Foto: © Ida Marie Odgaard, Ritzau Scanpix)

- Vi ønsker at der laves en pulje, som man kan søge, så man kan få genopbygget havnene, hvis havnene ikke selv kan betale skaderne, siger Bent Ole Jonsen.

Desuden vil Bent Ole Jonsen have ændret reglerne for Naturskaderådet. For at være dækket af rådets afgørelser, kræves det, at man har en brandforsikring, og at man ikke er på den såkaldte negativliste. Lystbådehavne er netop på negativlisten, fordi de er kategoriseret som havne- og kajanlæg.

- Hvis vi kommer af negativlisten, vil vi kunne blive dækket af vores brandforsikringer i lighed med sommerhuse og andre bygninger tæt på havnen, siger formanden.

Bent Ole Jonsen begrunder det med, at lystbådehavnene er en vigtig del af turismeindustrien særligt i landdistrikterne, fordi de både tiltrækker lystsejlere og turister, der kommer i bil eller på cykel.

Bent Ole Jonsen, der er formand for Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, mener, at havnene har stor betydning for turistindustrien. (© DR)

Minister: De kan tegne en privat forsikring

Erhvervsministeren er dog ikke klar til at hjælpe.

- Det hænger sådan sammen at havne, der er medlemmer af FLID, i en årrække har haft mulighed for at tegne en privat forsikring mod stormflod. Hvis de har benyttet sig af den mulighed, kan de igennem den opnå erstatning for skader på havne- og kajanlæg, skriver Morten Bødskov i en skriftlig kommentar til DR.

Han siger dog, at foreningen er velkommen til at kigge forbi til kaffe.

Bent Ole Jonsen fortæller, at Foreningen af Lystbådehavne i Danmark har forsøgt at lave en forsikringsaftale på vegne af lystbådehavnene, men at det kun er 16 lystbådehavne, der har forsikret sig. Og ingen af de 16 ligger i det område, der blev ramt af stormflod tilbage i oktober.

- Grunden til, at flere ikke har forsikret sig, er, at det er så dyrt. Præmien er for dyr, i forhold til hvad de får ud af det, siger han.