Artiklen er opdateret den 16. juni klokken 14:55.
Hvor mange regioner har problemer med ventetider på kræftområdet - og er de i stand til at overholde patientrettighederne?
De spørgsmål får vi forhåbentligt svar på senere i dag, når de fem regioner skal aflevere hver sin redegørelse til Sundhedsstyrelsen.
Som DR siden marts har kunnet fortælle, har over 300 patienter på mave- og tarmkirurgisk afdeling på Aarhus Universitetshospital ventet op til ti uger på livsvigtige operationer. Kræftpatienter har ret til at blive behandlet, senest 14 dage efter at de har fået tilbudt en operation.
Desuden fik patienterne ikke et konkret tilbud om at blive behandlet et andet sted, selvom hospitalet ikke selv kunne nå det til tiden. Dermed skete der overskridelse af reglerne for maksimale ventetider.
Sagen har fået sundhedsminister Sophie Løhde (V) til at kræve svar på, hvor omfattende problemerne på kræftområdet er i Region Midtjylland, men også i de fire andre regioner.
Samme problem på tre andre hospitaler
En gennemgang, som DR har lavet på baggrund af afgørelser fra Styrelsen for Patientklager fra det sidste halve år, viser, at også patienter fra Herlev Hospital i Region Hovedstaden og fra endnu et hospital i Region Midtjylland – nemlig Regionshospitalet i Viborg - har oplevet brud på deres patientrettigheder.
Heller ikke her fik kræftpatienter konkrete tilbud om, hvor de kunne få forundersøgelse eller operation inden for den maksimale ventetid.
I alt drejer klagesagerne sig om fem patienter. Men Kjeld Møller Pedersen, der er professor i sundhedsøkonomi på Syddansk Universitet, mener, det kan være langt flere.
- Vi skal huske på, at de patienter, der har overskud til at klage, er stærke patienter. Det er i virkeligheden måske kun toppen af isbjerget, vi får i de her afgørelser, siger han.
Hverken Region Hovedstaden eller Region Midtjylland har ønsket at stille op til interview om sagerne. Region Midtjylland skriver i et svar, at de tager kritikken i klagesagerne alvorligt og er opsatte på at lære af dem.
Patient måtte selv kontakte regionen
En af sagerne, som styrelsen har afgjort, handler om en brystkræftpatient fra Herlev Hospital i sommeren 2021. Patienten fik at vide, at ingen hospitaler i Region Hovedstaden kunne lave forundersøgelser inden for den maksimale ventid på to uger.
Beskeden lød videre, at hvis patienten ville have undersøgt mulighederne på hospitaler i resten af landet, skulle patienten selv kontakte regionen.
Men det er ikke godt nok, konkluderer Styrelsen for Patientklager. Samme vurdering har Mette Hartlev, der er professor i sundhedsret ved Københavns Universitet.
- Det er ganske enkelt klart i strid med reglerne, og det er selvfølgelig ikke patientens opgave. Hvordan i alverden skulle de også kunne undersøge det, spørger hun.
Kjeld Møller Pedersen kalder det en fejlfortolkning, at Herlev Hospital ikke har sørget for, at patienten er blevet vejledt bedre.
Efter alle de sager, der er kommet frem siden marts, er han usikker på, om reglerne overordnet bliver fulgt.
- Det er ubehageligt for en patient at vide, at der kan være betydelige forskelle mellem regionerne og sygehusene. Det er ikke godt for kræftområdet, for det skaber usikkerhed, siger Kjeld Møller Pedersen.
Præciseret klokken 14:55:
I en tidligere version af denne artikel fremgik det, at en af patientafgørelserne fra Region Hovedstaden omhandlede en patient på Rigshospitalet. Rigshospitalet og Herlev Hospital har efter artiklens udgivelse oplyst, at Herlev Hospital lejede lokaler på Rigshospitalet i den periode, hvor patienten blev behandlet. Patienten gik derfor til undersøgelse på Rigshospitalets matrikel, men det var Herlev Hospital, der var ansvarlig for patienten og behandlingen.