Loftsbjælkerne over os ryster, og vibrationerne forplanter sig til dørken. Lyset blinker og det susende drøn fra et kampfly, der bliver slynget ud over Nordsøens bølger, fylder rummet.
Det er ikke til at se på hangarskibets chef. For Dave Snowden er det normalt, at Harry S. Trumans katapulter dag og nat sender tonstunge F-18-kampfly på vingerne få meter over ham.
Hvad der til gengæld er unormalt, er det skibschefen holder i sin hånd. Et baseball-bat af mærket ’Louisville Slugger’. Samme slags, som de bruger i den amerikanske baseball-liga.
Et sportsredskab lige så ikonisk i USA, som Select-fodbolde er i Danmark.
- Da vi skulle genlære, hvordan man opererer nordpå og i arktiske områder, dykkede vi ned i de gamle manualer og lærebøger om operationer i det høje nord. Der stod blandt andet, at vi skulle indkøbe baseballbats, fortæller han, og holder battet frem.
- Til at banke is væk, der overiser skibets overflader. Det stod specifikt Louisville Slugger baseball-bats, 50 styk. Så det har vi købt, siger Dave Snowden.
Såkaldt overisning er livsfarligt for skibe, der sejler i de kolde områder. Isens vægt kan rykke fartøjets tyngdepunkt og få det til at kæntre og synke. En løsning er at banke isen af med iskøller, før den samler sig og bliver for tyk, tung og dermed en trussel mod skibet.
'Det høje nord' er vigtigt for USA
Det simple træredskab er et symbol på, at operationer i arktiske områder eller ’det høje nord’, som det hedder i den amerikanske flådes manualer, igen er blevet vigtigt.
I 2018 var Dave Snowden næstkommanderende på Harry S. Truman. Dengang var hangarskibet det første i mere end 30 år, der sejlede nord for Polarcirklen, og derfor blev der indkøbt rigeligt med Louisville Slugger-bat.
I årene efter Den Kolde Krig var alt fred og fordragelighed i de arktiske områder – herunder Rigsfællesskabets territorier ved Grønland og Færøerne.
Sådan er det ikke længere.
I takt med de sikkerhedspolitiske spændinger mellem USA, Rusland og Kina, er de arktiske områder igen blevet meget vigtige.
Arktis og Nordatlanten er den port, som Ruslands ubåde skal passere, for at kunne true Nato og USA. Det er den del af kloden, som interkontinentale missiler og fly skal passere, for at kunne true det amerikanske fastland.
Hangarskibe på gennemtræk
Det er blandt andet derfor, USA gerne vil holde øje med, hvad der foregår i området. Og derfor er de enorme, amerikanske hangarskibe igen blevet faste gæster på træk gennem danske farvande med kurs mod nord.
I 2018 var Harry S. Truman med Dave Snowden som næstkommanderende de første længe, der tog turen.
Sidste år var hangarskibet Gerald R. Ford i Vesterhavet, før det sejlede nordpå mod Polarcirklen.
I år er Harry S. Truman og Dave Snowden vendt tilbage. Blandt andet for at øve sig med danske soldater og andre Nato-allierede i Nordsøen - og muligvis sende fly på vingerne under arktiske forhold.
Det fortæller hangarskibsgruppens chef, der ud over selve Harry S. Truman også har kommandoen over de ledsagende fregatter og missilkrydsere.
- Det kommer an på, hvordan vejret udvikler sig. Men vi har både tid og mulighed for at operere nord for Polarcirklen, siger kontreadmiral Sean Bailey.
Lokale skal tage mere ansvar
Som hangarskibsgruppens chef er det hans ansvar at føre USA’s arktiske strategi ud i livet. Pentagon har lavet en overordnet sikkerhedsplan for området, der blev præsenteret tidligere i år.
En vigtig del af strategien er, at USA skal styrke overblikket over, hvad der foregår i området.
- Den bedste måde at gøre det på, er at operere her i koordination og samarbejde med vores allierede i regionen, siger kontreadmiralen.
Men USA agter ikke at løfte hele byrden alene - strategien beskriver, hvordan de lokale bør tage mere ansvar for egen baghave. Det gælder også Danmark og Rigsfællesskabet med Grønland og Færøerne.
En pointe som den amerikanske kontreadmiral gentager.
- Vi er meget afhængige af vores allierede og partnere. En stor del af Natos styrke er, at alle bidrager på forskellige måder. Vi kan bruge vores partnere i regionen til at styrke overblikket, dele information og efterretninger samt sikre overvågning af hav- og luftrum, siger Sean Bailey.
- Det hjælper os alle, og vi vil selvfølgelig gengælde det, når vi opererer i området. Men vi kan ikke være der hele tiden – mange af vores Nato-allierede bor der, konstaterer kontreadmiralen.
Forsvaret mangler arktiske skibe
De amerikanske forventninger står i skarp kontrast til realiteterne i Danmark. Forsvaret mangler både fartøjer, våben- og overvågningssystemer, der kan løse opgaverne.
DR har tidligere afsløret, at Forsvarets to typer af arktiske skibe i årevis har patruljeret med kanoner, der ikke virkede rigtigt samt ikke levede op til Nato’s minimumskrav til bevæbning og andre systemer.
Alt sammen mangler, som forsvarsforligskredsen i den kommende tid skal blive enige om at forsøge at råde bod på med eventuelt nye skibe til Forsvaret.
Indtil det er på plads, er det flådepiloter som Caleb Brown, der i sit F-18-kampfly skal gå på vingerne over Nordsøen og højere mod nord.
- Når man kommer ud her, hvor det er koldt, vinden blæser, det regner og man går ud til flyet for at sætte sig ind... det er spændende. Så tænker man 'okay, det her er the real deal, siger han.
Se mere om hangarskibet Harry S. Truman i Nordsøen i nyhedsmagasinet 21 Søndag.