Danmarks største pensionsselskab slår alarm: Har aldrig set så mange kunder med stress

PFA melder om en markant stigning i henvendelser om stress blandt deres kunder fra 2022 til 2023.

Stressforsker giver sit bud på, hvorfor kurven bliver ved med at stige. (Billede: Søren Winther Nørbæk)

Det fik PFA's chef for strategisk sundhed til at spærre øjnene op, da pensionsselskabet i slutningen af året opgjorde, hvor mange kunder der har henvendt sig med stress i 2023.

Aldrig har PFA haft så mange stressede kunder som i år.

På ét år er antallet af stressede kunder steget med næsten 12 procent, og det er fra et i forvejen højt niveau.

- Omfanget af stresstilfælde er alarmerende. Vi har set en konstant stigning, og vi kan ikke se, at kurven knækker i forhold til kunder, som henvender sig og har brug for hjælp, siger chef for strategisk sundhed Rikke Bay Haaber.

På syv år er antallet af henvendelser fra PFA's knap 400.000 kunder med en privat sundhedsforsikring steget med mere end 50 procent.

- Børn og unge og yngre kvinder er de to områder, hvor vi ser den største stigning.

Cheferne skal oppe sig

Men hvad ligger bag kurven, der fortsætter opad uden udsigt til at knække?

Stressforsker ved CBS Pernille Steen Pedersen mener, det er mest relevant at rette blikket mod danskernes arbejdsliv, hvor tempoet og forventningerne i hendes optik er kraftigt forøget.

Gennem sin forskning ser Pernille Steen Pedersen en yngre generation, som ikke er egnet til det arbejdsmarked, vi har.

- Vi sender en generation i arbejde, som er vant til at blive målt og bedømt konstant. På uddannelsesinstitutionerne sætter andre barren for, hvornår ens arbejde er godt nok.

Men på arbejdsmarkedet skal man selv sætte barren for, hvornår tingene er tilstrækkelige, og det er den unge generation slet ikke gearet til, fortæller stressforskeren.

- Vi har nogle unge, der gerne vil performe og præstere, men virkeligheden er, at man konstant føler sig utilstrækkelig. Og hvis der er noget, der er stressende for et menneske, så er det at gå på kompromis med sin faglige stolthed.

- Kombinationen kan skabe en utilstrækkelighedsfølelse, som får nogle til at knække ret hurtigt, kan jeg se.

Det er altgørende at se på både strukturer, ledelse og samtidig træne de unge i at tage et medansvar.

I forhold til ledelsesopgaven så er det for eksempel afgørende at give feedback, som mange unge har brug for for at trives, og acceptere uvidenhed, "dumme" spørgsmål og fejl.

Stressforskeren vigtigste pointe er, at noget skal ændres i virksomhederne, inden nogen bliver syge. Men har man fået stress, er det nødvendigt, at arbejdspladsen tilbyder hjælp.

Om hjælpen kommer fra en privat sundhedsforsikring, en ekstern psykolog eller andet, vil hun lade andre om at vurdere. Først og fremmest skal virksomheder lave et arbejdsmiljø, alle kan trives i, mener hun.

Forskellen mellem egne forventninger til ens arbejdsindsats og virkeligheden kan føre til stress, mener lektor. (Foto: © Mads Jensen, Copyright: www.FedeFotos.dk)

Privat hjælp til halvdelen af danskerne

Hvis man ikke selv betaler for en privat sundhedsforsikring eller har en gennem sit arbejde, er man overladt til at få hjælp fra det offentlige.

Man vil typisk få mere hjælp, hvis man har en sundhedsforsikring.

Hvad med de mange danskere, der bliver ramt af stress, men ikke er kunder hos PFA eller noget lignende - fortjener de ikke samme behandling?

- Der findes heldigvis rigtig mange tilbud, som er bredt tilgængelige for mange danskere. Det er ikke længere en lille, lukket skare, der har adgang til sundhedsforsikringer. Mere end 2,7 millioner danskere har en eller anden form for sundhedsforsikring via deres arbejdsgiver, siger Rikke Bay Haaber.

Er PFA ikke med til at skabe et A- og et B-hold inden for mental sundhed, i forhold til hvem der kan få den bedste hjælp, hvis man bliver stresset?

- Det synes jeg ikke. Vi er et supplement til det offentlige, og heldigvis er der rigtig mange gode offentlige tilbud. Når vi hjælper nogle, frigiver det forhåbentlig kapacitet i det offentlige, siger Rikke Bay Haaber.

- For det andet er vi alle nødt til at komme med kreative løsningsforslag, hvis vi skal løse stress-problemet.

Hvordan sørger I i PFA for, at alle jeres gode løsninger når bredere ud end bare jeres kundegruppe?

- Vi gør en ihærdig indsats for at komme ud med den viden, vi har - både politisk og i medierne, siger Rikke Bay Haaber.

Formand for Landsforeningen for psykisk sundhed SIND Mia Kristina Hansen mener modsat PFA, at private sundhedsforsikringer skaber ulighed, fordi dem, der ikke har en, er dårligere stillet.

- Vi skal sørge for, at alle kan få hjælp, så det ikke afhænger af, om du har en sundhedsforsikring eller ej, tilføjer SIND's formand.