Det er nærmest umuligt at lære at føre en speedbåd, jetski eller en vandscooter med blot en dags undervisning og efterfølgende prøve.
Sådan lyder kritikken fra Steen Jensen, der er certificeret af Søfartsstyrelsen og har været censor ved speedbådsprøver de seneste seks år.
Kritikken kommer, efter at to personer på en vandscooter påsejlede en båd i Københavns Havn lørdag aften, hvilket kostede to amerikanske kvinder livet.
- Nogle steder, hvor jeg er ude at være censor, har firmaet den opfattelse, at det er ligesom at trække en pakke cigaretter i en automat. Du giver dem lidt penge, og så får du kortet, siger Steen Jensen og fortsætter:
- Med den linje, jeg lægger, er der nogle steder, jeg ikke får lov til at komme igen. For jeg lægger en hård linje, og nogle firmaer har den opfattelse, at alle helst skal bestå så let som muligt, siger han og pointerer, at mange steder har et godt undervisningsforløb med ordentlige prøvekrav.
Kræver én eller få dages undervisning
Det er ulovligt og giver en bøde på flere tusinde kroner, hvis man kører på vandscooter eller jetski uden et speedbådscertifikat.
Du skal være 16 år for at tage kortet, og undervisningen kan klares på mellem én og op til tre dage.
- Hvis man skal ud at sejle sådan en dødsmaskine, så kan man ikke nøjes med én dag. Jeg har set steder, hvor man klarer teori, praksis og selve prøven på seks timer. Det kan man på ingen måde nå at kapere, siger den certificerede censor Steen Jensen.
Flere firmaer tilbyder også en såkaldt beståelsesgaranti, viser DR Nyheders research. Det betyder, at firmaet betaler et nyt kursus uden ekstra omkostninger, hvis kursisten dumper. En beståelsesgaranti er dybt godnat, mener Steen Jensen,
- Hvis folk ikke kan klare kravene, bør de tage et nyt kursus og selv betale. En beståelsesgaranti betyder bare, at firmaerne vil forsøge at presse på for at få alle eleverne til at bestå så let som muligt, siger han.
Union: Vi er villige til at kigge på reglerne
Hos Danmarks Motor Union lytter man til kritikken:
- Jeg kan dog ikke sige, om der er noget, der skal laves om, men det er noget, som vi er villige til at se på, siger formand Jørgen Bitsch, der dog helt konkret foreslår, at man registrerer alle jetski, vandscootere og speedbåde med en nummerplade, så det er lettere at finde eventuelle lovovertrædere.