Ideen til at blive et nyt kraftcenter inden for selvkørende bilteknologi opstod efter et borgermøde i Vesthimmerlands Kommune.
Den internationalt anerkendte robotforsker Henrik Schärfe, der bor i Aars, havde været forbi mødet for at vise sin robot, der er en tro kopi af ham selv. Bagefter fik han en kop kaffe med kommunaldirektøren.
- De snakkede om, at selvkørende biler jo er lige om hjørnet, siger Knud Kristensen, borgmester i Vesthimmerlands Kommune, og snakken kom hurtigt til at handle om, hvad der egentlig forhindrede kommunen i selv at lægge sig i front, når det gælder den nye teknologi.
Det har kommunen nu gjort. Efter et års arbejde er kommunen klar til at starte et eksperiment med selvkørende biler efter sommerferien, og derfor er borgmesteren mere end begejstret for et nyt lovforslag, der tillader testzoner med selvkørende biler.
- Hvorfor skulle vi ikke udvikle det her i Vesthimmerland? Hvor skal vi altid vente på, at der er ovre ved Donald Trump, det forekommer?, spørger borgmesteren og tilføjer, at han selvfølgelig håber, at ministeriet vil tilgodese hans kommune med en testzone.
Drømmen om en bilfabrik
Knud Kristensen ser nemlig et stort potentiale i biler, der ikke behøver en fører. For det første ville det frigøre en masse arbejdskraft fra de 50 chauffører, kommunen lige nu har ansat til at køre rundt i kommunen. Derudover ville kommunen måske kunne spare nogle køretøjer, hvis en førerløs bil kunne køre for eksempel plejepersonale eller park- og vejpersonale på intelligente ruter rundt i området.
- Det er en måde at forny og nytænke, hvordan vi kan udnytte og bruge vores tid effektivt i stedet for bare at køre bil.
Den store drøm er, at Aars måske en dag bliver hjem for en bilfabrik, der producerer selvkørende biler.
- Det synes jeg kunne være rigtig spændende. Vi skal være med på at lave fornyelse og udvikling, der gør, at vi får mulighed for at etablere arbejdespladser, for vi har erfaret, at de ikke kommer af sig selv, siger han.
- Vi er nødt til at gøre det anderledes end de større byer, hvor tingene kommer automatisk. Vi skal gøre et større stykke arbejde for at trække noget til vores kommune.
Chauffører siger nej tak
Spørger man beboerne i Aars, hvad de egentlig tænker om udsigterne til efter sommerferien at se biler uden førere i gadebilledet, er reaktioner overvejende positive. Men der er også enkelte, der ikke giver meget for den nye teknologi.
En af de mere skeptiske er chaufføren og vognmand Flemming Larsen, der ikke helt stoler på, at en computer kan gøre det lige så godt som et menneske.
- Jeg skal ikke ud og køre i dem. Det vil jeg satme godt nok ikke. Jeg vil hellere selv køre, siger han.
Samtidig ved han godt, at der ikke er det store at stille op mod det.
- Skal de ud at køre, så kommer de nok ud at køre. Det vil tiden vise, siger han.
Skal lige ses an
Andre borgere er mere klar til at omfavne den nye teknologi. Det gælder blandt andet Lonnie Greth, men hun drømmer også om at blive bilsælger.
- Jeg tror, jeg ville blive skræmt de første par gange, hvis ikke der sidder nogen bag rettet, siger hun:
- Men jeg skal da ud og prøve at køre en. Jeg vil jo gerne selv være bilsælger, så selvfølgelig skal det prøves. Men det kan godt være, at jeg lige ville se det først, siger hun.
Kristine Bloch, der læser til landmand, har det på samme måde.
- Jeg tror, jeg ville tænke: Ser den det samme, som vi gør? Reagerer den hurtigere? Hvad gør den, hvis der sker et eller andet?, siger hun, men ræsonerer sig så frem til, at man skal prøve det, inden man siger, at det er noget, man ikke bryder sig om.