I dag bliver det billigere at købe en ny bil, efter at et flertal i Folketinget har besluttet at sænke registreringsafgiften.
Men der er ikke kun penge at spare på din splinternye Fiat Punto eller BMW, for priserne er også faldet på nyere brugte biler, der har været tre år eller færre på vejene.
Det viser en analyse fra Bilbasen, der er Danmarks største marked for brugte biler.
- Vi har konstateret, at forhandlerne har reageret meget hurtigt på, at de nye biler er sat ned i pris ved at registreringsafgiften er sat ned. De har nemlig justeret deres brugtbilslager, så nyere brugte biler er sat betragteligt ned i pris, siger Jan Lang, der er markedsanalytiker fra Bilbasen.
Analytikeren forklarer, at man overordnet kan sige, at en ét år gammel gennemsnitlig familiebil med en nypris på mellem 300.000 og 350.000 er faldet med mellem 13.000 og 17.000 kroner.
Og som en tommelfingerregel kan man sige, at en brugt bil, der er 12 måneder gammel, falder halvt så meget i værdi, som en helt ny bil gør.
Ældre brugte biler er ikke blevet billigere
Det er dog kun nyere brugte biler, hvor man kan sikre sig en gevinst som forbruger, hvis pengepungen ikke er til en helt ny af slagsen.
Hvis bilen er mere end tre år gammel, er priserne cirka de samme, som før et flertal i Folketinget besluttede at sænke registreringsafgiften.
- Den nyere brugtbil på omkring et år er et alternativ til den helt nye bil. Det er de ældre brugtbiler ikke på samme måde. Og når den helt nye bil falder i pris, så skal brugtbilsmarkedet også justeres, siger Jan Lang fra Bilbasen.
Men vil det her ikke også gå ud over bilejere, der har købt en brugt bil?
- Vi regner ikke med, at der er ret mange, som sælger deres et år gamle bil. Man beholder generelt sin bil i rigtig lang tid i Danmark, fordi den koster så meget. Så selvfølgelig er bilen blevet mindre værd. Men når man fordeler det tab ud på en årrække, så bliver værditabet væsentlig mindre.
Hos bilejernes interesseorganisation, FDM, mener man ikke, at prisfaldet på nyere brugte biler kommer ret mange bilejere til gene, da meget få forbrugere sælger nyere brugte biler.
- I og med at det største prisfald er for nyere brugte biler, og at forbrugerne er i markedet for at købe nyere brugte biler, så er det generelt en fordel for forbrugerne, siger Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom i FDM.