En lang række input fra mere end et års høringer, rapporter og møder var udeladt, da regeringen præsenterede sit medieudspil i april.
En aktindsigt, som P1’s 'Mennesker og medier 'har fået, viser, at Kulturministeriet lavede et stort og grundigt forarbejde, men at for eksempel voksende bekymring over Googles, Facebooks og Netflix' indflydelse forsvandt i den administrative og politiske proces op mod det færdige udspil. De politiske forhandlinger om medieudspillet ventes at gå ind i en afgørende fase i denne uge.
Flere medieordførere har i 'Mennesker og medier' kritiseret udspillet for end ikke at nævne tech-giganterne med et eneste ord, og Connie Hedegaard, tidligere formand for Kulturministeriets public service-udvalg, har kaldt det ”absurd” ikke at beskæftige sig med en af de største udfordringer for mediebranchen.
Var med i grundigt forarbejde
Medieudspillets fravær af for eksempel Google, Facebook og Netflix skyldes ikke, at de har været ignoreret i forarbejdet. Aktindsigten viser således, at der var masser af fokus på giganterne.
I eksempelvis et notat til kulturminister Mette Bock inden et møde med Netflix’ europæiske policy-direktør i januar, står der blandt andet, at ”det vil være relevant at spørge ind til, hvordan Netflix ser en fremtidig rolle, hvor de i højere grad […] kan bidrage til nye produktioner af dansk indhold”.
Forud for et møde med repræsentanter for Google og Facebook i november sidste år blev kulturministeren ifølge et andet notat opfordret til at ”spørge ind til, hvordan Facebook og Google ser en fremtidig rolle, hvor de kan samarbejde med danske medieaktører om dansk indhold”.
Også i notater til en række debatter på sidste års folkemøde på Bornholm er der såkaldte talepinde til ministeren, hvor hun opfordres til at nævne, hvordan ”Facebook, YouTube og Google tager både opmærksomhed og ressourcer fra det danske indhold”.
Desuden fik Kulturministeriet lavet en 162 sider lang rapport om giganternes betydning for medieindholdet i Danmark. Rapporten blev diskuteret på en heldagskonference i september sidste år, hvor kulturministeren talte og gav udtryk for en vis ”bekymring”.
Minister: Vi taler om det i forhandlingerne
I et interview i denne uges ”Mennesker og medier” siger Mette Bock, at hun stadig er ”utrolig optaget” af tech-giganternes indflydelse.
- Men man bliver nødt til at gøre noget i et internationalt regi. Vi kan godt gøre nogle små ting i Danmark. Men den store problemstilling – som jo også rummer mange muligheder med et internationaliseret mediemarked – kan vi ikke løse på dansk grund.
Selv om man ikke kan løse det på dansk grund, kan man vel godt diskutere det – hvilket også flere medieordførere mener?
- Alle partier, der er med omkring bordet – og alle er med endnu – har jo lagt forskellige ønsker på bordet. Og selv om det med tech-giganterne ikke er med i udspillet, betyder det jo ikke, at vi lukker øjnene.
Skal det forstås sådan, at den bekymring, du har givet udtryk for flere gange i forberedelsen af medieudspillet, kan føre til, at du selv tager tech-giganterne ind i forhandlingerne?
- Jeg har taget det med til et møde med de nordiske kulturministre og på et møde i Bruxelles. Så jeg har det med på min dagsorden hele tiden.
Har du det også med på din dagsorden til medieforhandlingerne her i Danmark?
- Det er jo ikke med i vores udspil, men der er kommet ønsker om at få det med, og det taler vi selvfølgelig om undervejs. Vi skal bare ikke tro, at der er nemme løsninger.