Kodning og algoritmer skal have en mere fremtrædende rolle i folkeskolen.
Det er i hvert fald formålet med det nye valgfag ved navn "Teknologiforståelse", som regeringen og en række partier har besluttet skal blive en del af skoleskemaet - hvis man vælger det til i folkeskolen.
Her skal lærerne klæde eleverne på, så de kan forholde sig "kritisk og konstruktivt" til den meget digitaliserede verden, de er en del af.
Men spørger man Danmarks Lærerforening og foreningen Danske Skoleelever, er det ikke nok, at der kun bliver tale om et valgfag - de vil have det indført som et obligatorisk på lige fod med dansk og matematik.
- Det her er et skridt på vejen, men det er i virkeligheden ikke det, vi har ønsket, siger Regitze Flannov, der er formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.
- Når man skal være borger i dagens Danmark, er digitalisering i alle aspekter en stor del af ens liv. Eksperter taler om, at digitale teknologier er et nyt sprog, som vi skal lære for at kunne begå os og for at kunne deltage i vores demokrati.
Danske Skoleelever mener også, at faget er for vigtigt til at kunne blive valgt fra.
- Vi kan se i de forsøgsordninger, der har været med teknologiforståelse i skolerne, at det primært er drenge, der i forvejen synes, at teknologi er fedt, der vælger faget til, siger formand Laura Drachmann Poulsen.
- Vi synes, det er vigtigt, at alle lærer om det, uanset hvilket køn og hvilke forudsætninger man har for at vide noget omkring teknologi.
Bliver en del af andre fag
Men selvom man ikke vælger faget til, når man får mulighed for det i syvende klasse, så betyder det ikke, at man kommer til at gå fri.
I aftalen står der nemlig, at faget skal "integreres i udvalgte eksisterende fag" allerede i første klasse. Hvordan det skal gøres i praksis, er der dog en ekspertgruppe, der er ved at finde ud af.
Men det er stadig et problem, mener Danmarks Lærerforening. De frygter, det udvander fagligheden, hvis alle lærere skal undervise en smule i faget.
- Når vi skal undervise i folkeskolen, skal vi også som lærere selv være kompetente til det, siger Regitze Flannov fra Danmarks Lærerforening.
- Et obligatorisk fag i folkeskolen, hvor man satser fuldt ud på det, tror jeg også vil være med at opbygge den fødekæde, man skal have, for at få kompetencerne hele vejen op igennem uddannelsessystemet.
Elevforeningen frygter også, at fagligheden ikke bliver høj nok, hvis faget skal smøres ud over alle de andre fag. De vil gerne se lærere, der brænder for og er uddannet i teknologiforståelse.
- Jeg er bekymret for, at hvis det bliver integreret i de enkelte fag, så er der nogle lærere, der ikke er dygtige nok til at kunne undervise i det og ikke kan bære opgaven, siger Laura Drachmann Poulsen fra Danske Skoleelever.
- Jeg synes, det er vigtigt, at man får en lærer, der synes det er mega vigtigt.
Lærerforeningen mener dog, at teknologiforståelse skal være obligatorisk, men samtidig spille en rolle i andre af fag, hvor der skal være plads til at tale om algoritmer og kodning.
- Det er et nyt sprog, vi skal lære, siger lærerforeningens Regitze Flannov.
- Ligesom man skal lære at læse i dansk for at kunne bruge det i andre fag, så tror vi på, at de skal have en grundfaglighed i digital teknologiforståelse, man kan bruge i de andre fag efterfølgende.
Allerede et stort skridt
Selvom ønsket er det samme fra lærernes side og elevernes side, så kommer ministeren dem ikke i møde.
Han peger på, at det er første gang i 30 år, at der introduceres et nyt fag i folkeskolen. Derfor mener han, det allerede er et "stort skridt".
- Der er mange gode mennesker, der hele tiden vil have nye fag i folkeskolen, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).
- Vi kommer til at integrere teknologiforståelse i de øvrige fag.
Lige nu er der ikke sat konkrete ord på, i hvilket omfang det skal være en del af de andre fag i skolen, men ministeren forsikrer om, at det kommer til at kunne mærkes - også selvom man ikke vælger det som valgfag.
- Det kan være, at man i billedkunst skal diskutere, hvordan man kan manipulere billeder. Det kan være, at man i samfundsfag skal diskutere, hvad sociale medier gør ved den politiske debat, siger ministeren.
- Der er rigeligt med muligheder for at diskutere teknologiens rolle, også uden et selvstændigt fag.
Teknologiforståelse integreres i udvalgte eksisterende fag i fra første klasse og introduceres som valgfag i 7.-8. klasse fra skoleåret 2027/2028.
DR har sat fokus på grænseoverskridende indhold, som børn og unge kan støde på online.
Læs meget mere om det her, eller se dokumentaren 'Alene hjemme på nettet' nedenfor. Den er egnet for voksne, men uegnet for børn.