Højdepunkter
|
|
|
|
17. maj 2004 15:04 |
|
|
|
|
Også dr.dk/bryllup oplevede stor interesse på bryllupsdagen © DR | | |
|
|
|
Der var ingen klokkeklar vinder i kapløbet om seerne til brylluppet i kongehuset i fredags. Dog valgte de fleste at se dagens højdepunkter: Vielsen, karetturen gennem København og balkonhyldesten på Amalienborg på DR 1.
I syv timer i træk - fra klokken 14.00 til 21.00 - havde DR 1 flest seere i gennemsnit, nemlig 1,1 millioner, mens TV 2 samtidig havde knap en million.
Målt på dagen som helhed - fra klokken 7.00 til 2.00 - var TV 2 imidlertid vinderen med en seerandel på 48 procent mod DRs 44.
DR tilfreds DR 1-chef Lars Grarup er godt tilfreds med tallene:
- Det er første gang i 10 år, at det er lykkedes for DR at være i reel nærkamp med TV 2 om seerne i forbindelse med begivenheder i kongehuset, og det er særligt tilfredsstillende, at vi i syv centrale timer på selve bryllupsdagen havde flest seere. Da parret blev forlovet, havde TV 2 eksempelvis en seerandel, der var 18 procent højere end vores, påpeger Lars Grarup.
Stor interesse for nettet Danskernes interesse for brylluppet kunne også tydeligt mærkes på nettet på dr.dk. Her var der fredag knap 290.000 unikke brugere, som i løbet af bryllupsdagen åbnede 3.839.263 sider - ikke mindst på www.dr.dk/bryllup.
Tallene er væsentlig højere end i april, hvor i gennemsnit 179.000 unikke brugere dagligt åbnede cirka 2.184.000 sider.
Ikke alle så imidlertid kendte og kongelige i fjernsynet på bryllupsdagen. Mellem klokken 16.00 og 24.00 havde DR 2 1,9 procent af de seere, som havde fjernsynet tændt. Det svarer til, at i hvert fald 50.000 danskere foretrak 'Drengene fra Angora' og 'Deadline' frem for karettur og store rober. |
|
|
| |
|
|
Festkjolerne |
|
|
|
|
Moderedaktør, Lotte Freddie beskriver nogle af gæsternes kjoler ved det kongelige bryllup | |
|
Din Mening |
|
|
|
|
|
DRs fakta-indhold er udarbejdet i samarbejde med Nationalmuseet | | |