Det var sådan, sangerinden Fallulah sidste sommer startede 'Hej Søster': En bevægelse, som skulle sætte fokus på og bakke op om kvindelige kunstnere på den danske musikscene.
Og en bevægelse, som hurtigt voksede sig større, end Fallulah, hvis borgerlige navn er Maria Apetri, havde forestillet sig.
Det viste sig nemlig, at Fallulahs budskab om, at kvinder skal blive bedre til at bygge hinanden op i stedet for at pille ned, gav genlyd hos mange – både i musikbranchen og generelt. Ifølge Fallulah lærer kvinder nemlig tidligt, at der ikke er plads til, at mange kvinder kan have succes på en gang. Det ville hun gøre noget ved.
Og der var da i den grad også søsterkærlighed og solidaritet i luften, da bevægelsen lørdag aften ramte sit foreløbige højdepunkt med endagsfestivalen 'Hej Søster Fest', som fandt sted i Store Vega i København.
- Det her er den første 'Hej Søster Fest' af mange. Det er noget helt særligt! Det er den bedste aften nogensinde, lød det fra scenen fra en tydeligt rørt Fallulah, som agerede konferencier og selv optrådte med et enkelt nummer: En coverversion af forfatteren og sangerinden Trilles 'Hej søster' fra 1975.
Festivalen, som blandt andre havde Soleima, Marie Key, Nelson Can, Ida Red og Iris Gold på plakaten, havde Fallulah selv arrangeret og booket navne til med det formål at fejre de kvindelige kunstnere på den danske musikscene.
Lyt til den ep-aktuelle poptrio Ida Red med 'Talk':
'Sundt for psyken'
- Jeg ville sætte fokus på, hvad vi kan, når vi står sammen, i stedet for at dyrke den der skadelige konkurrence kvinder imellem. Jeg ville starte et fællesskab, og det har faktisk været ret sårbart at række ud efter kvindelige kollegaer, fordi der ikke er tradition for det, fortalte sangerinden, som nu kan skrive festivalarrangør på cv'et, og fortsatte:
- Det er surrealistisk, at den her idé nu er blevet til virkelighed. Jeg har arbejdet på festivalen i næsten et år. Jeg har haft kæmpe værtinde-nervøsitet: 'Hygger alle sig nu?'. Folk må ikke kede sig i to sekunder, grinede hun og tilføjede, at hun har været helt tryg ved aftenens optrædende navne.
Og det havde hun også grund til.
For selvom det, ifølge sangerinden, krævede en smule overtalelse og uddybende forklaring af festivalens formål at få kunstnernes - ofte mandlige - bookere til at sige ja tak til tilbuddet om at blive en del af programmet, så var det, at dømme ud fra publikums reaktioner, de helt rigtige kunstnere, der stod på scenen lørdag aften.
Der blev danset, hujet, grinet, klappet og krammet under de fem koncerter, som blev suppleret af en række spritnye kvindelige talenter fra den danske undergrundsscene.
Og selvom Store Vega var langt fra fyldt, da Ida Red åbnede ballet klokken 18, udviklede aftenen sig til en svedig dansefest med både mænd og især kvinder fra flere generationer.
- Det er meget sundt for psyken, det her miljø, kan jeg mærke, lød det fra en storsmilende og overvældet Marie Key, som startede fællessang i salen, mens Iris Gold fik publikum til at råbe 'pussy power' i kor.
- Det her rum emmer af så meget energi og kærlighed. Jeg er meget rørt, jeg ved ikke med jer, istemte Soleima, som gentagne gange takkede festivalens initiativtager, Fallulah, for at have stablet arrangementet på benene.
Lyt til rocktrioen Nelson Can med 'Miracle':
'Hvor er mændene?'
Det var ikke kun de optrædende på scenen, der kunne mærke den kærlighed, Store Vega var fuld af lørdag aften.
Også blandt publikum var man berørt af stemningen og ikke mindst musikken.
- Det var megafedt at være et sted, hvor der var så mange kvinder. Man følte sig helt enormt velkommen, og det var så hjertevarmt. Man kunne mærke solidariteten helt ude i toiletbåsene, lød det grinende fra Anette Lodahl Andersen på 28, som primært havde glædet sig til at høre Nelson Can.
Hun var taget til endagsfestivalen sammen med Stine Vangsgaard Torbensen på 27.
- Vi købte billetter, så snart de kom i salg, for det var nogle virkelig fede bands, og hele konceptet med at få kvindebands frem i lyset, synes vi er fedt. Vi skal ikke vælge kvinder, hvis de ikke er gode, men der er jo mega mange gode kvindebands, supplerede hun og tilføjede, at hun var imponeret over alle de genrer, der blev repræsenteret på scenen, samt aldersgrupper og typer blandt publikum.
Søskendeparret Frederik og Sofie Tom-Petersen på 28 og 30 havde også bidt mærke i, at det var kvindekønnet, der dominerede i salen. Og det, syntes Sofie, var ærgerligt.
- Det havde været fedt med mere mangfoldighed på den front, sagde hun.
Det var broren Frederik, der havde købt billetter til dem i anledning af Sofies fødselsdag.
- Hvad er bedre end en 'Hej Søster Fest' med sin søster, grinede han.
Veninderne Mette Schaap Nygaard og Dina Louise Sierks på 40 og 45 år var taget i Vega for at opdage musik, de ikke kendte i forvejen.
- Fallulah serverer et sølvfad af nye kunstnere, de bedste af de bedste, der er lige nu, og så får man lov at prøvesmage. Det er superfedt, lød det begejstret fra Dina Louise Sierks.
- Vi har talt meget om, at de yngre generationer i dag har meget mere fokus på køn, end vi havde, da vi voksede op. Det er inspirerende og fedt. Den her aften viser jo, at der er en masse fede kvindelige kunstnere herhjemme. De trykkede den af, og det har intet at gøre med, at de er kvinder, men de spiller fed musik, og de kan fylde Vega med den, fortsatte hun.
Der var dog en ting, der undrede dem.
- Allerede da jeg kom, tænkte jeg: 'Hvor er mændene?'. Titlen 'Hej Søster' appellerer måske mest til kvinder, men jeg tror uden at overdrive, at her var en procent mænd i aften, lød det fra Mette Schaap Nygaard, der især var positivt overrasket over Iris Gold.
- Det er meget tankevækkende, at det næsten kun er kvinder, der kommer, når der er kvindelige kunstnere på programmet. Det modsatte havde jo ikke være tilfældet.