Blachman: Hvis ikke de unge tror på deres egne idéer, så er vi på røven

Eleverne i folkeskolen skal lære at lytte til deres pudsige indfald og dele dem med klassekammeraterne, mener Thomas Blachman.

En telefon med indbygget airbag, en madras, der tvinger dig ud af sengen om morgenen, og en skakturnering, der skal styrke kvinders rettigheder over hele verden.

Det ender i konkrete idéer, når Thomas Blachman introducerer sit idéfag i folkeskolen i programmet ’Blachman på skemaet’.

Men de kommer ikke af sig selv. For selv efter mange dage sammen med eleverne møder Blachman korslagte arme og skeptiske blikke.

- I har jo masser af idéer for fanden. I skal bare bruge energien på at finde dem i stedet for at sige, at I ikke har nogen, runger Blachmans stemme ud i klasselokalet, inden han til sidst søger hjælp hos en lærer.

Og skal Thomas Blachman gøre status efter det seks uger lange undervisningsforløb, som programmet følger, var den største overraskelse netop det: Den manglende evne til at få og tro på egne idéer.

- Det, der kom mest bag på mig, var, at når man spørger eleverne i 8. klasse, om de har en idé, så siger de alle sammen ”øh”. Det kom sgu bag på mig, siger Thomas Blachman.

Hvor skal kreativiteten komme fra?

Thomas Blachman har længe kritiseret den manglende kreativitet i folkeskolen. Og han har for nylig fremlagt sine visioner for et helt nyt fag i folkeskolen, det såkaldte idéfag, for Folketingets Undervisningsudvalg.

Han er overbevist om, at et fag, der sætter to timer om ugen af til at udvikle idéer, vil skabe et mere visionært og idégenererende samfund.

Det mener han også, at undervisningsforløbet i ’Blachman på skemaet’ beviser.

Men et enkelt fag gør ikke forskellen – i stedet skal kreativiteten tænkes ind i al undervisning, mener lærere, pædagoger og skoleledere.

- Hvis vi parkerer kreativiteten i et bestemt fag, så mister vi det måske i de andre, siger næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange eksempelvis.

Ifølge Thomas Blachman er idéfaget dog selve forudsætningen for, at de unge kan lære at "sprudle" af kreativitet i de andre timer.

- Selvfølgelig skal kreativiteten fordeles ud i alle fag. Men det her fag kommer før kreativiteten, før det at få en idé, siger Thomas Blachman.

- For hvis de unge ikke engang ved, hvordan man lærer at tro på idéen, når man får den, så er vi på røven.

Del dine pudsige indfald

Derfor skal folkeskolen blive bedre til at fokusere på den enkelte elev, mener Blachman.

- Det er den individuelle opmærksomhed, der er altafgørende. De unge skal føle, at de bliver set. Det kan en dansklærer også give dem, men når de er presset med alt muligt andet, så er der bare ikke ret meget tid til den slags, siger han.

I programmet trækker Thomas Blachman flere elever til side for at tale med dem – enten på tomandshånd eller sammen med deres forældre. En slags skole-hjem-samtaler, hvor fokus er på elevernes kreative potentiale.

- De skal lære at indrømme over for dem selv, at de nogle gange får nogle pudsige indfald, og at de skal turde dele det med deres klassekammerater, siger Blachman.

Og hvis eleverne skal turde at tale frit, så skal karakterer og tests sendes uden for døren til klasselokalet.

- Det her fag handler kun om at fucke alle former for regler, der prøver at skabe autoriteter. Her er eleverne selv den største autoritet.

Andet og sidste afsnit af ’Blachman på skemaet’ kan ses tirsdag den 24. april klokken 20.45 på DR1 eller på DR TV.

'Blachman på skemaet'

  • ’Blachman på Skemaet’ sendes i to afsnit på DR1.

  • Thomas Blachman underviser 21 udvalgte elever fra tre 8. klasser i ’idéfaget’, et fag han selv har opfundet.

  • Udgangspunktet er filosofien fra hans lille bog ’Længe leve den kreative masse’, der udkom i 2017 og handler om, hvordan unge kan få ideer, og hvor de skal lede efter dem.

  • Christian Byrge og Søren Hansen, to lektorer fra Aalborg Universitet, har skruet pædagogikken og de træningsøvelser sammen, som skal støtte udviklingen af de kreative kompetencer og færdigheder hos skoleeleverne.

  • Byrge og Hansen har også oplært og rådgivet de involverede lærere på skolen i Hvidovre, hvor Thomas Blachman underviser. Begge lektorer er kendt for Den Kreative Platform og for Creative Genius uddannelser.

  • Undervisningen foregår i et seks uger langt forløb på Frydenhøjskolen i Hvidovre. Udover Blachman så underviser lærerne eleverne fra de tre 8. klasser mindst en time hver dag i kreativitet.

  • Målet er, at skoleelever skal få mange flere ideer og kombinere dem på nye måder, være originale og dermed udvikle deres kreative evner.