Det ligger under på huden på ham. Han tager altid bestik af situationen, når han får færten af saltvand:
Hvordan ser bølgerne ud, hvilken farve har havet, og hvilken retning kommer vinden fra, er det en flad strand, stejl strand, hvem er de andre på stranden, hvordan opfører de sig, er der børn, der ser ud til at færdes alene – eller er der andre faktorer, der måske kan blive til en farlig situation.
Man kan kalde det en positiv erhvervsskade eller bare ’at tænke som en livredder’, som den professionelle livredder, Michael Iwersen, selv forklarer det.
Mor var svømmelærer
Men faktisk er det en evne, han nærmest har fået ind med modermælken. Han kunne i hvert fald begå sig i vand, før han kunne gå:
- Min mor var svømmelærer og leder af den lokale svømmeforening, så ja – jeg begyndte tidligt og er nok det, man vil kalde en rigtig vandhund, forklarer Michael Iwersen.
Michael Iwersen er 37 år, og han er uddannet livredder og uddannelsesleder i TrygFondens Kystlivredning, det vil sige, at han er med til at uddanne de livreddere, der hver sommer sidder langs vores offentlige strande.
Og så er han også instruktør i en nystartet lokal svømmeklub, hvor han holder kurser for forældre og børn i livredning.
Børn skal inspireres
Men for tiden kan du også opleve Michael Iwersen, når han har rollen som ekspert og coach i børneprogrammet ’Livredderne’ på DR ULtra. Her dyster 20 børn om titlen ’Danmarks bedste livredder’.
I Michaels optik er det helt afgørende, at børn lærer at begå sig i vand – og helst så tidligt som muligt. Hans egne piger på to og fire har allerede lært det.
- Det er så vigtigt, at vi lærer vores børn at færdes sikkert i vand. Børn skal inspireres til at kunne svømme og sidenhen at lære at redde liv, de skal lære, at det både er et vigtigt arbejde og en sport – og at det er sejt. Det gør en stor forskel for den enkelte, at føle sig sikker i vand, både i forhold til at passe på andre – men det er også grundlaget for at være i stand til at dyrke nogle af de mange muligheder for vandsport, der er i dag.
Spring tidligt ud i det
I dag lærer mange børn først at svømme, når de får svømning i løbet af deres skoletid, hvis de gør det, for ikke alle skoler har svømning på skoleskemaet. Men ifølge livredderen er det bare om at komme i gang med at lære børnene fortrolighed med vand.
Men hvad nu hvis forældre ikke selv er vandhunde eller måske ligefrem er bange for vand?
- Generelt synes jeg, at de fleste forældre er godt med og får lært deres børn at svømme. Mit budskab er, at jo tidligere man får børnene i gang, desto større er chancen for, at de fortsætter med at svømme og en dag også lærer deres egne børn at svømme.
Dels er svømning og færdigheder i vand vigtigt for en selv, for man kan – i livredderens optik – fx ikke værre sejler og ikke være i stand til at svømme, eller være surfer og være bange for at drukne. Det giver så store begrænsninger at være bange for vand.
Jeg passer på dig
Men en anden vigtig del i at blive fortrolig med vand og livredning er, at man lærer en kultur videre – man viser, at man har lyst til at passe på andre og har interesse for andre mennesker, forklarer han.
- Vi lever jo i et land, der er omgivet af vand, så dels har vi alle muligheder for at blive nogle rigtige vandhunde, men at lære livredning er også med til at flytte blikket fra en selv og til andre. Det giver en tryghed og et overskud at vide, at man rent faktisk kan være med til at mestre svære udfordringer på havet og i stand til at redde andre menneskers liv.
- Hvis man lærer sine børn at svømme fra de er babyer, ja så får man ifølge livredderen også en helt unik chance for at følge sine børns udvikling på tæt hold.
- Det er jo en fantastisk udvikling de gennemgår, lige fra de som helt små lærer, at de skal lukke munden, når hovedet kommer under vand til de lærer at soppe rundt i det lave vand for til sidst at blive så fortrolige, at de har det som fisk i vandet og mestrer svømning og livredning – til vandsport som kajak eller surfbræt.