Hver tredje kan ikke svømme 200 meter

De fleste mener, at det er vigtigt at kunne svømme, men en stor del kan ikke selv klare sig på dybt vand.

91 procent af os mener, det er vigtigt at kunne svømme. Alligevel er hele 31 procent af os ikke i stand til at svømme de 200 meter uden hjælpemidler, der er den fælles nordiske definition på svømmeduelighed.

Det samme er tilfældet for hvert andet barn i alderen 7-14 år.

Det viser tal fra en YOUGOV undersøgelse, som Dansk Svømmeunion foretog i slutningen af 2014.

- Jamen, jeg synes da ikke, det er godt, når så mange siger, at de ikke er i stand til at svømme, forklarer Tobias Marling, der er projektleder på Dansk Svømmeunion og TrygFondens fælles projekt ’Alle skal lære at svømme’, som står bag undersøgelsen fra 2014, og som udgiver en ny senere i år.

- Men vi forventer ikke, at tallene omkring danskernes svømmefærdigheder er blevet bedre, supplerer Tobias Marling og føjer til, at det billede har været kendetegnende for de sidste mange år.

- Det handler jo blandt andet om, at man igennem de sidste mange år har nedprioriteret svømmeundervisning mange steder. Selvom det er skrevet ned i de Fælles Mål for undervisning i landets folkeskoler, at eleverne skal lære at svømme i 3.-4. eller 5. klasse, så er der mange kommuner og skoler, der ikke tilbyder svømmeundervisning, og de begrunder det oftest med manglende økonomi.

Ligesom at kunne cykle

Ifølge Dansk Svømmeunion så er svømmefærdigheder at sidestille med at lære at cykle. Man skal lære at kunne begå sig i vand, ligesom at man i skolen skal lære at færdes i trafikken.

- Vi er et land, der er omgivet af vand, og vi bruger det både i arbejdsøjemed og til fritidsaktiviteter. Vi mener, at alle i Danmark skal have adgang til at lære at svømme.

- Af forskellige årsager er der mange børn, der ikke lærer det af deres forældre, eller som ikke har mulighed for at gå til svømning i en svømmeklub, og de børn burde til gengæld alle have adgang til at lære det i skolen.

Kom tidligt i gang

I projekt ’Alle skal lære at svømme’ mener man, at svømmefærdighed hører til nogle af de grundkompetencer, alle skal være i besiddelse af, når de færdes ved kyst og vand. Som det første baderåd lyder: Lær at svømme.

- Al viden peger i retning af, at jo tidligere børn lærer at svømme, desto større er chancen for, at lysten til holde det ved lige, varer ved. De bliver simpelthen mere sikre svømmere. Af flere årsager tyder det på, at svømmeundervisningen med fordel kan foregå tidligere end på nuværende 4. eller 5. klassetrin. Som forældre handler det også om at gøre sine børn trygge ved vandet og lære dem at svømme så tidligt som muligt.