15-årig Remee drømte selv om stjernerne: Hvis bare de havde kunnet se mit potentiale

X Factors mest vindende dommer manglede selv en mentor, da han var ung. Nu er talentarbejdet blevet én af hans forcer.

(Foto: © søren bidstrup, Scanpix)

Remee var blot en ung teenager, da han selv tog de første skridt mod en karriere i musikbranchen.

Og det var ikke let at være en 15-årig ung fyr, der gerne ville frem i verden, men som manglede nogen, der kunne se hans musikalske talent.

- 'Hold kæft', tænkte jeg, 'hvis bare der var nogen, som kunne se, hvor stort et potentiale, jeg har'. Det var der bare ikke nogen, der kunne.

- Jeg havde ikke nogen til at coache mig eller råde mig til, hvordan jeg kunne få det mest optimale ud af mit talent. Så det starter jo der, siger Remee.

- Og senere har jeg selv fundet masser af artister gennem årene, så jeg har jo altid været vant til at arbejde med folks potentiale. Og nogle gange med det måske ikke-indlysende talent, hvor man skal grave bag facaden for at se det.

Da Remee i 2008 tilsluttede sig Thomas Blachman og Lina Rafn som dommer i første sæson af X Factor, havde han derfor erfaring med netop talentudvikling.

- Da X Factor startede, havde jeg en god intuitiv fornemmelse af, hvad der skulle til.

Det første dommerteam da X Factor for første gang blev skudt i gang i DR tilbage i 2008. Thomas Blachman (tv), Lina Rafn (mf) og Remee Jackamn (th). (© DR)

Et øje for talent

Remee har nu med sine otte år i dommerpanelet i X Factor markeret sig som et krafthus, når det kommer til at udfolde deltagernes personlige historie og sangtalent.

En egenskab, der har ført hans deltagere til sejr hele fire gange – og hele vejen til finalen alle otte sæsoner, hvor Remee har ageret dommer og mentor for X Factor-deltagere.

Og det er netop dén egenskab, Remee føler, han tilføjer programmet.

- Det, jeg er god til, er at lytte til deltagerens natur og finde essensen af en artist - og så matche det med de rigtige sange. Hver eneste uge. Jeg prøver ikke at presse noget ned over hovedet på deltagerne, som ikke passer på dem. Jeg prøver virkelig at gå ind og mærke efter, hvad en deltagers grundkvaliteter er og så få fremhævet dem, siger Remee og tilføjer:

- Men man skal også huske, at for hver deltager jeg har vundet med, er der to, jeg ikke har vundet med. Så det er ikke altid lykkes for mig. Og derfor bliver jeg aldrig færdig med det her projekt.

X Factor er en kunstform

Remee ringer fra farten og lyden af hidsig trafik afbryder af og til talestrømmen fra den succesfulde X Factor-dommer.

Men talestrømmen vinder over bilernes larm hver gang, fordi Remees begejstring for og dedikation til X Factor ikke er til at slå ud af kurs. For når han indtager pladsen som dommer i programmet, så gør han det med krop og sjæl.

- Det handler om at tro på, at X Factor er mere end bare et tv-show. For mig er det en kunstform. Jeg ved godt, at det ikke er sådan, at langt de fleste seere ser på X Factor, men der er så mange metasignaler i X Factor.

Som da søskendeparret Anilde og Azilda Kaputu i duoen Embrace (som senere ændrede navn til først New:Name og dernæst Kaputu) stod i bedste sendetid på DR1 i 2016 og greb Danmark om hjertet med Ulige Numres ’Frit Land’.

- Midt under flygtningekrisen og et opsving i højrefløjen i Danmark, står der to sorte flygtninge og synger til hele Danmark - oven i købet på det smukkeste og klareste danske sprog, man kan forestille sig. Det bliver en symbolsk ting, at de står og synger ’Frit Land’, der netop handler om de problematikker, der optager hele landet. Det var et rørende øjeblik, siger Remee.

Der findes kun én rigtig sang

Særligt sangvalget er essentielt for Remees arbejde med en deltager. Og ikke mindst for hans egen plads i det enorme X Factor-maskineri.

- Til hvert show siger jeg nej til hundredvis af sange til hver deltager. For der findes kun én rigtig sang til hver deltager per show, bilder jeg mig selv ind.

- Og så handler det bare om at finde dén sang og at have forståelsen for at forløse sangen på det helt rigtige tidspunkt, så man ikke bruger sangen før, seerne og deltagerne er helt klar til den.

- Jeg plejer eksempelvis at vælge sange, der er simple rent melodisk i starten. Derefter bygger jeg op med sange, der er mere og mere melodiske, som sæsonen skrider frem. Og på den måde åbner sangene gradvist deltagerne op over for seerne.

Morten Nørgaard vandt med sin ærlighed

Sidste års vinder Morten Nørgaard er et godt eksempel på, hvordan Remee arbejder med sine deltagere.

- Morten var en usikker gamer, der aldrig nogensinde havde prøvet at gøre noget for at fremme sig selv. Og så havde han i øvrigt ikke nogen som helst teknisk erfaring med at synge. Og ingen performance-erfaring. Ingenting.

  • Det var Morten Nørgaard fra Odder, der i 2017 endte som X Factor-vinder. (© DR)
  • Embrace vandt en overbevisende sejr tilbage i 2016. (Foto: © Bjarne Begius Hermansen)
  • Emilie Esther var vinderen af X Factor 2015. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen, Type 1)
  • Martin Hedegaard var den første vinder af X Factor tilbage i 2008. (Foto: © Agnete Schlichtkrull, Type 1)
1 / 4

Remee griner let over tanken om de mange udfordringer, de stod overfor i arbejdet med sidste års vinder af X Factor. For Morten Nørgaard var oppe mod et stærkt felt.

- Han kommer så op imod nogle af de dygtigste unge piger, der nogensinde har været med i X Factor (Mia og Chili, red.), og som kan alt.

- Det, der blev den afgørende forskel, var, at hans stemme var så oprigtig, ærlig og genkendelig, at den kunne overgå hvad som helst. Det synes jeg er super inspirerende. At få bekræftet at X Factor handler om sjæl, personlighed, ærlighed og oprigtighed. Det er ikke bare dygtighed – det er den indre x-faktor, der tæller.

Talentforløsning eller kunstprojekt?

Det er en succesfuld opskrift, Remee har skabt i sit arbejde med deltagerne. Men ikke alle dommerne følger samme opskrift.

Thomas Blachman, som har siddet i dommerstolen i alle elleve sæsoner på nær én, har en helt anderledes strategi, ifølge Remee.

- Man kan sige, at Thomas' sangvalg er art-projekter, der skal vise, hvem Thomas er. Og det gør han pisse godt, i øvrigt.

Remee og Thomas Blachman - de to mest erfarne dommere i X Factor - arbejder på meget forskellig vis med deres deltagere. Men de to musikere har den dybeste respekt for hinanden. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

- Og vi vil jo alle sammen gerne lave noget, vi kan stå inde for rent professionelt, men han laver ofte art-projekter. Det er det vigtigste for ham. Citybois var en undtagelse - de fik lov til at tage udgangspunkt i, hvem de selv var, fordi de selv havde så meget at komme med.

- Selv arbejder jeg mere med at finde det inde i folk. Jeg mener, de har svaret inde i sig, så jeg prøver at finde frem til det.

Den sidste dans med X Factor

Den igangværende sæson af X Factor bliver sidste gang, hvor Remee kan hjælpe deltagere med at finde frem til deres indre x-faktor på DR1.

Og han glæder sig til for alvor at komme i gang.

- Jeg tror, at det bliver en langt federe sæson end nogensinde før. Langt mere overskudsagtig - det har jeg virkelig en fornemmelse af. Det har været skide sjovt indtil videre, fortæller Remee om de mange optagelser, der allerede er kommet i kassen.

- For mig har det altid været en indre kamp at lave X Factor, hvor jeg nærmest har tortureret mig selv med det, men denne gang har det sgu været sjovt. Og jeg glæder mig, til vi kan vise talenterne frem i liveshows.

Se X Factor på fredag, hvor dommerne får deres kategori at vide - og hvor Remee sætter sig i den varme stol, når deltagerne i hans kategori skal igennem den frygtede Five Chair Challenge. Det er klokken 20 på DR1 og DR TV.

Der er rigtig god stemning blandt årets dommertrio i X Factor, Remee, Sanne Salomonsen og Thomas Blachman. (© DR)