Et vendepunkt. Sådan ser flere kommentatorer og Grand Prix-eksperter på begivenhederne lørdag aften, da Portugal løb med sejren i verdens største musikkonkurrence med en overraskende stilfærdig sang på lokalsproget.
Formand for den danske Grand Prix-fanklub Johann Sørensen fulgte showet fra Kiev i Ukraine. Han udlægger her, hvad han mener at den portugisiske sejr kommer til at betyde for Eurovision Song Contest.
Hvad betyder Portugals sejr for Grand Prix i fremtiden?
Nu er musikken tilbage i Grand Prix. Det sker på bekostning af politik, som jeg synes har fyldt rigtig meget efter Ukraines sejr med Jamala sidste år. Det er et vendepunkt.
Se den portugisiske vindersang:
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:59178e066187a41388af3bf2
Betyder Portugals sejr også et opgør med fyrværkeri, gimmicks og store sceneshows, som vinderen Salvador Sobral har sagt?
Med den kommentar tager han afstand fra, at man skal bruge hjælpemidler som fyrværkeri og vindmaskiner. Den rene sang skal nok i sig selv. Det fik han jo ret i i år, da han endte med at tage en ret sikker sejr. Men jeg tror stadig, at alt det med glimmer, konfetti og pailetter vil være en del af Grand Prix.
Det så vi for eksempel Molodvas sang (‘Hey Mamma’ med SunStroke Project og YouTube-stjernen Epic Sax Guy, red.), der blev nr. 3. Den var meget populær hos seerne, men mindre populær hos juryerne. Der er meget delte meninger, om sådan en sang skal have lov at slutte så højt i Eurovision, men jeg mener, man er lidt for snobbet, hvis man har den holdning.
Se Moldovas sang, der blev nr. 3:
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:5917618c6187a41388af39fb
Brugte Portugal selv nogen gimmicks i deres show?
Ja. Portugal var det eneste land, der brugte den såkaldte B-scene ude blandt publikum. Det var med til at forstærke det udtryk, som sangen har, og gøre den mere intim. Så man kan sige, at Portugal også bruger nogle virkemidler - det er bare ikke fyrværkeri og vindmaskiner.
Forstår du, at det vækker vrede blandt mange danske seere, at en så lidt Grand Prix-agtig sang kan vinde?
Det er en sang, der deler vandene. Enten elsker eller også hader man den. Men man må acceptere, at det er en sikker sejr for Portugal. De har spillet op med noget, som er unikt og rørte mange jurymedlemmer og seere rundt om i Europa. Og så skal man unde dem den første sejr nogensinde - de har snart været med 50 gange, så det var på tide.
Vil Portugals sejr betyde, at vi får en masse følsomme numre på lokalsprog til næste år?
Det skal blive spændende at se, om der kommer mange “Portugal Light”-sange til næste år. Der er altid en trend med, at man prøver at lægge sig i slipstrømmen efter sidste års vindersang. Nogle lande vil tænke, at hvis vi gør det, så har vi en god chance for et godt resultat til næste år.
Vi vil sikkert se, at nogle lande vil stille med nogle specielle sange, som er typiske for deres land - på deres eget sprog og i deres egne genrer.