DR vil genopfinde Melodi Grand Prix: Her er alle ændringerne

Der er lagt op til dramatiske ændringer, når DR nu åbner for bidrag til næste års Melodi Grand Prix.

Anja sikrede i foråret Danmark den første plads i finalen i Eurovision Song Contest i tre år. Nu åbner DR for bidrag til næste års popfest - og ændrer samtidig på flere af reglerne. (Foto: © Sarah Christine Nørgaard, Scanpix)

Fremover kan der sendes sange ind hele året. DR tager kun imod professionelle demoer med numrene. Og så er jobbet som musikansvarlig på showet nedlagt til gengæld for en ny rolle som bidrags-producer.

Det er alt sammen nyt, når DR i dag åbner for sange til Dansk Melodi Grand Prix 2018.

- Vi vil opgradere Dansk Melodi Grand Prix. For selvom der stadig er lang tid til showet, så er det lige nu, at vi lægger grunden til det, der skal ske i 2018, siger DRs underholdningschef, Jan Lagermand Lundme.

Ny bidrags-producer har fire års Eurovision-erfaring

Efter tre år som musikansvarlig stopper Jonas Schrøder og Cutfather, der giver staffetten videre til sanger og tv-mand Mads Enggaard.

Som bidrags-producer skal Enggaard stå for hele processen fra udvælgelsen af sangene, til vinderen er fundet. Alt sammen i tæt samarbejde med DRs tv-producer og koreograf.

- Det er et udtryk for, vi prøver at gøre tingene på en anden måde. Vi har været super glade for Jonas og Cutfather, der har gjort et kæmpe stykke arbejde. Det er helt udramatisk, at vi nu prøver noget nyt, fortæller Jan Lagermand Lundme.

Mads Enggaard er uddannet sanger fra Rytmisk Musikkonservatorium og har i ti år arbejdet i tv-branchen, primært på musikprogrammer som Toppen af Poppen og X Factor.

De seneste fire år har han været en del af Eurovision Song Contest som såkaldt ‘viewing room producer’, hvor han har fungeret som bindeled mellem deltagerlandene og den tv-station, der er vært for showet.

- Mads Enggaard er helt oplagt til jobbet. Der findes ikke andre, der har den profil, som han har. Han ved fra sit job på Eurovision, hvad der skal til for at klare sig i konkurrencen - både musikalsk og visuelt, mener underholdningschefen.

Mere fokus på sceneshowet

Mads Enggaard har arbejdet med hundredvis af Eurovision-sange ned i de mindste detaljer, og de erfaringer vil han bruge i det nye job.

- Jeg tror, vi kan vinde meget ved at se på bidragene som hele produkter. Vi skal ikke først vælge sange, så finde artister og så til sidst tilføje en trampolin. Vi skal tænke hele processen igennem og se på hele pakken fra start af, siger Mads Enggaard.

Sangeren og tv-manden Mads Enggaard bliver bidrags-producer på Dansk Melodi Grand Prix 2018. (© PRIVATFOTO)

Sangskriverne skal også tænke over det visuelle udtryk, når de sender sange ind til DR, lyder Mads Enggaards opfordring:

- Jeg håber, at vi får nogle bidrag, som er inspirerende og skaber billeder og vækker følelser, når man hører dem. Genremæssigt kan det være alt mellem himmel og jord, bare kvaliteten er så høj, at det bliver svært for juryen at vælge mellem dem.

Send sange ind hele året

Når DR i dag åbner for bidrag, så har man ikke tænkt sig at lukke igen. Efter svensk forbillede vil man nemlig lade sangskriverene kunne sende sange ind året rundt til DR.

- Vi har evalueret sammen med sangskriverne, som gerne vil have den mulighed. For det er jo ikke kun i to måneder hver sommer, mens tilmeldingen er åben, at man kan skrive et Grand Prix-hit, forklarer Jan Lagermand Lundme.

Så hvis man sender ind inden 15. september, så er der garanti for, at vi tager sangen i betragtning til det kommende Melodi Grand Prix.

- Men kommer den ind senere, kan den måske godt nå at komme med. Og ellers kommer den med i puljen til det følgende års Grand Prix, siger underholdningschefen.

Produktionen er afgørende - også på demoerne

Endelig lægger DR i år op til, at det er professionelle demoer indspillet i et musikstudie, som man sender ind.

- Musik-produktionen er en stor del af en Grand Prix-sang i dag - det er ikke længere nok kun at levere en tekst og en melodi, forklarer Mads Enggaard.

Det betyder ikke, at amatører med en god idé til en Grand Prix-sang ikke kan sende numre ind, men DR opfordrer til, at de så går sammen med professionelle folk om at få indspillet en demo af nummeret.

- Man skal vise, at man har tænkt over, hvilket lydbillede sangen leveres med, og at det er noget, der vil kunne gøre sig gældende i Eurovision, hvor niveauet bliver konstant højere, slutter Mads Enggaard.