Ulovlige beskeder om nye ejendomsvurderinger er sprøjtet ud til landets boligejere, vurderer jurister

Boligejer blev snydt for at rette fejl i ny vurdering, men styrelse nægter at genstarte sagen.

Er du én af dem, der om lidt får allerførste pip i e-boks om, at din nye ejendomsvurdering er på vej, så skal du være vaks, hvis du vil nå at have ændret noget.

Frem mod 2024 skal alle med fast ejendom have en ny vurdering af deres bolig.

Og lige inden, at din nye ejendomsvurdering rammer e-boksen, har du kun ganske få uger til at råbe op om fejl og mangler i den.

Tip os:

  • Har du oplevet døde links? Eller har du ikke været klar over, at du havde en frist? Skriv til vurdering@dr.dk

Men der står ikke et ord om den skarpe bagkant i de beskeder, som er blevet sprøjtet ud til titusindvis af danskere, som har fået en ny vurdering af boligen.

Oven i det har der også været problemer med døde links i nogle af beskederne, som har betydet, at boligejere er blevet snydt for at komme med rettelser til de nye vurderinger.

Og det er ulovligt, vurderer flere eksperter, som DR Nyheder har talt med.

Ifølge Jøren Ullits, der er lektor i forvaltningsret ved Syddansk Universitet, skal skattevæsnet nemlig sikre, at alle boligejere kan nå at råbe op om fejl og mangler i de oplysninger, som de nye boligskatter vil blive baseret på.

- De oplysninger er ejeren ikke blevet orienteret om. Det vil sige, at der foreligger et klokkeklart brud på skatteforvaltningsloven, siger Jøren Ullits.

Efter fire uger er det for sent

Det er Vurderingsstyrelsen under Skatteministeriet, som står bag udsendelserne af de nye ejendomsvurderinger.

Efter bøvl med de gamle ejendomsvurderinger har det taget næsten ti år, men nu er de første, nøje udvalgte enfamilieshuse blevet vurderet i det nye system.

Her kan du se de vurderinger, som skattevæsnet indtil nu har givet indsigt i.

Inden din nye ejendomsvurdering lander, får du som boligejer en såkaldt deklarationsmeddelelse.

I beskeden fra Vurderingsstyrelsen står der, at du nu kan se de data, som din nye ejendomsvurdering vil bygge på, hvis de klikker videre på et link.

Men i virkeligheden handler beskeden om noget meget mere vigtigt end blot at kigge på data.

For hvis der er fejl eller mangler i de oplysninger, Vurderingsstyrelsens it-system har fundet om din bolig, så skal du skynde dig at råbe op for ikke at få en forkert vurdering.

Fristen er på fire uger, men advarslen om den skarpe bagkant har manglet i de beskeder, som styrelsen har sendt ud.

Og det er også på kant med loven, vurderer lektor i skatteret ved Syddansk Universitet Jane Ferniss.

- Man kan se det ud af loven, at myndighederne skal underrette ejerne.

- Jeg vil ikke umiddelbart få opfattelsen af, at det er noget, jeg skal skynde mig at reagere på. Der står jo intet om, at der er en frist på fire uger, siger hun.

Det var denne besked fra Vurderingsstyrelsen, som boligejere er blevet mødt med.

Afviser at genstarte sag

Michael Andreasen har oplevet problemet helt tæt på.

På grund af en simpel fejl med et dødt link i beskeden fra Vurderingsstyrelsen har sagen om hans mors ejendomsvurdering nu overskredet tidsfristen og kan ikke laves om.

- Hvis jeg regner det ud, så er grundværdien 26 procent højere, end den burde være. Og man betaler jo skat ud fra grundværdien. Så det er et stort beløb, siger Michael Andreasen.

Og det er ikke kun Michael Andreasen og hans mor, der har haft problemet.

DR Nyheder har onsdag været i kontakt med en række boligejere, som fortæller, at de har oplevet nøjagtig det samme problem og nu sidder i saksen.

I en mail har Vurderingsstyrelsen også bekræftet, at man er klar over, at der kan være problemer med at åbne links i e-boks.

I de første sager sendte man alle oplysninger i e-boks. Men i foråret gik Vurderingsstyrelsen over til en ren digital løsning, så ejere af omkring 94.000 boliger kun har fået et link og en kort besked, hvor der ikke står noget om tidsfristen på fire uger.

Alligevel har styrelsen flere gange afvist at genstarte familiens sag, selvom det er skattevæsnets egen fejl, der nu er skyld i, at Michael Andreasen ikke har andre muligheder tilbage end at betale 1.100 kroner for at klage over sin mors nye ejendomsvurdering.

Og det er langtfra godt nok, mener Sten Bønsing, der er professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet.

- Når der er tale om et forholdsvist klart brud som her, og myndigheden er enig i, at linket ikke har virket, så mener jeg, at der pligt til at genoptage sagen og ikke bare henvise til, at man må klage og betale klagegebyr, siger han.

Andre kan være i klemme

På samme måde skal Vurderingsstyrelsen også forsøge finde frem til og hjælpe de boligejere, som kan være kommet i klemme på grund af fejlen, fastslår Sten Bønsing.

- Hvis man som myndighed finder ud af, at der er et mere generelt problem med de beskeder, man sender ud, så skal man jo rette op på det, siger han.

Det samme mener Jøren Ullits. Derudover skal sagen gå om, så familien får fire nye uger til at rette og tilføje ting, mener han.

- Jeg er ret uforstående over for, hvorfor man ikke har taget det skridt. Det er jo en fejl, der peger hen på myndigheden. Borgeren er fuldstændig uforvarende i den her situation, siger han.

Spørger man Jane Ferniss, skal der samtidig også strammes op på den tekst, der følger med linket i beskederne fra Vurderingsstyrelsen.

- Man skulle have skrevet, hvad man skal gøre, hvis linket ikke virker. For det sker jo, at det ikke virker, siger hun.

Michael Andreasen har både ringet og skrevet om sit problem til Vurderingsstyrelsen. I en mail har styrelsen bekræftet, at man er klar over, at der kan være problemer med at åbne links i e-boks. Svaret fik han, efter at fristen på de fire uger var overskredet.

Styrelse: Vi ændrer teksten - ikke afgørelsen

Det gamle ejendomsvurderingssystem har været fyldt med fejl, og derfor har det siden 2013 været sat ud af drift.

Imens har udviklingen af et nyt system givet hovedpine de sidste mange år. Systemet er gang på gang blevet ramt af forsinkelser og højere omkostninger.

Det nye system skulle gerne rette op på de mange fejl - ikke skabe nye. Derfor er kontorchef i Vurderingsstyrelsen Lone Holm Mikkelsen ærgerlig over sagen.

For at undgå mere forvirring og missede frister planlægger Vurderingsstyrelsen at ændre teksten i de beskeder, som boligejere i fremtiden vil blive mødt med i e-boks, fortæller hun.

Styrelsen har nu tilføjet, at du som boligejer også kan logge ind via vurderingsportalen.dk, men man har endnu ikke skrevet information om fristen på fire uger ind i beskederne.

- I de næste deklarationsmeddelelser, der kommer ud til boligejerne, vil det fremgå, at de skal være opmærksomme på, at de har en frist, siger hun.

I forhold til det konkrete problem med døde links har Vurderingsstyrelsen hørt fra flere frustrerede boligejere. Men styrelsen ved ikke, hvor mange der har oplevet problemet, siger Lone Holm Mikkelsen.

- Vi har ikke noget eksakt tal. Men det er rigtigt ærgerligt, hvis der er nogen, der har haft den oplevelse. Og vi har ikke tal, men vi har haft på fornemmelsen, at der er en del, der har haft udfordringer med det.

Men siger du, at I ikke har overblik over, hvor mange fejl der er i det her system?

- Jeg ved ikke, om det er en fejl, eller hvor mange fejl, der er i systemet. Men det, jeg kan sige, er, at vi jo ikke ved, hvor mange links der ikke virker. Men de, der har henvendt sig, har vi kunnet hjælpe, og vi har så lært af det i forhold til, at det bliver nem adgang for borgerne.

Styrelsen har nu tilføjet, at du som boligejer også kan logge ind via vurderingsportalen.dk, men havde i september endnu ikke skrevet information om fristen på fire uger ind i de beskeder, som boligejere er blevet mødt med i deres digitale postkasse. (© Vurderingsstyrelsen)

Michael Andreasen har flere gange forsøgt at få genstartet sin mors sag, men han får at vide, at han må klage. Hvad er logikken i det?

- Forløbet er sådan, at vi har fire uger til en deklarationsfase, fordi der sidder nogle i den anden ende, som gerne vil have deres vurdering. Når de fire uger er gået, sender vi en vurderingsmeddelelse. Derefter er det videre forløb, at hvis man synes, man har oplysninger, som man gerne ville have taget hensyn til, så kan vi se på det, hvis man klager.

På jeres hjemmeside skriver I, at der også har været andre driftsforstyrrelser i det nye system. Hvad har I gjort for at få fat i dem, det kan være gået ud over?

- Der har været andre udfald, som der vil være, når man sætter et nyt system i luften for allerførste gang i mange år. Dér har vi skrevet til dem, fordi vi har vidst, hvem det drejer sig om.

Eksperter mener, at det er lovbrud, og at I skal starte sagen forfra. Hvad siger du til det?

- Jeg siger, det er superærgerligt, der er én der har haft den oplevelse. Heldigvis har vi kunnet hjælpe dem, der har kontaktet os, som har set, at det ikke har virket, siger kontorchef i Vurderingsstyrelsen Lone Holm Mikkelsen.