En gruppe elever fra 3.G. på Ordrup Gymnasium lejede for tre måneder siden et hus på Lolland. De skulle tilbringe en weekend sammen for at skrive sjove ting om hinanden i en blå bog.
- Vi havde virkelig glædet os og vi havde en forventning om, at vi kom ned til et hus med nok sengepladser, hvor der var rent og pænt, og møblerne var i ordentlig stand, og der var de faciliteter, vi skulle bruge, siger Anna Scotwin.
Men der mødte klassen noget ganske andet i det på papiret næsten 1000 m2 store pool-hus, hvor en stor del viste sig ikke at være beboelse.
- Ting var i stykker, og der manglede helt basale ting i køkkenet. I træningsrummet manglede halvdelen af de vægte, der skulle være. Alt var beskidt, og der lugtede, som om der ikke var blevet gjort rent i et stykke tid, fortæller klassen.
Men det var ikke det værste. Da klassen kom hjem fra turen, fik de skylden for at have ødelagt en parabol og for at have smidt sten i kloakken, så toilettet var oversvømmet.
- Toilettet flød over en time efter vi var kommet, og parabolen var allerede faldet ned på halvtaget udenfor, siger Anna Scotwin.
Samtidig fik klassen bagefter en efterregning på 6.600 kroner i forbrug af el, vand og varme, selv om de kun overnattede i huset i to dage. Så samlet set mistede de depositum og fik en efterregning på 8.000 kroner.
- Vi var her to nætter. Så det var grotesk, vurderer Anna Scotwin.
- Men nu er du jo en ung gymnasieelev, og gymnasieelever har jo nogle gange ry for at være lidt vilde. Så måske var det lidt jeres egen skyld?
- Ja, det forstår jeg godt, folk tænker, for man kan sige, vi er unge, vi har måske lidt alkohol i blodet, vi er dumdristige, vi har fart på, vi er lidt spontane, men der vil jeg så sige, det er vi slet ikke. Vi har haft en meget fornuftig tilgang til det her, lyder det fra Anna Scotwin.
Anna Scotwin og klassen er ikke de eneste, der har oplevet at blive mødt med krav om en stor efterregning. Anna Scotwins søster havde sammen med sin klasse lejet samme hus for tre år siden. Også for at skrive blå bog.
Her fik klassen en regning på 43.000 kroner for et ødelagt gulv.
- Så tænker man bare: "43.000". Selvom man ikke havde ødelagt det, så tænker man alligevel: Hvad nu hvis vi ikke kan bevise, at vi ikke har gjort det, og vi ender med at skulle betale de her penge? siger Maria Scotwin.
Sagen blev overdraget til en advokat, og efter det hørte klassen ikke mere fra udlejeren. Men også her blev størstedelen af deres depositum på 10.000 kroner ædt op af udgifter til forbrug og rengøring.
- Vi var bare lidt lettede, da Ivan Harsdal (udlejeren, red.) holdt op med at skrive til os. Selv om vi i virkeligheden jo stadig burde være sure over, at vi skulle have haft vores depositum tilbage, siger Maria Scotwin.
Også en klasse fra Øregård Gymnasium har netop fået en ekstraregning for en ødelagt dør, eleverne hævder ikke at have ødelagt i selv samme hus, som Scotwin-søstrene havde lejet.
Men det betyder, at de står til at skulle betale 7.200 kroner.
- Vi søger nu advokathjælp og vil tage det i Ankenævnet for Feriehusudlejning, siger Olivia Saceanu fra 3. Z på Øregård Gymnasium.
I Ankenævnet for Feriehusudlejning er udlejeren Ivan Harsdal et kendt ansigt. Han har i alt haft syv sager i ankenævnet og tabt dem alle. Ivan Harsdal udlejer fire sommerhuse, mens der i hele landet udlejes i alt cirka 40.000 ferieboliger. Han har altså 0,01 procent af markedet.
Alligevel tegner han sig for 10 procent af samtlige tabte sager i ankenævnet.
Med andre ord: Ivan Harsdal har tabt 1.000 gange flere sager i ankenævnet, end hans størrelse berettiger.
I fem af de sager, som Ivan Harsdal har tabt i ankenævnet, har han taget alt for mange penge for el, olie og vand.
- Er der nogle brodne kar, som ikke spiller efter reglerne, hvor forbrugerne er utrygge, så er det jo faktisk en trussel mod hele den danske turisme-industri, siger Carlos Villaro Lassen, direktør i Feriehusudlejernes Brancheforening.
Da Anna Scotwin ringer til Ivan Harsdal for at spørge, hvornår pengene fra depositum kommer retur, siger Ivan Harsdal, at de skal forvente at høre fra hans advokat. Derfor vil Anna Scotwin også tage sin klasses sag i ankenævnet.
Ivan Harsdal udlejer fire store sommerhuse på Lolland og afviser over for Kontant, at hans mønster er at opkræve ekstraregninger og tage for høje beløb for forbrug.
- Slet ikke. Jeg kommer jo ikke og forlanger, at noget skal blive genetableret. Kun i tilfælde af at man har ødelagt noget, så kommer jeg med et krav på, at det skal blive genetableret. Ellers ikke, siger Ivan Harsdal til Kontant.
Han afviser, at han har opkrævet for meget i forbrug - i hvert fald med hensyn til vand.
Vandprisen. Den faktiske vandpris er højere end den, vi tager.
- Men hvad angår olie og el, tager du dig også godt betalt. Er det ikke korrekt?
- Den (elprisen, red.) er højere, og det er den hos alle pool-huse, som bliver udbudt. Det er kutyme. Så er der olieprisen tilbage, og den må jeg så sige, ja, den er i øjeblikket højere, end den faktisk er. Der har vi ikke fået sat prisen ned, så den følger den prisudvikling, der har været de seneste par måneder på markedet, indrømmer Ivan Harsdal.
Se med, når Kontant lejer sig ind i Ivan Harsdals såkaldte luksussommerhus torsdag aften kl. 21.00 på DR1.