Folk, der har ambitioner om at snyde deres forsikringsselskab lidt, skal måske lige tænke sig om to gange inden, de stjæler deres egen nye bil. I hvert fald, hvis forsikringsselskabet hedder Alka.
QuickVote: Forsikringssvindel
200 siden nytår
Med et helt nyt it-system er det lykkedes Alka at afsløre flere end 200 forsøg på forsikringssvindel siden nytår. Men systemet nøjes ikke bare med at afsløre forsikringssvindel, fortæller underdirektør Jakob Laursen.
- Fra da vi satte systemet i gang og til i dag, så er der en række af de svindel-typer, vi har set før, der er for nedadgående, og det tilskriver vi, at systemet har en præventiv effekt, siger Jakob Laursen til DR Penge.
Automatisk tjek
Systemet holder automatisk oplysningerne på skadesanmeldelsen op mod data fra tidligere svindelsager. Ud fra statistiske beregninger får sagsbehandleren så at vide, om der er risiko for svindel.
Jakob Laursen vil helst ikke afsløre for meget af systemets måde at fungere på, for ikke at give svindlerne for gode muligheder for at omgå systemet, men han giver dog dette eksempel:
- Et tyveri af en nyere bil, det er i og for sig vanskeligt med startspærre og denne her slags ting, så det vil typisk udløse, at vi stiller nogle ekstra spørgsmål. Hvis det så samtidig sker det, at bilen er brændt efter at den er stjålet, så vil det udløse endnu flere spørgsmål og vi vil undersøge tingene nærmere, for det er simpelthen så usandsynligt at en bil bliver stjålet og at den brænder, og så må vi lige undre os et ekstra øjeblik, siger Jakob Laursen til DR Penge.
Fire andre forsikringsselskaber regner med at tage systemet i brug inden alt for længe.
ExternalContenthttp://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:5335aa4ba11f9d11105fb146