I knap tyve år har en åben krig raset i computerspillenes verden - en krig som stadig buldrer frem og tilbage den dag i dag.
Krigen begyndte i marts måned i år 2000, da Microsoft erklærede åben krig mod deres japanske konkurrent Sony. Krigserklæringen var nyheden om, at en ny spillekonsol var på vej. En konsol rettet mod voksne gamere - præcis ligesom Playstation var det.
Siden har de to firmaer tørnet sammen, hver gang der skulle lanceres en ny generation af konsoller. Og nu står endnu et nyt stort slag til at skulle udkæmpes mellem de to giganter.
I sidste uge kom den nye ‘Xbox Series X’ i butikkerne - og i dag landede Playstation 5 i handlen - slaget er med andre ord skudt i gang.
Nu er det op til forbrugerne at vurdere, hvem der skal gå med sejren. En sejr som Palle Havshøi-Jensen, der er redaktør på spilmediet PSlife.dk, indtil for nylig var sikker på, at Playstation 5 nemt ville løbe med.
- I september kom det frem, at Microsoft havde købt spilstudiet Bethesda, der står bag kæmpesucceser som Skyrim, Fallout og Wolfenstein. Det var overraskende og købet rystede branchen. Så på trods af at Xbox-guldægget Halo er blevet udskudt, har Microsoft pludselig en chance, siger han.
I årevis har de kæmpet om, hvem der kunne lave det kraftigste grafikkort. Hver gang den ene lancerer en vildere udgave, går der ikke lang tid, før den anden følger trop. Nvidia har været foran de sidste par år, men AMD kommer med nye grafikkort om lidt som et kontraangreb.
Kilde:'WEPC'
Inden vi vender tilbage til, hvorfor Playstation 5 er storfavorit til at vinde denne omgang af konsolkrigen, er det vigtigt at forstå, hvornår og hvorfor krigen om gamernes pengepung overhovedet brød ud.
Det ville nemlig aldrig have udviklet sig til en konsolkrig, hvis ikke Sony ved et tilfælde havde kastet sig ind i computerspilsbranchen i starten af 1990’erne.
Tilbage i 1991 samarbejdede Sony med Nintendo, der siden starten af 80’erne havde været en af de største spillere på markedet for spillekonsoller. Til sin næste konsol - Super Nintendoen - ville Nintendo udskifte de kassetter med spil, som man satte i den originale Nintendo, med et CD-drev.
Fordelen ved at lægge spillene på CD’er var nemlig, at de kunne indeholde langt mere data.'En typisk kassette havde 2 megabyte plads,' mens en CD kunne rumme 600 megabyte. Det betød, at spillene kunne blive langt større, flottere og med bedre lyd og grafik.
Aftalen var, at Sony skulle levere CD-drevet til Super Nintendoen. Få dage før Nintendo havde planlagt at præsentere deres nye konsol, fandt man hos Sony ud af, at Nintendo i stedet havde lavet en aftale med det hollandske firma Phillips, 'uden at fortælle Sony noget om det.'
Dagen før Nintendos pressemøde gik Sony derfor ud og annoncerede, at de ville lancere deres egen spillekonsol - den såkaldte Playstation. Havde Nintendo ikke trukket sig fra aftalen, var det ifølge flere medier derfor slet ikke sikkert, vi nogensinde havde fået en playstation.
Cheferne hos Sony troede nemlig slet ikke på, at der var penge at tjene i computerspilsbranchen.
Sony havde ikke en spillekonsol klar før 1994, men i december det år, kom den første playstation endelig i butikkerne i Japan.
Og sammenlignet de andre spillekonsoller på det tidspunkt, var den langt overlegen, fortæller Palle Havshøi-Jensen, der er redaktør på spilmediet PSlife.dk.
- Sony kom med en superfed maskine for den tid. Deres 3D-grafik var flottere end noget, man havde set før - og du fik rigtig meget computerkraft for pengene i forhold til, hvis du skulle købe en PC, der kunne det samme, siger han.
Den første playstation kom på et tidspunkt, hvor Nintendo ikke havde nogen ny konsol på markedet. Der skulle gå halvandet år, før de smed Nintendo 64 i butikkerne. Deres anden konkurrent Sega var derimod klar med deres nye konsol Sega Saturn, der ramte butikkerne i Japan nogenlunde samtidig.
Hos Sega var de meget nervøse for, at den nye playstation ville spise en meget stor bid af markedet i USA og Europa. Til den største og vigtigste spilmesse i verden - E3 i Los Angeles - gik Sega derfor på scenen og fortalte, at de var klar til at lancere Saturn i USA allerede samme dag - og endda til en nedsat pris på 399 dollars.
Men der dummede de sig.
Kort efter indtog Sony nemlig scenen - og det eneste de sagde var “299 dollars”. 'Så forlod de scenen til et hav af klapsalver.'
Playstation endte da også med at udkonkurrere Sega fuldstændig. Sega Saturn endte med at sælge '9,26 millioner spillemaskiner', mens 'Playstation solgte over 100 millioner.'
I 2011 sagsøgte Apple deres sydkoreanske konkurrent for at have kopieret designet på iPhones. Samsung skød tilbage med en række søgsmål rettet mod Apple, hvor de beskyldte dem for at have stjålet deres trådløse teknologi.
Sagen endte i 2018, hvor de blev enige om et forlig uden om retten.
Kilder: 'Forbes' og 'New York Times'
Hemmelige møder med Bill Gates
Selvom Sony havde vundet konsolkrigen mod Sega, var de endnu ikke parat til at kaste håndklædet i ringen. I 1998 var de klar med opfølgeren på Sega Saturn - en ny maskine de kaldte for Dreamcast.
Men heller ikke denne gang, havde Sega heldet med sig. Konsollen var for dyr, og det endte med at de måtte sælge den til en pris, så de tabte penge for hver solgt maskine. 'De sidste år konsollen var i handelen, tabte de 200 millioner dollars på salget' - og det fik firmaet til helt at droppe konsollerne og fokusere på kun at lave spil.
Med Sega ude af billedet og Nintendo, der lavede spil til en anden målgruppe - nemlig familierne - og ikke de mere seriøse, voksne spillere, som Sony gik efter, så det ud til, at Playstation havde markedet helt for sig selv.
I 1999 arbejdede Sony på Playstation 2 - og i den forbindelse mødtes de med Bill Gates fra Microsoft for at snakke om at lancere en spilkonsol, 'hvor man kunne spille med hinanden over nettet.'
Møderne resulterede ikke i et samarbejde, men har muligvis fået Microsoft til at se mulighederne i at lave deres egen konsol. I hvert fald meldte de - få dage efter Playstation 2 var blev lanceret - ud, at den første Xbox var på vej.
Et par måneder efter det nye årtusind var blevet skudt ind med millenium-fester og fyrværkeri, udkom Playstation 2 i Japan - og den var en øjeblikkelig succes. 'Første dag solgte den en million kopier' - og slog dermed rekord som den hurtigst sælgende konsol nogensinde.
Hos Microsoft må det have set lidt håbløst ud, da de stod og skulle lancere en konsol mindre end et år efter, at Playstation 2 var kommet på markedet og solgte røven ud af bukserne.
- Xbox havde kun få spil, de kunne tilbyde kunderne. Sony var simpelthen fuldstændig overlegne, siger Palle Havshøi-Jensen.
Det indbyggede DVD-drev i Playstation 2 var lidt af et scoop fra Sonys side, 'for på det tidspunkt stod de fleste husstande og skulle til at skifte fra VHS til DVD’er, men havde endnu ikke købt en DVD-afspiller.'
Men særligt et spil skulle redde Xbox fra et totalt nederlag.
- Da Microsoft præsenterede Halo forud for at Xbox kom på markedet, ramte det et eller andet. Det blev et spil mange så frem til, siger han.
Spillet ramte da også ned i et eller andet.
I slutningen af 2001 var tårnene på World Trade Center næsten lige styrtet sammen - og verden var i chok. Pludselig kom der et kæmpestort spil, der netop handlede om, at du som helten Master Chief skulle redde Jorden. Det var muligvis lige det, mange havde brug for, 'skriver spilmediet Games Radar.'
Selvom Microsoft endte med langt færre konsoller end Sony -'Xbox solgte 24 millioner eksemplarer' - var det stadig en succes for dem. Alligevel må man sige, at Sony havde vundet endnu et slag i konsolkrigen, 'da Playstation 2 endte med at sælge 155 millioner eksemplarer og stadig i dag er den bedst sælgende konsol nogensinde.'
Sony bliver taget i at snyde
Oven på succesen med Playstation 2 gik Sony i løbet af 00’erne i gang med at udvikle Playstation 3. Forventningen var, at den ville komme til at sælge endnu bedre end sin forgænger.
Men der tog de grueligt fejl.
Skaberen af den første playstation og lederen af hele den arm af Sony, der handler om playstation-brandet Ken Kutaragi, var 'ifølge flere medier ' blevet blind af sin succes og lavede den ene fejl efter den anden. Fejl der både endte med at koste ham jobbet og gav sejren til Xbox.
I 2005 præsenterede Sony, hvordan en række spil til den kommende Playstation 3 ville komme til at se ud, og hvordan de ville være at spille. Spilfansene var ellevilde, men det skulle vise sig, at de blev snøret.
Sony havde nemlig ikke vist rigtigt “gameplay fra spillene.' I stedet viste de videoer', der var lavet særligt til præsentationen. I et tilfælde havde de endda lagt et falsk interface ind over en video, så det lignede, at en person spillede det. Desuden kørte “spillene” slet ikke på en playstation med på dyre computere i stedet.
Det skulle desuden vise sig, at mange af de spil, Sony præsenterede, aldrig nogensinde udkom. Og for de få, der gjorde, som eksempelvis bilspillet Gran Turismo 4, gik der næsten fire år fra Playstation 3 landede i butikkerne til spillet var på gaden.
Ikke nok med det havde Sony også lovet, at Playstation 3 kunne spille alle spil fra både 1’eren og 2’eren og at man ville kunne spille mod hinanden på internettet. Intet af det fungerede særlig godt, da konsollen kom ud. Det hjalp heller ikke, at den kostede 600 dollars.
Playstation 3 solgte derfor rigtig dårligt de første år, mens Xbox 360, der var udkommet nogle måneder før, solgte som aldrig før.
Både det at spille spil fra tidligere generationer af konsoller og muligheden for at kæmpe mod venner over nettet, fungerede upåklageligt på Xbox. De første mange år, solgte den derfor langt flere kopier.
Playstation 3 endte dog med at komme efter det, ' og faktisk solgte de to konsoller nogenlunde det samme antal - omkring 80 millioner eksemplarer.' Men set i forhold til at Sony solgte omkring fem gange så mange af Playstation 2, som Microsoft gjorde af den første Xbox, var det noget af et nederlag.
Næsten otte år skulle der gå, før Sony og Microsoft igen oprustede til et slag om gamernes penge. I februar 2013 præsenterede Sony deres nye Playstation 4 og bare tre måneder senere fulgte Microsoft trop og viste Xbox-one frem.
Helt ligesom med den nye generation af konsoller i år, udkom begge med en uges mellemrum i november 2013 - lige op til julesalget.
Men denne gang var det Microsoft, der ramte ved siden af. De lavede helt den samme fejl, som Sony gjorde med Playstation 3, ved at bygge en al for dyr konsol. 'Microsoft tog 499 dollars for Xbox One, mens man kunne købe sig en Playstation 4 for 399 dollars.'
Microsoft havde desuden -' ifølge flere medier' - fuldstændig glemt, hvad formålet med Xbox egentlig var. De forsøgte, inspireret af Nintendo Wiis succes, at genopfinde måden vi spillede på i vores dagligstue. De forsøgte at sælge ekstraudstyr som “kinect”, der lod spilleren styre med sin krop og fagter.
Det var dog ikke det spillerne ville have - og imens kom den ene gode spiltitel efter den anden til Playstation 4. 'Det har forbrugerne kvitteret for ved til dags dato at have købt 112 millioner eksemplarer af Playstation 4' . Til sammenligning ' har Microsoft kun solgt omkring 50 millioner Xbox One.'
Indtil videre har Sony vundet to ud af tre kampe om konsolmarkedet - og spørgsmål er, om den dominans skal fortsætte.
Ifølge Pawel Grabarczyk, der er lektor på IT Universitetet i København, hvor han forsker i computerspil, sejrer den konsol, der bedst får styr på streaming af spil.
- Det er svært at forudsige, hvem der vinder. I min optik handler det om, hvem der knækker nødden forhold til at levere den bedste streaming-tjeneste, siger han og fortsætter:
- Her er Microsoft foran på point. De har allerede '“Game Pass”', der giver dig adgang en lang række spil på både Xbox, PC og Android-telefoner for et fast månedligt beløb, siger han.
Den tjeneste skal dog fungere rigtig godt, før Microsoft kan lokke gamle playstation-brugere over på deres konsol.
- Playstation-spillerne vil miste muligheden for at spille alle de playstation-spil de ejer, hvis de skifter over til Xbox - så det skal virkelig være en fed tjeneste. Og der er altså bare flere, der har en playstation derhjemme - især i Europa og Asien, siger han.
Med Google Chrome formåede søgemaskinefirmaet at lokke rigtig mange brugere væk fra Internet Explorer - og til sidst skrottede Microsoft deres browser og byggede en helt ny: Edge.
Nu står kampen så mellem Edge og Chrome - og intet er afgjort endnu.
Kilde: 'The Verge'
Hverken Sony eller Microsoft har lavet en dum fejl denne gang
Spørgsmålet er altså, om Microsoft kan lokke nogle flere brugere over på deres platform. For Martin Pichlmair, der forsker i computerspil på IT Universitetet, tyder noget på, at Microsoft faktisk vil lykkedes med det denne gang.
- Jeg tror, at Microsoft vil få flere til at skifte til deres platform. Det ser jeg blandt mine venner, og det skyldes både pris og game pass, siger han og fortsætter:
- I modsætning til tidligere generationer af konsoller har hverken Sony eller Microsoft lavet dumme fejl denne gang. Sony fejlede med Playstation 3 og Microsoft lavede nogle af de samme fejl, da de lancerede Xbox One. Men denne gang er der dødt løb - og det kan være en fordel for Microsoft.
Palle Havshøi-Jensen, der er redaktør på spilmediet PSlife.dk, giver dog Sony en bedre chance, da de simpelthen kommer med en række bedre computerspil.
- Selvom mit hjerte ligger hos Xbox - som jeg skrev om i mange år, før jeg skiftede til at skrive om playstation - er jeg overbevist om, at Sony vinder, siger han og fortsætter:
- Sony kommer med et helt nyt Spiderman-spil ved lanceringen. Fortsættelsen til et spil, der var en af de største succeser på Playstation 4. Xbox har stort set ingen store spil, da Halo som virkelig er det, der skal trække folk til platformen er blevet udskudt. Det er katastrofalt for dem.
Microsofts køb af det store spilstudie Bethesda for 7,5 milliarder dollars har dog mindsket Sonys fordel en smule.
- Uden det opkøb, tror jeg, at den nye xbox havde været en katastrofe. Den fik de lige reddet på målstregen, siger han.
Credit
Tekst: Jeppe Kyhne Knudsen
Grafik: Mathis Birkeholm Duus
Billedemateriale: Wikimedia Commons, Microsoft, Sony Interactive Entertainment