Opg. 1: Sexafpresning

Elevopgave til: 22-årige Kristian blev filmet og udsat for sexafpresning

Beskrivelse af opgaven:

I denne opgave skal I arbejde med privatliv og nøgenhed på nettet med udgangspunkt i tv-klippet ”22-årige Kristian blev filmet og udsat for sexafpresning”. Klippet handler om Kristian, der troede, han sad helt privat og chattede med en pige, men i virkeligheden blev filmet og udsat for sexafpresning. Som en del af opgaven kan man også med fordel se tv-klippet ”Emma blev udsat for hævnporno” fra DR’s udsendelsesrække ”Spørg mig om alt”, hvor den danske debattør Emma Holtens fortæller om sine personlige oplevelser med ufrivillig billeddeling.

Når I har set klippet med Kristian og Emma Holten, skal I arbejde i grupper med følgende spørgsmål:

Arbejdsspørgsmål:

  1. 1

    Gør rede for de oplevelser, som henholdsvis Kristian og Emma har været udsat for?

  2. 2

    Er der forskelle i Kristian og Emma Holtens oplevelser? Diskutér hvilke og hvordan?

  3. 3

    Hvorfor tror I, at Kristian stiller op i tv med sine oplevelser og Emma Holten deltager i DR-udsendelsen ”Spørg mig om alt?

  4. 4

    Hvordan vil I karakterisere tv-formatet ”Spørg mig om alt” som mediegenre? – Hvem er afsenderen? Målgruppen? Indholdet? Budskabet?

  5. 5

    Holten skelner mellem ”hævnporno” og ”porno uden samtykke” – hvad er forskellen, og hvorfor finder hun begrebet hævnporno misvisende?

  6. 6

    Hvad er hendes grundpåstand i forhold til porno uden samtykke? Hvem, mener hun, har ansvaret? Hvordan, mener hun, vi bør handle?

  7. 7

    Diskutér, hvad man kan gøre for at forebygge den slags krænkelser af privatlivet på nettet, som Kristian og Emma Holten har været ude for.

Når I har diskuteret arbejdsspørgsmålene, kan I fremlægge jeres pointer og konkrete forslag for klassen. I præsentationen kan I fremsætte en liste med tre eller flere forslag, som I formidler ved hjælp af et digitalt værktøj som Prezi eller PowerPoint.