Følg linket til tidslinjen og få indblik i slavernes liv og forhold op gennem historien.
Opgaver til tidslinjen
Udvælg klip fra tidslinjen, der giver dig overblik over de forskellige perioder.
SAMMENLIGN de forskellige perioder/civilisationers opfattelse af slaver. Brug Kopiark 1 til at danne et overblik.
- •
Hvad betød slaverne for samfundene? Hvilke samfundstyper og politiske ideologier var fremherskende i samfundene?
- •
Hvordan blev mennesket opfattet? Som borger, som del af et fællesskab eller som selvstændigt individ?
- •
Og hvordan passede den opfattelse med, at man havde slaver?
- •
Hvilken samfundsøkonomisk betydning havde slaverne?
SAMMENLIGN forholdet mellem slave og slaveejer i de forskellige perioder/civilisationer.
- •
Hvordan har forholdet ændret sig fra dengang til nu?
UNDERSØG og dokumentér kilder, der argumenterer for og imod slaveri. Husk at være kildekritisk. Brug Kopiark 2 som kildekritisk værktøj.
- •
Vælg mellem følgende perioder:
DISKUTÈR, hvor der er gråzoner.
- •
Var stavnsbåndet slaveri?
- •
Er børnearbejde i Bangladesh slaveri, når der ikke er nogen, som ejer dem?
- •
Hvorfor? Hvorfor ikke?
Ekstraopgaver til PERSPEKTIV
SE klippene i ’PERSPEKTIV Skal Jomfruøerne have en undskyldning’ (spilletid i alt ca. 5 minutter).
- •
FORKLAR med egne ord argumenterne, som personerne i klippene bruger.
- •
FIND og læs artikler, hvor det diskuteres, om Jomfruøerne skal have en undskyldning.
- •
DISKUTÉR for og imod, om Jomfruøerne skal have en undskyldning. Brug eventuelt Kopiark 3.
SE klippene i ’PERSPEKTIV Racekonflikten i USA’ (spilletid i alt ca. 9 minutter).
- •
UNDERSØG på nettet, hvad Jim Crow-lovene handlede om. Skriv det ned i Kopiark 4.
- •
DISKUTÈR, hvad slavetiden i USA betyder for racekonflikten i dag.
SE klippet i ’PERSPEKTIV Slaveri før og nu’ (spilletid i alt 13 minutter).