Historisk oversigt over slaveri

Få et overblik over slaveriets historie.

Følg linket til tidslinjen og få indblik i slavernes liv og forhold op gennem historien.

Opgaver til tidslinjen

Udvælg klip fra tidslinjen, der giver dig overblik over de forskellige perioder.

SAMMENLIGN de forskellige perioder/civilisationers opfattelse af slaver. Brug Kopiark 1 til at danne et overblik.

  • Hvad betød slaverne for samfundene? Hvilke samfundstyper og politiske ideologier var fremherskende i samfundene?

  • Hvordan blev mennesket opfattet? Som borger, som del af et fællesskab eller som selvstændigt individ?

  • Og hvordan passede den opfattelse med, at man havde slaver?

  • Hvilken samfundsøkonomisk betydning havde slaverne?

SAMMENLIGN forholdet mellem slave og slaveejer i de forskellige perioder/civilisationer.

  • Hvordan har forholdet ændret sig fra dengang til nu?

UNDERSØG og dokumentér kilder, der argumenterer for og imod slaveri. Husk at være kildekritisk. Brug Kopiark 2 som kildekritisk værktøj.

  • Vælg mellem følgende perioder:

DISKUTÈR, hvor der er gråzoner.

  • Var stavnsbåndet slaveri?

  • Er børnearbejde i Bangladesh slaveri, når der ikke er nogen, som ejer dem?

  • Hvorfor? Hvorfor ikke?

Ekstraopgaver til PERSPEKTIV

SE klippene i ’PERSPEKTIV Skal Jomfruøerne have en undskyldning’ (spilletid i alt ca. 5 minutter).

  • FORKLAR med egne ord argumenterne, som personerne i klippene bruger.

  • FIND og læs artikler, hvor det diskuteres, om Jomfruøerne skal have en undskyldning.

  • DISKUTÉR for og imod, om Jomfruøerne skal have en undskyldning. Brug eventuelt Kopiark 3.

SE klippene i ’PERSPEKTIV Racekonflikten i USA’ (spilletid i alt ca. 9 minutter).

  • UNDERSØG på nettet, hvad Jim Crow-lovene handlede om. Skriv det ned i Kopiark 4.

  • DISKUTÈR, hvad slavetiden i USA betyder for racekonflikten i dag.

SE klippet i ’PERSPEKTIV Slaveri før og nu’ (spilletid i alt 13 minutter).