Er du en kritisk forbruger?

Fairtrade er en ordning, der skal skabe gode vilkår for arbejdere i hele verden.

Hvad gør man, hvis man gerne vil være en kritisk forbruger, der kun køber produkter, hvor arbejderne har fået god løn og ordentlige arbejdsvilkår?

Hvordan bekæmper man egentlig menneskehandel i Indien, når man er hjemme i Danmark?

Og hvad skal man stille op, når man finder ud af, at fældningen af regnskoven er en katastrofe for menneskeheden samt dyre- og plantelivet?

I følgende klip er der opmærksomhed på, hvordan vi kan forholde os til, at vi som forbrugere kan forsøge at gøre en forskel.

Fairtrade

Se klippet 'Hella Joof tror på Fairtrade', og svar på følgende spørgsmål:

  • Fairtrade er en certificeringsordning. Hvad betyder det?

  • Hvilke elementer nævner Hella Joof, som Fairtrade-ordningen giver arbejderne?

  • Har Hella Joof ret, når hun siger, at det er bedre, når folk selv bygger en skole, end når en hjælpeorganisation gør det for dem?

Problemer på Fairtrade-plantager

Se klippet 'Fairtrade er ikke altid lig med gode forhold', og svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad mister kvinder i teplantagen, hvis de ikke arbejder 3/4 af arbejdsdagen?

  • Hvilke økonomiske konsekvenser har udviklingen mellem 1998 og 2008 haft for fattigdommen på Sri Lanka?

  • Hvilke sociale konsekvenser har de dårlige økonomiske vilkår skabt?

  • Hvem er de danske kunder, der køber teen?

  • Hvordan brydes reglerne for Fairtrade på teplantagerne?

Blod, sved og t-shirts

  • Beskriv de unges forhold til deres eget forbrug af tøj.

  • Hvilke udfordringer har de unge forbrugere været igennem på deres rejse?

  • Hvordan vil de unge fremadrettet forholde sig som forbrugere?

  • Diskutér, om I tror, deltagerne kan holde deres løfter.

  • Diskutér, om I er kritiske forbrugere. Find eventuelt eksempler på, hvad I gør.

Se hele afsnit 8 fra tv-serien 'Blod, sved og t-shirts' her.

Er Corporate Social Responsibility løsningen?

Se klippet 'Virksomheder og NGO'er vil bekæmpe fattigdom sammen', og svar på følgende spørgsmål:

  • Undersøg, hvad begrebet CSR - Corporate Social Responsibility - dækker over.

  • Undersøg, hvordan den økonomiske situation var i henholdsvis Danmark, EU og USA i 2011, da dokumentaren blev sendt.

  • Hvordan er eksemplet i klippet Corporate Social Responsibility?

  • Hvordan gavner det Coop (tidligere Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger - FDB), at de indgår i dette slags samarbejde?

  • Diskutér, om det betyder, at man som forbruger kan være sikker på, at alle varer i Coops butikker kan købes med ren samvittighed.

  • Hvordan spiller globalisering ind i vores valg som forbrugere?

  • Hvad går kritikken af FN-initiativet 'Global Compact' på?