1.
Se intro til videoen 'Buddha og milliardæren'
DR-dokumentaren 'Buddha og milliardæren' handler om forretningsmanden Christian Stadil, der er praktiserende buddhist.
Elevopgaver:
- •
Se introduktionen (tidskode: 1.18-2.42) og undersøg, hvordan Stadil præsenteres. Se bl.a. på billedbeskæringen: Hvad vises i hhv. total-, nær- og ultranærbilleder, og hvad er effekten af dette for seeren?
- •
Se scenerne, hvor Stadil uddyber Hummels engagement i det tibetanske fodboldlandshold (tidskode: 2.43-6.53, 14.26-16.47 og 23.15-26.15). Hvad betyder "corporate karma"? Diskutér, om det har noget med buddhisme at gøre?
- •
Find Pepsis reklame med buddhistiske kampsportsmunke (søg på www.youtube.com). Diskutér, om Pepsi og Hummel bruger buddhismen på samme måde i deres markedsføring.
2.
Hør klippet ' Er vi blevet Google-buddhister'
I en debatudsendelse på P1 diskuterer generalsekretæren i Det Danske Bibelselskab Morten Højsgaard og sexologen Joan Ørting googlebuddhisme.
Elevopgaver:
- •
Lav en argumentationsanalyse af deltagernes synspunkter.
- •
Notér jeres egne synspunkter på problemstillingen (min. 3 argumenter) og diskutér, om Morten Højsgaard har ret i sin samtids- og religionskritik.
- •
Inddrag begrebet medialisering og forklar, hvordan googlebuddhismen kan ses som et eksempel på dette.
3.
Se videoen 'En sang for Krishna'
Du skal se:
- •
Et klip om morgenstunden i templet,
- •
Et klip om "Chant"
- •
Et klip om søndagsfesten.
Notér imens, hvad vi lærer om livet som munk.
Elevopgaver:
- •
Lav en skriftlig indholds- og begrebsanalyse af klippene, hvor I anvender så mange religionsfaglige begreber som muligt. Søg på internettet eller i jeres grundbog for mere viden undervejs.
- •
Diskutér, hvilke faktorer, der får danskere til at konvertere til ISKCON.
- •
Skriv Caitanya Chandra Das' (Søren) dagbog om perioden, hvor han konverterede til Hare Krishna-bevægelsen. Læs jeres besvarelser højt i klassen og kår den mest realistiske. Diskutér jeres valg.