1.

Se intro til videoen 'Buddha og milliardæren'

DR-dokumentaren 'Buddha og milliardæren' handler om forretningsmanden Christian Stadil, der er praktiserende buddhist.

Elevopgaver:

  • Se introduktionen (tidskode: 1.18-2.42) og undersøg, hvordan Stadil præsenteres. Se bl.a. på billedbeskæringen: Hvad vises i hhv. total-, nær- og ultranærbilleder, og hvad er effekten af dette for seeren?

  • Se scenerne, hvor Stadil uddyber Hummels engagement i det tibetanske fodboldlandshold (tidskode: 2.43-6.53, 14.26-16.47 og 23.15-26.15). Hvad betyder "corporate karma"? Diskutér, om det har noget med buddhisme at gøre?

  • Find Pepsis reklame med buddhistiske kampsportsmunke (søg på www.youtube.com). Diskutér, om Pepsi og Hummel bruger buddhismen på samme måde i deres markedsføring.

2.

Hør klippet ' Er vi blevet Google-buddhister'

I en debatudsendelse på P1 diskuterer generalsekretæren i Det Danske Bibelselskab Morten Højsgaard og sexologen Joan Ørting googlebuddhisme.

Elevopgaver:

  • Lav en argumentationsanalyse af deltagernes synspunkter.

  • Notér jeres egne synspunkter på problemstillingen (min. 3 argumenter) og diskutér, om Morten Højsgaard har ret i sin samtids- og religionskritik.

  • Inddrag begrebet medialisering og forklar, hvordan googlebuddhismen kan ses som et eksempel på dette.

3.

Se videoen 'En sang for Krishna'

Du skal se:

  • Et klip om morgenstunden i templet,

  • Et klip om "Chant"

  • Et klip om søndagsfesten.

Notér imens, hvad vi lærer om livet som munk.

Elevopgaver:

  • Lav en skriftlig indholds- og begrebsanalyse af klippene, hvor I anvender så mange religionsfaglige begreber som muligt. Søg på internettet eller i jeres grundbog for mere viden undervejs.

  • Diskutér, hvilke faktorer, der får danskere til at konvertere til ISKCON.

  • Skriv Caitanya Chandra Das' (Søren) dagbog om perioden, hvor han konverterede til Hare Krishna-bevægelsen. Læs jeres besvarelser højt i klassen og kår den mest realistiske. Diskutér jeres valg.