Om 'Carl Nielsens 2. symfoni'

Til læreren

Fag: Musik

Klassetrin: Gymnasiet A, B og C niveau

Til print

Del 1:

Del 2:

Del 3:

Om forløbet

I undervisningsforløbet om Carl Nielsens 2. symfoni er det overordnede fokus at formidle kontrasterne i symfonien - både mellem de forskellige satser, og inden for satserne selv.

Først introduceres symfoniens 4 satser ved at lytte til åbningen af dem. I de efterfølgende afsnit skal der arbejdes med satserne én ad gangen i kronologisk rækkefølge.

Man kan plukke, som man har lyst i materialet. Der forudsættes ikke noget kendskab til Carl Nielsen – men på den anden side kan materialet også benyttes i forlængelse af et forløb om eksempelvis Nielsens folkelige sange.

Med materialet som udgangspunkt kan man arbejde med følgende faglige mål i musikundervisningen

  • sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng

  • demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur

  • demonstrere viden om fagets identitet og metoder

  • opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale.

  • skriftlig musik på A-niveau: øvelser i M1-disciplinerne melodisk analyse, rytmisk analyse, akkordlæsning og harmonisk analyse.

Research, tilrettelæggelse og tekst: Marie Louise Hansen og Andreas Faurschou Hastrup

Grafik: Niklas Antonson

Redaktionssekretær: Tilde Bisgaard

Redaktør: Johanne Bagge

Forløbet er udarbejdet for DR Musikariet

Ris og ros

Vi har brug for din feedback. Fortæl, hvordan det var at bruge undervisningsmaterialet i klassen. Send ris og ros til musikariet@dr.dk.