Til læreren
Fag: Musik
Klassetrin: Gymnasiet A, B og C niveau
Til print
Del 1:
Del 2:
Del 3:
Om forløbet
I undervisningsforløbet om Carl Nielsens 2. symfoni er det overordnede fokus at formidle kontrasterne i symfonien - både mellem de forskellige satser, og inden for satserne selv.
Først introduceres symfoniens 4 satser ved at lytte til åbningen af dem. I de efterfølgende afsnit skal der arbejdes med satserne én ad gangen i kronologisk rækkefølge.
Man kan plukke, som man har lyst i materialet. Der forudsættes ikke noget kendskab til Carl Nielsen – men på den anden side kan materialet også benyttes i forlængelse af et forløb om eksempelvis Nielsens folkelige sange.
Med materialet som udgangspunkt kan man arbejde med følgende faglige mål i musikundervisningen
- •
sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- •
demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
- •
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- •
opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale.
- •
skriftlig musik på A-niveau: øvelser i M1-disciplinerne melodisk analyse, rytmisk analyse, akkordlæsning og harmonisk analyse.
Research, tilrettelæggelse og tekst: Marie Louise Hansen og Andreas Faurschou Hastrup
Grafik: Niklas Antonson
Redaktionssekretær: Tilde Bisgaard
Redaktør: Johanne Bagge
Forløbet er udarbejdet for DR Musikariet
Ris og ros
Vi har brug for din feedback. Fortæl, hvordan det var at bruge undervisningsmaterialet i klassen. Send ris og ros til musikariet@dr.dk.