Symfonien har fire satser. Tegn fire felter på papiret med hvert et nr.: 1, 2, 3, 4.
Lyt til det første halve minut af hver sats og skriv to ord ned, som du forbinder med musikken. Der er ingen begrænsninger - skriv bare to ord til hver sats.
30 sekunder af 1. sats
30 sekunder af 2. sats
30 sekunder af 3. sats
30 sekunder af 4. sats
I skal nu vælge et af deres ord om hver sats og sige det højt på skift.
Fælles samtale:
- •
Hvad giver det af fælles refleksioner og associationer?
- •
Hvad er det i musikken, der giver disse associationer?
Symfonien hedder ”De fire temperamenter", og der er skildret et temperament/en personegenskab for hver sats. Skriv hver især et bud på, hvad hver sats er for et temperament.
Skriv jeres ord om hver sats på tavlen – et ord i hvert af de fire felter.
Herunder kan I se de fire arketypiske temperamenter; en idé, der stammer fra antikkens Grækenland, som Carl Nielsen har baseret symfoniens fire satser på.
- •
Hvordan passer det med de temperamenter, I har skrevet?
Komponisten Carl Nielsen har fortalt, at symfonien er inspireret af en tegning på væggen i en landsbykro. Han kom forbi kroen med sin kone og nogle venner for at drikke et glas øl.
Tegningen var delt ind i fire felter med hver sin titel, som illustrerede hver af de fire temperamenter. De grinede meget af tegningen, men alligevel gik Carl Nielsen i flere år og tænkte på den, før han til sidst besluttede at komponere en symfoni.
Lyt nu til to minutter af hver sats, og tegn, mens I lytter, en skitse af hvert temperament.
Vis efterfølgende jeres tegninger til de andre ved bordet/i klassen.
To minutter af 1. sats
To minutter af 2. sats
To minutter af 3. sats
To minutter af 4. sats
Carl Nielsen har skrevet følgende om symfonien:
Symfoniens fire Satser er komponeret ud fra Idéen om de fire menneskelige Karakterer: Den Heftige, den Lade, den Sørgmodige og den Livsglade, godtroende. - Men den heftige kan have sine blidere Øjeblikke, den sørgmodige sine heftige eller lysere og den fremstormende Livsglade kan blive betænkelig, ja helt alvorlig; dog kun for en lille Stund. Den Lade, den ugidelige derimod kommer vanskeligt ud af sin flegmatiske Tilstand, hvorfor denne Sats baade er kort (han gider ikke) og ensformig i sit Forløb.
Carl Nielsen d. 5. feb. 1926
Diskutér:
- •
Hvad mon Carl Nielsen mener med denne beskrivelse af 2. symfoni?
- •
Hvilke kontraster præsenterer Carl Nielsen her?
- •
Hvordan kan vi bruge dette i vores analyse og fortolkning af symfonien?