Del 4: Den sangvinske

Den ‘sangvinske’ betyder den livsglade, eller den sorgløse. En opløftende afslutning på symfonien! Men er det nu også sådan, det går? Her analyseres 4. sats med fokus på at lytte sig igennem det musikalske forløb, og hele symfonien ses i et biografisk perspektiv.

Carl Nielsen og familien foran Fuglsang Herregård på Lolland.

Hovedtema HT (takt 1-6)

Satsen indledes som de øvrige af et hovedtema.

LYT – 4. sats, hovedtema 00:00-00:10

Sidetema ST (fra a tempo takt 84-87)

Hovedtemaet afløses af sidetemaet (i minuttal 1:18), og hovedtemaet repeteres (i minuttal 2:45).

Det hele minder rigtig meget om en såkaldt sonateform, men så sker der noget….

Noget nyt sker? (takt 246-266)

3:45 min. inde i satsen lyder det som om musikken er nået til en afslutning, men i stedet for kommer nu et stykke på 2. min. i et helt andet tempo.

  • Hvad er det for et stykke, hvilken stemning har det, og hvordan minder det om noget tidligere i satsen?

  • Hvilken funktion har dette stykke i 4. sats, og hvordan kan det indgå i fortolkningen af hele symfonien?

Lyt til symfoniens afslutning.

  • Hvordan slutter symfonien om de fire temperamenter? Vend tilbage til Carl Nielsen egne ord om symfonien og brug det i en fortolkning.

Symfoniens fire Satser er komponeret ud fra Idéen om de fire menneskelige Karakterer: Den Heftige, den Lade, den Sørgmodige og den Livsglade, godtroende. - Men den heftige kan have sine blidere Øjeblikke, den sørgmodige sine heftige eller lysere og den fremstormende Livsglade kan blive betænkelig, ja helt alvorlig; dog kun for en lille Stund. Den Lade, den ugidelige derimod kommer vanskeligt ud af sin flegmatiske Tilstand, hvorfor denne Sats baade er kort (han gider ikke) og ensformig i sit Forløb.

Carl Nielsen d. 5. feb. 1926

Carl Nielsens signatur.
De fire temperamenter? En ung Carl Nielsen hos fotografen.

I dokumentaren “Carl Nielsen mellem himmel og jord” fra 2023 om Carl Nielsens liv og musik fortælles historien om det kontrastfyldte menneske, der voksede op i fattigdom på Fyn, tog til København og blev en stor og indflydelsesrig komponist. Se tre klip fra dokumentaren her.

Hvad sker der hvis man anlægger en biografisk vinkel på fortolkningen af symfonien?