Del 1: Den koleriske

Den ‘koleriske’ betyder den heftige, eller den hidsige. Hvordan kommer det til udtryk i musikken i 1. sats? Det undersøges her ved at se nærmere på melodi, rytme og instrumentation.

I 1. sats er to temaer særligt vigtige, hovedtemaet og sidetemaet.

Analyse: Beskriv og karakteriser de to temaer og forskellen på dem med musikfaglige begreber (hvor mange relevante begreber kan I fylde på?).

Hovedtema:

Uddrag af partituret, 1. sats, takt 1-5.

Sidetema:

Uddrag af partituret, 1. sats, takt 64-69.

Fortolkning:

  • Hvordan udtrykker musikken den koleriske karakter?

Rytmisk analyse:

  • Se igen på hovedtemaet. Foretag en rytmisk analyse og brug begreberne: sammenfald, komplementærrytmik, underdelinger.

Melodisk analyse:

  • Se igen på sidetemaet. Foretag en melodisk analyse og brug begreberne: trinvis bevægelse, opad- og nedadgående bevægelse, bueform.

  • Bonusspørgsmål: Hvilken skala bruges til melodien?

Carl Nielsen lytter til en prøve på operaen Saul og David i 1928.

Hvordan finder man rundt i et orkesterpartitur?

På første partiturside angives alle de instrumenter, der spiller i satsen – også selvom de ikke spiller til at begynde med.

Instrumenterne inddeles i forskellige kategorier. Fra øverst til nederst: træblæsere, messingblæsere, slagtøj og strygere.

  • Se på – og lyt til – den første side af henholdsvis 1. sats og 2. sats (klik for at få noderne). Beskriv så mange forskelle på de to satser som muligt. Brug musikfaglige begreber.

  • Sammenlign instrumentationen i de to satser. Hvilke instrumenter er udeladt i den ene sats? Hvilken effekt kan det mon have?

1. sats, første partiturside

2. sats, første partiturside