Dette tema om historiebrug i dramaserier forudsætter, at I har set alle fire afsnit af DR’s dokudramaserie ’Grænseland’.
Opgave 1: Hvilken fortid tematiseres i serien ’Grænseland’?
Når I har set dokudramaserien ’Grænseland’, skal I diskutere følgende:
- •
Hvilken fortid tematiseres og hvorfor? I denne diskussion skal I desuden inddrage målgruppe og formål. Hvad ønsker afsenderen at opnå? Husk at finde belæg for jeres påstande.
Opgave 2: Modtagelse af DR’s dramaserie ’Grænseland’
- •
Undersøg på egen hånd, hvorledes forskellige aktører har modtaget dokudramaserien ’Grænseland’ og hvorfor?
Opgave 3: Historiebrug i tv-serier
Se introduktionen til den tyske dramaserie ’Die Deutschen’, som behandler den tyske historie.
- •
Sammenlign dette klip med introduktion til ’Grænseland’ og diskuter, hvilke ligheder og forskelle der findes og hvorfor? I finder introduktionen i begyndelsen af hvert afsnit HER.
- •
Hvilke kildekritiske overvejelser ville du gøre dig, hvis du selv skulle producere en dramaserie om dansk historie?
- •
Hvilken del af Danmarks historie ville du gerne gengive?
- •
Diskutér i grupper, om det er muligt at lave en dramaserie om dansk historie, som er i stand til at inddrage forskellige synspunkter. Til slut skal I overveje, hvad denne form for historieformidling kan bruges til.
Opgave 4: Istedløven – symbol og erindring
Se dette klip: 'Istedløven'. Læs derefter om Istedløvens historie på Grænseforeningens leksikon. Lav en kort refleksionsskrivning, hvor du fokuserer på følgende spørgsmål:
- •
Hvilken ændret betydning får Istedløven, efter at mindesmærket bliver ført tilbage til Flensborg?
- •
Kender du tilsvarende mindesmærker, og hvad er deres budskab?
- •
Hvordan vurderer du symbolværdien i mindesmærker til opbygning af den nationale identitet?
- •
Sammenlign dine overvejelser med din sidemand – er I nået frem til det samme?
Afslut temaet med at se og diskutere dette program: 'Kampen om historien (4:4) Verdens bedste grænse?'