Vinder i kategorien Bedste video
"Grevens Fejde", produceret af Line, Nejra og Signe fra 1.e på Slagelse Gymnasium.
Om filmen sagde dommerne blandt andet.
- Jeg er underholdt hele vejen, og det hele er så gennemført, at jeg sidder tilbage og tænker, at de burde lave mange flere videoer, der forklarede alt muligt.
Signe, Nejra og Line har været begejstrede for at arbejde med videoproduktion i historieundervisningen og har også kunnet trække på deres viden fra mediefag.
I vindergruppen er de helt enige om, at de har fået rigtig meget ud af forløbet både fagligt og formidlingsmæssigt. En af de store udfordringer har været at skulle skære en masse stof fra, så filmen kunne holde sig under 2 min.
- Det har været rigtig sjovt”, siger Line, Nejra og Signe,
- Det, at vi har været så engagerede i projektet og arbejdet meget med at formidle og forenkle, det har været vildt godt.
Vinder af kategorien "Bedste historiske fremstilling"
Det danske monarkis historie - produceret af Amalie, Laura, Mathilde, Oscar og Sarah fra 1.w på Greve Gymnasium.
Dommerne sagde blandt andet:
- Fedt med gennemgang helt fra middelalderen og frem, og fin detalje med at få placeret middelalderen tidsmæssigt, både med årstal, men også mellem vikingetiden og renæssancen, giver én et godt overblik.
- Det har været sjovt at kunne arbejde kreativt i historiefaget”, siger de tre piger.
- Det var fedt, fordi vi havde ret fri tøjler, og så er det motiverende med en konkurrence.
Gruppen har fået en masse ud af opgaven rent fagligt, fordi de har arbejdet med hver deres historiske del-emne og så samlet det hele i filmen. ”Det er helt overvældende at vinde!”, siger den glade gruppe fra Greve Gymnasium.
Vinder i kategorien Bedste nutidige kritik/ungevinkel
Digitalisering af demokratisering – produceret af Jeppe, Malthe, Signe og Nanna fra 1.z på Aalborg Katedralskole.
Her sagde dommerne blandt andet:
Ideen om at digitalisere historien og fortælle den via de medier, vi har til rådighed i dag, er genial.
Nanna, Signe, Malthe og Jeppe valgte at lade deres historiske personer agere på dagens sociale medier.
- For os var det en oplagt idé, siger gruppen.
- Sociale medier er en stor del af vores hverdag. Vi havde en masse historisk baggrundsviden, som vi skulle komprimere og brugte så humor som formidlingsgreb. Det var en sjov proces.
De fire unge nordjyder har brugt en lang lørdag på turen til Historiske Dage i København, hvor priserne blev overrakt.
- Vi er glade for at være med i det her i dag, så tak!, siger Jeppe, Malthe, Signe og Nanna, inden de tager mod hovedbanegården og sætter sig i toget hjem til Aalborg.
1.z’s lærer, Lone Simonsen fra Aalborg Katedralskole, supplerer de glade vindere:
- Det giver god variation i undervisningen at arbejde med et historiefilmforløb som dette. Det er også godt med konkurrencer,det motiverer eleverne.