I episode 4 af DR's dokudramaserie ’Grænseland’ følger vi de begivenheder, der leder op til folkeafstemningen og genforeningen i 1920.
Opgave 1: Præsident Woodrow Wilsons 14 punkter, 1918
Se først dette klip: 'Fredsforhandlingerne i Versailles'. Læs derefter om præsident Wilsons 14 punkter på Grænseforeningens hjemmeside.
- •
Problematisér et eller flere af Wilsons punkter.
- •
Forklar til din sidekammerat, hvad du ønsker at undersøge og hvorfor.
- •
Med afsæt i din problematisering ønskes en kildekritisk analyse.
Opgave 2: H. P. Hanssen og Wilsons program
Se først dette klip: 'Folkeafstemningen i 1920'. Læs dernæst: H. P. Hanssens tale på Folkehjems balkon, 17. november 1918.
- •
Hvordan er situationen i grænselandet i slutningen af 1. Verdenskrig, og hvilke muligheder ser H. P. Hanssen i 1918?
- •
Forestil dig, at du er enten en dansk eller tysk journalist og følger udviklingen i grænselandet i slutningen af 1918. Skriv en kort artikel, som beskriver hvordan en mulig folkeafstemning om grænsens placering påvirker stemningen.
Opgave 3: Propaganda ved folkeafstemningen i 1920
Se denne film: Valgplakater og propaganda ved folkeafstemningen i Mellemslesvig i 1920. I filmen fortæller historiker Klaus Tolstrup Petersen om de plakater og den propaganda, som prægede valgkampen op til afstemningen i 1920.
- •
Find en dansk eller tysk valgplakat på internettet. Lav en billedanalyse af plakaten, og fremlæg analysen i matrix-grupper.
- •
Med udgangspunkt i filmen og de forskellige fremlæggelser følger en klassediskussion om valgplakater og propaganda generelt.
Opgave 4: ’I skal ikke blive glemt!’
Se først dette klip: 'Genforeningsfest ved Dybbøl Banke'. Læs derefter: Statsminister Niels Nedergaards genforeningstale på Dybbøl, 1920.
- •
Lav en kildekritisk analyse af talen med fokus på målgruppe, budskab og tendens.
- •
Diskutér, hvad Niels Nedergaard gerne vil opnå med talen?
- •
’Har Danmark glemt det danske mindretal?’ Undersøg, om den danske stat følger ånden i Niels Nedergaards tale ved at støtte det danske mindretal i dag.
Opgave 5: Mindretallene 100 år senere
I skal nu arbejde med to taler:
Tale 1: Gymnasieelev Johanne Juul Olsen fra det danske mindretal i Sydslesvig holdt tale for dronning Margrethe II i 2019. Læs talen HER. I kan læse mere om talen i denne artikel: Jeg bor i Tyskland, men Danmark er mit hjertehjem.
- •
Redegør for talens indhold.
- •
Diskutér på klassen hvorfor Johanne Olsen referer til Danmark som sit ’hjerteland’.
Tale 2: Gymnasieelever fra de danske og tyske mindretal holdt i 2020 mindetalen for de faldne ved Sankelmark i 1864. Læs talen HER.
- •
Hvad betyder slaget ved Sankelmark i 1864 for eleverne i hhv. Danmark og Tyskland og hvorfor?
- •
Hvilke udfordringer ser de fire gymnasieelever i grænselandet i dag?
- •
Hvorfor er grænselandets historie stadigvæk nærværende for mindretallets gymnasieelever i dag?
- •
Overvej i grupper, hvilken rolle grænselandets historie spiller for jer.