Folkeafstemningen i 1920

I 1920 afholdes der folkeafstemning i zone 1 og zone 2, og Sønderjylland bliver genforenet med Danmark.

I episode 4 af DR's dokudramaserie ’Grænseland’ følger vi de begivenheder, der leder op til folkeafstemningen og genforeningen i 1920.

Opgave 1: Præsident Woodrow Wilsons 14 punkter, 1918

Se først dette klip: 'Fredsforhandlingerne i Versailles'. Læs derefter om præsident Wilsons 14 punkter på Grænseforeningens hjemmeside.

  • Problematisér et eller flere af Wilsons punkter.

  • Forklar til din sidekammerat, hvad du ønsker at undersøge og hvorfor.

  • Med afsæt i din problematisering ønskes en kildekritisk analyse.

Opgave 2: H. P. Hanssen og Wilsons program

Se først dette klip: 'Folkeafstemningen i 1920'. Læs dernæst: H. P. Hanssens tale på Folkehjems balkon, 17. november 1918.

  • Hvordan er situationen i grænselandet i slutningen af 1. Verdenskrig, og hvilke muligheder ser H. P. Hanssen i 1918?

  • Forestil dig, at du er enten en dansk eller tysk journalist og følger udviklingen i grænselandet i slutningen af 1918. Skriv en kort artikel, som beskriver hvordan en mulig folkeafstemning om grænsens placering påvirker stemningen.

Opgave 3: Propaganda ved folkeafstemningen i 1920

Se denne film: Valgplakater og propaganda ved folkeafstemningen i Mellemslesvig i 1920. I filmen fortæller historiker Klaus Tolstrup Petersen om de plakater og den propaganda, som prægede valgkampen op til afstemningen i 1920.

  • Find en dansk eller tysk valgplakat på internettet. Lav en billedanalyse af plakaten, og fremlæg analysen i matrix-grupper.

  • Med udgangspunkt i filmen og de forskellige fremlæggelser følger en klassediskussion om valgplakater og propaganda generelt.

Opgave 4: ’I skal ikke blive glemt!’

Se først dette klip: 'Genforeningsfest ved Dybbøl Banke'. Læs derefter: Statsminister Niels Nedergaards genforeningstale på Dybbøl, 1920.

  • Lav en kildekritisk analyse af talen med fokus på målgruppe, budskab og tendens.

  • Diskutér, hvad Niels Nedergaard gerne vil opnå med talen?

  • Har Danmark glemt det danske mindretal?’ Undersøg, om den danske stat følger ånden i Niels Nedergaards tale ved at støtte det danske mindretal i dag.

Opgave 5: Mindretallene 100 år senere

I skal nu arbejde med to taler:

Tale 1: Gymnasieelev Johanne Juul Olsen fra det danske mindretal i Sydslesvig holdt tale for dronning Margrethe II i 2019. Læs talen HER. I kan læse mere om talen i denne artikel: Jeg bor i Tyskland, men Danmark er mit hjertehjem.

  • Redegør for talens indhold.

  • Diskutér på klassen hvorfor Johanne Olsen referer til Danmark som sit ’hjerteland’.

Tale 2: Gymnasieelever fra de danske og tyske mindretal holdt i 2020 mindetalen for de faldne ved Sankelmark i 1864. Læs talen HER.

  • Hvad betyder slaget ved Sankelmark i 1864 for eleverne i hhv. Danmark og Tyskland og hvorfor?

  • Hvilke udfordringer ser de fire gymnasieelever i grænselandet i dag?

  • Hvorfor er grænselandets historie stadigvæk nærværende for mindretallets gymnasieelever i dag?

  • Overvej i grupper, hvilken rolle grænselandets historie spiller for jer.