Opgave 1: Undersøgelsens udformning
Besøg 'SmartSleep' på Københavns Universitets hjemmeside, og diskutér følgende:
- •
Hvad vil man undersøge med 'SmartSleep med DR'-undersøgelsen?
- •
Hvordan defineres begrebet 'citizen science'?
- •
Hvorfor har man valgt at samarbejde med Danmarks Radio om udbredelse af undersøgelsen?
- •
Under punktet 'Dataetik' beskrives det, hvorledes respondenters persondata ikke videregives til tredjeparter. Diskutér, hvorfor folkene bag undersøgelsen tager dette hensyn.
Opgave 2: To grene i samme forskningsprojekt
Undersøgelsen er opdelt i to forskellige grene: 1) Smart Sleep med DR, som I har beskæftiget jer med i opgave 1, og 2) Smart Sleep-forskning. Se beskrivelsen af Smart Sleep-forskning her.
Diskutér følgende metodiske problemstillinger:
- •
Hvad kan bevæggrundene være til at have to grene i undersøgelsen?
- •
Hvilke metodiske begreber kan anvendes til at beskrives de to grene?
- •
Hvilke styrker og svagheder har de to forskellige grene?
- •
Overvej, hvordan man sammenligner de to grene i slutningen af forskningsprocessen?
Opgave 3: Undersøgelsens resultater
Resultaterne af 'Smart Sleep med DR' kan ses her. De er opdelt i følgende emner:
- •
Mobilbrug om natten - et gennemsnitsbillede
- •
Især de unge tjekker mobilen om natten
- •
Brug af mobilen om natten er relateret til dårlig søvnkvalitet
- •
Mobilafhængighed og brug af mobilen om natten går hånd i hånd
- •
Er mobilen med i seng, så tjekkes den også
- •
Uret og sociale medier fylder mest om natten
- •
Bruger din partner mobilen i sengen - så gør du det nok også
I grupper arbejder I nu med hver jeres emne. Lav en kort præsentation af resultaterne og hvilke biologiske, sociale og samfundsmæssige konsekvenser, der kan være. Inddrag eventuelt perspektiver fra videoen 'Samfundsmæssige omkostninger af søvnmangel', som I kan se i toppen af artiklen, i jeres vurderinger.
Opgave 4: Klassens sovemønstre
Forskningsgruppen bag 'SmartSleep' giver 16 råd til at få ordentlig nattesøvn. I skal nu lave en simpel undersøgelse af klassens egne søvnmønstre, baseret på de 16 råd.
Øvelsen foregår således og kan selvfølgelig også udføres digitalt via eksempelvis Google Sheets:
- 1
Hver elev deltager i undersøgelsen ved at udfylde et spørgeskema og aflevere det til læreren.
- 2
Når skemaet er udfyldt tæller læreren svarene sammen.
- 3
Svarene tælles sammen og deles i et dokument, så alle klassens elever har adgang til dem.
- 4
Hver elev laver nu egne beregninger på, hvor store andele af klassen der lever op til de forskellige råd.
- 5
Sammenlign klassens resultater med 'SmartSleep'-undersøgelsen.