Nedenfor er der fire opgaver med tilhørende videoklip. Ved at se klippene og løse opgaverne, vil du få en grundlæggende viden om sygdommen diabetes. For at besvare spørgsmålene kan det være nødvendigt, at du kigger i din biologibog eller søger informationer på nettet.
ARBEJDSOPGAVER
Opgave 1: Det grundlæggende ved diabetes
Se klippet “Insulin er kroppens nøgle” om diabetes, og svar dernæst på følgende spørgsmål:
- 1
Forklar, hvordan blodsukker reguleres i forbindelse med et måltid og imellem to måltider ved hjælp af figuren 'blodsukkeregulering' som du kan se ved klikke her.
- 2
Hvad er forskellen på bugspytkirtlens α-celler og β-celler?
- 3
Forklar din sidemand, hvordan kroppens celler hos en rask person optager glukose, og hvordan diabetes 2 påvirker denne optagelse.
- 4
Beskriv dernæst figuren 'Insulins funktion i cellerne' som du kan se ved at klikke her. Brug så mange fagtermer som muligt.
- 5
Hvordan opdager man, at man har diabetes 2?
Opgave 2: Christina fra U-Turn
Se klippet "Christina: Arbejder hårdt – og er afhængig af sukker", og løs nedenstående opgaver:
- •
Lav en graf, der viser, hvordan du tror, Christinas blodsukker ser ud i løbet af en dag.
- •
Hvorfor har hun fået diabetes?
- •
Hvordan tackler hun situationen?
- •
Hvad er hendes udfordringer for at blive fri af sygdommen?
Opgave 3: Forskellige typer af diabetes
Se videoen fra Diabetesforeningen om forskellene på diabetes 1 og 2, og svar på følgende spørgsmål:
- 1
Forklar, hvad forskellene på type 1 og type 2 diabetes er?
- 2
Hvilken type af diabetes er mest arvelig?
- 3
Har man selv indflydelse på, om man får henholdsvis type 1 eller type 2 diabetes?
Opgave 4: Følgesygdommene
Se videoklippene "Fakta: Følgesygdomme ved type-2 diabetes" og "Følgesygdomme ved diabetes", og svar på følgende spørgsmål:
- 1
Hvilke følgesygdomme er der risiko for at udvikle, når man har diabetes 2?
- 2
Hvilke følgesygdomme har de to patienter i klippet fået? Og hvorfor?
- 3
Hvorfor påvirker det deltagerne af U-Turn så hårdt, da de møder de to diabetes patienter?
- 4
Hvad kan deltagerne i U-Turn gøre for at undgå følgesygdommene?