
Bestyrelsesmøde den 25. februar 2016 

Bilagsnr. 79/2016 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lytternes og seernes redaktør  

Redaktørberetning for 

2. halvår 2015 

 

 

 

I. Overblik 

 

Afsnit II omhandler DRs brug af sociale medier. Her diskuteres DRs 

praksis og tilstedeværelse på Facebook. Med en række eksempler vurderes 

DRs praksis på Facebook, sammenholdt med hvad DRs eget etiske regelsæt 

siger herom. 

Afsnittet indeholder ligeledes en gennemgang af DRs dækning i forbindelse 

med folkeafstemningen den 3. december, mens sprogpolitik og 

begrebsafklaringer i DR samt lydproblemer i DRs udsendelser også 

gennemgås. 

 

Lytternes og seernes 

redaktør 

DR Byen 

Emil Holms Kanal 20 

Opg. 8, 2 

DK-0999 København C. 

T +45 3520 3040 

www.dr.dk/lsr 

 

Jesper Termansen 

D +45 3520 8020 

E lsrred@dr.dk 

 

14. januar 2015  

 

 



2 

 

Afsnit III kommenterer beretningens tre bilag, der rummer statistik over 

henvendelser, en gennemgang af større klagetemaer samt en oversigt over 

den konkrete klagebehandling i hhv. Pressenævnet og hos lytternes og 

seernes redaktør. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 

 

Indledning 

Denne halvårsrapport er usædvanlig i den forstand, at den kommer midt i 

et redaktørskifte. Den 1. november takkede Jacob Mollerup af på posten 

efter at have været med til at forme den fra begyndelsen for elleve år 

siden. Hovedparten af denne halvårsberetning vedrører derfor forhold, som 

har fundet sted i Mollerups periode. Jeg har i de følgende måneder dels 

samlet op på halvåret dels føjet mine egne temaer til. 

 

DRs dilemma med Facebook 

DR sendte i september 2015 et afsnit af ”Sporløs”, som faldt en seer for 

brystet. Efter programmet sagde speakeren, at hvis man ville vide mere 

om, hvad der siden hændte, kunne sagen følges på programmets 

Facebook-side. Det blev udgangspunktet for en sag anket til lytter – og 

seerredaktøren.  Min forgænger, Jacob Mollerup, konkluderede, at den 

praksis var i uoverensstemmelse med DRs egne regler.  Den er omtalte 

senere i denne beretning(se side 42). 

(http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/6D423A1E-4DAF-4F01-B39A-

C36BD092CDA1/6137220/Bente_Vinsten.pdf)  

Afgørelsen tog afsæt i DRs skriftlige etiske regelsæt: At Facebook i lighed 

med andre sociale medier er et supplement til og ikke en erstatning for 

dr.dk.   

De etiske regler siger to ting: For det første anvender DR sociale medier. 

De understøtter DRs strategi om åbenhed og styrker dialogen med 

brugerne. 

For det andet: De sociale medier er et supplement til DRs egne kanaler. De 

er ikke en erstatning for dr.dk. Derfor skal man nøje overveje, hvad det 

redaktionelle formål med anvendelse af de sociale medier er, og hvordan 

det passer ind i den redaktionelle linje og markedsføring i øvrigt. 

Den fortolkning, som jeg hyppigt er stødt på er, at man gerne må bruge 

sociale medier til at offentliggøre stof, som ikke egner sig til at lægges på 

dr.dk. Ifølge samme er der tale om to forskellige fortælleformer, som ikke 

dermed kan stilles op som ligeværdige alternativer. Dr.dk egner sig til hele, 

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/6D423A1E-4DAF-4F01-B39A-C36BD092CDA1/6137220/Bente_Vinsten.pdf
http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/6D423A1E-4DAF-4F01-B39A-C36BD092CDA1/6137220/Bente_Vinsten.pdf


4 

 

afrundede fortællinger (et nyhedstelegram, eksempelvis), hvorimod de 

sociale medier videregiver brudstykker og kommentarer med henblik på 

hurtig deling.   En række selvstændige sider under dr.dk er fjernet som led 

i en overordnet strategi for DR under navnet ”Stadig original – mere 

digital.”Der findes derfor ikke i særlig stort omfang sider på dr.dk, der 

egner sig til at den form for opdateringer, som eksempelvis Facebook gør.  

Problemet med denne praksis og fortolkning er bare, at en del af DRs 

brugere ikke har opfattet den eller læser DRs egne etiske regler på samme 

måde. De henvender sig på samme måde som klageren over ”Sporløs” med 

en klar forventning om, at alt på de sociale medier også kan findes på 

dr.dk. Derfor er der brug for, at DR gør en større indsats i forhold til at 

kommunikere klart ud, hvad reglerne siger, og hvordan de efterleves. Ikke 

mindst for at definere klart, hvad der ikke er at finde på dr.dk, men 

eksempelvis Facebook. 

Et eksempel: En seer klager i december 2015 over ”Vores vejr.” Det 

irriterer klager, at værterne – ifølge klagers udsagn - konsekvent henviser 

til facebook.com/Voresvejr.  Det er nu ikke tilfældet, at programmet 

konsekvent henviser til Facebook. Men det er korrekt, at ”Vores Vejr”  i 

december 2015  bragte et kort indslag om jævndøgn i programmet og 

henviste til sin Facebook-side. Der kan man finde det noget længere, og 

langt mere uddybende indslag om emnet ”jævndøgn”. 

Et andet eksempel: ”Vores Vejr” henviste i programmet den 22. december 

2015 til Odsherred Kommunes Facebook-side. Der kan man finde materiale 

om den historiske storm, der var i 1902.  

Det gjorde redaktionen, da den mente, at der var tale om en 

kildehenvisning, som store dele af programmets målgruppe ville kunne 

have glæde af at kende.  

Et tredje eksempel: ”Vores Vejr” modtager private vejrfotos fra seerne 

både via mail, på dr.dk, men også via Facebook. Og de billeder forbliver på 

programmets Facebook-side, og de kommer ikke på dr.dk. Disse eksempler 

illustrerer, hvor vanskeligt det er at opretholde en snorlige adskillelse 

mellem program, dr.dk og eksempelvis Facebook. 



5 

 

I tilfældet med ”Vores Vejr” forklarer redaktionen, at der er et sammenfald 

af stof mellem dr.dk-siden og Facebook-siden på 95 procent af stoffet. 

Der kan være mange gode grunde til, at den praktiske fortolkning af de 

etiske regler har udviklet sig sådan, at supplerende materiale, lidt længere 

og uddybende indslag m. m., dialog med brugere, ligger på Facebook og 

altså ikke kan findes på dr.dk.  Ikke desto mindre er der et antal brugere, 

som klager til DR – blandt andet fordi de føler sig forbigået og irriteret over 

det, de opfatter som alt for mange henvisninger til Facebook.  

Også Folketingets ombudsmand hælder til en tolkning af DRs regler, som er 

mere begrænsende i brugen af sociale medier, end den praksis, som  finder 

sted. 

En klage over DR førte i fjor til, at Folketingets Ombudsmand for relativ 

kort tid siden udtalte sig om DRs brug af sociale medier. Klageren var 

utilfreds med det svar, han havde fået hos DR, og gik til ombudsmanden. 

Det drejede sig om, at ”Kontant” henviste til nogle oplysninger, som kun 

fandtes på DRs Facebook-side for programmet. I sin behandling af sagen 

inddrog Ombudsmanden flere andre kilder – herunder den kendelse om 

”Sporløs” fra Jacob Mollerup, som er nævnt indledningsvis. Endvidere 

henviste Ombudsmanden til kulturministerens svar til Folketinget på 

spørgsmål af samme karakter. 

Ombudsmanden afgørelse kom den 26.november 2015, og her konkluderer 

han:”Jeg må på den baggrund gå ud fra, at DR agter at ændre adfærd på 

området og herunder bl.a. vil sikre, at brugen af Facebook i tilknytning til 

DRs programmer fremadrettet i praksis kommer til at leve op til DRs etiske 

retningslinjer, hvoraf bl.a. følger, at Facebook (og andre sociale medier) er 

”et supplement til DRs egne kanaler”, og ”ikke en erstatning for dr.dk. Jeg 

må i den forbindelse endvidere gå ud fra, at det vil indgå i grundlaget for 

DR´s overvejelser om den fremtidige brug af Facebook og andre sociale 

medier, at kulturministeren i det ovenfor citerede svar på spørgsmålet fra 

Kulturudvalget har tilkendegivet, at han vil ”insistere på”, at DR fastholder 

den praksis, at redaktionelt indhold kun i ”yderst begrænset omgang” alene 

distribueres på de sociale medier (og kun) ”i tilfælde, hvor de sociale 

medier egner sig bedst.” 



6 

 

 

Et andet problem drejer sig om, hvad man kan tillade sig på sociale 

medier. 

De nye medier lægger op til en anden omgangstone med brugerne, end 

dr.dk gør. Men det kræver samtidig nøje overvejelser, hvordan DR som 

virksomhed ønsker at optræde. 

Et eksempel: På P4 Midt og Vests Facebook-side begyndte brugere at tilføje 

grafiske hjerter og lignende symboler til et P4 Midt og Vests Facebook-

billede  af den såkaldte ”Spyttemand.”  Det var den meget omtalte mand, 

som tilsyneladende spytter fra en motorvejsbro ved Rødby og 

tilsyneladende efter udlændinge, der gik på motorvej E47. Brugernes 

kreativitet førte efter redaktionens egen opfattelse til, at P4 Midt og Vest 

ville være med på lytternes leg og sende ”god karma” efter 

”Spyttemanden, altså forsøge at bløde de mange forhadte kommentarer til 

”Spyttemanden” op. P4 Midt og Vest udlovede P4-krus til den mest kreative 

løsning.   

Det faldt enkelte for brystet, hvilket de også skrev på P4 Midt og Vests 

Facebook-tråd.  

Eksemplet illustrerer den vanskelige balance, som DR må gå. Sociale 

medier lægger op til en løsere og friere omgangstone, men kan være 

problematisk i forhold til DRs krav til sig selv om upartiskhed. Eksemplet 

har efterfølgende ført til selvransagelse på hos P4 Midt og Vest. Det viser, 

at det kræver meget stor omtanke, hvis man som nyhedsmedie begynder 

at ”lege med satire”, som er uden for det normale univers, og som ikke er 

omfattet af den usynlige kontrakt, man på det medie har med brugerne  

Netop dette eksempel viser, at hvor svært det kan være at bevæge sig 

uden for grænsen. P4 Midt og Vest ville bruge humor og endte med at blive 

misforstået og beskyldt for politisering. 

 

 

Et tredje problem drejer sig om den sårbarhed, som DR udsætter sig for 

ved brugen af sociale medier – især Facebook. Det er et emne, som 

optager en del klagere.  



7 

 

Nogle klagere motiverer deres utilfredshed med DRs brug af Facebook ud 

fra en mere overordnet og principiel modvilje mod eksempelvis Facebook. 

Typisk opfatter den gruppe af klagere virksomheden Facebook som  lukket 

og skrupelløs i forhold til kommerciel udnyttelse af brugernes data, og de 

mener ikke, at det er et passende partnerskab for DR. 

I den sammenhæng og i takt med den stigende brug af sociale medier er 

der også klagere, der principielt udtrykker bekymring for, hvordan DR 

beskytter sin ophavsret til eget materiale, når stoffet bliver delt på de 

sociale medier. DRs juridiske tjeneste er dog opmærksom på det forhold.  

  

Endelig er der en klager, som har rejst det problematiske i , at DR bruger 

Facebook som login-alternativ til Nem ID.  

En bruger ønskede at deltage i debatten på dr.dk efter en kritisk 

udsendelse i december på DR2 om netop Facebook.  Det krævede dog, at 

den pågældende enten loggede ind med sin Facebook-profil eller med sin 

Nem ID. Klager skriver:” Har DR et berettiget lovkrav om udlevering af mit 

registerbeskyttede navn som jo i forvejen allerede findes i DRs 

licenssystem? Kan DR tillade sig at afskære mig fra en licensbetalt funktion 

blot fordi jeg har adressebeskyttelse i henhold til gældende lovgivning? Og 

kan jeg være sikker på at DR opbevarer mine personoplysninger fortroligt 

og i henhold til Datatilsynets regler? Har DR en godkendelse fra 

Datatilsynet om opbevaring af mine fortrolige personoplysninger som er 

sikret via lovgivningen om adressebeskyttelse. Det er jo lidt ironisk at DR 

kræver persondata udleveret hvis man ønsker at deltage i en debat om 

netop misbrug af persondata.” 

Der er en række spørgsmål og uklarheder samt tvivlstilfælde, som gør, at 

der er brug for nærmere analyse og større overblik over forholdet mellem 

DR og de sociale medier. 

DRs direktion har sat et arbejde i gang, der inden for kort tid skal skaffe 

overblik over netop brugen. 

Følgende kan være værd at tage med i det videre arbejde: 

 



8 

 

*DR kan overveje at reformulere de etiske regler med en præcisering af, 

hvor grænsedragningen mellem dr.dk og de sociale medier går. Det kan 

være med ”modeleksempler” for, hvad man finder på dr.dk og på 

eksempelvis Facebook. Især er der behov for en præcisering af, hvad der 

ligger i formuleringen i de etiske regler om, at de sociale medier skal være 

”et supplement til DRs egne kanaler.” 

 

*DR har moderniseret sit officielle klagesystem, og det er godt, men der 

mangler fortsat en systematisk indsamling af den form for kritik og 

kommentarer, som sker fra brugerne løbende gennem sociale medier. I 

øjeblikket har DR et team ansat til at overvåge og besvare (samt fjerne) 

indlæg på de sociale medier. I pagt med de nye mediers natur besvarer 

teamet henvendelserne ganske hurtigt.  Der er dog tilfælde, hvor en 

Facebook-opdatering til forveksling ligner det indhold, som kunne være i en 

officiel klagehenvendelse til DR, hvis brugeren havde valgt en anden 

indgang til DR. 

 I det officielle system er der en klagefrist på fire uger. Det er ikke 

hensigtsmæssigt, at der er en stor forskel på, om en henvendelse bliver 

besvaret hurtigt, hvis det sker over Facebook, eller langsommere, fordi det 

er sket gennem en henvendelse til DRs klagesystem.  

 

Det er også med til at give en skævhed, at DR i øjeblikket mangler viden 

om, hvad det er for en kritik, der finder sted via sociale medier i forhold til 

de officielle henvendelser. Når der opstår Facebook-grupperinger, som 

eksempelvis støtter, at værten Jørgen De Mylius og programmet ”Eldorado” 

skal forblive på P4, rejser det flere problemer. I hvor høj grad skal man 

lægge vægt på de klager, der går ”uden om DRs officielle” system? I hvor 

høj grad er der reelt tale om brugere, som klager, eller er der en 

organiseret storm på ledelsen i DR? Så på den ene side risikerer man at 

underdrive brugernes utilfredshed, hvis ikke DR er i stand til at samle 

protesterne op, på den anden side risikerer man at overdrive protesterne, 

hvis ikke indsamlingen af data tager højde for, at de reelle protester måske 

er færre, end det numeriske antal på Facebook giver indtryk af. 



9 

 

 

*Derfor bør den løbende indsamling fra eksempelvis Facebook supplere og 

udbygge den officielle klagestatistik. 

 

 

God dækning af folkeafstemning  

Folkeafstemningen om retsforbeholdet er en kerneopgave for en public 

service station. Det er samtidig en meget svær opgave at løse til alles 

tilfredshed. DR har ikke bare på næsten samtlige radio- og TV-kanaler haft 

en intens dækning de seneste fjorten dage før afstemningen den 3. 

december, men også samlet information på dr.dk/eu15 samt et site for 

førstegangsvælgere dr.dk/gymnasium. DR har prioriteret at bringe fakta 

frem for blot at facilitere debatter. Selv i den afsluttende debat fra DRs 

koncerthus, som var finale efter et par ugers intense informationsstrøm, 

var der indlagt små faktuelle indslag til at bryde politikerdebatten. 

 

Opgaven er vanskelig, fordi afstemningstemaet er svært. Det kræver en 

betydelig baggrundsviden. Det er kompliceret EU-jura at tage stilling til, om 

man skal erstatte et forbehold med tilvalg af 22 retsakter og fravalg af 10 

andre akter. Tilmed må man som vælger have en ganske god basisviden 

om forskellen mellem mellemstatslige og overstatslige afgørelser i EU-

systemet. 

 

Det var forventeligt, at DR ville møde kritik både fra ja- og nejsiden, fordi 

DR er så magtfuld et medie i forbindelse med dækning af valg og 

folkeafstemning. Men overordnet set har antallet af klager været beskedent 

set i forhold til emnets størrelse og karakter. 

Fra 1.november og til 5. december har DR via ”Kontakt DR” samt 

henvendelser til lytter – og seerredaktøren modtaget godt 40 

henvendelser. Hertil kommer yderligere 22 registreret hos DR Nyheder.  

Det er ikke noget stort klagetal sagen taget i betragtning. Når man lige 

husker på, at  klagebunken ikke behøver  være repræsentativ for den 



10 

 

brede opfattelse, så indeholder hovedparten af de cirka 60 klager en eller 

anden form for kritik af, at DR menes at have været for positiv over for ja-

siden.  

Her er tre eksempler fra bunken: 

”NU må DR - Danmarks Radio - kende sin besøgelsestid! I den aktuelle 

radioavis hørte vi KUN Venstre Og Socialdemokratiet, der går ind for et JA 

d. 3. dec.!! HVAD med Folkebevægelsen, DF eller Enhedslisten! INGEN af 

disse fik et sekund sendetid” 

”Kære DR, I nævner at et ja til tilvalget til rets-området betyder højere 

straffe for IT-hackere - 5 mod de danske 2 år. Det er jo en fuldstændig 

forkert og subjektiv konklusion, der kun har til formål at få et ja til at 

fremstå som medvirkende til højere straf” 

”Der er langt mere til dette valg end medlemskabet af Europol. Det fremgik 

på ingen måde af det ret lange indlæg, som derimod havde rigtigt med 

interviews med politik og berørte og bestjålne borgere.” 

 

Lægger man DRs egen medieforskning til grund, så dækkede DR 

folkeafstemningen på en troværdig og upartisk måde. Epinion har spurgt 

for DR, og tallene viser, at 60 procent er enige i, at DRs dækning i nogen 

grad eller i høj grad var troværdig. 15 procent er uenige eller meget 

uenige, og resten ved ikke. 

Det er ikke unaturligt og vel næppe heller ønskeligt, at DRs dækning af en 

folkeafstemning eller et folketingsvalg slet ikke påkalder sig klager eller 

kritik. Så længe klagerne og kritikken ikke udspringer af, at 

redaktionen/erne begår konkrete fejl, eller at dækningen er systematisk 

skæv. DR gjorde en indsats for at inddrage borgerne i debatten, blandt 

andet gennem en folkehøring. Lørdag den 14. november 2015 sendte DR 

fra Aarhus, netop med det formål både at høre et panel af borgere samt 

politikere og eksperter.  

DRs egen evaluering af folkeafstemningen dokumenterer, hvor stor en 

betydning, DR har for borgernes stillingtagen. Det er tankevækkende, 

hvilket ansvar det giver. Eksempelvis en femtedel (21 pct.) svarer, at P1s 

dækning i høj grad har været med til at ”klæde dem på” til at træffe et 



11 

 

valg. Lægger man dertil de 42 procent, som svarer ”i nogen grad”, er det 

over seks ud af ti adspurgte, som tilkendegiver, at dækningen har påvirket 

deres stemmeafgivning. DR var den vigtigste kilde til brugernes 

information. 

Andelen af tvivlere var forud for folkeafstemningen meget høj. Ganske 

mange har været i konflikt med deres partivalg. 

En måling fra Epinion, som DR selv fik foretaget, viste, at blot halvdelen af 

Socialdemokraternes og SFs tilhængere satte kryds ved ja, på trods af, at 

deres partier anbefalede en positiv holdning. Hos nej-partiet Liberal Alliance 

var det også halvdelen, der stemte noget andet, og blandt Venstres 

vælgere var det 30 procent, som sagde nej.  

Det er en overvejelse værd, om DR næste gang – hvad enten det er 

folketingsvalg eller folkeafstemning - kunne lægge større vægt på at 

inddrage netop denne dimension – tvivlerne – mere i sine programmer. 

 

 

Bedre lyd i fremtiden 

Ganske mange klager fortsat over, at lyden er for dårlig. Området har 

været nævnt igennem en del beretninger gennem de seneste mange år. Nu 

tegner det til, at der sker noget.  

I alt væsentligt falder klagerne i tre kategorier: 

- Underlægningsmusikken er både på nyhedsindslag og generelt for 

høj  

- Der er for store spring i lydniveauet  

- Det er for utydeligt, hvad der bliver sagt især i dramaproduktioner. 

Her er et par eksempler fra klagebunken: 

”Jo flere ældre vi bliver og jo flere høreskadede der bliver - antallet i begge 

grupper er tiltagende - desto flere utilfredse vil der blive over denne 

systematiske ødelæggelse af ellers gode produktioner. Dette er et generelt 

problem for DR. Endnu et eksempel på ringe kundebetjening er det 

forskellige lydtryk I sender, når lydindslag fra forskellige kilder efterfølger 

hinanden.” 



12 

 

”Jeg har henvendt mig før. Men altså: Jeres radioavis-jingle er brutal, 

højrøstet, grufuld, skrækkelig, skræmmende, forfærdelig, umusikalsk 

(fortsæt selv). Den kan vække en død til live. Måske en slags trøst for en 

68-årig?” 

 

”Her til morgen (13/8) var Søren Pind igennem på en telefon og lyden var 

så ringe at man dårligt kunne høre hvad han sagde - med trommesolo 

oveni var det helt galt.” 

 

”Oplevelsen af en god tv serie ødelægges, når man skal sidde med 

fjernbetjeningen i hånden og oplever ubehag ved lydene som jo kommer 

uden varsel og når man så får skruet ned for lydene så siger de sørme 

noget igen, som man så ikke lige fik hørt.” 

 

Det er godt og konstruktivt, at DR i det kommende år slår et slag for en 

bedre lyd, der netop har til formål at gøre op med de dårligdomme, som 

her er beskrevet. Særligt positivt er det også, at DR i den sammenhæng 

har tænkt sig at prioritere uddannelsen af såvel fastansatte som 

freelancere i brugen af en mikrofon. Håbet må være, at de enkelte 

afdelinger også styrker indsatsen for at sende medarbejderne på kursus 

heri.  

 

Ord og begreber er ikke ligegyldige 

”Lige siden IS (Islamisk Stat) begyndte at stikke sit hæslige ansigt frem i 

medierne, har det irriteret mig, at terrororganisationen fik "credit" ved at 

blive kaldt Islamisk Stat bl.a. i DR.”  

Sådan indleder en klager sin mail til LSR. Sagen er blot ét eksempel på de 

mange ord og begreber, som dukker op og kræver en afklaring i 

dagligdagen. Her er den definition, som DR Nyheder bruger i det 

pågældende eksempel: 

”Det er naturligt, at der er debat om terrorbevægelsens navn i lyset af 

begivenhederne i Paris. Og der er bestemt gode grunde til, at vi hele tiden 

forholder os kritisk til vores egen brug af udtryk, terminologi og vendinger, 



13 

 

når vi beskæftiger os med så vanskelig en definérbar størrelse som IS. Ikke 

desto mindre er det beslutningen, at vi fastholder betegnelsen 

”terrorgruppen Islamisk Stat” eller ”terrorbevægelsen IS.” Vi vil ikke være 

med til at legitimere en illegitim statsdannelse, og derfor er det vigtigt, at 

vi hver gang husker forrideren: Terrorgrupper, terrorbevægelser eller 

tilsvarende, når vi omtaler dem. I forhold til forslaget om at anvende 

betegnelsen ”Daesh” mener vi, at det vil bringe massiv forvirring at 

introducere en arabisk betegnelse, der ikke er kendt i den danske 

offentlighed. Her vægtes altså også hensynet til vores brugere, lyttere og 

seere.” 

Definitionen blev blandt andet brugt som redaktionel kommentar på DR 

Nyheders Facebook-side. 

I dag foregår denne løbende sproglige afklaring ad hoc i DR uden nogen 

større koordinering endsige mulighed for, at brugerne kan kigge med i DRs 

ordbog. Man kan overveje at samle de definitioner og forklaring på ord og 

begreber i nyhedsstrømmen i en base, som er tilgængelig på dr.dk. Det vil 

være nyttigt for både i forhold til DRs medarbejdere og over for 

offentligheden, som dermed kan følge med i, hvordan DR definerer, 

vurderer og bruger ordene samt hvilke overvejelser, der ligger til grund for 

valget.  

 

Eksemplet med omtalen af terrorgruppen Islamisk Stat blev til ved en 

chefbeslutning i DR Nyheder. Andre definitioner opstår i andre grene af DR, 

men uden den store koordinering. 

Det kunne være en overvejelse, om eksempelvis DRs sprogredaktør skulle 

stå for det samlende og koordinerende arbejde med at vedligeholde sådan 

en ”ordbank” – herunder yde professionel sparring til begrebsafklaringen. 

Men de forskellige bidrag kommer i princippet fra alle grene af DR, hvor DR 

Nyheder i sagens natur vil spille en stor rolle. 

 

Netop DR Nyheder har brugt mange kræfter på ord og betegnelser, der 

vedrører den aktuelle flygtninge- og migrantkrise i Europa. Også 



14 

 

klagebunken bærer præg af, at det emner optager mange – også på det 

sproglige plan. 

Her kan det være hensigtsmæssigt, hvis DR – eksempelvis på dr.dk – i 

endnu højere grad forklarer og viser, hvilke overvejelser, der ligger bag 

ordvalget.  Man kan se til BBC, som forsyner artikler om migrantkrisen i 

Europa med en kort efterskrift, der forklarer, hvorfor BBC har valgt at 

betegne alle, der sætter sig i bevægelse i retning af Europas grænser, som 

migranter.  

David Jordan, der er BBCs chef for redaktionel politik og standarder, har 

givet mig denne udlægning af BBCs sprogbrug: 

“The BBC uses the term refugees to describe those who are fleeing from 

persecution/war etc and migrants for those who have other reasons for 

moving between countries, e.g. economic, when it is clear which category 

fits those described. We use migrants to describe all those on the move, 

which accords with the dictionary definition in English and fits on screen 

best for graphics, but also use migrants and refugees in reporting to 

describe large numbers consisting of both. We try to avoid using the term 

illegal migrants and illegal refugees (the latter is especially meaningless) 

but we do use asylum seekers for those who are in the UK trying to 

establish their refugee status.” 

 

I DR har man valgt at lægge sig op ad FNs Flygtningehøjkommissariats 

definition, og derfor bruger DR betegnelsen samlet ”flygtninge og 

migranter.” Også det fører til kritik. Ordet ”migrant” kan dække både over 

de, der emigrerer fra et land og de, der immigrerer til et land. Nogle 

klagere hæfter sig ved, at termen ”migrant” imidlertid efter deres 

opfattelse har en negativ klang af ”bekvemmelighedsflygtning” over sig. 

Omvendt har DRs nyhedsdirektør Ulrik Haagerup gentagne gange i det 

seneste halve år forsvaret terminologien med, at man i en dækkende og 

troværdig nyhedsformidling må kunne operere med en betegnelse, som 

både indeholder, de, der søger beskyttelse for personlige forfølgelse, og de, 

der søger en bedre tilværelse uden at have det samme beskyttelsesbehov 

som en asylansøger. 



15 

 

Rettelig er betegnelsen ”flygtning” også diskutabel. Hvis det drejer sig om 

mennesker, som kommer hertil og beder om asyl, er der tale om 

asylansøgere, som først bliver til flygtninge, når de har søgt og fået 

opholdstilladelse som følge af flygtningestatus i udlændingelovens forstand. 

Bliver de afvist, er de afviste asylansøgere og ikke ”flygtninge”.  

 Men hvad gør man så med betegnelsen for de strømme af mennesker, der 

sætter sig i bevægelse fra eksempelvis Afrika og til Europa? Nogle af 

økonomiske grunde, andre af politiske eller personlige. Er de så flygtninge, 

emigranter, immigranter eller blot migranter? Ordvalget kræver i hvert 

tilfælde overvejelse og præcision, så det er så dækkende som muligt for 

den faktiske beskrivelse af, hvad det er for mennesker og grupper, der er 

tale om. Det fremmer forståelsen, forhindrer motivtolkning og insinuation 

af skjulte motiver, hvis DR derfor er tydelig i sine præmisser og hensigter 

for at bruge bestemte ord og vendinger og lægge dem ud på dr.dk, så det 

er tilgængeligt og gennemsigtigt for alle. På nøjagtig samme vis med alle 

andre ord og begreber, der hele tiden kommer til og dukker op i en 

dynamisk og levende nyhedsformidling. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



16 

 

 

 

Bilag vedr. henvendelser 

og klagebehandling 

 

     2. halvår 2015 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         Bilag til redaktørberetning 

      Januar 2016 

 

       Jesper Termansen 

                 Lytternes og seernes redaktør i DR 

 

 

 

 

 



17 

 

 

 

 

Bilag 1  

Trends og tal for henvendelser ........... s.17 

a. Tendenser og samlet skøn  

b. Klagefunktionen på Kontakt DR 

 

 

Bilag 2 

Gennemgang af 20 klagetemaer ......... s.21  

a. Otte nye temaer 

b. 12 gengangere 

 

 

Bilag 3 

Andet led i klagebehandlingen ........... s.35 

  

a. Pressenævnssager 

b.  Ankesager for lytternes og seernes redaktør 

 

 

 



18 

 

Bilag 1  

Trends og tal for henvendelser  

 

Antallet af henvendelser via Kontakt DR ligger på nogenlunde samme 

niveau sammenholdt med forrige halvår. Det samlet tal vurderes stadig at 

være højere, særligt i kraft af den store kontaktflade på de sociale medier.  

 

a. Tendenser og samlet skøn 

 

Det samlede antal henvendelser til DRs Programservice (som primært 

består af telefonsamtaler og skriftlige henvendelser via Kontakt DR på 

dr.dk) var i 2. halvår af 2015 lidt over 24.000. Dermed ligger antallet af 

klager på samme niveau som i 2. halvår 2014.  

Tallet må formodes at være endnu højere, eftersom at DRs mange 

forskellige mail-adresser selv modtager et stort antal henvendelser. Dertil 

kommer de mange kommentarer og henvendelse vedrørende DR på de 

sociale medier, selv om de ikke i forvaltningslovens forstand er klager. De 

hører med i billedet. 

Der tegner sig et billede af at stadig flere vælger at klage over tekniske 

problemer, hvor især DRs ”on demand” tjenester genererer flere kritiske 

henvendelser end tidligere. Det skal dog ses i forhold til den voldsomt 

stigende efterspørgsel på netop streamede radio og TV-udsendelser. 

Gennem de seneste to år er efterspørgslen på streamning samlet set 

vokset med 30 procent, og derfor er det forventeligt, at også 

klagemængden vokser i takt med, at stadig flere efterspørger on demand. 

 

b. Klagefunktionen på Kontakt DR 

 

I mangel af et totalt overblik over klager til DR gennemgår disse rapporter 

systematisk, hvad der modtages via klagefunktionen på Kontakt DR. Disse 

tal bruges som et forsigtigt pejlemærke for den samlede udvikling. 



19 

 

 

 

 

 

Tabel 1. Klager fordelt på hovedkategorier, 2. halvår 2015 

 

Fordelingen af henvendelser 2.hv.2015 

Unfair og tendentiøs dækning 88 

Partisk valgdækning 24 

Krav om berigtigelse 13 

Klager fra medvirkende 13 

Voldsomme effekter 22 

Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse 1 

Upassende sprog 26 

Utroværdig konkurrence 8 

Skjult reklame, sponsorering 5 

Klager over DR’s klagesystem 79 

Andre 520 

Antal henvendelser vedrørende 

programetik i alt 799 

Kritik af tekniske problemer, 

manglende opdateringer, mv. 1041 

Generelle og øvrige kritiske udsagn 841 

Kritik af omfanget af egenreklame 19 

Kritik af omfanget af genudsendelser 34 

Kritiske henvendelser i alt 2742 

Generelle udsagn vedrørende DR – positive 1 

Øvrige kommentarer 107 

Spørgsmål 167 

Antal henvendelser i alt 3017 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klagefunktionen” på dr.dk. 

De klager, der modtages via ”klageknappen”, besvares enten af DR Programservice eller sendes til 

besvarelse i den relevante afdeling. 

 

 

I tabel 1 ovenfor er halvårets klager opdelt i kategorier inden for tre 

hovedgrupper: Emner omfattet af DRs ETIK, tekniske problemer og endelig 

anden og generel kritik. Sidste kategori rummer også mange af de 

enkeltsager, der fremgår af gennemgangen i bilag 2. 



20 

 

En ny udformning af Kontakt DR-siden på dr.dk har i slutningen af 2014 og 

hele 2015 gjort det sværere for brugerne at finde frem til klagemuligheden 

- et problem flere af DRs brugere retter kritik mod. Det lavere antal klager 

kan også skyldes den nye udformning af Kontakt DR-siden, hvor brugerne 

bl.a. også opfordres til at melde fejl i stedet for at sende en klage.  

 

 

Tabel 2. Klager over brud på DRs Programetik 2014-2015 

 

 2. hv. 2014 1. hv. 2015 2. hv. 2015 

Unfair og tendentiøs dækning 828 115 88 

Partisk valgdækning 0 92 24 

Voldsomme effekter 58 29 22 

Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse 96 33 2 

Klager over DR’s klagesystem 170 108 79 

Anden programetik 235 430 519 

Henvendelser om programetik i alt 1387 807 799 

Kritiske henvendelser i alt 3358 2777 2742 

    Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klagefunktionen” på dr.dk.   

 

 

Mest bemærkelsesværdigt ved tallene i tabel 2 er antallet af henvendelser 

i kategorien ”Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse”, der har oplevet en 

markant tilbagegang i løbet af det seneste år.  

Derudover skyldes det høje tal fra 2. halvår 2014 i ”Unfair og tendentiøs 

dækning” helt overvejende et par klagestorme over Deadline-interviews i 

sensommeren 2014 om urolighederne i Gaza. Af Tabel 2 fremgår også, at 

”Anden programetik” rummer væsentlig flere klager end tidligere år. 

Årsagen kan i høj grad forklares med en fortsat stigning i antallet af klager 

over faktuelle fejl på dr.dk og i tv og radio. 

 

 

 

 

 



21 

 

Tabel 3. Tekniske klager 2014-2015. 

 

 2. hv. 2014 1. hv. 2015 2. hv. 2015 

TV    

Mgl. eller mangelfulde undertekster 70 99 57 

Udfald i billede eller lyd 64 8 7 

Radio:    

Udfald i lyd eller tavshed 15 22 42 

dr.dk    

NetTV On demand 56 200 323 

NetTV Livestreaming 36 14 20 

Andet 410 559 592 

Henvendelser om tekniske fejl i alt: 651 902 1041 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk. 

 

 

Antallet af tekniske klager er igen steget.  Streaming af TV ”on demand” 

har igen givet problemer. Hovedparten af klagerne handler således om, at 

flere programmer ikke er tilgængelige ”on demand,” eller at der kun 

afspilles en brøkdel af en given udsendelse, hvorefter den går i stå. Her er 

det dog væsentligt at påpege, at antallet skal ses i forhold til det gamle 

princip om tæller og nævner. DR har haft en markant stigning i 

efterspørgslen på ”on demand,” hvilket også forventeligt giver flere 

klagere, når flere brugere vælger at bruge funktionen i længere tid og på 

flere programmer. 

DRs økonomiafdeling har påpeger endvidere, at DR har skiftet operatør, 

hvilket har øget stabiliteten af ”on demand.” 

 

 

 

 

 



22 

 

 

 

 

 

Bilag 2 

Gennemgang af 20 klagetemaer 

 

Klagetemaerne er fortsat udvalgt på basis af klager modtaget via Kontakt 

DR (jf. bilag 1) samt på basis af alle de henvendelser, lytternes og seernes 

redaktør i øvrigt har fået kendskab til i halvårets løb. Herunder trækker 

listen på løbende rundspørger i huset og på månedsrapporter fra DR 

Licens- og Programservice. Desuden har overvågning af sociale medier, 

med fokus på debatter og kontakt til DRs brugere, hjulpet til udvælgelsen 

af temaer til listen. 

Teksterne er udarbejdet i samarbejde med de relevante direktørområder og 

afsnittene om ”opfølgning” rummer således DRs konklusioner. Lytter- og 

seerredaktørens rolle har været at samle, redigere materialet og analysere. 

Emner uden for programvirksomheden – herunder f.eks. licensklager og 

klager fra koncertgængere – er ikke omfattet. 

 

a. Otte nye temaer 

 

Blandt de hyppigst forekommende nye klagetemaer gennemgås de otte, 

som er nye i forhold til tidligere år. Rækkefølgen er ikke udtryk for en 

rangorden. 

 

Den Store Bagedyst blev utilgængelig i udlandet 

Baggrund 



23 

 

50 personer klagede via Kontakt DR, da Den Store Bagedyst blev 

utilgængelig for DR-seere i udlandet. Efter at have set sæsonens første tre 

afsnit, var det ikke længere muligt at se serien i udlandet via dr.dk. 

 

Svar 

Ved en fejl var Den Store Bagedyst ikke blevet blokeret for udlandet, 

hvilket betød, at de første tre afsnit af programmet var tilgængelig for folk i 

udlandet. DR blev inden fjerde afsnit opmærksom på fejlen og blokerede 

herefter programmet, da DR ikke på grund af rettighedsforhold har 

tilladelse til at vise Den Store Bagedyst i udlandet. 

 

Opfølgning 

DR arbejder målrettet på at sikre rettigheder til at vise programmer som 

tidsforskudt visning. DR er dog begrænset af om varen overhovedet findes 

på rettighedsmarkedet, hvilket i nogle tilfælde ikke er tilfældet. Derudover 

er DR også begrænset i forhold til politiske aftaler om, hvad DR TV skal 

vise. I dag er ”on demand” indhold, hvor DR har de fulde rettigheder, 

tilgængeligt fra udlandet, på samme vis som DR åbner for live-signalet til 

udenlandske brugere i forbindelse med valghandlinger og begivenheder i 

kongehuset. 

 

Sort skærm på DR1 

Baggrund 

Flere tv-seere blev fredag den 9. oktober ramt af sort skærm på DR1. Det 

fik mere end 20 personer til at henvende sig via Kontakt DR. Klagerne 

kritiserede især, at fejlen ramte, mens deres børn var i gang med at se 

aftenens udgave af ”Disney Sjov.” 

 

Svar 

En fejl på en server i DR Byen var årsag til, at DR1 gik i sort i ca. 30 

minutter. Det er beklageligt, at fejlen skete, men sådanne tekniske fejl er 

svære at forhindre. 

 



24 

 

Opfølgning 

DR arbejder løbende på nye procedure, så denne type fejl ikke gentager 

sig.  

 

Problemer med lyd og tekst i Broen III 

Baggrund 

Mere end 20 klager har Kontakt DR modtaget i forbindelse med kritik af 

Broen III på DR1. Klagerne omhandler problemer med at høre, hvad der 

bliver sagt i dramaserien, samt utilfredshed med at der ikke kan sættes 

undertekster på både den svenske og danske tale. 

 

Svar 

Når DR producerer tv-dramatik, forsøger producent, instruktør, skuespillere 

og tonemestre at skabe et særligt univers, hvor lyden bidrager til den 

atmosfære af blandt andet uhygge, som nødvendigvis skal etableres, for at 

serien fungerer dramatisk. Lyden er altså her et særligt virkemiddel, og den 

er underlagt andre ’normer’ end de, som gælder for normal kommunikation 

mellem mennesker. Det kan betyde, at enkelte passager med vilje er 

mikset på en måde, så dialogen kan forekomme lav, for at etablere den 

realisme, som er nødvendig. 

Hvad angår tekstningen af Broen III, så er det muligt at få tekster på både 

den svenske og danske tale. Der findes to former for undertekster: Tekst-

tv-undertekster og DVB-undertekster (digitale undertekster). 

TEKST-TV-UNDERTEKSTER (via kabel-tv, parabol eller fællesantenne): 

Tekst-tv-underteksterne for dansk tale på DR kan slås til via tekst-tv. Det 

kan gøres på langt de fleste udsendelser, hvor der tales dansk. 

Undertekster for fremmedsprogede udsendelser er fast lagt på og kan ikke 

fravælges. 

En oversigt over DRs undertekster findes på tekst-tv side 399. 

DVB-UNDERTEKSTER (via egen antenne eller antenneforening, som leverer 

DVB-undertekster): DVB-undertekster skal slås til i menuen på tv’et eller 

tv-boksen. Når det er slået til, fås undertekster på alle de udsendelser, der 

er tekstede. Tekst-tv undertekster skal ikke anvendes i dette tilfælde. 



25 

 

Der kan vælges mellem tre indstillinger: Ingen tekster (FRA), 

normaltekster (der er undertekster når der tales fremmedsprog) eller 

tekster for hørehæmmede (der er undertekster når der tales fremmedsprog 

samt dansk tale). 

Der kan læses mere om undertekster på dr.dk. 

 

Opfølgning 

DR er i fuld gang med at forsøge at forbedre lydkvaliteten på alle 

programmer og udsendelser. DR har netop vedtaget en ny lydpolitik, som 

siger, at DR skal prioritere taleforståeligheden i udsendelserne – uden at 

DR dog skal opgive den kunstneriske brug af lyden i for eksempel 

dramaserier. Så DR skal altså både være forståelige og kunstneriske – og 

det er denne balance som kan være svær at ramme, ikke mindst fordi DR 

jo sender tv til alle danskere. 

Som konsekvens af vedtagelsen af den nye lydpolitik, har DR nedsat en 

særlig lydkvalitetsgruppe, som skal holde fokus på lydkvaliteten på længere 

sigt og tilbyde rådgivning om og efterkritik på lyden. 

Lydkvalitetsgruppen vil nu invitere DR Fiktion og alle medproducenter til en 

dialog om, hvordan lyden kan mikses i dramaserierne, så også kunsten 

bliver forståelig. 

Det skal præciseres i kontrakterne med eksterne leverandører (eks. Broen), 

hvilke specifikke krav DR stiller til udsendelse. 

 

Nej-sigere klagede over  Folkeafstemningen 

Baggrund 

Som følge af valgdækningen frem mod Folkeafstemningen den 3. december 

modtog DR via Kontakt DR mere end 40 klager. Dertil kommer 22  

henvendelser direkte til DR Nyheder. Kritikken handlede primært om 

skævhed i dækningen. Flertallet af klagerne mente, at DR favoriserede den 

politiske ”ja”-side, og i flere indslag dækkede valgkampen med det formål 

at få danskerne til at stemme ja ved afstemningen den 3. december. For 

eksempel i et indslag om konsekvenserne for afstemningens udfald hvad 

angår cyberkriminalitet. 



26 

 

 

Svar fra DR Nyheder 

Redaktionen har understreget, at ved valg og folkeafstemninger er det altid 

vigtigt for DR at stille den information til rådighed, som gør, at danskerne 

kan træffe deres valg på et oplyst grundlag. Det har også gjort sig 

gældende for afstemningen om retsforbeholdet, der var et relativt 

komplekst emne med rigtig mange forskellige udlægninger, holdninger og 

værdier på spil.  

DRs primære prioritet har derfor været oplysning; en nøgtern og balanceret 

formidling af fakta, der søgte at forklare borgerne, hvad det var for et valg, 

danskerne  stod overfor. Samtidig med at ønsket var at klæde danskerne 

godt på til afstemningen var intentionen, at DR ved samme lejlighed kunne 

være med til at stimulere interessen og deltagelsen.  

Erfaringen viser, at det kan være en fordel at gøre emnet nært ved at 

prøve at finde nogle af de historier og cases, der handler om konkrete 

konsekvenser i hverdagen - afledt af hvad man faktisk vælger at stemme. 

DR Nyheder påpeger, at når redaktionen har lavet sådanne 

konsekvenshistorier, har den forsøgt at sikre, at de på den samlede flade 

har været både rette mod konsekvenser af et nej og af et ja. Men derfor 

kan man godt i en enkeltstående udsendelse have oplevet, at der kun 

optrådte en historie eller en case, der forklarede konsekvensen af det ene 

eller det andet og ikke begge dele. 

  

Opfølgning 

Klager over partiskhed i forbindelse med DRs valgdækning plejer at være 

nogenlunde lige fordelt mellem de to fløje i dansk politik, men når der ved 

denne afstemning har været en stor overvægt af brugere, der har klaget 

over, at der var partiskhed til fordel for ja-siden, er det noget, som DR 

Nyheder selv vurderer at  måtte overveje,  om der er noget at tage ved 

lære af. 

DR Nyheder har denne forklaring på kritik af skævhed fra nej-sigere,  at 

det kan skyldes, at nej-siden i et vist omfang har afvist selve substansen i 

afstemningen, og at DRs faktasbaserede gennemgang af indholdet i 



27 

 

afstemningen derfor kan være blevet opfattet som mere i tråd med ja-

siden, da dele af nej-siden helt har afvist, at afstemningen overhovedet 

handlede om det, som den ifølge lovforslaget og den officielle tekst 

handlede om. 

Af den grund forventede DR på forhånd en del klager fra nej-siden. DR 

nyheder har i svar til denne rapport pointeret, at man ikke mener, at 

folkeoplysningsopgaven havde været løst, hvis frygten for klager havde 

betydet, at der var undladt at oplyse om afstemningens faktuelle indhold. 

Det hører med her, at dækningen i høj grad har dækket nej-sidens 

alternative udlægninger af, hvad afstemningen handlede om, således var 

suverænitetsafgivelse et helt centralt tema undervejs i ”Ask og Partierne” 

såvel som i ”Demokratiets Aften.”  

 

P4 programmet Eldorado lukkes 

Baggrund 

Næsten 25 klagere henvendte sig via Kontakt DR, da det blev offentlig 

kendt, at værten Jørgen de Mylius’ P4-radioprogram ”Eldorado” lukker pr. 

31. december 2015. Derudover har en underskriftindsamling indsamlet 

næsten 800 tilkendegivelser til at bevare ”Eldorado” på P4. 

P4 er blevet ”ældre-diskriminerende”, og lukningen af Eldorado er kun med 

til at bekræfte denne opfattelse, mener klagerne. 

 

Svar 

I 2016 præsenterer P4 en ny weekendflade. Det betyder blandt andet, at 

Eldorado lukker. Beslutningen skal ses i lyset af de ambitioner, DR 

overordnet har med at skære DRs i alt otte radiokanaler skarpere til end 

tidligere. I en medievirkelighed, hvor enhver til hver en tid kan 

sammensætte sin egen playliste, høre nyheder, når det passer én bedst og 

i det hele taget få dækket ethvert behov, man måtte have, er det vigtigt, at 

også en radiokanal er rimelig klar i løfterne til sine lyttere: Hvad kan du 

forvente af os? Hvad er det for et indhold, vi kan tilbyde? 

  



28 

 

Af den grund har DR ifølge egen forklaring de senere år forsøgt at fordele 

indholdet, programmerne og musikken, så de enkelte kanaler virker så hele 

som muligt. P3 er således for de unge. Og ifølge den opfattelse er P4 for de 

voksne, som stadig er i bevægelse, og nysgerrige på ny musik. Og de 

lyttere, der helst vil høre popmusik, de kender, musik, de er vokset op 

med, ”nogle af de gode gamle”, kan nu finde den på P5, der spiller den 

døgnet rundt, hvorfor de ikke – som når de lytter til P4 – behøver at blive 

irriteret over den musik, som også bliver spillet hos DR, og som de måske 

ikke bryder sig om.  

  

På den måde er ambitionen, at alle lyttere gerne så meget af tiden som 

muligt skal kunne finde et DR-radiotilbud, som passer lige præcis til dem.  

P4 har understreget, at DR-profilen Jørgen de Mylius ikke er blevet fyret. 

Han skal fortsat lave lige så meget for DR som hidtil, men nu foregår det så 

ikke længere både på P4 og P5, men udelukkende på P5. 

 

Opfølgning 

Den foreløbige omlægning af P4 og P5 og justering af de to kanalers 

profiler er ifølge DRs medieforskning ”den største radiomæssige succes i 

nyere tid”. Mere end hver fjerde dansker over 60 år hører P5 (26,5 %), 

hvilket gør P5 til den næststørste kanal målt på udbredelse i målgruppe (P4 

er fortsat størst – trods omlægningerne, så de er altså heller ikke skræmt 

væk fra P4). P5 er landets 4. største kanal målt på lytterandel, kun 

overgået af P4, P3 og P1. Målt på lytterandel er det således den mest 

aflyttede digitale kanal. 60+ målgruppen er den gruppe i Danmark, som 

lytter mest digital DR Radio: Næsten halvdelen af denne målgruppe lytter 

DR radio digitalt hver uge (48 %). I 20-39 år er det 42 % og i 40-59 er det 

43 %. Kort sagt: de ældste er de mest digitale radiolyttere. 

 

Begrebsbrug omkring flygtninge og migranter 

Baggrund 

DR har modtaget en række kritiske henvendelser vedrørende omtalen af 

flygtninge og migranter, og hvordan DR betegner disse grupper. 



29 

 

Hovedparten af klagerne har drejet sig om, om de betegnelser, der er brugt  

i konkrete historier har været misvisende eller fejlbehæftede. 

Antallet af klager via Kontakt DR var ikke stort, men på de sociale medier 

var kritikken omfangsrig. Derudover blev der indsamlet mere end 1000 

underskrifter mod omtalen af flygtningestrømmen, som værende 

migranter. 

 

Svar 

DR Nyheder har valgt at henholde sig til linjen hos FN's 

Flygtningehøjkommissariat (UNHCR), som i august skrev, at størstedelen af 

de mennesker, der i år er ankommet med både til især Grækenland og 

Italien, falder i kategorien flygtninge, men at en mindre gruppe tilhører 

kategorien migranter. 

DR Nyheder forsøger naturligvis i alle indslag og artikler være så præcise 

som muligt i vores beskrivelse af de mennesker, der bevæger sig mod 

Europa og ankommer til de europæiske lande.  

I nogle tilfælde har DR Nyheder så meget viden, at der kan konkluderes, at 

det er mest korrekt at bruge ordet flygtninge. I andre tilfælde vil det være 

mere retvisende at tale om migranter. Når det handler om den store 

bevægelse vælger DR Nyheder dog at tale om flygtninge og migranter. 

(Se afsnit om sprog i redaktørberetningen.) 

Opfølgning 

DR Nyheder er der brugt en del kræfter på at diskutere dækningen og ikke 

mindst brugen af ord og betegnelser i forbindelse med dækningen. Det 

gælder helt naturligt for DR Nyheders udlandsredaktion, men bestemt også 

på de forskellige indlandsredaktioner i forhold til de redaktionelle 

dilemmaer, som de store folkevandringer giver anledning til.  

Ifølge DR Nyheder er der meget stærke holdninger til flygtninge og 

migranter og en meget levende politisk diskussion om, hvordan Danmark 

skal agere. Dette har sandsynligvis betydning for, at nogle brugere 

reagerer på ordvalget, fordi der læses bestemte holdninger ind i disse. 

Derfor er det fortsat et fokuspunkt på dette som på andre områder at være 

meget præcise i DRs sprogbrug. 



30 

 

 

Dækning af uroligheder mellem israelere og palæstinensere 

Baggrund 

Nyhedsdækningen af konflikten mellem israelere og palæstinensere er et 

tema, der løbende fører til klager – navnlig fra brugere, der sympatiserer 

med den ene eller den anden af konfliktens parter, og som ikke mener, at 

DR Nyheder dækker denne grundigt nok. DR har i halvåret modtaget op 

mod 60 klager over en mangelfuld eller tendentiøs dækning af konflikten. 

 

Svar 

DR svarede, at man altid arbejder for over tid at levere en dækning, som 

over tid udviser balance, upartiskhed og respekt for de mange nuancerede 

holdninger til konflikten, der findes. En af DRs vigtige opgaver er at vurdere 

begivenheder og udviklinger rundt om i verden og prioritere mellem dem i 

forhold til nyhedsudsendelserne. Gennem halvåret har der været store og 

markante udviklinger, som DR har valgt at dække grundigt. Det gælder 

ikke mindst flygtningesituationen i Europa, hvilket så har betydet, at andre 

udviklinger ikke har fået samme grad af opmærksomhed. I nogle perioder 

er dækningen af den israelsk-palæstinensiske konflikt derfor mere intens 

end i andre. DR Udland er dog altid meget opmærksom på over tid at 

fokusere på konsekvenser på begge sider af konflikten, naturligvis under 

hensyntagen til proportioner og aktuel udvikling. 

 

Opfølgning 

DRs dækning af den israelsk—palæstinensiske konflikt er et tema, der er 

behandlet flere gange før i lytter- og seerredaktørens klagerapport, og hver 

gang giver det anledning til at evaluere, om dækningen af den løbende 

konflikt i den forgangne periode har været passende i omfang og vinkel. 

Når man tager et nærmere kig på de henvendelser, der er modtaget, så er 

der en forholdsvis lige fordeling mellem de brugere, der mener dækningen 

har haft en skævhed til den ene eller den anden side. Man skal være 

påpasselig med at drage egentlige konklusioner ud fra det billede, men da 

det er et tilbagevendende klagetema, ville det dog opfattes som mere 



31 

 

problematisk om opfattelsen af skævhed pludselig væltede til den ene side. 

Frekvensen af dækningen har som nævnt været påvirket af andre 

påtrængende temaer i udlandsdækningen, og DR Nyheders 

udlandsredaktion er opmærksomme på dette dækningsmæssige problem. 

Det kan i øvrigt tilføjes, at der også i international politik generelt har 

været en tendens til mindre opmærksomhed på denne konflikt, da der 

andre steder foregår meget voldsomme udviklinger – ikke mindst i Syrien. 

Dette afspejles også i DRs prioritering og nok i særlig grad i 

nyhedsudsendelserne.  

 

Indslag med muslimer i Året der gik 

Baggrund 

DR programmet ”Året der gik” blev udsat for en voldsom kritik på de 

sociale medier. Kritikken opstod som følge af et indslag i programmet, hvor 

en række muslimer rejste sig under showet og sagde ”jeg er muslim, men 

jeg er ikke…”. Eksempelvis sagde en muslimsk pige ”jeg er muslim, men 

jeg er ikke terrorist”. Indslaget kom umiddelbart efter at faderen til den 

dræbte Dan Uzan, fra terrorangrebet i København tidligere på året, havde 

fortalt om livet efter sønnens død. Det fik folk på de sociale medier til at 

kritisere DRs fremstilling af indslaget, som de mente mindede om en slags 

undskyldning. Man skal ikke undskylde for at være muslim, lød kritikken. 

Det fik også nogle af de medvirkende deltagere med muslimsk baggrund  i 

”Året der gik” til i pressen at kritisere og fortryde deres egen deltagelse. 

 

Svar 

DRs redaktion bag peger på, at det ikke har været DRs hensigt at støde 

nogen med indslaget fra ”Året Der Gik.” Indslaget er udelukkende lavet i en 

positiv ånd og for at markere og gengive tendensen med de virale videoer 

fra USA som “I’m a muslim", der blev delt i betydeligt omfang på de sociale 

medier i løbet af 2015. Det har været DRs intention at skildre året, der er 

gået, og hvad der er sket i Danmark og i udlandet, hvor terror og 



32 

 

flygtninge har fyldt meget. Med indslaget i ”Året Der Gik” har DR ønsket at 

bidrage til at afkræfte de fordomme, som måtte eksistere om muslimer. 

Alle deltagere i indslaget har været grundigt orienteret om sammenhæng  

og rækkefølge i programmet. Alle deltagere var meget positive over for 

ideen, da den blev fremlagt af de tilknyttede  journalister, og alle deltagere 

har selv formuleret deres sætning. 

Optagelserne til ”Året Der Gik” fandt sted 16. december, hvor der først var 

generalprøve og senere optagelser. Programmet blev sendt 26. december. 

Ingen af deltagerne har i mellemliggende periode kontaktet redaktionen 

med ønske om ikke at deltage eller klaget over oplevelsen. 

 

Opfølgning 

DR tager naturligvis kritikken efterretning, og vil i efterkritikken have det 

med som et punkt for i fremtiden at undgå den slags misforståelse.  

 

 

b. 12 gengangere 

 

En række af de mest udbredte klagetemaer har været omtalt tidligere. Tolv 

af dem er omtalt nedenfor i kort form. I forhold til sidste halvår er ét tema 

udgået: Problemer med DAB-signal. Samtidig er to nye genganger kommet 

på listen: Fejl i Versus-app og Pakkeleg. Når problemer med undertekster 

fortsat ikke er med på listen, skyldes det, at hovedparten af problemerne 

antagelig skyldes betjeningsfejl hos seerne. 

 

Ukorrekt sprog  

Sproglige fejl afstedkommer stadig mange henvendelser via Kontakt DR. 

Sammenlignet med sidste halvår er antallet af klager dog faldet fra 167 til 

134. Det er stadig især skriftlige fejl på tekst-tv og på dr.dk, brugerne 

klager over. Derudover vækker det også utilfredshed når DRs værter eller 

reportere udtaler ord forkert. 

(Emnet er omtalt i 1. hv. 2005, 1. hv. 2007 og siden 1. hv. 2008) 



33 

 

 

Underlægningsmusikken i TV Avisen 

Underlægningsmusikken i TV Avisen har igen været årsag til en række 

kritiske henvendelser. DR modtog via Kontakt DR 20 klager om dette. Det 

er fald fra forrige halvår, hvor antallet af klager ramte 32. Kritikken går 

særligt på DR Nyheders brug af underlægningsmusik i de korte 

nyhedsblokke i TVA 18.30 og i de korte TVA-udsendelser kl. 17.50 og 

19.55.  (Emnet er omtalt siden 2. hv. 2010) 

 

On demand - liggetider og rettigheder  

Antallet af klager via Kontakt DR vedrørende programmers tilgængelighed 

er faldet sammenlignet med forrige halvår. I løbet af 2. halvår 2015 har DR 

modtaget knap 200 klager over programmers tilgængelighed ”on demand”. 

I årets første seks måneder lød tallet på ca. 230 klager. Kritikken går 

overvejende på, at visse programmer på grund af manglende rettigheder 

ikke er tilgængelige ”on demand” på dr.dk. Desuden vækker det kritik at 

flere programmer kun er tilgængelige i en begrænset periode, hvorefter de 

fjernes. Dertil har klagerne desuden omhandlet for sen upload af indhold.   

(Emnet er omtalt siden 1. hv. 2013) DR Økonomi oplyser, at ud over den 

generelt stigende efterspørgsel på on demand, som giver flere klager, har 

der været to særlige forhold i november 2015. Der begyndte DR at vise alle 

sendte programmer i oversigten på DR TV, også de programmer, der ikke 

var streamingret til. Det var tænkt som en servicemeddelelse, men gav 

mange klager. Derudover var der en teknisk fejl i december, som gav 

mange klager. 

 

Fejl i Versus-app 

Lidt mere end 40 brugere klagede via Kontakt DR over tekniske problemer 

når de ville spille med på Versus-app’en. Brugerne var utilfredse med at 

blive ”smidt af” app’en, når de via net og mobil deltog i 

underholdningsprogrammet på DR1. 

(Emnet er tidligere omtalt i 2. hv. 2014) 

 



34 

 

Streaming af billeder og lyd på dr.dk 

Klager over problemer med streaming af tv og radio på dr.dk er igen 

steget. DR modtog godt 230 klager via Kontakt DR i 1. halvår af 2015 – det 

tal er i 2. halvår steget til knap 350. Hovedparten af klagerne går på, at 

nogle udsendelser er lagt forkert op, så man kun kan streame en lille bid af 

udsendelsen. (Emnet er omtalt i alle halvårsrapporter siden 1. hv. 2006) Se 

tidligere forklaringer ovenfor vedrørende dette. 

 

Afviklingsproblemer for radio og tv  

Via Kontakt DR modtog DR knap 50 klager over afviklingsproblemer i form 

af billed- og lydudfald. Dermed er der sket et lille fald sammenlignet med 

de 60 klager DR modtog i 1. halvår 2015 (emnet er omtalt i alle rapporter 

siden 1. hv. 2007)  

 

Manglende programinformation og ændring af sendeplanen 

Via Kontakt DR modtog DR 35 klager over ændringer eller mangelfuld 

information i sendeplanen. Dermed er antallet af klager faldet væsentligt 

fra forrige halvår, hvor tallet lød på knap 100.   

(Emnet er tidligere omtalt i 1. hv. 2005, 1.hv. 2006, 1. hv. 2007, og fra 1. 

hv. 2008 til 1. hv. 2010 og igen fra 1. hv. 2011) 

 

Pakkeleg 

Igen i år afholdt DR i december Pakkeleg på dr.dk. Spillet oplevede dog lidt 

startvanskeligheder, da en teknisk fejl forhindrede flere af DRs brugere i at 

spille de første dage. Det medførte næsten 70 kritiske henvendelser til DR 

via Kontakt DR. 

(Emnet er omtalt i 2. hv. 2005, 2006, 2007, 2010 og 2014) 

 

Problemer med at høre, hvad der bliver sagt 

Godt 80 valgte at klage til DR via DR Kontakt over utydelig tale og 

forstyrrende underlægningsmusik i en række DR-programmer. DR har i 

2014 igangsat et toårigt lydprojekt for tv. (Lydproblemer er omtalt i 2. hv. 

2005 og siden 1. hv. 2007) 



35 

 

 

Genudsendelser  

Næsten 40 personer valgte at benytte Kontakt DR til at klage over 

genudsendelser på DRs kanaler. Størstedelen af henvendelserne er 

kommet henover sommermånederne.  

Stort set samtlige klager vedrører genudsendelser på tv.  

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1. hv. 2005) 

 

Voldsomme effekter og manglende hensyn til børn i 

programlægningen. 

Kontakt DR modtog lidt mere end en snes klager over voldsomme effekter i 

2. halvår af 2015. Dermed er antallet faldet en smule sammenlignet med 

forrige halvår, hvor DR modtog knap 30 klager. Halvdelen af klagerne fra 2. 

halvår 2015 rettede kritik mod voldsomme billeder og lydeffekter på 

tidspunkter, hvor mindre børn ser tv.  

(Emnet er omtalt fra 1. hv. 2005 til 2. halvår 2013 og igen i 2. hv. 2014). 

 

Egenreklame 

Omkring 20 af DRs seere og lyttere valgte at klage over reklamer for DRs 

udsendelser i DRs egne programmer. Knap 20 kritiske henvendelser 

modtog DR via Kontakt DR i løbet af 2. halvår 2015. 

(Emnet er tidligere omtalt i 1. hv. 2005, 2. hv. 2010, 1. hv. 2011 og 1. hv. 

2012)       

 

 

 

 

 

 



36 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag 3 

Andet led i klagebehandlingen 

 

DR’s klagesystem har to led - i det første led besvares klager som 

udgangspunkt af den ansvarlige redaktion eller afdeling. Er det en konkret 

sag, der handler om god presseskik og/eller brud på DR’s Etik, er der to 

muligheder for at anke en afvist klage: 

- De klagere, der selv har en retlig interesse (typisk fordi de 

selv er omtalt), kan indbringe sagen for Pressenævnet, 

såfremt deres kritik for brud på god presseskik er blevet afvist 

af DR. 

- Herudover har alle - altså også klagere uden retlig interesse - 

mulighed for at indbringe sagen for lytternes og seernes 

redaktør i DR, der kan indstille til generaldirektøren, at DRs 

beslutning omgøres.   

 

a. Pressenævnssager 

 

Pressenævnet afsagde i andet halvår af 2015 kendelse i fem sager 

vedrørende DR – i to af sagerne fandt nævnet grund til at udtale kritik af 

DR. 

 



37 

 

 

Tabel 4. DRs næser i Pressenævnet 2007-2015 

   

  

    

 

 

 

 

 

De to næser for 2015 kommer på baggrund af sagerne om Finanskrisen 

forfra – business as usual (4:4) og Advokaternes tag-selv-bord. I sagen om 

Finanskrisen forfra – business as usual ligger Pressenævnets afgørelse på 

linje med den afgørelse, som den forhenværende lytter- og seerredaktør, 

Jacob Mollerup, konkluderede i forrige halvår. 

En opdateret oversigt over kendelserne kan ses på dr.dk/etik. I andet 

halvår blev der alene afsagt kendelse i disse fem sager: 

 

Klage over afsnit af programserien "Live og liderlig" sendt den 2. marts 

2015. Afgjort den 18. august 2015. Ikke kritik af DR. 

I et afsnit af programserien Live og liderlig på DR3 filmede DR en kvindelig 

deltager på en natklub. Mens deltageren danser rettes kameraet i ca. 5 

sekunder mod klager, der iagttager hende. 

Ifølge klageren var han ikke klar over, at der ville blive filmet på 

natklubben. Klager blev siden genkendt af flere, hvilket han finder 

ubehageligt, da han føler at han uvildigt bliver kædet sammen med 

udsendelsen, som tematiserer porno. 

Der var ifølge DR givet tilladelse fra natklubbens side til at der blev filmet 

den pågældende aften, ligesom der var opsat flere informerende skilte 

herom. 

Pressenævnet finder ikke grund til kritik af DR. Det gør nævnet ikke, da 

klager ikke er filmet i en videre kompromitterende situation. Klager 

befinder sig på en almindelig natklub, og gør intet andet end at se på den 

2007 2 

2008 4 

2009 1 

2010 5 

2011 6  

2012 7 

2013                         4 

2014                         5  

2015  2 



38 

 

kvindelig deltager, mens hun danser. Endvidere har nævnet vurderet, at 

DR har gjort sig tilstrækkelige bestræbelser på at informere om aftenens 

optagelser. 

 

Klage over udsendelse om et behandlingshjem for unge, sendt den 26. 

februar 2012 på DR1. Afgjort den 22. september 2015. Ikke kritik af DR. 

Forstanderen for behandlingshjemmet Solhaven medvirkede i en tv-

udsendelse om behandlingshjemmet, som var blevet politianmeldt for vold 

mod de unge på hjemmet. Forstanderen klagede efterfølgende over, at DR 

ikke har været interesseret i benytte faktuelle oplysninger om institutionen, 

og at DR kun har brugt kilder, der var negative over for institutionen. 

Derudover er klager utilfreds med, at han ikke fik ordentlig mulighed for, at 

forklare sig over for DR. 

De tiltalte i retssagen vedrørende voldsanvendelse på Solhaven 

blev efterfølgende frikendt. Dette, bemærker Pressenævnet, betyder ikke i 

sig selv, at der kan udtales kritik af DR for at have bragt udsagn fra de 

tidligere anbragte og ansatte om forholdene på Solhaven. 

Med hensyn til anklagen om at DR skulle have anlagt en unfair og ensidig 

vinkel mod institutionen ved udelukkende at vælge negative kilder, 

når nævnet frem til den konklusion, at DR har holdt sig inden for rammerne 

af god presseskik og ikke anlægger en ensidig sagsfremstilling. 

Pressenævnet finder ikke grund til at udtale kritik af DR i anledning af 

indslaget. 

 

Klage over udsendelser og artikler om morgensamling på en skole, bragt 

den 8. januar 2015. Afgjort den 24. november 2015. Ikke kritik af DR. 

I perioden 8. januar - 24. februar bragte dr.dk og P4 Fyn en række artikler 

og indslag om en episode på en skole i Assens. Ved episoden skulle en 

skolelederen have afklædt to mindre drenge som del af underholdningen 

ved en morgensamling. 

En gruppe forældre til børn på skolen var kritiske, mens en anden gruppe 

forældre (Forældregruppen) støttede op om skolelederen. 



39 

 

Forældregruppen klagede efterfølgende over DRs dækning, som de mente 

tilsidesatte god presseskik ved at være ensidig. Ifølge Forældregruppen var 

de ikke blevet hørt i sagen. DR havde ensidigt dækket historien med 

reaktioner fra de kritiske forældre og undladt at høre de forældre, der 

støttede skolelederen, mente Forældregruppen.  

Skolelederen klagede ikke selv over dækningen, og Pressenævnet fandt 

ikke belæg for at kritisere DR, da nævnet konkluderede, at DR til fulde 

dækkede begge sider af sagen. 

 

Klage over udsendelsen "Finanskrisen forfra - business as usual (4:4)", 

sendt den 9. februar 2015. Afgjort den 24. november 2015. Kritik af DR. 

DR bragte den 9. februar 2015 udsendelsen "Finanskrisen forfra - Business 

as usual (4:4)", hvor Peter Gram-Nielsens selskaber i Stolelyngen-

koncernen omtales. 

 

DR havde hertil fået aktindsigt i EBH Banks (Finansiel Stabilitet: Den ny 

bank) stævning mod EBH Banks tidligere ledelse. I den forbindelse havde 

DR fået udleveret et anonymiseret bilag til stævningen. 

 

DR kunne fortælle at bilaget henviste til Peter Gram-Nielsens selskaber. På 

baggrund af bilaget, mente DR at kunne dokumentere at der var 

økonomiske problemer i et selskab i 2005. 

Det fremgår dog ikke hvilket ét af Peter Gram-Nielsens selskaber, der 

skulle have haft problemer i 2005, og DR har hverken før eller efter 

udsendelse kunnet dokumentere dette. 

Pressenævnet har derfor kritiseret DR for at bringe denne udokumenterede 

og skadelige beskyldning. 

 

Kritik af DR om advokaters "tag-selv-bord" 

DR begik flere afgørende fejl i programmet "Advokaternes tag-selv-bord." 

Det fastslår Pressenævnet i en kendelse. 

 



40 

 

I udsendelsen tager DR blandt andet fat i Bent Nilssons personlige konkurs 

og hans selskab E. & B. Nilssons konkurs. Behandlingen af konkursen 

blev blandt andet foretaget af Kammeradvokaten som en af kuratorerne. 

 

Udsendelsen omhandler en række spørgsmål i forbindelse 

med konkursbehandling, og i særdeleshed reglerne for momsregistrering af 

konkursboer og momsfradrag ved håndværkerbetalinger. 

 

Kammeradvokaten klagede efter udsendelsen over, at DR tegner et indtryk 

af at han skulle have overtrådt momsloven ved ikke at momsregistrere E. & 

B. Nilssons A/S' konkursbo samt ved at opnå fradrag for momsen på 

nærmere angivne håndværkerregninger, hvilket har betydet, at staten har 

lidt et tab. 

Pressenævnet kritiserer i den sammenhæng DR for at have anvendt 

en kendelse fra Retten i Holbæk, som dokumentation for 

påstandene. Kendelsen vedrører Bent Nilssons personlige konkurs og 

spørgsmålet om, hvorvidt det konkursbo skulle momsregistreres. Den 

havde dog intet med selskabets konkursbo eller spørgsmålet om, hvorvidt 

man kunne opnå et momsfradrag for håndværkerregninger, at gøre, skriver 

Pressenævnet. 

 

Desuden oplyser DR i udsendelsen, at "Bent Nilssons sag er bare én, ud af 

de 45.000 konkurser de sidste ti år, der er endt på advokaternes tag-selv-

bord”. Der er dog ikke klaget over Kammeradvokatens salær fra E. & B. 

Nilssons A/S' eller ejerens side. Derudover foreligger der heller 

ingen oplysninger om, at sagens behandling har afgivet for stort et afkast 

til Kammeradvokatens salær. Dette kritiseres DR også for af Pressenævnet. 

 

Udsendelsen omtaler desuden et andet konkursbo, Ejendomsselskabet 

Sandgården APS. Her siges der i programmet fejlagtigt, at der ikke var 

penge til kreditorerne, efter at boet havde betalt Kammeradvokaten.  Der 

var allerede udbetalt flere hundrede millioner kroner i konkursboet til 

pantekreditorerne. 



41 

 

Pressenævnet vurderer altså at "Advokaternes tag-selv-bord" på flere 

punkter stred med god presseskik, og af den grund udtaler Pressenævnet 

kritik af DR. 

 

 

 

b. Ankesager for lytternes og seernes redaktør 

 

Seks ankesager blev afsluttet i 2. halvår 2015, og generaldirektøren valgte 

at følge alle indstillinger. To af sagerne endte med, at klageren fik helt eller 

delvist medhold.  

Alle sagerne blev behandlet og afsluttet i DRs eget klagesystem. Ingen af 

klagerne havde retslig interesse og var derfor ikke berettiget til at gå til 

Pressenævnet.  

Halvårets første tre ankesager blev behandlet af den afgående lytter- og 

seerredaktør, Jacob Mollerup, mens Jesper Termansen tog sig af de øvrige 

tre. 

 

Klage over sammenligning af udviklingen i antal asylansøgere i Danmark og 

EU i "Deadline" 7. juni og 2. juli 2015 på DR2. Afgjort den 19. august 2015. 

Afvist. 

I Deadline på DR2 den 7. juni 2015 indgik et indslag om antallet af 

asylansøgere i Danmark fra 2001 til 2014. Deadline viste undervejs i 

udsendelsen to kurver, der skulle illustrere, at udviklingen i Danmark har 

fulgt den generelle udvikling i EU uanset, hvem der har siddet i regering. 

Efterfølgende klagede Jacob Rose Hansen (JRH) til redaktionen. JRH 

klagede over, at redaktionen havde draget en forkert konklusion af de 

benyttede grafer. 

Redaktøren af Deadline gav efterfølgende JRH ret i, at redaktionen ikke 

kunne konkludere, som den gjorde ud fra de anvendte grafer. I den 

efterfølgende udsendelse af Deadline, samt på dr.dk's Fejl og Fakta, 

beklagede Deadline fejlen i udsendelsen den 7. juni. 



42 

 

JRH var ikke tilfreds med svaret fra Deadline og efter en længere 

mailkorrespondance mellem ham og redaktionen, valgte JRH den 17. juni 

at klage til lytternes og seernes redaktør. 

Den 3. juli valgte JRH at udvide sin klage til at omfatte et indslag sendt 

den 2. juli i Deadline. JRH anførte, at studieværten viste de samme kurver 

igen og atter  påstod, at "de fulgte hinanden". 

Lytternes og seernes redaktør behandlede sagen og indstillede, at JRH's 

klager burde afvises med følgende begrundelse: 

"Deadline begik en fejl i indslaget den 7. juni, fordi værten ikke havde 

belæg for at sige, at kurverne var "næsten identiske". Dette blev rettet 

klart og tydeligt i en senere udsendelse og på Fejl og Fakta. Hermed har DR 

levet op til sine etiske retningslinjer. Klagers kritik af rettelsen bør derfor 

afvises. 

Klager mener fejlen blev gentaget den 2. juli. Det er ikke korrekt. 

Studieværten omtaler alene den kendsgerning, at flere asylansøgere i 

Europa også giver en stigning i antallet af danske asylansøgere. Også 

denne klage bør derfor afvises." 

 

Klager fik ret - DR må ikke kun lægge oplysninger fra Sporløs ud på 

Facebook 

Efter en udsendelse af DR1-programmet ”Sporløs” den 14. september 

2015 klagede TV-seer Bente Vinsten over, at en speak efter programmets 

afslutning gjorde opmærksom på, at man kunne læse mere om, hvad der 

var sket med programmets berørte familiemedlemmer, på Sporløs' 

Facebook-side. 

Redaktionen bag Sporløs lagde kun oplysningerne ud på Facebook og ikke 

på DRs hjemmeside, dr.dk. Derfor mente Bente Vinsten, at DR udelukkede 

de seere, som ikke har en profil på Facebook. 

Lytternes og seernes redaktør gav efterfølgende Bente Vinsten medhold i 

hendes klage. Af afgørelsen den 10. november 2015 lyder begrundelsen 

således: 

"DR har beklaget, at der ikke også var lignende oplysninger tilgængelige på 

dr.dk. 



43 

 

Det er imidlertid udbredt, at der alene henvises til supplerende oplysninger 

på Facebook. Der er således brug for, at DR for at leve op til sine tilsagn 

præciserer sin interne praksis, således at relevante supplerende 

oplysninger normalt ikke eksklusivt lægges på sociale medier som 

Facebook, men typisk også kan findes - og henvises til - på dr.dk." 

 

DR var i sin ret til at undlade at kalde ”Reclaim The Streets” for 

venstreradikale 

En TV-seer var utilfreds med, at DR i sin dækning den 9. august 2015 af 

demonstrationerne på Nørrebro i København ikke omtalte organisationen 

bag, ”Reclaim The Streets”, som venstreradikale eller venstreekstremister. 

 

Ifølge klager var et indslag i TV Avisen den 9. august og artikler på dr.dk 

om demonstrationerne ensidige og tendentiøse. 

Efterfølgende valgte klager at klage til lytternes og seernes redaktør over 

dækningen. 

Men redaktøren har ikke fundet klagen begrundet. I sin afgørelse fra den 

30. oktober 2015, skriver Jacob Mollerup: 

 

"I forbindelse med uroligheder og hærværk, som det omtalte, er det en 

klassisk udfordring for nyhedsdækningen i hvilket omfang man giver 

nærmere karakteristikker af gerningsmændene - herunder disses politiske 

orientering. En sådan præcis karakteristik vil ofte kræve gode og pålidelige 

kilder og konkret viden om, præcis hvem der begik hærværk. På den 

baggrund har jeg intet grundlag for at kritisere den konkrete 

nyhedsdækning på dagen." 

 

Ok at Riising rejser med mor 

Det vakte utilfredshed hos en klager, da DR valgte at lave et 

rejseprogram om TV-værten Jacob Riising og hans mor. Klageren mente 

ikke, at det var retfærdigt, at DRs licensmidler skulle "gå til et socialt 

projekt, hvor Jacob Riising - som er DR ansat - skal have lov til at lave en 

dyr udsendelse for at lære sin mor bedre at kende." 



44 

 

Lytternes og seernes redaktør afviste dog efterfølgende klagers kritik. Det 

skete ud fra den begrundelse, at DR skal kunne være i stand til at 

producere programmer med kendte værter, der bruger sig selv og deres 

familierelationer, uden at det nødvendigvis vil kunne kategoriseres 

som nepotisme i henhold til DRs eget regelsæt. 

 

Kritik af DR-forsøg med at ryge skunk 

Det var ok, at DR-programmet Videnskabsmagasinet beskæftiger sig med 

de positive medicinske virkninger af Cannabis, men programmet gik for 

langt, da det opstillede et forsøg med rygning af skunk i forhold til 

indtagelse af alkohol. 

 

En TV-seer valgte at klage over en udsendelse af Videnskabsmagasinet på 

DR3. Udsendelsen omhandlede stoffer og den positive medicinske effekt 

visse euforiserende midler kan have. Ifølge klageren oplyste 

Videnskabsmagasinet ikke tilstrækkeligt om de negative effekter ved 

euforiserende stoffer, og programmets retorik var- ifølge klager - med til at 

sætte spørgsmålstegn ved autoriteter - regeringen og forældre - for DR3s 

unge målgruppe i forhold til stoffer. Desuden kritiserede klager 

programmet for at lave et forsøg, der sammenligner effekten af at ryge sig 

"skæv" og drikke sig fuld. 

 

Lytternes og seernes redaktør afviste klagers kritik i forhold til selve 

programmet, men medgiver, at DRs forsøg gik for langt: 

 

"Samlet set overholder programmet DRs etik i forhold til sprog, advarsler 

samt brug af cases, og klager får ikke medhold i den del. Derimod har 

klager ret i sin kritik af forsøget. Det er problematisk i den form, hvor det 

er sket," står der i konklusionen. 

 

Detektor frikendt for påstand om manipulation af ulighed i Danmark 



45 

 

DR-programmet Detektor bliver frikendt for manipulation og usandheder i 

et indslag om ulighed i Danmark. Programmet på DR2 undersøgte i foråret 

nogle påstande, som Jesper Petersen, den forhenværende finansordfører 

for socialdemokraterne, var kommet med i Radio24syv. 

 

Detektor tog fat i en debat mellem Jesper Petersen og daværende 

finansordfører for SF, Jonas Dahl, på Radio24Syv fra den 7. maj. Debatten 

handlede om, hvordan den daværende regering opgjorde ulighed i 

Danmark ud fra en ny beregningsmetode fra Finansministeriet. Detektor 

valgte at undersøge, om uligheden målt ved ginikoefficienten var steget 

under den socialdemokratisk ledet regering, samt om det var rigtigt, at 

Danmark er det mest lige land i verden. 

 

Jesper Petersen erkendte i Detektor, der blev sendt den 21. maj, at 

påstandene i Radio24syv var delvis forkerte. 

 

Indslaget i Detektor fik efterfølgende TV-seer Steen Palvig til at klage over 

Detektors arbejde, som ifølge Palvig er manipulerende og faktuelt forkert. 

Efter at have fået afvist sin klage af Detektors redaktion valgte Palvig at 

klage til lytternes og seernes redaktør. 

 

Lytternes og seernes redaktør konstaterer, at Detektors indslag kunne 

forekomme forvirrende, da programmet tog et andet udgangspunkt for 

debatten end Radio24Syv gjorde, hvilket ikke blev oplyst fuldstændig klart 

og tydeligt. Alligevel får Palvig ikke medhold i sin klage. Lytter- og 

seerredaktøren begrunder afgørelsen med følgende: 

"Men på trods af den uklarhed, er det uden for rimelighed at tale om 

manipulation og bevidst usandhed, som klager gør. Detektor har haft sin 

ret til at fokusere på udvalgte - og ikke uvæsentlige - dele af debatten i 

Radio24syv, og det er i overensstemmelse med programmets koncept." 

 

 

 



46 

 

 

                              --------------------------------- 

 

 

 


