
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lytternes og seernes redaktør  

Redaktørberetning for 

2. halvår 2014 

 

 

 

I. Overblik 

 

Afsnit II gør status for en række af lytter- og seerredaktørens 

anbefalinger over de sidste fem år. En tilsvarende opsamling for fem år 

siden rummede en kritik af DR for manglende opfyldelse af egne løfter og 

hensigtserklæringer. I de forløbne fem år – især fra 2011 – har direktionen 

systematisk taget fat om en række af problemerne. Men en del er uløst 

eller sandet til. På centrale områder er der brug for en ny effektiv indsats, 

hvis man skal leve op til sine egne ambitiøse mål. 

- Det kræver en markant udmelding fra ledelsen, hvis DR’s rettepolitik 

skal leve op til de mål, DR selv har sat. 

- DR’s klagesystem har stadig mangler og der er et voksende antal 

eksempler på manglende klagesvar. 

Lytternes og seernes 

redaktør 

DR Byen 

Emil Holms Kanal 20 

Opg. 8, 2 

DK-0999 København C. 

T +45 3520 3040 

www.dr.dk/lsr 

 

Jacob Mollerup 

D +45 3520 8020 

E jmol@dr.dk 

 

14. januar 2015  

 

 



2 

 

- Det længe lovede nye henvendelsessystem er stadig langt fra at 

fungere effektivt. 

- Hvis DR for alvor vil opleves som åben, kræver det nye radikale 

initiativer. 

 

Afsnit III kommenterer beretningens tre bilag, der rummer statistik over 

henvendelser, en gennemgang af tyve større klagetemaer samt en oversigt 

over den konkrete klagebehandling i hhv. Pressenævnet og hos lytternes 

og seernes redaktør. 

Klagesager opdates løbende på dr.dk/lsr, der også rummer klummer mv. 

og web-udgaver af klagernes top-20 for hvert halvår. 

 

 

II. Overblik 2010-2014 

 

Det er ti år siden, at DR oprettede funktionen som lytternes og seernes 

redaktør. Denne halvårsberetning gør status på ti udvalgte områder. I en 

tilsvarende status for fem år siden hed det om grundlaget: 

 

”Ordningen er først og fremmest en form for selvkontrol - et 

korrektiv. Uden formel beslutningskompetence er det lytter- og 

seerredaktørens opgave at rejse væsentlige etiske problemer, 

lave fornyet gennemgang af afviste klager og sikre større 

åbenhed, når det gælder kritik. Det forudsætter samtidig, at 

redaktøren er synlig og tilgængelig. 

Ideen er at lave en praktisk og effektiv model, som sætter 

lytternes og seernes behov i centrum - men uden brug af 

eksterne kontrolorganer. Arbejdet bygger grundlæggende på 

værdierne i DR’s Programetik. Det centrale er således indsatsen 

for, at DR i praksis lever op til sine egne principper og idealer. 

DR’s bestyrelse bad fra starten i 2005 om at blive grundigt 

orienteret om indsatsen, om ankesagerne, udviklingen i klagerne 

osv. Det er siden sket halvårligt i form af en redaktørberetning og 



3 

 

en henvendelsesrapport, som efterfølgende offentliggøres og 

samtidig ligger på dr.dk i lettilgængelige formater.” 

 

Oversigten for fem år siden pegede på et par væsentlige fremskridt men 

konkludere bl.a.:  

 

”DR er sakket bagud i anvendelsen af sociale medier. 

 Et bedre henvendelsessystem er stærkt tiltrængt. 

 DR lever ikke op til sin egen svarpolitik. 

 Der rettes for lidt, for sent og for utydeligt. 

 Der bør indføres en mere aktiv selvkontrol med 

programetikken.” 

 

Her er oversigten opdateret i form af svar på ti spørgsmål vedr. åbenhed, 

dialog, klagebehandling, rettelser, etik mv.  

Svarene er i nogle tilfælde baseret på klager fra DR’s brugere. I andre 

tilfælde er der tale om en vurdering af, hvorvidt DR lever op til sine egne 

løfter på disse områder, sådan som de fremgår af DR’s ETIK og DR’s 

strategier. 

 

Har DR forstået at anvende de sociale medier? 

Ja, men på en måde der har skabt nye uløste problemer. 

DR vil ”… udvide vores dialog med borgerne på sociale medier og på DR’s 

egne medier..”, hedder det i DR’s Virksomhedsstrategi 2013-16. 

Mange skridt er da også taget i den retning: Fra 2010 kom der for alvor fart 

i DR’s anvendelse af sociale medier – ikke mindst Facebook. Det er blevet 

vigtige og effektive platforme til at dele og fremhæve DR-indhold – og til 

debatter mv. De i dag ca. 140 DR-sider på Facebook rammer samlet en 

stor del af DR’s brugere. 

Den meget vigtige satsning på sociale medier fører dog også ugentligt til 

kritik fra folk, der føler sig afskåret fra de ekstra oplysninger, som en del 

programmer alene henviser til på deres Facebook-sider. Over en tredjedel 

af de over 50-årige er ikke på Facebook (ifølge TNS Gallup).  DR’s ETIK 



4 

 

fremhæver, at henvisninger til sociale medier ikke må blive en erstatning 

for henvisninger til dr.dk, hvis der ikke er særlige redaktionelle 

begrundelser.  

Skal DR leve op til den retningslinje, kræver det en ændret praksis. 

 

Er DR blevet mere åben om journalistisk indhold? 

Ja, men kun tøvende og på enkelte områder.  

DR’s ETIK angiver selv åbenhed som en af de grundlæggende værdier. Når 

det gælder øget transparens om journalistikken mangler DR imidlertid en 

klar politik. Der er gode eksempler: F.eks. viser databaseredaktionen i DR 

Nyheder jævnligt, hvordan åbenhed om metode og facts er en del af en 

god dækning. Senest har DR Nyheder også lovet at indføre større åbenhed 

om alle resultater, når man offentliggør rundspørger fra bl.a. Epinion. 

Andre steder har DR ikke rykket sig trods mange diskussioner de sidste 

fem år. Det gælder f.eks. ønsket om – hvis en række forudsætninger er 

opfyldt – at give ufrivilligt medvirkende adgang til at se samtlige 

optagelser, DR har lavet med dem med skjult kamera (se mere herom i 

Redaktørberetningen for 2. halvår 2013, s.7).  

I en verden hvor så mange laver nyheder og spreder information, er netop 

størst mulig transparens helt afgørende for troværdigheden. 

DR’s direktion har oplyst, at man overvejer et udspil på disse områder. 

 

Er DR åben og inddragende? 

Nej, i hvert fald ikke i en grad og i et omfang, der har overbevist lyttere og 

seere.  

Det er en del af DR’s virksomhedsstrategi, at DR’s brugere skal opleve DR 

som en åben organisation.  I 2013-16 udgaven af Et Skarpere DR, hedder 

det bl.a. i forbindelsen med ønsket om øget dialog: ”Vi vil fra 2013 udvide 

vores inddragelse af brugerne, hvor det er meningsfuldt i forhold til 

produktionen af indholdet.”  

Der er en lang række af gode initiativer i gang på dette område bl.a. i 

forbindelse med flere kulturprogrammer og udadvendte arrangementer. 



5 

 

Det er også tiltrængt i den forstand, at der stadig er langt, før DR generelt 

opleves som en åben organisation. Skal det lykkes, kræver det mange ting. 

Bl.a. at DR også opleves som mere åben i kritiske sager, der diskuteres i 

offentligheden og at alle dem, der går i dialog med DR (og sender klager, 

kritik og forslag) får et klarere indtryk af, at der lyttes til og arbejdes med 

kritikken. Som lytter- og seerredaktør møder man det dagligt: Selvom der 

kan være tale om velovervejede ændringer, der gennemføres efter nøje 

forarbejde og undersøgelser, er de utilfredse alt for ofte blevet efterladt 

med et helt andet indtryk. 

For fem år siden var vurderingen, at mange stadig oplever DR ”.. som 

noget arrogant og fjernt.”  Selvom DR på mange måder i praksis er det 

mest lydhøre mediehus i Danmark, gælder det i dag som dengang: 

”Omfanget af denne lydhørhed har DR ikke formået at videregive særligt 

godt til lyttere, seere og webbrugere.”  

Det kræver mere radikale skridt med hensyn til åbenhed og dialog, hvis 

udviklingen for alvor skal vendes. 

 

Har DR fået et effektivt henvendelsessystem? 

Nej, endnu ikke. 

Det har været lovet og været på vej i seks år. Nu er det ved (gradvist) at 

blive indført. Fuldt implementeret vil det være et ganske stort fremskridt, 

men på kort sigt har det paradoksalt nok givet en dårligere 

brugeroplevelse, fordi der ved ændringerne på Kontakt DR-siderne er 

blevet eksperimenteret med en model, der prøver at få brugerne til at læse 

tidligere svar før de stiller nye spørgsmål eller sender klager. Det har i 

perioder været gjort på en måde, der har gjort det urimeligt svært at klage 

og i øvrigt finde ud af, hvor man skal henvende sig. En sværere tilgængelig 

klagefunktion førte i december 2014 til en halvering af antallet af klager – 

jf. også bilag 1. Jeg antager, at disse problemer bliver løst ved den 

endelige justering over de kommende uger. 

Først når systemet (forhåbentlig i løbet af 2015) anvendes af hele huset, vil 

det give et markant bedre overblik over henvendelserne og over, hvordan 

de håndteres. 



6 

 

Er DR blevet bedre til at informere om programmer og teknik? 

Ja, på et par områder. Men kravene øges i et hurtigere tempo. 

For fem år siden hed det: ” Lyttere og seere efterlyser løbende flere og 

mere præcise informationer om indholdet i de enkelte programmer, om 

serieforløb, om ændringer, om genudsendelsesforløb, om problemer med 

teknikken osv.”  

Disse praktiske problemer med at få bedst udbytte af DR’s tilbud fylder 

uændret meget hos en betydelig del af DR’s brugere – og med flere kanaler 

og flere måder at modtage DR på, øges behovet løbende. Det viser 

spørgsmål og klager (se bl.a. bilag 2 s.25-26). 

Trods forbedringer har DR svært ved at følge med behov og forventninger. 

Streamingen på dr.dk fungerer markant bedre, men mange skuffes, fordi 

de ikke får en konkret forklaring på, hvorfor DR ikke har rettighederne til at 

streame netop den udsendelse eller den film, de gerne ville se. Da de 

tidligere programhjemmesider i hovedsagen er nedlagt, er seerne samtidig 

henvist til de ret korte programinformationer på dr.dk og tekst-tv. 

DR’s praksis mht. (G)-oplysninger er forbedret i et par omgange, men med 

de mange genudsendelser af serier mv. har mange seere fortsat svært ved 

at orientere sig. Spørgsmål og klager viser samtidig, at mange ikke forstår, 

at det kun er DR1 og DR2, der giver (G)-oplysninger. 

Nyt modtageudstyr gør det løbende nemmere at give bedre informationer. 

Det er vigtigt for brugerne, at DR udnytter mulighederne.  

 

Fungerer klagesystemet tilfredsstillende? 

Nej, trods forbedringer er der stadig for mange problemer. 

For fem år siden konstaterede denne beretning, at der stadig var en del 

huller i systemet, og at der var brug for at indskærpe DR’s svarpolitik. Den 

konklusion gælder også i dag. 

På flere centrale områder – ikke mindst i DR Nyheder – er der gjort en 

større organiseret indsats for at sikre en effektiv klagebehandling. Især er 

der sket en tiltrængt opprioritering af klager fra medvirkende.  

Der er imidlertid fortsat perioder, hvor store klagemængder giver 

problemer. Via Kontakt DR kom der i 2. halvår 2014 et rekordhøjt antal 



7 

 

klager over DR’s klagebehandling (170) – typisk p.gr.a. manglende eller 

sene svar. I knap 50 tilfælde var der ikke kommet svar efter 4 uger. De 

fleste klager over indholdet i svarene kom i forbindelse med kortfattede 

standardsvar, hvor klagerne ikke fandt, de blev taget alvorligt. 

Hvis og når det nye henvendelsessystem bruges som planlagt, vil man på 

de fleste områder kunne følge svartider og direkte følge op på manglende 

svar. I dag er man ofte henvist til at gå på jagt efter, hos hvilken redaktør 

den ubesvarede klage ligger. 

En forbedring er således på vej, men det er meget utilfredsstillende, at det 

har taget så lang tid. 

  

Har DR lavet en aktiv selvkontrol af programetikken? 

Ja, det er blevet bedre. 

For fem år siden blev DR kritiseret for ikke systematisk at følge op på, 

hvorvidt man overholdt sine egne standarder. 

På dette område har der været fremskridt de seneste år. Udbredelsen af 

systemet med krav om skriftlige tilladelser fra den ansvarlige direktør 

(f.eks. til brug af skjult kamera) har givet bedre overblik, og DR’s etikchef 

laver på flere områder undersøgelser af, om DR overholder egne regler. 

Direktionen har besluttet, at alle væsentlige bijobtilladelser skal 

offentliggøres. Det er et godt eksempel på, at åbenhed og selvkontrol kan 

forenes. 

Der er brug for at fortsætte og udbygge indsatsen, men retningen er 

betryggende. 

 

Er etikarbejdet blevet styrket? 

Ja, der har det seneste år været væsentlige fremskridt. 

I en række af disse beretninger - senest i 2013 - har der været efterlyst en 

større indsats for at sikre et forsvarligt kendskab til DR’s ETIK blandt 

medarbejdere og producenter. I 2013 var konstateringen, at DR midt i sin 

programmæssige offensiv var kommet bagud med etikarbejdet – især i 

forbindelse med nye formater. 



8 

 

Med oprettelsen samme år af enheden DR Etik i generaldirektørens stab, 

blev der sat mærkbart ind på at løse problemerne. Ved øget indsats på 

undervisning, en tiltrængt opdatering af de etiske retningslinjer, 

systematisk oplysning til producenterne og ikke mindst konkret 

journalistisk og etisk rådgivning i forbindelse med svære 

programsatsninger, har opprioriteringen i det forløbne år betydet en 

mærkbar forbedring. 

Sideløbende er DR Jura de seneste år blevet oprustet på 

programetikområdet i takt med en stærkt øget sagsmængde. Ved nye 

eksternt producerede programtyper er DR Jura og DR Etik med på 

opstartsmøder for på forhånd at diskutere potentielle problemer. 

Der er brug for at fortsætte hele denne indsats, da udviklingen løbende 

byder (og skal byde) på krævende programformater og da der stadig er 

redaktører, journalister og producenter, der har brug for et mere solidt 

kendskab til de etiske retningslinjer. 

Der har været udtrykt bekymring for, at denne indsats vil føre til for meget 

kontrol og overvågning af den journalistiske proces. Jeg har imidlertid 

stadig til gode at opleve eksempler på, at de etiske forholdsregler har 

været en reel hindring for god journalistik.  

En svær udfordring er snarere det underliggende pres, der ligger i, at en 

række programformater efterspørger afsløringer, som journalisterne helst 

skal levere på ganske få arbejdsdage. 

 

Er DR blevet bedre til at rette fejl? 

Ja, klart. Men det er stadig ikke tilstrækkeligt. 

For fem år siden lød kritikken: ”DR retter fortsat for lidt, for sent og for 

utydeligt”. Selvom meget er blevet markant bedre, er problemerne ikke 

løst.  

Det positive er, at holdningen til at rette fejl på fladen virkelig har ændret 

sig. Der laves flere hurtige rettelser på sendefladen i nyhedsudsendelserne, 

ligesom der gennemgående laves rimelig klare rettelser.  



9 

 

Et fremskridt er det også, at der i den nye udgave af DR’s ETIK er lavet 

udførlige regler for, hvordan man retter på nettet, og hvordan man hindrer, 

at fejl spredes.  

Blandt de væsentlige uløste problemer er, at der samlet fortsat rettes for 

lidt. På den Fejl & Fakta-side på dr.dk, hvor alle rettelser skal omtales, har 

der i det seneste halvår kun været registreret i gennemsnit en DR-rettelse 

om ugen. Det er for lidt. Hertil kommer, at kun lidt over halvdelen af 

fejlene er rettet inden for en uge. Det burde ydermere være en side for 

hele DR, men mange redaktioner – især uden for DR Nyheder – bruger den 

stort set aldrig. Der laves kun i beskedent omfang henvisninger til siden. 

I en international sammenligning hører DR i dag til blandt de bedste radio- 

og tv-stationer på dette område, men man lever stadig ikke fuldt op til sine 

egne ambitiøse løfter i DR’s ETIK. 

 

Hvordan lyder den korte konklusion? 

Listen af krav til DR er lang og kræver løbende hårde prioriteringer.  

Risikoen er, at ”blødere” områder som arbejde med åbenhed og brug af 

ressourcer til dialog, klagebehandling, etikkurser osv. jævnligt bliver udsat 

lidt – trods den principielle velvilje. 

Tilbageblikket over udviklingen de sidste fem år viser i hvert fald, at der – 

trods alle gode tiltag - jævnligt har været for langt fra løfter til realisering 

på disse områder.  

 

 

III. Om bilagene: Resumé og kommentarer 

 

De tre bilag rummer faktuelle oplysninger om især klager og klagehandling. 

 

Bilag 1 rummer statistik over henvendelser via Kontakt DR. Selvom disse 

henvendelser ikke længere er et sikkert og repræsentativt pejlemærke, er 

det stadig det bedste udgangspunkt for at stykke et overblik sammen.  

Klager er opdelt efter, hvilken etisk eller teknisk kategori de vedrører. 



10 

 

Et voksende antal etikklager om ”unfair og tendentiøs dækning” skyldes 

primært et par enkeltsager om interviews. 

Der er en bekymrende fordobling i antallet af klager over DR’s 

klagesystem, som tilsyneladende skyldes en række sammenfaldende 

”overbelastninger” af systemet. En opfølgning vedrørende de 170 tilfælde 

er i gang. 

Antallet af teknikklager er faldende – først og fremmest på grund af færre 

problemer med kvaliteten af streamingen på dr.dk.  

 

Bilag 2 opstiller en top-20 liste over de mest udbredte konkrete 

klageemner i andet halvår af 2014. Listen afspejler bl.a. bekymringer hos 

en del af P4’s traditionelle lyttere, protesterne mod nedlæggelsen af DR 

UnderholdningsOrkestret og kritikken af en række Deadline-interviews 

under krigen i Gaza. 

Listen rummer ni nye temaer og elleve ”gengangere” og gennemgår 

kritikken, DR’s svar og DR’s opfølgning. 

 

Bilag 3 rummer et kort resumé af alle halvårets afgørelser i DR-sager for 

Pressenævnet samt alle indstillinger i ankesager behandlet af lytter- og 

seerredaktøren. 

DR fik kritik i nævnet i to sager vedrørende samme dokumentar: 

Østarbejdernes bagmænd.  I det første tilfælde skyldtes næsen, at DR 

havde været for længe om at bringe en rettelse, hvis indhold der ellers var 

fuld enighed om. I det andet tilfælde var der tale om en påstand, man ikke 

kunne dokumentere, og som ikke var forelagt for den pågældende person. 

Endelig fik DR kritik for et stykke lydmanipulation i gengivelsen af 

afslutningen af en telefonsamtale. 

Lytternes og seernes redaktør behandlede i halvåret ni ankesager, hvoraf 

klagerne fik helt eller delvist medhold i de syv. Halvårets sager har ført til 

en række rettelser og beklagelser og et tilsagn om større åbenhed omkring 

Epinions-undersøgelser.  

 

-------------- 



11 

 

 

 

 

Bilag vedr. henvendelser 

og klagebehandling 

 

     2. halvår 2014 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Bilag til redaktørberetning 

Januar 2015 

 

Jacob Mollerup 

        Lytternes og seernes redaktør i DR 

 

 

 

 

 



12 

 

 

 

Bilag 1  

Trends og tal for henvendelser ........... s.13 

a. Tendenser og samlet skøn  

b. Klagefunktionen på Kontakt DR 

 

 

 

Bilag 2 

Gennemgang af 20 klagetemaer ......... s.17  

a. Ni nye temaer 

b. 11 gengangere 

 

 

 

Bilag 3 

Andet led i klagebehandlingen ........... s.29 

 a.  Pressenævnssager 

            b.  Ankesager for lytternes og seernes redaktør 

        c.  Oversigt 2010-14 

 

 

 

 



13 

 

 

 

Bilag 1  

Trends og tal for henvendelser  

 

Dialogen og antallet af henvendelser skønnes fortsat at være i samlet 

vækst, men den fordeler sig på flere kontaktformer og platforme – 

herunder i voksende grad sociale medier. Det gør det sværere at danne sig 

et præcist overblik.    

 

a. Tendenser og samlet skøn 

 

Det samlede antal henvendelser til DR’s Programservice (som primært 

består af telefonsamtaler og skriftlige henvendelser via Kontakt DR på 

dr.dk) var i andet halvår af 2014 godt 24.000, hvilket er et fald på 16 

procent i forhold til første halvår. Andre mailbokse rundt om i DR skønnes 

fortsat samlet at have modtaget væsentlig mere. 

 

b. Klagefunktionen på Kontakt DR 

 

I mangel af et totalt overblik over klager til DR gennemgår disse rapporter 

systematisk, hvad der modtages via klagefunktionen på Kontakt DR. Disse 

tal bruges som et forsigtigt pejlemærke for den samlede udvikling. 

Det er kun en mindre del af henvendelserne til DR der går via systemet – 

kontakten via andre mailbokse og via sociale medier er større. 

En ny udformning af Kontakt DR-siden på dr.dk har sidst på året gjort det 

sværere for brugerne at finde frem til klagemuligheden. Det har antagelig 

betydet ca. 200 færre klager i primært december. 

I tabel 1 nedenfor er halvårets klager opdelt i kategorier indenfor tre 

hovedgrupper: Emner omfattet af DR’s ETIK, tekniske problemer og endelig 



14 

 

anden og generel kritik. Sidste kategori rummer også mange af de 

enkeltsager, der fremgår af gennemgangen af klagernes top-20 i bilag 2. 

 

 

Tabel 1. Klager fordelt på hovedkategorier, 2. halvår 2014 

 

Fordelingen af henvendelser 2. hv. 2014 

Unfair og tendentiøs dækning 828 

Partisk valgdækning 0 

Krav om berigtigelse 8 

Klager fra medvirkende 17 

Voldsomme effekter 58 

Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse 96 

Upassende sprog 33 

Utroværdig konkurrence 12 

Skjult reklame, sponsorering 18 

Klager over DR’s klagesystem 170 

Andre 147 

Antal henvendelser vedrørende 

programetik i alt 1387 

Kritik af tekniske problemer, 

manglende opdateringer, mv. 

 

651 

Generelle og øvrige kritiske udsagn 1253 

Kritik af omfanget af egenreklame 21 

Kritik af omfanget af genudsendelser 46 

Kritiske henvendelser i alt 3358 

Generelle udsagn vedrørende DR – positive 1 

Øvrige kommentarer 45 

Spørgsmål 21 

Antal henvendelser i alt 3425 

 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk. 

De klager, der modtages via ”klageknappen”, besvares enten af DR Programservice eller sendes til 

besvarelse i den relevante afdeling. 

 

Kategorien ”unfair og tendentiøs dækning” er i dette halvår præget af den 

omfattende kritik af Deadlines dækning af krigen i Gaza (se også s. 17-18). 

Ud af de 828 klager i kategorien handlede de 670 om Gaza. Det høje tal 



15 

 

skyldtes bl.a. opfordringer på sociale medier til at klage til DR. Uden Gaza-

sagen havde antallet af klager ligget på et normalt niveau. 

Også ”ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse”  ligger højere end normalt. 

Det skyldes bl.a. et par sager vedrørende religion og kirke og et 

provokerende udsagn i et nyt satirisk P3 program. 

Der er som nævnt tale om en markant vækst i antallet af klager over DR’s 

klagesystem. Det skyldes overvejende problemer med manglende eller 

sene svar, som omtalt s. 6-7. De ansvarlige områder er kontaktet m.h.p. at 

forebygge gentagelser. 

 

Hovedtendenserne for de sidste tre år fremgår af tabel 2 og 3.  

 

Tabel 2. Klager over brud på DR’s Programetik 2012-2014 

 

 2012 2013 2014 

Unfair og tendentiøs dækning 351 301 957 

Partisk valgdækning 0 8 14 

Voldsomme effekter 124 57 96 

Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse 155 105 133 

Kritik af DR's klagebehandling 159 142 256 

Anden programetik 755 650 535 

Henvendelser om programetik i alt 1544 1263 1991 

Kritiske henvendelser i alt 6105 5815 6828 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk.                

 

Også på årsplan slår de mange Gaza-klager i gennem i kategorien ”unfair 

og tendentiøs dækning”. Udover den bekymrende stigning i kritik af 

klagebehandlingen, er der ikke voldsomme udslag. 

 

Faldet i tekniske klager (jf. tabel 3 nedenfor) skyldes først og fremmest 

forbedringer af DR’s streamingstilbud på dr.dk, som for alvor er slået 

igennem i 2. halvår. 

Problemerne med underteksterne skyldes for en væsentlig del brugernes 

problemer med at indstille deres digitale tv. Det er klart for nedadgående 

med 213 klager i 1. halvår og kun 70 i 2. halvår. 



16 

 

Tabel 3. Tekniske klager 2012-2014 

 

 2012 2013 2014 

TV    

Mgl. eller mangelfulde undertekster 129 170 283 

Udfald i billede eller lyd 93 60 87 

Radio:    

Udfald i lyd eller tavshed 28 67 46 

dr.dk    

NetTV On demand 492 548 233 

NetTV Livestreaming 300 337 160 

Andet 1160 757 846 

Henvendelser om tekniske fejl i alt 2202 1939 1655 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



17 

 

 

 
 

Bilag 2 

Gennemgang af 20 klagetemaer 

 

Klagetemaerne er fortsat udvalgt på basis af klager modtaget via Kontakt 

DR (jf. bilag 1) samt på basis af alle de henvendelser, lytternes og seernes 

redaktør i øvrigt har fået kendskab til i halvårets løb. Herunder trækker 

listen på løbende rundspørger i huset og på månedsrapporter fra DR 

Licens- og Programservice.  

Teksterne er udarbejdet i samarbejde med de relevante direktørområder og 

afsnittene om ”opfølgning” rummer således DR’s konklusioner. Lytter- og 

seerredaktørens rolle har været at samle materialet og modgå 

søforklaringer. Emner uden for programvirksomheden – herunder f.eks. 

licensklager og klager fra koncertgængere – er ikke omfattet. 

Kritik af 1864 er ikke med. Trods den store offentlige debat var det relativt 

få, der klagede – og uden noget klart fællestema.  

 

a. Ni nye temaer 

 

Blandt de hyppigst forekommende nye klagetemaer gennemgås de ni, som 

medførte flest kritiske henvendelser i halvåret. Rækkefølgen er ikke udtryk 

for en rangorden. 

 

Dækningen af Gaza-konflikten 

 

Baggrund 

Nyhedsdækningen af den israelsk-palæstinensiske konflikt medfører 

 

 



18 

 

løbende klager – især fra folk, der særligt sympatiserer med den ene eller 

den anden af konfliktens parter. Det samme gjorde sig gældende under 

sommerens dækning af krigen i Gaza, hvor Deadline på DR2 modtog 

særligt mange kritiske reaktioner – over 1000 – over både vært Adam 

Holm og især vært Martin Krasniks pågående stil i en række interviews med 

bl.a. en israelsk viceambassadør, en dansk forsker og en norsk læge. 

Mange seere fandt, at værtens egen jødiske baggrund gjorde ham uegnet 

til at forestå konfronterende interviews, som de fandt pro-israelske. 

Seerstormen nåede også de sociale medier, hvor der opstod en 

skræddersyet opfordring til at klage til DR. 

 

DR’s svar 

Deadline arbejder med en lidt anden præmis end øvrige 

nyhedsprogrammer og bestræber sig på at udfordre og afprøve de 

fremherskende argumenter på alle sider af samfundsdebatten. Vinklen for 

det enkelte interview er ikke udtryk for en politisk eller personlig dagsorden 

fra programmets eller værtens side. Den kritiske journalistik er derimod et 

redskab til – på vegne af seerne - at afprøve kilders udsagn og til at belyse 

deres eventuelle bagvedliggende holdninger til konflikten, fordi kritiske 

spørgsmål også skærper de svar, man får.   

 

Opfølgning 

En konfronterende interviewstil, hvor studieværten stiller spørgsmål med 

afsæt i modpartens synspunkter, vil fortsat ofte være at finde i bl.a. 

Deadline. Det er vigtigt, at de, der udsættes for en pågående udspørgen, 

også får ordentlig mulighed for at forklare deres synspunkt.  DR Nyheder vil 

også fortsat kunne vælge at dykke ned i enkelte aspekter og vinkler på den 

komplekse konflikt. Det vigtige i den forbindelse er, at det sikres, at der på 

tværs af programmer i den samlede dækning er en ligelig fordeling af kritik 

og en fairness over for alle parter i konflikten. Henvendelser fra DR’s 

brugere er i den forbindelse et vigtigt input. 

 

 



19 

 

Flytningen af Giro 413 og Danmarksmester fra P4 til P5 

 

Baggrund 

Over 400 P4-lyttere (heraf 115 via Kontakt DR) har klaget til DR over 

flytningen af Giro 413 og Danmarksmester til P5 på DAB. Klagerne var 

utilfredse med, at radioprogrammerne ikke længere kunne høres på FM. En 

del klagere henviste til, at de ældre lyttere har sværere ved at bruge DAB 

eller lytte via internettet. 

 

DR’s svar 

DR valgte at flytte de to populære programmer i november for at styrke 

den digitale kanal P5 og for at åbne P4 for en ny generation af lyttere. DR 

var klar over, at det for nogle lyttere ville blive svært at vænne sig til 

skiftet, men på samme måde som tv’et er blevet digitaliseret, er det også 

den vej, det går for radioen. Lyttertallene viser, at der blandt danskere 

over 60 år i forvejen var relativt mange, der lytter til DR på andre 

platforme end FM. Foruden DAB og internet er det også muligt at høre P5 

via kabel-tv eller købe en DAB-adapter til den gamle radio. 

 

Opfølgning 

Efter flytningen er det gennemsnitlige lyttertal for P4 - i tidsrummet hvor 

Giro 413 normalt blev sendt - uændret omkring 700.000. Samtidig er P5 

lyttertallet på samme tid mangedoblet fra ca. 43.000 til over 160.000. 

Mønsteret har været det samme for Danmarksmester. Det peger på, at 

lytterne alt i alt har taget godt imod de nye tiltag. 

 

Fejl i Versus-app 

Baggrund 

115 brugere klagede via Kontakt DR over tekniske problemer med at spille 

med i de første runder i DR1’s underholdningsprogram Versus. Brugerne 

var utilfredse med at blive ”smidt af” flere fredage i træk.  

 



20 

 

DR’s svar 

DR beklagede problemet og forklarede, at Versus var et af de første forsøg 

på ’second screen’. Problemet skyldtes en fejl i koden, der blev tydeligere i 

takt med spillets popularitet fra runde til runde. Applikationen kunne i 

runde tre og fire ikke håndtere de mange samtidige kald til Facebook. 

Opfølgning 

Efter de indledende problemer lykkedes det at ændre koden og få 

applikationen til at virkede stort set fejlfrit. Spillet endte i de sidste runder 

med at være en succes – i den seneste udsendelse var der ca. 780.000 

seere, hvoraf ca. 33.000 spillede med. 

Afskedigelser af journalister i forbindelse med spareplanen 

 

Baggrund 

Som et led i DR’s økonomiplan blev 101 medarbejdere afskediget i oktober 

måned. Lyttere og seere klagede især over fyringen af de mest kendte 

journalister - herunder Anja Bo fra Deadline på DR2 og Niels Lindvig fra 

Orientering på P1. Alene fyringen af sidstnævnte førte til over 100 protester 

fra lyttere, der pegede på, at Lindvig var en central og fagligt meget dygtig 

medarbejder. Flere kritiserede også, at Niels Lindvig ikke fik mulighed for 

at arbejde videre i DR i opsigelsesperioden. På de sociale medier blev der 

oprettet protestgruppen Niels Lindvig tilbage på P1 med godt 900 likes og 

yderligere indsamlet knap 1.500 underskrifter i protest mod fyringen af 

Lindvig. 

DR’s svar 

Medieforliget for 2015-18 har medvirket til, at DR desværre har måttet sige 

farvel til en lang række dygtige medarbejdere. Stillingsnedlæggelserne er 

sket på tværs af alle niveauer i organisationen og på tværs af alle kanaler 

og områder. DR hverken kan eller vil kommentere de enkelte fratrædelser.  

Opfølgning 

Med pålagte ændringer som i medieforliget og nye udgiftskrav på grund af 



21 

 

det voldsomme tempo i teknisk omstilling og nye sendeformer, har det ikke 

været muligt at undgå afskedigelser.  

Nedlæggelsen af DR UnderholdningsOrkestret  

Baggrund 

Medieforliget mindskede DR’s samlede økonomi med 75 millioner kr. 

samtidig med, at DR blev pålagt at finansiere en række nye indholdskrav. I 

september måned offentliggjorde DR en økonomiplan for 2015-18, der 

skulle sikre sammenhæng i DR’s økonomi og omstilling til en stærkt 

forandret medievirkelighed. I planen indgik nedlæggelsen af DR 

UnderholdningsOrkestret (DRUO) fra 1. januar 2015 og en ny musikplan. 

Den skulle bl.a. sikre de tilbageværende ensemblers kunstneriske 

udvikling, og at DRUO’s repertoire og virksomhed i størst muligt omfang 

også i fremtiden blev dækket - i et øget samarbejde med hele det danske 

professionelle musikliv. Efter beslutningen klagede et halvt hundrede seere 

og lyttere over tabet af DRUO via Kontakt DR, ligesom der blev oprettet 

protestgruppen Bevar underholdningsorkesteret på Facebook med over 

51.000 likes og yderligere indsamlet over 40.000 underskrifter i protest 

mod lukningen. 

DR’s svar 

I svarene præciserede DR, at beslutningen om at nedlægge DRUO var taget 

af økonomiske grunde og ikke ud fra en vurdering af DRUO’s kvalitet som 

orkester. DR beklagede, at man ikke kunne bevare DRUO, der har spillet en 

vigtig rolle i dansk musikliv i 75 år. Men man fastholdt også, at det i den 

givne økonomiske situation var nødvendigt at prioritere ligesom på DR’s 

øvrige områder, og at musikplanen vil sikre, at DR også i fremtiden kunne 

give befolkningen oplevelser af den levende musik i allerhøjeste kvalitet - 

på tværs af både det klassiske og det mere moderne repertoire og også til 

nye lyttere og koncertgængere. Omlægningen vil indebære en styrkelse 

kunstnerisk og ressourcemæssigt af DR SymfoniOrkestret, DR BigBandet 

og DR’s kor. 

 



22 

 

Opfølgning 

Med indgåelse af den nye Public Service kontrakt med Kulturministeriet den 

18. december 2014 står det fast, at DR nu arbejder videre med 

musikplanen og de tilbageværende ensembler, 200 professionelle 

fastansatte musikere samt børn og unge i korskole og børnekor.  

 

Flytningen af Krop og bevægelse fra P5 til langbølge  

Baggrund 

Mange lyttere klagede over flytningen af programmet Krop og Bevægelse 

fra P5, så det herefter kun kunne høres på langbølge på 243 KHz, hvor DR 

havde sendt morgengymnastikken kl. 8.30 i flere år sideløbende med P5. 

DR meddelte samtidig, at et cd-sæt med alle udsendelserne kunne købes 

via DR Salg. Klagerne afviste, at langbølge var et reelt alternativ og 

fremhævede, at mange ældre lyttere med glæde brugte programmet som 

en fast morgenrutine. Godt 40 lyttere klagede via Kontakt DR men samlet 

kom der over 200 klager til DR. 

DR’s svar 

DR svarede, at radio i dag er et baggrundsmedie, der ofte benyttes 

samtidig med andre gøremål. DR udtrykte sympati med de lyttere, der hver 

dag har benyttet morgengymnastikken som anledning til daglig motion, 

men henviste til, at det er et mindretal, der faktisk gør brug af tilbuddet. 

Programmet blev derfor flyttet for at give lytterne på P5 et bedre og mere 

attraktivt tilbud. 

 

Opfølgning 

De mange klager betød, at DR genovervejede mulighederne for at gøre 

programmet tilgængeligt på anden vis. Det førte til, at alle afsnit nu er 

tilgængelige på dr.dk/p5/artikel/krop-og-bevaegelse.  

 

 

file://Datagrp_5/DR$/DR-Afd/JPS/Lytter-seerredaktør/Jacob%20Mollerup/Rapp.%20om%20henvendelser/2014%20-%202.%20hv/Halvårsrapport/dr.dk/p5/artikel/krop-og-bevaegelse


23 

 

Ændringen fra 5.1-lyd til stereo på DR1 og DR3 

 

Baggrund 

Godt 30 seere klagede over, at DR fra den 7. oktober ikke længere sendte 

”surround sound” (5.1-systemet) med seks lydspor på DR1 og DR3 men 

kun stereo med to lydspor. Klagerne mente, at det var et teknologisk 

tilbageskridt, og DR hellere burde informere seerne om korrekt indstilling af 

deres tv-apparat frem for at fjerne muligheden for de seere, der har 

surround-anlæg knyttet til deres tv. 

 

DR’s svar 

DR svarede, at ændringerne skete for at sikre bedst mulig lydkvalitet for 

størstedelen af seerne. Man havde konstateret, at lydkvaliteten var 

forringet for mange seere, fordi de fleste tv-apparater automatisk vælger 

”surround sound” frem for stereo. På anlæg der kun kan gengive stereo 

giver det imidlertid problemer med lyden og f.eks. med at høre, hvad der 

blev sagt. 

 

Opfølgning 

Seere, der har et surround-anlæg koblet til deres tv, vil fortsat i de 

allerfleste tilfælde kunne opnå en god lydoplevelse på alle DR's kanaler ved 

at decode stereosignalet til ”surround sound”, hvilket næsten alle 5.1-

anlæg kan i dag.  

 

Indslag om stewardesser i Aftenshowet 

Baggrund 

I september bragte Aftenshowet et indslag om stewardessers arbejdsvilkår 

i et historisk perspektiv. I den forbindelse medvirkede Inge Correll i et live-

interview om hendes tid som chefstewardesse i 1960’erne. Efter indslaget 

klagede godt 20 seere til DR over nedværdigende omtale af nutidens 

stewardesser og over forkerte udsagn om aktuelle forhold.   



24 

 

DR’s svar 

DR beklagede, at der i indslaget blev kommenteret på aktuelle forhold, da 

hensigten var at beskrive stewardessernes gyldne tid og ikke de nutidige 

problemer med hårdt pres på løn- og arbejdsvilkår. 

Opfølgning 

Aftenshowet bragte en rettelse på siden Fejl & fakta og omtalte den kort i 

selve programmet (se også ankesagen på side 34). 

 

Sociale temaer på DR1 

Baggrund 

En række debatskabende serier på DR1 har i 2014 sat fokus på samspillet 

mellem arbejdsmarkedet og sociale ydelser. Senest skete det sidst i 

november og først i december med temaet Danmark på Overførsel, der 

blandt andet bød på serierne Blok på bistand og Den dag de fremmede 

forsvandt. Programmerne medførte en snes klager til DR, men på DR’s 

sider på Facebook var der omfattende kritik. De omkring 800 indlæg var 

overvejende kritiske og bebrejdede bl.a. DR for at have udstillet de 

arbejdsløse som dovne på en urimelig baggrund og for at være negative 

over for bestemte grupper. 

DR’s svar 

DR har svaret, at Blok på bistand har haft til formål at give seerne et 

billede af en gruppe danskere, som de fleste har en holdning til uden at 

vide ret meget om deres liv og deres baggrund for at være på 

overførselsindkomst. Den dag de fremmede forsvandt og tv-debatten satte 

fokus på ret og pligt, og på hvad der er danskernes incitament for at 

arbejde og på hvor hårdt arbejdstempoet er i mange ufaglærte lavtlønsjob.  

Hensigten med programmerne har været at beskrive et stykke virkelighed, 

der bør indgå i debatten. 

Opfølgning 

Udsendelserne blev generelt set godt modtaget af seerne og gav anledning 



25 

 

til en omfattende diskussion om programmernes substans. DR1 fortsætter 

med at udvikle programserier med det særkende – og med en bred og 

alsidig vifte af vinkler. Det er også opgaven at tage fat på vigtige emner, 

som er vanskelige og måske endda tabubelagte. 

b. 11 gengangere 

 

En række af de mest udbredte klagetemaer har været omtalt tidligere. 11 

af dem er omtalt nedenfor i kort form.  I forhold til sidste halvår er listen 

udvidet med tre temaer: Voldsomme effekter og manglende hensyn til børn 

i programlægningen, P4’s nye profil og endelig julens Pakkeleg. Når 

problemer med undertekster fortsat ikke er med på listen, skyldes det, at 

hovedparten af problemerne skyldes betjeningsfejl hos seerne. 

 

On demand - liggetider og rettigheder  

I sommers lancerede DR ”catch up”-tjenesten DR TV, der gav anledning til 

knap 200 klager over, at visse programmer på grund af manglende 

rettigheder ikke er tilgængelige ”on demand” på dr.dk, og at de fleste 

andre programmer kun er tilgængelige i en begrænset periode, hvorefter 

de fjernes fra tjenesten. Et andet klagetema gik på for sen opload af 

indhold og tekniske problemer med brug af en børnelås.   

(Emnet er omtalt siden 1. hv. 2013) 

 

Streaming af billeder og lyd på dr.dk 

Klager over problemer med streaming af tv og radio på dr.dk er faldet. DR 

modtog godt 120 klager via Kontakt DR – det er knap 70 procent færre end 

i første halvår 2014. Antallet af klager har været faldende siden lanceringen 

af DR TV.   

(Emnet er omtalt i alle halvårsrapporter siden 1. hv. 2006) 

 

Problemer med at høre, hvad der bliver sagt 

Knap 90 klagede til DR over utydelig tale og forstyrrende 

underlægningsmusik i en række DR-programmer – det er færre end i 



26 

 

forrige halvår. Det høje klageniveau i første halvår skyldtes bl.a. klager 

over dårlig lyd i dramaserien Arvingerne på DR1 i januar 2014. Der har kun 

været et begrænset antal klager vedrørende lyden i dramaserien 1864. DR 

har i 2014 igangsat et toårigt lydprojekt for tv..  

(Lydproblemer er omtalt i 2. hv. 2005 og siden 1. hv. 2007) 

 

Manglende programinformation og ændring af sendeplanen 

Via Kontakt DR kom over 90 klager over ændringer eller mangelfuld 

information i sendeplanen. Antallet af klager er dermed på samme niveau 

som i første halvår i 2014.   

(Emnet er tidligere omtalt i 1. hv. 2005, 1.hv. 2006, 1. hv. 2007, og fra 1. 

hv. 2008 til 1. hv. 2010 og igen fra 1. hv. 2011) 

 

Afviklingsproblemer for radio og tv  

Der kom via Kontakt DR knap 80 klager over afviklingsproblemer i form af 

billed- og lydudfald, hvilket er en lille stigning i forhold til første halvår i 

2014. Det skyldtes bl.a. dårligt tv-signal på egen antenne på grund af 

højtryk. 

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1. hv. 2007)  

 

Voldsomme effekter og manglende hensyn til børn i 

programplanlægningen 

Antallet af klager faldt markant i 2013, men er nu steget til knap 60. 

Årsagen er primært voldsomme billeder i nyhedsdækningen. Det var blandt 

andet en foromtale af TV-Avisen i forlængelse af Disney Sjov, der førte til 

klager på børnenes vegne.  

(Emnet er omtalt fra 1. hv. 2005 til 2. halvår 2013) 

 

Ukorrekt sprog  

Henvendelser via Kontakt DR om sproglige fejl gik noget tilbage i andet 

halvår, men der kommer klager hver uge. Som tidligere er det især 

skriftlige fejl på tekst-tv og på dr.dk, brugerne klager over.  

(Emnet er omtalt i 1. hv. 2005, 1. hv. 2007 og siden 1. hv. 2008)  



27 

 

 

Genudsendelser  

DR modtog knap 50 klager via Kontakt DR over omfanget af 

genudsendelser på DR’s sendeflade, hvilket er på niveau med de seneste 

år. Stort set samtlige klager vedrører genudsendelser på tv. 

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1. hv. 2005) 

 

Ny profil på P4  

Klagerne over den nye P4-profil fortsatte i 2. halvår. Flere hundrede P4-

lyttere klagede via Kontakt DR eller til P4-regionerne over ændringerne, der 

blev søsat i foråret. Klagerne gik på, at specifikke programmer eller P4 

generelt er blevet præget af ”overgearede” værter og en yngre musikprofil. 

Dertil kommer de over 400 klager over flytningen af Giro 413 og 

Danmarksmester fra P4 til P5, der er behandlet selvstændigt (se s. 19 

ovenfor). 

(Emnet er omtalt i 1. hv. 2014) 

 

Underlægningsmusikken i TV Avisen 

Udover de føromtalte lydproblemer i DR’s programmer har over 20 seere 

det seneste halvår klaget til Kontakt DR over underlægningsmusikken i de 

korte nyhedsblokke i TVA 18.30 og i de korte TVA-udsendelser kl. 17.50 og 

19.55. Fortsætter faldet i antal klager er emnet på vej ud af top-20 listen. 

(Emnet er omtalt siden 2. hv. 2010) 

 

Pakkeleg 

Igen i år afholdt DR i December Pakkeleg på dr.dk. Det blev en succes med 

knap 140.000 deltagere og ca. 4 millioner spil. Der kom ca. 60 klager fra 

brugere, der havde besvær med at få spillet til at virke grundet tekniske 

problemer. Mange andre skrev om det på Facebook-siden. Alle fejl blev 

rettet i spillets første uge. 

(Emnet er omtalt i 2. hv. 2005, 2006, 2007 og 2010) 

 

 



28 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



29 

 

 

Bilag 3 

Andet led i klagebehandlingen 

 

DR’s klagesystem har to led - i det første led besvares klager som 

udgangspunkt af den ansvarlige redaktion eller afdeling. Er det en konkret 

sag, der handler om god presseskik og/eller brud på DR’s Etik, er der to 

muligheder for at anke en afvist klage: 

- De klagere, der selv har en retlig interesse (typisk fordi de selv er 

omtalt), kan indbringe sagen for Pressenævnet, såfremt deres kritik 

for brud på god presseskik er blevet afvist af DR. 

- Herudover har alle - altså også klagere uden retlig interesse - 

mulighed for at indbringe sagen for lytternes og seernes redaktør i 

DR. Efter behandling af sagen har redaktøren mulighed for at 

indstille til generaldirektøren, at DR’s beslutning omgøres.   

 

a. Pressenævnssager 

Pressenævnet afsagde i 2014 kendelse i ti sager vedrørende DR. DR fik 

kritik i fem af sagerne, hvoraf to omhandlede fjerde afsnit af I Skattely 

mens de to sidste fra 2. halvår begge omhandlede Østarbejdernes 

Bagmænd. 

 

Tabel 4. DR’s næser i Pressenævnet 2007-2014 

 

2007 2 

2008 4 

2009 1 

2010 5 

2011 6  

2012 7 

2013                         4 

2014                         5  

 



30 

 

En opdateret oversigt over kendelserne kan ses på dr.dk/lsr. 

 

Klage over Østarbejdernes bagmænd, sendt den 12. maj 2014 på DR1. 

Afgjort den 26. september 2014. Kritik af DR. 

DR bragte den 12. maj 2014 dokumentaren Østarbejdernes Bagmænd på 

DR1. Her fortalte en polsk mand om en arbejdsulykke, han var udsat for, 

mens han var ansat i vikarbureauet Atlanco. 

Den polske arbejder fortalte, at han ikke fik udbetalt sygesikring efter en 

ulykke. Efter at udsendelsen var blevet sendt, har det imidlertid vist sig, at 

han har fået 3.074 euro af den cypriotiske sygesikring. 

Udsendelsen var tilgængelig på DR TV, men blev taget af, da DR opdagede 

fejlen. Da DR blev klar over fejlen, blev der bragt en artikel om fejlen på en 

underside under Om DR  på dr.dk, men der gik to måneder, før fejlen blev 

rettet over for seerne på DR1. Pressenævnet kritiserede DR for først kun at 

rette fejlen på en underside på dr.dk under Om DR. 

Pressenævnet pålagde DR at offentliggøre en rettelse på DR1 og dr.dk. 

 

Klage over Østarbejdernes bagmænd, sendt den 12. maj 2014 på DR1. 

Afgjort den 28. oktober 2014. Kritik af DR. 

DR bragte den 12. maj 2014 en kritisk dokumentar om vikarfirmaet 

Atlanco. Tidligere havde firmaet klaget, men i denne sag var det firmaets 

stifter og øverste chef, Michael O'Shea, der personligt havde klaget. 

DR er blevet pålagt at bringe et resume af kendelsen under overskriften: 

”Østarbejdernes Bagmænd” får kritik af Pressenævnet: 

”I udsendelsen 'Østarbejdernes Bagmænd', der blev sendt på DR1 i maj, 

blev det sagt om Michael O’Shea, stifteren af vikarfirmaet Atlanco, at han 

har masser af penge, som han bruger til at skade folk med, økonomisk og 

fysisk. 

Pressenævnet kritiserer DR for hverken at dokumentere beskyldningen eller 

give ham mulighed for at svare på den. 

Senere i udsendelsen bliver der afspillet en samtale mellem Michael O’Shea 

og DR. I udsendelsen lyder det som om, han smider røret på. Det er ikke 

tilfældet, og DR får kritik for at sætte en lyd ind, som ikke fandt sted i 

http://www.dr.dk/tv


31 

 

virkeligheden. 

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele 

kendelsen fra Pressenævnet kan læses på nævnets hjemmeside 

pressenaevnet.dk.” 

Pressenævnet har samtidig pålagt den ansvarshavende redaktør på DR1 at 

offentliggøre kritikken i forbindelse med et dokumentarprogram mellem 

20.30 og 21.30 eller lige før TV-Avisen kl. 21.30. 

 

b. Ankesager for lytternes og seernes redaktør 

Ni ankesager blev afsluttet i 2. halvår 2014, og generaldirektøren valgte at 

følge alle indstillinger. I de syv af sagerne fik klageren helt eller delvist 

medhold.  

De fire af klagerne havde retlig interesse og kunne altså også være gået til 

Pressenævnet. Det valgte ingen af dem. 

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har været 31 dage.  

 

Klage over artikler på dr.dk om mobildækning, bragt den 3.-10. juli 2014.  

Afgjort den 21. august 2014. Medhold. 

P4 Sjælland bragte i juli en række artikler på dr.dk om problemer med 

mobildækningen i yderområderne: 

”Dårlig mobildækning rammer demente”, ”Kommune går ind i kampen for 

bedre mobildækning”, ”Dårlig mobildækning var ved at koste fire-årig pige 

livet” og ”SFO-børn må undvære strandtur på grund af ustabil 

mobildækning”. 

Efterfølgende klagede direktør for Teleindustrien, Jakob Willer. Han mente, 

at webartiklerne var baseret på faktuelle fejl, og at kritikken burde være 

forelagt telebranchen. 

Efter at redaktionen havde afvist klagers kritik, ankede Jakob Willer. 

I sin indstilling kritiserede lytternes og seernes redaktør, at DR ikke havde 

forelagt kritikken for branchen inden offentliggørelse. Da Willer endelig blev 

citeret var det i første omgang forkert gengivet. I to cases var der ingen 

direkte kritik af telebranchen, men da de indgik i den samlede omtale, 

burde der være henvist til branchens generelle svar. Indstillingen 



32 

 

anbefalede endelig, at en artikel på DR’s Fejl & Fakta-side 

omsummerede webartiklernes fejl og mangler. 

 

Klage over rubrikker på dr.dk, bragt den 23.-27. maj 2014.  

Afgjort den 21. august 2014. Afvist. 

DR Nyheder bragte i maj måned 2014 en række artikler på dr.dk om 

højreorienterede politikeres valgresultater ved valget til Europa-

Parlamentet. 

En bruger klagede efterfølgende over, at webartiklernes rubrikker 

favoriserede højrefløjen og dermed ikke levede op til DR’s regler om 

objektivitet: 

”Geert Wilders skuffer ved EU-parlamentsvalget”, ”Nationalismen går 

sejrsmarch gennem Europa” og ”Nynazister, aktivister og en krigshelt – 

mød de nye MEP’er”. 

Efter at redaktionen havde afvist kritikken, ankede klager til lytternes og 

seernes redaktør, som afviste klagen. I konklusionen hedder det: 

"Kvaliteten af de kritiserede rubrikker kan diskuteres, men de bryder ikke 

med DR’s retningslinjer for objektivitet. Det er nødvendigt med en vis 

frihedsgrad for rubrikker, og jeg finder det helt usandsynligt, at læserne på 

dr.dk har opfattet de omtalte rubrikker som en favorisering af højrefløjen. I 

sammenhængen fremgår det klart, at der blot var tale om en gengivelse af 

valgresultater. Jeg indstiller derfor, at klagen afvises.” 

 

Klage over DR’s brug af Facebook.  

Afgjort den 10. september 2014. Delvist medhold. 

Efter en længere korrespondance med DR kontaktede en bruger lytternes 

og seernes redaktør vedrørende sin utilfredshed med DR’s brug af 

Facebook i programvirksomheden.  

Brugeren klagede over, at man skal have en profil på et kommercielt og 

reklamefinansieret netværk som Facebook for at kunne få det fulde udbytte 

af DR’s tilbud. Brugeren krævede derfor, at DR sørgede for, at man kunne 

få den samme information på dr.dk. 

Klager fremhævede fire eksempler på indhold, som man udelukkende er 



33 

 

henvist til at finde på DR’s Facebook-sider. 

I behandlingen af klagen vurderede lytterne og seernes redaktør, at DR’s 

praksis i hovedsagen lever op til DR’s egne etiske retningslinjer på 

området: 

”På baggrund af udformningen af DR’s etiske retningslinjer, har jeg intet 

grundlag for at kritisere, at der kan være svar, oplysninger mv. som man 

alene giver på en Facebook-side. Samtidig kan den store trafik på 

Facebook-siderne og de mange DR-historier, der her videresendes og 

dermed får væsentligt større udbredelse, tages som udtryk for, at der er 

tale om en velbegrundet redaktionel praksis. Derfor bør klagers 

hovedpåstand afvises. 

Klager har yderligere anført fire eksempler på oplysninger og/eller 

debatter, der alene kan findes på DR’s Facebook-sider. En gennemgang af 

de fire eksempler viser, at oplysningerne i flere tilfælde rent faktisk ligger 

på den relevante side på dr.dk. I andre tilfælde kan problemet let løses ved 

at forsyne en allerede eksisterende nyhedshistorie med et link til den 

relevante dokumentation. Endelig er der debat-problemet, som antagelig 

løses ved den snarlige relancering af debatten på dr.dk.” 

Lytterne og seernes redaktør gav således klager medhold i, at der er 

eksempler på, at DR i praksis ikke lever fuldt op til sine egne principper, 

men fremhævede samtidig, at der er tale om problemer, der kan løses ved 

en række mindre justeringer. 

 

Klage over artiklen Kontant vinder injuriesag på dr.dk. 

Afgjort den 24. september 2014. Medhold. 

Den 12. maj 2014 blev en række journalister fra magasinet Kontant på DR1 

dømt for injurier i Østre Landsret. Sagen omhandlede en udsendelse fra 

2009 om kritisable forhold omkring Andelsboligforeningen Ringertoften. 

Dommens konklusion blev omtalt af DR i en pressemeddelelse, der blev 

offentliggjort på DR’s Fejl & Fakta-side, men pressemeddelelsen blev ikke 

samtidig offentliggjort på dr.dk/kontant, som til gengæld indeholdt en 

ældre artikel vedrørende DR’s frifindelse i en byretsdom. 

Det var Michael Christiani Havemann, der var advokat for 



34 

 

boligadministratorerne, der havde lagt sag an mod DR-journalisterne. Den 

17. juli 2014 bad han derfor DR om at sikre, at DR’s hjemmeside med 

artiklen om frifindelsen blev ajourført, så læserne med sikkerhed blev 

orienteret om, at DR er dømt for injurier i sagen. Efter at DR først rettede 

op på dette i august, klagede advokaten videre til lytternes og seernes 

redaktør over hele forløbet. 

Lytternes og seernes redaktør gav advokaten medhold i klagen over 

manglende sletning/korrektion af artiklen og for langsom reaktion på krav 

om sletning/korrektion: 

"Klager har ret i, at forløbet ikke har været tilfredsstillende. Udover at 

beklage dette, bør DR i sin opfølgning sikre: 

- Indskærpelse af DR’s egne regler om hvordan man retter og 

opdaterer på nettet – herunder især at man ikke sletter sider, men 

retter eller forklarer på den samme web-adresse (URL) 

- En intern præcisering af, at ferier ikke bør bruges som begrundelse 

for at udskyde rettelser. Vagthavende bør kunne lave indlysende 

korrektioner/rettelser.” 

 

Klage over indslag om stewardesser i Aftenshowet, sendt den 16. 

september 2014. Afgjort den 8. oktober 2014. Delvist medhold. 

Aftenshowet bragte den 16. september 2014 et indslag om stewardessers 

arbejdsvilkår i et historisk perspektiv, hvor Inge Correll medvirkede i et 

live-interview om sin tid som stewardesse for SAS i 1960’erne. Indslaget 

blev bragt i kølvandet på en konference om social dumping i luftfarten. 

Efter indslaget klagede pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, til DR 

over indslaget og over flere faktuelt forkerte udtalelser. 

I indstillingen får SAS delvist medhold i sin kritik. Det fremhæves, at det 

var DR’s eget ansvar, at indslaget i høj grad endte med at handle om 

aktuelle forhold, og at det i det lys ikke var hensigtsmæssigt alene at bruge 

en live-gæst, der havde forladt faget for 40 år siden. Indslaget rummede 

endvidere et par fejlagtige oplysninger. 

Svaghederne i indslaget indebærer imidlertid ikke noget brud på god 

presseskik eller DR’s egne etiske regler. DR er heller ikke forpligtet til at 



35 

 

rette alle fejl i udsagn fra medvirkende. Man kan imidlertid vælge at bringe 

en præcisering. På den baggrund indstilles, at DR på siden Fejl & Fakta 

bringer følgende oplysninger under overskriften ”Fejl i indslag om danske 

stewardesser”: 

”I Aftenshowet på DR1 den 16. september bragte vi et indslag med et 

tilbageblik på stewardessejob i 1960’erne. En del af indslaget kunne 

efterlade det indtryk, at SAS ikke har tjent penge i en årrække. Det er 

forkert. SAS-koncernen havde i sidste regnskabsår et overskud på ca. 355 

millioner kr. Af et interview fremgik det, at SAS slet ikke bruger japanske 

stewardesser på ruter til Japan. Det er forkert. En del af 

kabinebesætningen er japansk på SAS-ruter til Japan.” 

Da værten medvirker til at give et indtryk af indtjeningen, der kan 

misforstås, bør Aftenshowet en af de følgende aftener give denne oplysning 

i programmet: 

”I vores udsendelse den 16. september bragte vi et omdiskuteret indslag 

med et tilbageblik på stewardessejob i 1960’erne. En del af indslaget kunne 

efterlade det indtryk, at SAS ikke har tjent penge i en årrække. Det er 

forkert. SAS-koncernen havde i sidste regnskabsår et overskud før skat på 

ca. 355 millioner kr.” 

 

Klage over Feature: Spionen der skrev digte, sendt den 17. juni 2014 på 

P1. Afgjort den 28. oktober 2014. Medhold. 

P1 bragte den 17. juni 2014 en feature om Jörg Meyer, der i 1978 blev 

fængslet i isolation for at spionere for DDR. Featuren rummede blandt 

andet klip fra en ny forestilling og et interview med Jörg Meyer.   

Efter indslaget klagede historiker Martin Jensen til DR over, at 

portrætteringen af Jörg Meyer var ukritisk og indeholdt faktuelt forkerte 

oplysninger. 

Indstillingen gav i hovedsagen klager medhold. I udsendelsen forklarede en 

speaker, at formålet med Berlinmuren var ”at beskytte DDR’s indbyggere 

mod fascismen i vest.” Hvis en sådan påstand skal gengives, kræver det en 

meget klar kildeangivelse. DR bør derfor beklage, at påstanden helt 

utilsigtet kunne opfattes som en neutral speak. 



36 

 

I udsendelsen forklarede Jörg Meyer, at hans daværende kæreste ikke 

vidste, at hun medvirkede til spionage. Det burde imidlertid være fremgået 

af udsendelsen, at Østre Landsret i 1979 nåede til en helt anden 

konklusion, da den dømte Meyer og hans kæreste til henholdsvis seks års 

og halvandet års fængsel for spionage. 

På den baggrund indstillede lytternes og seernes redaktør, at ovenstående 

korrektioner blev bragt på Fejl & fakta-siden, udsendelsessiden og i 

en webartikel om forestillingen. 

 

Klage over Kulturknuserne, sendt den 29. august 2014 på P1. Afgjort den 

13. november 2014. Delvist medhold. 

I Kulturknuserne den 29. august 2014 på P1 indgik et indslag om 

cykelruten på Christiania, der var forsinket grundet vold, trusler og 

hærværk imod entreprenøren. I indslaget diskuterede et panel, hvorvidt 

samfundet fortsat skulle udvise tolerance over for fristaden. Efter indslaget 

klagede Lars Michael Myhre-Nielsen til DR over, at udsendelsen var ensidig 

og over, at værten som en kendsgerning slog fast, at Christiania stod bag 

trusler, vold og hærværk. 

Efter at redaktionen havde afvist kritikken, ankede klager til lytternes og 

seernes redaktør, som i sin indstilling gav klager delvist medhold. I 

konklusionen hedder det: 

”I Kulturknuserne den 19. august retter værten en konkret beskyldning 

mod Christiania for at stå bag trusler, vold og hærværk. I den pågældende 

sag om anlæggelse af en cykelsti er der imidlertid pt. ingen, som er blevet 

hverken sigtet, tiltalt eller dømt. Christiania selv nægter medskyld og tager 

afstand fra truslerne og hærværket. På den baggrund bør DR beklage 

beskyldningen, som der ikke er ført bevis for. Denne beklagelse bør fremgå 

på DR’s Fejl & fakta-side på dr.dk.” 

 

Klage over DR’s brug af Epinion-måling, bragt den 17. oktober 2014 i 

Radioavisen og på dr.dk. Afgjort den 29. december 2014. Delvist medhold. 

Den 17. oktober 2014 bragte DR Nyheder hovedresultaterne af en Epinion-

undersøgelse (udført for DR) om befolkningens holdninger til at stramme 

http://www.dr.dk/Om_DR/Fejl+og+fakta/2014/10/29150246.htm
http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/feature-19
http://www.dr.dk/nyheder/kultur/oevrig_kultur/2014/06/20/093840.htm


37 

 

reglerne for familiesammenføring. 

Efter en længere korrespondance med DR og Epinion fastholdt en klager 

den 18. november 2014 overfor lytternes og seernes redaktør sin 

utilfredshed med DR’s brug af meningsmålingen i Radioavisen og på dr.dk. 

Klagers anke var, at DR fandt det acceptabelt, at undersøgelsens 

repræsentativitetsdesign var en forretningshemmelighed, og at spørgsmål 

og svarmuligheder ikke var klare og gengivet præcist af DR.   

I behandlingen af klagen vurderede lytternes og seernes redaktør, at der 

var et behov for større gennemsigtighed: 

”"Et flertal i befolkningen, 62 procent, bakker op om regeringens planer om 

at stramme reglerne for familiesammenføringer,” hed det i Radioavisen den 

17. oktober i en gengivelse af en Epinon-rundspørge for DR. 

Klageren har anført, at undersøgelsen var bygget på hemmeligholdte 

metoder og uklare spørgsmål, og at formidlingen var vildledende. 

Indstillingen anerkender behovet for større åbenhed om undersøgelser som 

denne, men undlader at komme med krav til offentliggørelse af konkrete 

oplysninger om metoder mv. 

Diskussionen om spørgsmålene og tolkningen af dem viser imidlertid, at det 

er relevant, at DR gør de konkrete spørgsmål og svarprocenter tilgængelige 

for offentligheden. Det er ikke holdbart, at sådanne DR-undersøgelser er 

genstand for offentlig debat uden at det er muligt at se de konkrete 

spørgsmål og svarprocenterne i de forskellige svarkategorier. 

Derfor indstilles det, at DR finder en konkret løsning, som sikrer, at disse 

oplysninger er tilgængelige på dr.dk." 

 

Klage over Kontant: En tikkende bombe under gulvet, sendt den 13. 

november 2014 på DR1. Afgjort den 31. december 2014. Afvist. 

Den 13. november 2014 bragte Kontant en udsendelse om 

ejerskifteforsikringer.  

Efterfølgende klagede advokat Michael Christiani Havemann over 

udsendelsen på vegne af Dansk Boligforsikring (DBF). Klager kritiserede 

brugen og eksponeringen af Ejerskiftehjælpen og fandt, at deres 

vurderinger var gengivet forkert. Samtidig kritiserede klager gengivelsen af 



38 

 

en ankenævnsstatistik, der viste, at DFB havde relativt mange klagesager. 

Lytternes og seernes redaktør afviste de tre kritikpunkter med denne 

begrundelse: 

”Der er ikke i gennemgangen af sagen fundet grundlag for at betvivle 

Ejerskiftehjælpens faglighed, og der er ingen tegn på, at de er blevet 

forkert gengivet i udsendelsen. Den omtalte forsikringssag er endnu ikke 

afsluttet, og den berørte familie har senest anmodet om et syn og skøn. 

Når sagen finder sin endelige løsning, bør DR på relevant vis informere om 

udfaldet. Vedrørende tallene fra Ankenævnet forklarer udsendelsen meget 

omhyggeligt, at den officielle statistik viser, at DBF har en overandel af 

ankenævnssager. Den forklarer samtidig, at DBF anfægter regnemetoden 

og har klaget over den til brancheorganisationen Forsikring & Pension. På 

grund af den grundige redegørelse for de modstridende vurderinger er der 

ikke grundlag for at kritisere udsendelsens fremstilling. Hvis DBF skulle få 

medhold i diskussionen i brancheorganisationen, bør DR på relevant vis 

informere herom.” 

 

C. Oversigt 2010-2014 

Der har siden 2010 været afgjort 130 ankesager i andet led i DR’s 

klagesystem.  Over halvdelen af sagerne har omhandlet berigtigelser, 

fairness og spørgsmålet om forelæggelse for de kritiserede.  

I to af de 130 sager har generaldirektøren ikke fulgt indstillingen fuldt ud. 

Det seneste eksempel er omtalt i beretningen for 1. halvår 2014 s. 7. 

Sagsbehandlingstiden har alle år været under det halve af Pressenævnets. 

På dr.dk/lsr findes et løbende opdateret ankesagsindeks, hvor alle sagerne 

er opdelt i tyve kategorier. 

Tabel 5 nedenfor viser udviklingen år for år. Faldet i antal afgjorte sager de 

sidste to år skyldes et forsøg på at undgå den formelle ankeproces i flere af 

de sager, hvor der ikke er nogen udsigt til, at klager kan få medhold (se 

herom på s.9 i beretningen for 2. halvår 2013). 

 

 

 



39 

 

Tabel 5. Ankesager for lytternes og seernes redaktør 

 

År Afgjorte sager pr. år Helt el. delvist medhold 

2010 30 14 

2011 35 11 

2012 29 15 

2013 17 6 

2014 19 13 

Ankesager i alt 130 59   300 

 

 

 

 

 

  ---------------------- 

 

 


