
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lytternes og seernes redaktør  

Redaktørberetning for 

1. halvår 2015 

 

 

 

 

I. Overblik 

 

Afsnit II er en fornyet diskussion af den udbredte modvilje mod at 

erkende fejl. Med aktuelle eksempler understreges det store behov for at 

fastholde et konsekvent pres for relevante korrektioner.   

 

Afsnit III omhandler fairness og alsidighed i DR’s valgdækning og 

analyserer baggrunden for nogle af de gennemgående klager. 

 

Afsnit IV kommenterer beretningens tre bilag, der rummer statistik over 

henvendelser, en gennemgang af større klagetemaer samt en oversigt over 

Lytternes og seernes 

redaktør 

DR Byen 

Emil Holms Kanal 20 

Opg. 8, 2 

DK-0999 København C. 

T +45 3520 3040 

www.dr.dk/lsr 

 

Jacob Mollerup 

D +45 3520 8020 

E jmol@dr.dk 

 

26. august 2015  

 

 



2 

 

den konkrete klagebehandling i hhv. Pressenævnet og hos lytternes og 

seernes redaktør. 

 

Afsnit V er en kort tak fra den afgående redaktør. 

 

II. Modviljen mod at erkende fejl 

 

Modviljen mod at erkende fejl på umisforståelig vis er stadig en systemfejl i 

DR. Som omtalt i tidligere rapporter har der de senere år været gode tegn 

på en kulturforandring på området – især indenfor DR Nyheder. Men der er 

et klart behov for at forstærke processen. Der er stadig tale om væsentlige 

og centrale problemer, som viser sig igen og igen. 

På sin vis adskiller DR sig ikke fra andre store medier på dette område. 

Pointen er blot, at det er nødvendigt, at DR gør det langt bedre end de 

andre. Det skyldes ikke blot de høje krav, DR som licensfinansieret public 

service-medie skal leve op til. Det skyldes også, at DR’s gennemslagskraft 

er så stor. De der bliver urimeligt behandlet i meget sete tv-udsendelser 

bliver ramt med særlig voldsomhed fordi tv kan virke så stærkt – og fordi 

eksponering på en række af DR’s sendeflader og platforme kan have 

vidtrækkende følger. Derfor er det vigtigt, at DR er bedre end andre medier 

til at rette og korrigere. Af netop disse grunde fylder dette emne da også 

meget i DR’s ETIK. 

 

Men hvorfor er det så svært at rette op på en misvisende dækning? En del 

af problemet bunder i, at den gode rettelse og den gode velfortalte 

korrektion ofte kræver redaktionens aktive medvirken. En konklusion som 

er formuleret af lytternes og seernes redaktør i en indstilling - eller en 

kendelse afsagt af Pressenævnet - vil ofte have en noget formel karakter. 

Hverken som lytter- og seerredaktør eller som pressenævn har eller skal 

man have mulighed for at lave egentlige indslag. Derfor må man ofte nøjes 

med at insistere på, at helt faktuelle fejl i det mindste rettes og at klare 



3 

 

brud på regler for god presseskik beklages. Derfor er den type korrektioner 

altid den næstbedste løsning.  

 

I alle fag kan man finde stærk uvilje mod at erkende fejl, men som flere 

gange omtalt i disse rapporter er uviljen særlig udbredt blandt journalister 

og redaktører. Skal en sådan uvilje brydes, kræver det en række initiativer 

– herunder et stærkt og vedholdende pres fra ledelsen for at bringe alle 

væsentlige rettelser og beklagelser, for at promovere Fejl & Fakta-siden på 

dr.dk og for at bringe flere velfortalte korrektioner på sendefladerne. En 

udbygget række af forslag herom indgik i beretningen for 1. halvår 2011. 

Der har været fremskridt siden – men ikke i en grad der imponerer hverken 

i omfang eller tempo. 

 

På Fejl & Fakta-siden på dr.dk blev der i første halvår 2015 i gennemsnit 

bragt en rettelse om ugen. En tredjedel af rettelserne blev bragt indenfor 

48 timer, men i gennemsnit gik der over to uger fra fejl til rettelse. I tre 

væsentlige sager gik der hhv. 59 dage, 78 dage og 97 dage fra fejl til 

rettelse. 

 

Et eksempel: Da DR bragte en klart misvisende skattehistorie om 

Teleselskabet 3 var DR trods flere opfordringer 14 dage om at bringe den 

første rettelse på dr.dk. Først efter 59 dage blev historien korrigeret 

fyldestgørende på sendefladen. Før rettelserne blev de misvisende 

versioner af historien delt via DR’s sider på Facebook. Konsekvenserne 

heraf er der aldrig blevet rettet op på. Der er ingen tradition for at bringe 

velfortalte rettelser på DR’s Facebook-sider på en sådan måde, at brugerne 

inspireres til at dele rettelsen ligeså aktivt som den oprindelige historie. 

 

Oversigten over ankesager i det forløbne halvår (se bilag 3) rummer flere 

andre eksempler. I en sag blev en fejl i et DR-opslag på Facebook ikke 

rettet men blot slettet. Dermed levede DR ikke op til egne regler. I en sag 

om TDC og Huawei blev en misvisende fremstilling i en udsendelse og flere 

nyhedsindslag i første række kun rettet på Fejl & Fakta-sitet på dr.dk. Det 



4 

 

var først i forbindelse med ankesagen at der kom den fornødne rettelse på 

forsiden og på sendefladen. I to sager om ”Finanskrisen forfra - business as 

usual (4:4)”  blev brud på de etiske retningslinjer først korrigeret efter en 

langvarig ankesag. 

 

Andre sager trækker så længe ud, at de mere ender som historiske 

eksempler på fejlskøn. I august 2015 blev den sidste retssag i kølvandet på 

DR’s dækning af forholdene på plejehjemmet Fælledgården afsluttet. 

Indslagene blev sendt i maj 2006. Det var senest folk fra det nu 

hedengangne produktionsselskab, der ved Højesteret opgav deres anke 

over den hårde konklusion Østre Landsret var kommet til i en 

erstatningssag anlagt af de ansatte. Landsretten tilkendte erstatning og 

fandt, at optagelserne med skjult kamera ikke gav et retvisende indtryk og 

at de ”… forekommer konstruerede og iscenesat”. Tidligere havde 

Højesteret i en straffesag idømt journalisterne fra produktionsselskabet 

dagbøder for krænkelse af flere beboeres privatliv. Indslagene blev i 2006 

kritiseret af Pressenævnet og af lytternes og seernes redaktør, men DR har 

aldrig beklaget dem, selvom de blev vist i den bedste sendetid. 

 

Disse og mange andre løbende sager viser, at det er tiltrængt at opretholde 

presset for korrektioner og at sikre løbende diskussioner af, hvad der er en 

redelig gengivelse. Funktionen som lytter- og seerredaktør er fortsat 

væsentlig, når det handler om at udfordre redaktionernes argumenter og 

om at sikre, at kritik videregives og overvejes. Alt afhænger i sidste ende 

af kvaliteten af de konkrete vurderinger, men det er sundt, at folk der føler 

sig dårligt behandlet har et sted, hvor de kan få drøftet og behandlet deres 

sag, når redaktionerne afviser dem.  

 

En bredere status over lytter- og seerredaktørens anbefalinger over de 

seneste år indgik i den forrige halvårsberetning.  

 

 

 



5 

 

III. Fairness i praksis – valgkampen 2015 

 

En række af halvårets store klagetemaer er gennemgået i bilag 2 nedenfor, 

hvor der er redegjort for klagerne og for DR’s svar og opfølgning. Af særlig 

principiel interesse er de punkter, der handler om alsidighed og fairness – 

herunder reaktioner på dækningen af valgkampen. 

I de seneste valgkampe har der gennemgående været balance mellem de 

politiske hovedfløje, når klager over tendentiøs dækning blev gjort op. I 

den forløbne valgkamp var billedet anderledes: Der var en overvægt af 

klager over, at valgdækningen på forskellig vis havde favoriseret ”rød 

blok”. 

I min egen gennemgang af klager har jeg ikke fundet eksempler på, at DR 

skulle have lavet en dækning, der ikke byggede på ønsket om at anlægge 

almindelige journalistiske kriterier og lave en fair og uafhængig dækning.  

 

En nærmere gennemgang peger på andre årsager til tendensen i klagerne: 

 

- DR’s faktatjek havde i valgkampens start primært fokus på en række 

udsagn fra Venstre. Det skyldtes, at netop det parti kom med flest af 

de udsagn, som kunne tjekkes af Detektor-holdet. 

- Den uheldige form for interviewet med Panorama-direktøren i Tivoli 

(som DR hurtigt efter beklagede) medvirkede til at give det indtryk, 

at man ”jagtede” kilden til et eksempel brugt af Lars Løkke 

Rasmussen. 

- Den første duel mellem de to statsministerkandidater på DR1 

medførte klager over, at Lars Løkke Rasmussen var blevet afbrudt i 

særlig grad. Det stod ikke tilsvarende klart, at de to kandidater 

faktisk havde fået lige lang taletid. 

- Som andre medier måtte DR beslutte i hvilket omfang, Lars Løkke 

Rasmussen burde udspørges om den tillidskrise, han det 

forudgående år havde oplevet i Venstre. At krisen blev omtalt gav 

klager, men det ville have været usagligt helt at udelade den. 



6 

 

Omvendt måtte det heller ikke skygge for den politiske 

indholdsdiskussion i valgkampen.  

- Debatten på de sociale medier viste klare tegn på, at politiske 

aktivister med sympatien på blå side var særligt aktive og 

koordinerede. Det kan også have haft indflydelse på de formelle 

klager til DR. 

 

Et andet principielt klagetema handlede om, at der var for stort fokus på de 

to statsministerkandidater. Det var på sin vis svært at undgå, når alle 

partier bekendte sig til en af de to hovedfløje og selv accepterede 

opdelingen i rød og blå blok. Alligevel er der grund til at overveje, om man 

en anden gang skal medvirke til så mange dueller mellem to 

statsministerkandidater. En anden overvejelse kan være, om man skal 

finde nye debatformer, der kan supplere de nuværende og f.eks. sætte 

mere fokus på de store forskelle indenfor blokkene. Princippet om 

alsidighed omhandler meget andet end blot balancen mellem rødt og blåt.  

Om ledelsens overvejelser henvises til valg-punkterne i bilag 2.  

Seertal og rundspørger tyder i øvrigt på, at DR’s valgdækning havde stor 

opbakning og generelt blev vurderet godt. 

 

 

IV. Om bilagene: Resumé og kommentarer 

 

De tre bilag rummer faktuelle oplysninger om især klager og klagehandling. 

 

Bilag 1 rummer statistik over henvendelser via Kontakt DR. Selvom disse 

henvendelser ikke længere er et sikkert og repræsentativt pejlemærke, er 

det stadig det bedste udgangspunkt for at stykke et overblik sammen.  

Klager er opdelt efter, hvilken etisk eller teknisk kategori de vedrører. 

Samlet er der tale om et fald i antallet af etik-klager men en ny stigning på 

teknik-klager. 



7 

 

Bilaget beskriver også den voldsomme vækst i antallet af kontakter via 

sociale medier. Det aktualiserer tidligere beretningers omtale af principielle 

problemer med DR’s brug af sociale medier – herunder problemerne med 

indhold der kun ligger på Facebook, problemerne med at sikre DR-respons i 

diskussionerne på DR’s sider og problemerne med at leve op til DR’s 

retteregler. 

 

Bilag 2 opstiller en ”top-20”-liste over de mest udbredte konkrete 

klageemner i første halvår af 2015.  Listen rummer ni nye temaer og ti 

”gengangere” og gennemgår kritikken, DR’s svar og DR’s opfølgning.  

 

Bilag 3 rummer et kort resumé af alle halvårets afgørelser i DR-sager for 

Pressenævnet samt alle indstillinger i ankesager behandlet af lytter- og 

seerredaktøren. 

DR fik ikke kritik i nævnet i halvåret, men fem større sager er p.t. til 

behandling. 

Lytternes og seernes redaktør behandlede i halvåret seks ankesager, 

hvoraf klagerne fik helt eller delvist medhold i de fire. Det var i alle fire 

tilfælde sager der også kunne påklages til Pressenævnet. Kun en sag er 

(delvist) gået videre til nævnet. Halvårets sager har ført til en række 

rettelser og beklagelser. I to sager trak sagsbehandlingen ud, fordi det tog 

lang tid at få den relevante dokumentation fra redaktionen. Det peger på et 

behov for, at der laves faste svarfrister svarende til Pressenævnets.  

 

V. Farvel og tak 

 

Dette er den sidste halvårsrapport fra denne lytter- og seerredaktør.  I den 

anledning til jeg gerne sige tak for tiåret: 

 

- Tak til alle der klagede og viste deres store engagement i DR 

- Tak også til de få kværulanter – dem skal der også være rum for 



8 

 

- Tak til Folketingets partier for i 2006 at sikre funktionen ved at 

skrive den ind i Radio- og tv-loven 

- Tak til journalister, redaktører og direktører for diskussioner og 

samarbejde – og for de slagsmål der også måtte til 

- En særlig tak til alle der har forstået, at selvregulering er vigtig 

- Tak også til dem der blot har accepteret, fordi de ved, at alternativet 

er værre 

- Og sluttelig en tak til skiftende bestyrelser for nødvendig opbakning. 

 

 

 

---------------------------- 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



9 

 

 

 

Bilag vedr. henvendelser 

og klagebehandling 

 

     1. halvår 2015 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         Bilag til redaktørberetning 

      August 2015 

 

       Jacob Mollerup 

                 Lytternes og seernes redaktør i DR 

 

 

 

 

 



10 

 

 

 

 

Bilag 1  

Trends og tal for henvendelser ........... s.11 

a. Tendenser og samlet skøn  

b. Klagefunktionen på Kontakt DR 

 

 

Bilag 2 

Gennemgang af 19 klagetemaer ......... s.15  

a. Ni nye temaer 

b. 10 gengangere 

 

 

Bilag 3 

Andet led i klagebehandlingen ........... s.27 

  

a. Pressenævnssager 

b.  Ankesager for lytternes og seernes redaktør 

 

 

 



11 

 

Bilag 1  

Trends og tal for henvendelser  

 

Antallet af henvendelser via Kontakt DR har oplevet en tilbagegang 

sammenholdt med forrige halvår. Dialogen og det samlet antal 

henvendelser til DR vokser imidlertid markant. Det er særligt de sociale 

medier, der nu danner ramme om en meget stor kontaktflade med DR’s 

brugere.  

 

a. Tendenser og samlet skøn 

 

Det samlede antal henvendelser til DR’s Programservice (som primært 

består af telefonsamtaler og skriftlige henvendelser via Kontakt DR på 

dr.dk) var i første halvår af 2015 lidt over 23.300. Det er knap 20 procent 

mindre end i 1. halvår 2014.  

Langt flere skriver til DR’s mange forskellige mail-adresser, men den store 

vækst ligger i kontakten via sociale medier. Den er sværere at overskue 

fordi den har så mange former, men det samlede omfang er stort og 

hastigt voksende. DR har nu ca. 230 sociale profiler fordelt på Facebook, 

Instagram, YouTube, Twitter og Snapchat. Ifølge DR Medieforskning har DR 

på Facebook (pr. 1. juli 2015) cirka 1,1 mio. unikke ”fans” – svarende til 

ca. hver tredje af de danske brugere af Facebook. 

Siderne bruges samlet intensivt. DR har i første halvår lavet ca. 30.000 

opslag alene på Facebook. I andet kvartal var der i gennemsnit over 4.000 

brugerreaktioner på hvert opslag – i form af ”likes”, kommentarer, 

delinger, afspilning af videoer mv. Det er næsten en fordobling i forhold til 

niveauet et halvt år før. 

DR Nyheder har en af DR’s hurtigst voksende Facebook-sider (målt i fans) 

og oplevede særlig fremgang under valgkampen. 

Der er fortsat ikke sikre oversigter over, i hvor stort omfang DR formår at 

reagere og svare på brugernes indlæg og spørgsmål på de sociale medier. 



12 

 

 

b. Klagefunktionen på Kontakt DR 

 

I mangel af et totalt overblik over klager til DR gennemgår disse rapporter 

systematisk, hvad der modtages via klagefunktionen på Kontakt DR. Disse 

tal bruges som et forsigtigt pejlemærke for den samlede udvikling. 

 

Tabel 1. Klager fordelt på hovedkategorier, 1. halvår 2015 

 

Fordelingen af henvendelser 1.hv.2015 

Unfair og tendentiøs dækning 115 

Partisk valgdækning 92 

Krav om berigtigelse 15 

Klager fra medvirkende 12 

Voldsomme effekter 29 

Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse 33 

Upassende sprog 25 

Utroværdig konkurrence 9 

Skjult reklame, sponsorering 7 

Klager over DR’s klagesystem 108 

Andre 362 

Antal henvendelser vedrørende 

programetik i alt 807 

Kritik af tekniske problemer, 

manglende opdateringer, mv. 902 

Generelle og øvrige kritiske udsagn 1031 

Kritik af omfanget af egenreklame 18 

Kritik af omfanget af genudsendelser 19 

Kritiske henvendelser i alt 2777 

Generelle udsagn vedrørende DR - positive 5 

Øvrige kommentarer 50 

Spørgsmål 95 

Antal henvendelser i alt 2927 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klagefunktionen” på dr.dk. 

De klager, der modtages via ”klageknappen”, besvares enten af DR Programservice eller sendes til 

besvarelse i den relevante afdeling. 

 



13 

 

Det er kun en mindre del af henvendelserne til DR der går via systemet – 

kontakten via andre mailbokse og sociale medier er større. 

 

I tabel 1 ovenfor er halvårets klager opdelt i kategorier indenfor tre 

hovedgrupper: Emner omfattet af DR’s ETIK, tekniske problemer og endelig 

anden og generel kritik. Sidste kategori rummer også mange af de 

enkeltsager, der fremgår af gennemgangen af klagernes top-20 i bilag 2. 

”Partisk valgdækning” omfatter alene klager over dækningen op til 

folketingsvalget. Der er færre klager i denne kategori end ved 

folketingsvalgene i 2011 og 2007. 

En ny udformning af Kontakt DR-siden på dr.dk har i slutningen af 2014 og 

starten af 2015 gjort det sværere for brugerne at finde frem til 

klagemuligheden - et problem flere af DR’s brugere retter kritik mod. Det 

lavere antal klager kan også skyldes den nye udformning af Kontakt DR-

siden, hvor brugerne bl.a. også opfordres til at melde fejl i stedet for at 

sende en klage.  

 

 

Tabel 2. Klager over brud på DR’s Programetik 2014-2015 

 

 1. hv. 2014 2. hv. 2014 1. hv. 2015 

Unfair og tendentiøs dækning 129 828 115 

Partisk valgdækning 14 0 92 

Voldsomme effekter 38 58 29 

Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse 37 96 33 

Klager over DR’s klagesystem 86 170 108 

Anden programetik 300 235 430 

Henvendelser om programetik i alt 604 1387 807 

Kritiske henvendelser i alt 3470 3358 2777 

    Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klagefunktionen” på dr.dk.   

 

 

De kraftige udsving over de seneste tre halvår i ”Unfair og tendentiøs 

dækning”  i tabel 2 skyldes helt overvejende et par klagestorme over 



14 

 

Deadline-interviews i sensommeren 2014.  Af Tabel 2 fremgår også, at 

”Anden programetik” rummer væsentlig flere klager end tidligere år. En 

stor del af klagerne indenfor denne kategori handler om faktuelle fejl på 

dr.dk og i tv og radio. 

 

 

Tabel 3. Tekniske klager 2014-2015. 

 

 1. hv. 2014 2. hv. 2014 1. hv. 2015 

TV    

Mgl. eller mangelfulde undertekster 213 70 99 

Udfald i billede eller lyd 23 64 8 

Radio:    

Udfald i lyd eller tavshed 31 15 22 

dr.dk    

NetTV On demand 177 56 200 

NetTV Livestreaming 124 36 14 

Andet 436 410 559 

Henvendelser om tekniske fejl i alt: 1004 651 902 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk. 

 

 

Faldet i antallet af tekniske klager er stoppet. Bl.a. har streaming af tv ”on 

demand” igen givet problemer – denne gang især på grund af en række 

programmer, hvor de tilgængelige filer kun har rummet de første minutter 

af det lovede program. 

 

 

 

 

 



15 

 

 

Bilag 2 

Gennemgang af 19 klagetemaer 

 

Klagetemaerne er fortsat udvalgt på basis af klager modtaget via Kontakt 

DR (jf. bilag 1) samt på basis af alle de henvendelser, lytternes og seernes 

redaktør i øvrigt har fået kendskab til i halvårets løb. Herunder trækker 

listen på løbende rundspørger i huset og på månedsrapporter fra DR 

Licens- og Programservice.  

Teksterne er udarbejdet i samarbejde med de relevante direktørområder og 

afsnittene om ”opfølgning” rummer således DR’s konklusioner. Lytter- og 

seerredaktørens rolle har været at samle og redigere materialet og modgå 

søforklaringer. Emner uden for programvirksomheden – herunder f.eks. 

licensklager og klager fra koncertgængere – er ikke omfattet. 

 

a. Ni nye temaer 

 

Blandt de hyppigst forekommende nye klagetemaer gennemgås de ni, som 

medførte flest kritiske henvendelser i halvåret. Rækkefølgen er ikke udtryk 

for en rangorden. 

 

Tendentiøs dækning af valget 2015 

 

Baggrund 

I løbet af den meget omfattende valgdækning modtog DR over 200 klager, 

der handlede om partisk eller tendentiøs journalistik. Det handlede om, 

hvorvidt DR favoriserede forskellige kandidater og partier, og om hvorvidt 

den ene politiske blok blev behandlet bedre end den anden. Et flertal af 

klagerne henviste til, at DR havde haft tendens til at favorisere rød blok. 

 



16 

 

DR’s svar: 

DR svarede, at man ikke forfølger nogen politisk dagsorden, og at det er 

forpligtelsen til at være uafhængige og saglige, der driver DR-journalisterne 

i deres arbejde. Valgdækningen var ikke dikteret eller ansporet af noget 

politisk standpunkt, men alene drevet af et ønske om at oplyse, samle og 

udfordre den danske befolkning med journalistik og debat baseret på fakta 

og fairness. 

DR svarede desuden, at man under en valgkamp udvælger historier ud fra 

de samme nyhedskriterier som til daglig, og hvis en politiker kommer i 

stormvejr i debatten, følger man naturligvis også udviklingen i den sag. Det 

kan således hænde, at et indslag kan opleves som om det falder ud til 

fordel for den ene eller den anden blok, ligesom taletiden ikke nødvendigvis 

er nøjagtigt fordelt i de enkelte udsendelser. Dog forsøger man, på den 

samlede flade at sikre, at ingen forfordeles, og at alle aspekter af det 

politiske billede dækkes. Over den samlede valgkampsperiode går DR’s 

valgdækning lige kritisk og afsøgende til alle parter. 

 

Opfølgning: 

En af DR’s fornemste opgaver under en valgkamp er – på vegne af 

danskerne – at stille spørgsmål og forholde sig kritisk til de udsagn 

politikerne kommer med, så seere og lyttere bliver rustet til selv at tage 

stilling i den demokratiske debat. Det gælder både for politikere fra blå og 

rød blok. Det mener DR faktisk lykkedes ret godt under valgkampen. 

Det er dog erfaringen, at en kritisk tilgang ind imellem kan blive forvekslet 

og opfattet som farvet journalistik, hvor DR ”holder med” en af parterne. 

Det var og er ikke tilfældet. DR insisterer på altid at kunne stille kritiske 

spørgsmål til dem, der har magt og indflydelse og stræber efter at få begge 

dele – uanset hvem de er, og hvor de måtte komme fra. 

DR oplevede i øvrigt under dette valg en eksplosion i partiernes kampagne-

aktiviteter på sociale medier, hvilket udgør en ny udfordring, da tweets og 

Facebook-opdateringer med et klart politisk formål blander sig med 

vælgernes og ikke altid er til at skelne. Vi evaluerer nu, hvordan vi kan 

blive endnu bedre til at skelne vælger-input fra en professionel kampagne, 



17 

 

og hvordan vi sikrer, at vores redaktioner ikke lader sig påvirke unødigt af 

politiske kampagner på sociale medier.  

 

Interview med Panoramas direktør i Tivoli  

 

Baggrund 

Interviewet med Panoramas direktør Morten Broager i Tivoli medførte en 

række kritiske henvendelser via Kontakt DR, hvor DR’s journalist 

kritiseredes for verbalt at ”overfalde” direktøren. På DR’s Facebook-sider og 

de sociale medier generelt affødte sagen stor opmærksomhed.  

 

DR’s svar 

DR fandt at dette interview indholdsmæssigt var væsentligt for 

valgdækningen, idet statsministerkandidat Lars Løkke Rasmussen brugte 

netop denne kilde som sandhedsvidne på et helt centralt budskab i 

Venstres valgkampagne om, at det i Danmark for visse mennesker ikke kan 

betale sig at arbejde. DR sendte ikke interviewet i sin helhed som TV2 

News, men redigerede det på en måde, der var både fair og respektfuldt 

overfor kilden. Derfor beklagede DR ikke indholdet i interviewet i Tivoli, 

men beklagede derimod formen, der blev kaotisk og anklagende.  

  

Opfølgning 

DR beklagede med det samme måden, hvorpå interviewet var foregået, 

men fandt fortsat at sagen var relevant, da den berørte et af Venstres 

primære udspil i valgdækningen. DR havde bedt om et interview under 

roligere forhold og med god tid, men Panoramas presseansvarlige gav kun 

denne ene lejlighed. Da DR fandt det væsentligt at snakke med Panorama, 

var det således vores eneste mulighed. I DR’s evaluering af hele 

valgdækningen er dette emne med i efterkritikken.  

 

 

 

 



18 

 

DR’s Kandidattest 

 

Baggrund 

Under folketingsvalget kunne DR’s brugere på dr.dk benytte sig af en test 

for at undersøge, hvilke af valgets politiske kandidater de var mest enige 

med. Via Kontakt DR kom knap 20 klager over testen, hvoraf særligt to 

kritikpunkter gik igen. Testen kritiseredes for at afvige i resultatet ved 

forskellige lejligheder, selvom brugerne afgav samme svar. Derudover var 

flere brugere utilfredse med testens obligatoriske felt, hvor man skulle 

opgive sin adresse. 

 

DR’s svar 

Afvigelsen i testens resultat trods nøjagtig samme besvarelse kan skyldes, 

at politikerne har skiftet svar, nye har oprettet deres svar/profiler eller 

brugeren har skiftet valgsted. 

Som et led i at give den bedst mulige service og det mest retvisende billede 

har DR valgt at tilbyde brugerne den stemmeseddel og de kandidater, som 

de rent faktisk ville møde på deres personlige afstemningssted. Mange 

brugere har kunnet nøjes med kun at skulle indtaste deres postnummer for 

at DR kunne finde det korrekte afstemningssted. Men da en del postnumre 

dækker over flere kredse eller afstemningssteder har nogle brugere også 

skulle indtaste deres adresse for at kunne give det præcise billede. 

DR har ikke gemt brugernes postnummer eller adresse, hvilket også 

tydeligt fremgår af teksten på Kandidattesten ved felterne. 

 

Opfølgning 

DR’s Kandidattest blev brug over en million gange under valgkampen. 

Kritikken indgår i arbejdet med at forbedre brugernes oplevelser, såfremt 

Kandidattesten genanvendes ved fremtidige valg. 

 

 

 

 



19 

 

Statsministerduellen på DR1  

 

Baggrund 

Da DR1 sendte den første Statsministerduel under folketingsvalget 

medførte det et stort antal klager fra utilfredse seere. Den største 

utilfredshed omhandlede styringen af debatten. Hertil mente en stor del af 

klagerne, at Helle Thorning-Schmidt blev favoriseret ift. Lars Løkke 

Rasmussen. Klagerne havde især en opfattelse af, at Helle Thorning-

Schmidt fik væsentlig mere taletid. Samtidig mente flere af klagerne, at 

ordstyrer Tine Gøtzsche ikke greb ind, når Helle Thorning-Schmidt afbrød 

Lars Løkke Rasmussen.  

I alt er der registreret over 100 kritiske henvendelser om disse temaer – 

heraf kom 15 via klageknappen. 

 

DR’s svar 

DR ønsker at skabe rammer for en sund politisk debat, hvor de to 

statsministerkandidater prøver hinanden på argumenter og budskaber med 

god plads til at forklare sig. Derfor var hensigten med duellen at give de to 

mest mulig tid til direkte duel uden for meget indblanding fra ordstyreren.  

 

Opfølgning 

Debatten verserede intenst på de sociale medier allerede dagen efter den 

første duel var afholdt. Derfor gik Tine Gøtzsche ud med en video på 

Facebook, hvor hun forklarede brugerne, hvad aftalen havde været med de 

to kandidater. Ligeledes startede den anden duel med, at Tine Gøtzsche 

spurgte de to kandidater, hvad de havde syntes om reglerne. Begge gav 

udtryk for at være fint tilfredse og med på at køre med samme præmis i 

duel nr. 2. DR tager til sig, at man med fordel kan gøre det endnu mere 

tydeligt, når man forsøger sig med et format, der er en smule anderledes. 

En optælling foretaget efter duellen viste i øvrigt, at de to duellanter fik 

næsten samme taletid med en ubetydelig overvægt til Lars Løkke 

Rasmussen. En analyse af de meget intense aktiviteter på Twitter under 

udsendelsen viste i øvrigt, at halvdelen af de 13.000 tweets kom fra en ret 



20 

 

lille gruppe erklærede røde og blå politikere og aktivister. Således kom ca. 

4000 tweets fra blot 85 erklærede blå debatdeltagere - de fleste med det 

tema, at studieværten gav Helle Thorning-Schmidt for meget plads. Det er 

en ny og udfordrende disciplin for DR, at skelne mellem de reaktioner på 

sociale medier der kommer fra almindelige fra seere og de der kommer fra 

politiske aktivister, som i denne sammenhæng kan tænkes at have en 

bestemt dagsorden. 

 

Problemer med lydbøger  

 

Baggrund 

Problemer med de lydbøger der er tilgængelige via DR’s podcast, DR’s 

Radio App og sitet Drama & Bog har medført mange klager. De handlede 

primært om tilgængelighed, problemer med at streame eller downloade 

lydfiler samt rod i rækkefølgen af filerne. 45 brugere klagede via Kontakt 

DR, mens DR samlet modtog næsten 200 klager. 

 

DR’s svar: 

DR fremhævede, at man ønsker at tilbyde et stort udbud af gode oplevelser 

med mange forskellige lydbøger til DR’s brugere. Siden 1. december 2014 

har DR tilbudt langt flere lydbøger til download og streaming end tidligere, 

og det har derfor lagt et større pres på systemerne. Hvor der før var 5-10 

bøger om året, har DR siden da haft typisk to lydbøger på om måneden og 

i perioder op til fem ad gangen. Desværre har det store udbud også 

betydet, at systemet ved lejligheder har været ramt af såvel tekniske som 

personlige fejl. DR forsøger hele tiden at tilbyde en bedre service for 

brugerne og arbejder derfor hårdt på at sikre, at antallet af fejl bliver 

mindsket. 

 

Opfølgning 

DR vil fortsat have bøger til både streaming og download, og vil arbejde for 

at være mere tydelige i kommunikationen omkring, hvordan DR tilbyder 



21 

 

hver enkelt bog. Derudover arbejder DR løbende på at forbedre 

vejledningerne, så de er aktuelle og brugervenlige. 

Tilbuddet om at høre og hente bøger via DR’s Radio App og sitet Drama & 

Bog er opstartet i december 2014. En del af problemerne kan formentlig 

tilskrives startvanskeligheder, der løser sig løbende. 

 

Citybois’ exit fra X Factor 

 

Baggrund 

Sanggruppen Citybois skabte stor opmærksomhed ved deres deltagelse i 

dette års udgave af X Factor. Det gav kritik, da gruppen blev stemt ud i 

konkurrencens semifinale. DR modtog 13 klager via Kontakt DR vedr. 

Citybois. Derudover blev der indsamlet mere end 1.000 underskrifter mod 

gruppens exit. På Facebook fik siden Vi vil have Citybois tilbage i X-Factor 

næsten 4.000 likes. Majoriteten af klagerne fandt, at gruppen var blevet 

sendt ud af konkurrencen på forkert grundlag og flere klagede over, at 

deres SMS-stemme ikke var gået korrekt igennem DR’s optællingssystem. 

Den resterende del af klagerne omhandlede et arrangement, hvor Citybois 

mødte deres fans. Kritikken gik på at arrangementet blev afsluttet for 

tidligt. 

 

DR’s svar 

DR afviste, at der var fejl ved optællingen af stemmer i forbindelse med 

Citybois’ exit fra X Factor. Flere af stemmerne var afgivet for sent, hvorfor 

de ikke kunne tælles med. Det omtalte arrangement, var ikke et 

arrangement, DR var ansvarlig for. Det var lavet af produktionsselskabet 

BLU A/S, som står bag X Factor.   

 

Opfølgning 

Der var generelt set en god modtagelse af årets X Factor, og DR glæder sig 

over den interesse programmet vækker. DR har ingen interesse i en unfair 

konkurrence og en revisions erklæring har bekræftet, at alt var gået rigtigt 

til. 



22 

 

 

Go’ Morgen P3’s omtale af Venstre-profiler 

 

Baggrund 

Specielt to indslag har fået lyttere af Go’ Morgen P3 til at klage over 

behandlingen af Venstre-politikerne Inger Støjberg og Lars Løkke 

Rasmussen.  I en udsendelse overvejede værten at ringe til Inger Støjberg 

for, at indtale en besked på hendes telefonsvarer. Hertil leverede han en 

kritik af Inger Støjberg, som en række lyttere opfattede som tendentiøs. 

Under en anden udsendelse skrev værten ”fadbamse” på Lars Løkke 

Rasmussens Facebook-side, og opfordrede i samme ombæring 

programmets lyttere til at lave tilsvarende opslag på Facebook-siden. 

Via Kontakt DR modtog DR 12 klager for ovenstående episoder, men en 

tilsvarende kritik er kommet til udtryk i mange hundrede kommentarer på 

DR’s og andres sociale medier. 

 

DR’s svar 

Det er som udgangspunkt ikke et problem at Go’ Morgen P3’s værter har 

meninger og er personlige i deres fortællinger. Værterne skal dog samtidig 

være nuancerede og fair. Ved proklamation af egne holdninger i forhold til 

eksempelvis politikere skal disse holdninger klart fremstilles og bruges i en 

redaktionel sammenhæng f.eks. ved oplæg til debat, således at andre 

meninger kan gøre sig gældende og derved gøre dækningen afbalanceret. 

Dette var ikke i tilstrækkelig grad tilfældet i disse indslag, hvilket DR 

beklager. 

 

Opfølgning 

Go’ Morgen P3 vil i fremtiden stadig indeholde en humoristisk tilgang til 

programmets emner. Dette skal skinne så klart igennem, at der ikke opstår 

misforståelser om hvorvidt der er tale om et humoristisk indslag eller en 

ensidig partisk omtale af et emne. 

 

 



23 

 

Pornotema 

 

Baggrund 

I forbindelse med en temauge om porno på DR3 modtog DR en række 

klager fra utilfredse seere, lyttere og brugere. Dele af DR’s pornotema blev 

opfattet som stødende og klagerne gik bl.a. på pornografiske billeder i 

artikler på dr.dk. Endvidere var der kritik af spots for pornotemaet på DR’s 

kanaler, hvor børn blev udsat for DR’s egenreklamer i form af 

pornografiske billeder og stødende sprogbrug. Samlet har Kontakt DR 

modtaget 15 formelle klager i forbindelse med DR’s pornotema og et 

tilsvarende antal kritiske mails. 

 

DR’s svar 

DR fremhævede i svarene, at porno er tabubelagt. Syv ud af ti danskere 

mellem 20 og 40 år bruger porno, viser en undersøgelse fra 

analyseinstituttet YouGov fra 2014. Samme undersøgelse viser, at stort set 

ingen taler uopfordret og helt åbent om porno. DR3’s målgruppe er de 15-

40-årige, og da pornoens fremstilling af seksualitet, kønsroller og 

kropsidealer kan have stor betydning, er det relevant at oplyse og tale om 

porno, så de unge bliver bedre rustet til at afkode og reflektere over den 

porno, de møder på deres vej. Derfor er det relevant, at DR3 behandler 

porno og danskernes forbrug af det i et tema. 

Pornotemaet bestod af flere forskellige serier og indkøbte dokumentarer til 

at belyse temaet porno på, der hver især har forskellig indgangsvinkel, 

også journalistisk/kritisk, og det er vigtigt at slå fast, at selvom de 

behandler porno, bliver der ikke vist porno i nogen af dem. Der optræder 

dog ind imellem naturligvis mere og mindre afklædte mennesker, i både 

mere og mindre udfordrende scener.  

 

Opfølgning 

DR har haft stor succes med at få seere og brugere til at snakke om, 

diskutere og debattere porno på DR’s sociale medier. Andre medier har i 

stor stil samlet op på temaet, og fundet det relevant. 



24 

 

 

Strejke i SAS  

 

Baggrund 

I februar og marts modtog DR via Kontakt DR godt 15 klager omhandlende 

den daværende strejke i SAS. Ved flere episoder omtalte DR’s 

nyhedsværter og reportere strejken som værende ulovlig. Der var tale om 

en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, men den var ikke ulovlig, og 

der blev derfor klaget over, at DR gav et fejlagtigt billede af konflikten. 

 

DR’s svar 

DR har i svar til brugerne beklaget og erkendt, at de danske kabineansatte 

nedlagde deres arbejde i strid med deres overenskomst med SAS, men ikke 

i strid med loven, som blev sagt ved flere lejligheder.  

 

Opfølgning 

DR må erkende, at der ind imellem sker fejl, når man formidler nyheder. 

Det er imidlertid meget vigtigt, at fejlene bliver rettet hurtigt og grundigt. 

Denne fejl blev beklaget over for klagerne og berigtiget på såvel Fejl & 

Fakta på dr.dk samt i TV Avisen. 

 

b. 10 gengangere 

 

En række af de mest udbredte klagetemaer har været omtalt tidligere. 10 

af dem er omtalt nedenfor i kort form. I forhold til sidste halvår er to 

temaer udgået: Pakkeleg og Ny profil på P4. Samtidig er en ny genganger 

kommet på listen: Problemer med DAB-signalet. Når problemer med 

undertekster fortsat ikke er med på listen, skyldes det, at hovedparten af 

problemerne antagelig skyldes betjeningsfejl hos seerne. 

 

Ukorrekt sprog  

Henvendelser via Kontakt DR om sproglige fejl har oplevet en stor stigning 

fra 56 til 167. Som tidligere er det især skriftlige fejl på tekst-tv og på 



25 

 

dr.dk, brugerne klager over, ligesom der er utilfredshed med DR-værternes 

udtale af det danske sprog. 

(Emnet er omtalt i 1. hv. 2005, 1. hv. 2007 og siden 1. hv. 2008) 

 

Underlægningsmusikken i TV Avisen 

Underlægningsmusikken i TV Avisen har været et stort klagepunkt for DR’s 

seere. I første halvår af 2015 modtog Kontakt DR 32 klager. Altså en 

stigning fra forrige halvår, hvor antallet af klager kun lige oversteg 20. 

Klagerne omhandler især DR Nyheders brug af underlægningsmusik i de 

korte nyhedsblokke i TVA 18.30 og i de korte TVA-udsendelser kl. 17.50 og 

19.55.  (Emnet er omtalt siden 2. hv. 2010) 

 

On demand - liggetider og rettigheder  

Over det seneste halve år har Kontakt DR modtaget knap 230 klager over 

programmers tilgængelighed ”on demand”. Der klages over, at visse 

programmer på grund af manglende rettigheder slet ikke er tilgængelige 

”on demand” på dr.dk, og over at de fleste andre programmer kun er 

tilgængelige i en begrænset periode, hvorefter de fjernes. Klagerne har 

desuden omhandlet for sen upload af indhold.   

(Emnet er omtalt siden 1. hv. 2013) 

 

Streaming af billeder og lyd på dr.dk 

Klager over problemer med streaming af tv og radio på dr.dk er steget. DR 

modtog godt 230 klager via Kontakt DR – det er en stigning ift. 2. halvår af 

2014, hvor antallet af klager lød på godt 120. Et gennemgående 

klagepunkt er, at nogle udsendelser ligger forkert, så man kun kan se få 

minutter. (Emnet er omtalt i alle halvårsrapporter siden 1. hv. 2006) 

 

Afviklingsproblemer for radio og tv  

Der kom via Kontakt DR knap 60 klager over afviklingsproblemer i form af 

billed- og lydudfald, hvilket er et fald på godt 25 procent i forhold til andet 

halvår i 2014.  (Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1. hv. 2007)  

 



26 

 

Manglende programinformation og ændring af sendeplanen 

Via Kontakt DR modtog DR næsten 100 klager over ændringer eller 

mangelfuld information i sendeplanen. Antallet af klager er stort set på 

samme niveau som i andet halvår i 2014.   

(Emnet er tidligere omtalt i 1. hv. 2005, 1.hv. 2006, 1. hv. 2007, og fra 1. 

hv. 2008 til 1. hv. 2010 og igen fra 1. hv. 2011) 

 

Problemer med at høre, hvad der bliver sagt 

Lidt mere end 100 benyttede DR Kontakt til at klage over utydelig tale og 

forstyrrende underlægningsmusik i en række DR-programmer – det er en 

lille stigning ift. forrige halvår. DR har i 2014 igangsat et toårigt lydprojekt 

for tv. (Lydproblemer er omtalt i 2. hv. 2005 og siden 1. hv. 2007) 

 

Problemer med DAB-signalet 

DR modtog via Kontakt DR knap 60 klager over dårligt eller intet DAB-

signal. Alene i maj modtog DR knap 30 klager. Årsagen var især et nedbrud 

i DAB-signalet den 27. maj. 

(Problemer med DAB-signalet er omtalt i 2. hv. 2011) 

 

Genudsendelser  

Kontakt DR modtog lidt over 20 klager over omfanget af genudsendelser på 

DR’s sendeflade, hvilket er væsentligt færre end tidligere. Stort set 

samtlige klager vedrører genudsendelser på tv.  

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1. hv. 2005) 

 

Voldsomme effekter og manglende hensyn til børn i 

programplanlægningen 

Antallet af klager inden for denne kategori er faldet markant sammenlignet 

med sidste halvår. Kontakt DR modtog knap 30 klager i første halvår af 

2015. Heraf er størstedelen af klagerne rettet mod voldsomme billeder og 

lydeffekter på tidspunkter, hvor mindre børn ser tv. 

(Emnet er omtalt fra 1. hv. 2005 til 2. halvår 2013 og igen i 2. hv. 2014). 

      



27 

 

 

Bilag 3 

Andet led i klagebehandlingen 

 

DR’s klagesystem har to led - i det første led besvares klager som 

udgangspunkt af den ansvarlige redaktion eller afdeling. Er det en konkret 

sag, der handler om god presseskik og/eller brud på DR’s Etik, er der to 

muligheder for at anke en afvist klage: 

- De klagere, der selv har en retlig interesse (typisk fordi de 

selv er omtalt), kan indbringe sagen for Pressenævnet, 

såfremt deres kritik for brud på god presseskik er blevet afvist 

af DR. 

- Herudover har alle - altså også klagere uden retlig interesse - 

mulighed for at indbringe sagen for lytternes og seernes 

redaktør i DR, der kan indstille til generaldirektøren, at DR’s 

beslutning omgøres.   

 

a. Pressenævnssager 

 

Pressenævnet afsagde i første halvår af 2015 kendelse i to sager 

vedrørende DR – uden at finde grund til at udtale kritik af DR. 

 

Tabel 4. DR’s næser i Pressenævnet 2007-2015 

   

  

    

 

 

 

 

 

2007 2 

2008 4 

2009 1 

2010 5 

2011 6  

2012 7 

2013                         4 

2014                         5  

2015 1. halvår 0 



28 

 

Nullet skal ses i relation til at fem større sager er under behandling i 

nævnet med forventede afgørelser dette efterår: 

Det handler om: 

- DR’s genvisning af et indslag om de anklager mod 

institutionen Solhaven, som retten senere kendte ubeføjede 

- Omtalen af Kammeradvokaten i udsendelsen Advokaternes 

tag-selv bord 

- Omtalen af Peter Gram-Nielsen i udsendelsen Finanskrisen 

forfra - business as usual (4:4)” (en udløber af ankesagen der 

er omtalt s. 33 nedenfor) 

- En klage over P4 Fyns dækning af en sag fra Strandvejsskolen 

i Assens 

- En klage fra en medvirkende i DR 2 Undersøger – Fædre under 

mistanke. 

 

En opdateret oversigt over kendelserne kan ses på dr.dk/etik. I første 

halvår blev der alene afsagt kendelse i disse to sager: 

 

Klage over artiklen ”Patient fik medhold i klage – lever fortsat i 

smertehelvede” på dr.dk, bragt den 12. april 2011. Afgjort den 20. januar 

2015. Ikke kritik af DR. 

DR bragte den 12. april 2011 en artikel på dr.dk, der omhandlede en 

patient, der havde vundet klagesager over to tandlæger, herunder en klinik 

i Horsens. Artiklen beskrev den navngivne patients lidelser efter 

behandlingsforløbet. Da patientens klagesag blev anket, blev klinikken 

frifundet, da det blev fastslået, at den ikke havde forvoldt skade på 

patienten. 

Artiklen på dr.dk forblev tilgængelig i den oprindelige form, og klinikken 

klagede til Pressenævnet over, at dr.dk-artiklen blev ved med at ligge på 

DR’s hjemmeside uopdateret frem til oktober 2014. Tandlægeklinikken bad 

desuden DR om at fjerne, afindeksere eller anonymisere artiklen, hvilket 

DR afviste. 

Pressenævnet har ikke fundet grundlag for at kritisere DR, da artiklens 

oplysning om klagesagens forløb var korrekt på tidspunktet for artiklens 



29 

 

offentliggørelse, og DR opdaterede artiklen i oktober 2014. DR har 

desuden meddelt, at artiklen vil blive opdateret yderligere for at imødegå 

klagers bekymring om kommerciel ulempe. 

 

Klage over "Kontant: En tikkende bombe under gulvet", sendt den 13. 

november 2014 på DR1. Afgjort den 23. april 2015. Ikke kritik af DR. 

Dansk boligforsikring (DBF) klagede til Pressenævnet over Kontant-

udsendelsen ”En tikkende bombe under gulvet”, der blev bragt den 13. 

november 2014 på DR1. Udsendelsen handlede om ejerskifteforsikringer. 

DR benyttede sig i programmet af firmaet Ejerskiftehjælpen, 

der dokumenterer skader i ejerskifteforsikringssager. De undersøgte, om 

den omhandlede familie burde tage imod DBF's tilbud til udbedring af 

problemerne i huset. 

DBF klagede efterfølgende til Pressenævnet over mangelfuld kildekritik i 

forhold til Ejerskiftehjælpens udtalelser og over brug af ukorrekt 

information i udsendelsen. Pressenævnet konkluderede, at DR handlede i 

overensstemmelse med god presseskik, og ikke benyttede sig af 

misvisende og ukorrekte oplysninger. Pressenævnet fandt ikke grund til at 

kritisere DR. Samme sag havde tidligere været behandlet som ankesag af 

lytternes og seernes redaktør, der kom til samme konklusion som 

Pressenævnet. 

 

b. Ankesager for lytternes og seernes redaktør 

 

Seks ankesager blev afsluttet i 1. halvår 2015, og generaldirektøren valgte 

at følge alle indstillinger. I fire af sagerne fik klageren helt eller delvist 

medhold.  

Klager havde retslig interesse (og dermed klageret til Pressenævnet) i fire 

af sagerne. De tre af sagerne blev endeligt afsluttet i DR’s eget 

klagesystem. Den fjerde sag (Om ”Finanskrise forfra 4:4 – jf. s. 33) blev 

kun delvist lukket – et ønske om yderligere beklagelser og rettelser 

behandles p.t. i nævnet. 



30 

 

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har uændret været ca. 30 dage. To 

besværlige sager har trukket gennemsnittet op -  jf. afsnit IV på s. 7. 

 

Klage over "P1 Debat”, sendt den 7. januar 2015 på P1. Afgjort den 2. 

marts 2015. Afvist. 

Den 7. januar 2015 sendte P1 Debat udsendelsen Er 7/7-ordningen mere 

for forældrenes skyld end børnenes? 

Efterfølgende klagede en lytter over, at udsendelsen tog afsæt i SFI-

rapporten Børn og unge i Danmark. Velfærd og trivsel 2014. Klager mente, 

at DR og SFI havde manipuleret resultaterne, således at andelen af 

skilsmissebørn i 7/7-deleordninger var overestimeret. Han anmodede 

derfor om, at DR slettede oplysningerne på dr.dk. 

Lytternes og seernes redaktør afviste klagers kritikpunkter med bl.a. denne 

begrundelse: 

”I gennemgangen af udsendelsen er det ikke fundet grundlag for at 

kritisere DR’s brug af rapporten eller for gengivelsen af SFI-

undersøgelserne. Klagers hovedpåstande kan derfor afvises. Der blev alene 

fundet en mindre unøjagtighed i artiklerne på hhv. dr.dk og Facebook. 

Begge artikler er blevet opdateret med konkrete informationer.” 

 

Klage over "Videnskabsmagasinet”, den 20. februar 2015 på DR3 og dr.dk. 

Afgjort den 30. marts 2015. Afvist. 

Den 20. februar 2015 sendte DR3 udsendelsen Videnskabsmagasinet: 

Sprøjteorgasmens gåde, og dr.dk bragte en nyhedshistorie herom på 

forsiden med overskriften ”Forsker: Kvinders sprøjteorgasme er andet end 

bare tis”.    

Efterfølgende klagede en bruger over, at DR viste pornografi på dr.dk-

forsiden. Klager fandt præsentationen af programmet på dr.dk kritisabel, 

da den var blufærdighedskrænkende og uvarslet. 

Lytternes og seernes redaktør afviste klagers kritik med denne 

begrundelse: 

”DR’s ETIK indeholder ikke retningslinjer for hvilke historier, der kan 

bringes på dr.dk-forsiden. Den pågældende historie på dr.dk-forsiden har 



31 

 

ikke en sådan karakter, at den er et klart brud på de almindelige etiske 

retningslinjer i DR. Derfor må den konkrete klage afvises. Man kan 

diskutere, om DR klarere bør formulere, hvilke hensyn man vil tage på 

dette område. På den baggrund er indstillingen, at DR overvejer 

retningslinjer for offentliggørelse på dr.dk-forsiden af historier, der rummer 

pornografisk materiale eller andre scener, der kan virke anstødelige.” 

 

Klage over trailer for "Finanskrisen forfra - business as usual (4:4)", vist 

den 2. februar på DR1. Afgjort den 11. maj 2015. Delvist medhold. 

DR1 viste den 2. februar en trailer for udsendelsen "Finanskrisen forfra - 

business as usual" afsnit (4:4), hvor Peter Gram-Nielsen ufrivilligt er 

hovedperson. Efterfølgende valgte Peter Gram-Nielsen at klage til DR over 

redaktionens arbejdsmetoder samt trailerens indhold. 

I traileren blev Gram-Nielsen betegnet som "ejendomsspekulant". DR 

valgte i udsendelsen ikke at benytte denne betegnelse. På den baggrund 

konkluderer lytter- og seerredaktøren, at det var en fejl at bruge den i 

traileren. Derfor opfordrer han til, at DR ikke genbruger traileren med 

betegnelsen "ejendomsspekulant".   

DR bruger i traileren et klip fra en telefonsamtale med Peter Gram-Nielsen. 

DR havde ikke oplyst, at samtalen blev optaget og der forelå ingen aftale 

om at bruge lydklippet. Der er ikke argumenter for at bruge lydklippet 

alligevel og DR bør derfor beklage anvendelsen af lydklippet i den omtalte 

trailer. 

Lytter- og seerredaktøren opfordrer til, at disse konklusioner omtales på 

DR's Fejl & Fakta-side på dr.dk. 

En ankesag over selve udsendelsen blev behandlet efterfølgende (se s. 33) 

 

Klage over Kulturknuserne, sendt den 15. april 2015 på P1. Afgjort den 30. 

juni 2015. Medhold. 

I Kulturknuserne på P1 den 15. april omtalte man, at Information i sin 

weekendudgave på det tidspunkt havde en brevkasse, hvor journalisterne – 

hvis de ikke havde modtaget nok fra læserne - selv formulerede dilemmaer 



32 

 

med udgangspunkt i virkelige problemer. Man sagde samtidig om 

brevkassen: ”De har den også i løbet af ugen”. 

I en Facebook-omtale af udsendelsen hævdede man at citere Informations 

Weekendredaktør Lotte Folke Kaarsholm. Problemstillingen havde imidlertid 

intet med de daglige læserbreve at gøre og Weekendredaktøren havde ikke 

sagt det, der blev gengivet som et citat på Facebook-siden. 

Efter to dage bragte DR en præcisering i et nyt opslag på Facebook-siden.  

Samtidig blev fejlen i udsendelsen rettet i den følgende udgave af 

Kulturknuserne. 

Rettelserne på Facebook-siden var imidlertid ikke tilstrækkelige. DR 

erkendte ikke på Facebook, at citatet fra Lotte Folke Kaarsholm var noget, 

hun aldrig havde sagt. Derimod slettede DR de pågældende sider med det 

forkerte citat. 

Lotte Folke Kaarsholm klagede til lytternes og seernes redaktør over de 

manglende rettelser. Klager fik her medhold: 

Indstillingen fremhæver, at det er DR’s generelle rettepolitik på nettet, at 

man som udgangspunkt ikke sletter, når det først er publiceret. I stedet 

skal man rette der, hvor fejlen er begået. Det var beklageligt, at man ikke 

fulgte denne procedure i den konkrete sag og lavede en hurtig og klar 

rettelse på de pågældende Facebook-sider af det forkerte citat. Det er 

væsentligt, at DR sikrer, at rettelser på DR’s Facebook-sider lever op til 

principperne i DR’s rettepolitik. 

 

Klage over DR2 Undersøger: Hvem holder øje med Huawei? sendt den 23. 

april 2015 og DR's nyhedsdækning op til udsendelsen. Afgjort den 30. juni 

2015. Delvist medhold. 

DR2 Undersøger: Hvem holder øje med Huawei? den 23. april 2015 

behandlede kritik af den kinesiske telegigants arbejde i Danmark. Sagen fik 

samtidig stor omtale i den aktuelle nyhedsdækning. Efterfølgende klagede 

pressechef Ib Konrad Jensen på vegne af TDC over udsendelsen og DR’s 

nyhedsdækning. TDC kritiserede DR for at bringe fejlagtige oplysninger om, 

hvilke personfølsomme oplysninger Huawei-ansatte har adgang til hos 

750.000 TDC-kunder. Ydermere udtrykte klager kritik af DR’s manglende 



33 

 

forelæggelse af kritikken for TDC inden historien blev bragt af DR Nyheder 

og DR2 Undersøger. 

Redaktionernes svar indeholdt alene en erkendelse af en fejl i 

nyhedsdækningen. Man tilbød en rettelse heraf på de relevante 

nyhedshistorier på dr.dk. Denne web-rettelse afviste TDC’s pressechef at 

acceptere, fordi den ikke stod mål med skadevirkningen efter den massive 

omtale. Han ankede derfor sagen. 

I sin indstilling konkluderer lytter- og seerredaktøren, at der har været 

problemer med forelæggelsen af kritiske oplysninger for TDC og at en 

stribe indslag har været baseret på en forkert og vildledende præmis. 

Derfor bør DR lave en korrektion andre steder end på dr.dk. 

Det indstilles derfor at den tilbudte rettelse bringes på dr.dk som historie 

på forsiden og på ”Fejl og fakta” samt med links hertil fra relevante 

nyhedsartikler på dr.dk. Herudover bør en kortere version med dette 

indhold læses op i P1 Morgen og på DR2: 

”DR oplyste den 23. april i en række indslag, at ansatte i det kinesiske 

firma Huawei har adgang til indholdet af TDC-kunders kommunikation. Det 

var en fejl. De Huawei-ansatte har alene adgang til at se, hvem der ringer 

og sms’er til hvem og hvor telekunderne opholder sig imens. Direkte 

aflytning kan kun foregå fra et særligt sikret rum, hvor Huaweis ansatte 

ifølge TDC ikke har adgang. DR beklager fejlen." 

Den tilsvarende tekst skal omtales i forbindelse med en eventuel 

genudsendelse af DR2 Undersøger: Hvem holder øje med Huawei? 

 

Klage over udsendelsen Finanskrisen forfra - business as usual (4:4), sendt 

den 9. februar på DR1. Afgjort den 30. juni 2015. Delvist medhold. 

DR1 sendte den 9. februar 2015 udsendelsen Finanskrisen forfra - business 

as usual (4:4), der bl.a. handlede om risikofyldte lån til ejendomsinvestorer 

under finanskrisen. Inden og efter udsendelsen protesterede 

ejendomsinvestor Peter Gram-Nielsen (PGN) i en række henvendelser til 

DR over redaktionens arbejdsmetoder. PGN udtrykte kritik over DR's 

mangelfulde forelæggelse, DR's mangelfulde svar på indsigelser, fejlagtige 



34 

 

oplysninger i udsendelsen samt DR's planer om at bruge klip fra en 

samtale, PGN troede kun var til baggrund. 

Efter at redaktionen havde afvist samtlige af PGN's kritikpunkter, valgte 

han at klage til lytternes og seernes redaktør, som i sin indstilling gav PGN 

delvist medhold. I konklusionen hedder det bl.a.: 

"DR burde ikke have brugt syv citater fra en telefonsamtale, hvor Peter 

Gram-Nielsen afviser at medvirke i udsendelsen og hvor det ud fra en 

samlet vurdering af telefonsamtalen må lægges til grund, at Peter Gram-

Nielsen er af den overbevisning, at han taler til baggrund og hvor DR ikke 

har taget forbehold for offentliggørelse af telefonsamtalen. 

Udsendelsen burde tydeligere have omtalt, at en række af de kritiserede 

forhold var omfattet af et senere forlig. 

Redaktionen har ikke altid pligt til at fremlægge hele dokumentationen, 

men DR’s forelæggelse var uhensigtsmæssig fordi redaktionen ikke forud 

for udsendelsen gav Gram-Nielsen tilstrækkelig indsigt i dokumentationen 

med henblik på at sikre en tilfredsstillende kontrol af oplysningerne i 

udsendelsen. Der var ikke særlige journalistiske hensyn, f.eks. til 

kildebeskyttelse, der kunne begrunde den manglende indsigt i redaktionens 

dokumentation. 

På den baggrund indstilles det, at udsendelsen ikke bør genudsendes i sin 

nuværende form og at DR så vidt muligt bør sikre, at den ikke er 

tilgængelig andre steder. Det indstilles, at DR beklager manglerne i 

udsendelsen overfor Peter Gram-Nielsen og at konklusionerne samtidig 

omtales i en artikel på siden ”Fejl og Fakta” på dr.dk. Beklagelsen bør også 

bringes som nyhedsartikel på forsiden af dr.dk .” 

Peter Gram-Nielsen havde udtrykkeligt frabedt sig, at konklusionen blev 

læst op på DR2. 

   
 

                              --------------------------------- 


