DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

11.10.2024

Klage over indslag i TV Avisen

Du har den 24. juli 2024 klaget over et indslag i TV Avisen bragt den 24. juli 2024. Efter at
redaktionen har svaret dig, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu
gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

Med venlig hilsen
l\%a rfg‘Raz/rbVe‘RBnn

\

(e
)

<

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Bern og Unge
Chefkonsulent Etik Sidsel Davidsen, DR Kultur, Barn og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Mikkel Hastrup Rasmussen, DR Nyheder
Led. Redaktionschef Mads Vesterby Damm, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

En seer klagede over et indslag den 24. juli 2024 om stgj fra Flyvestation Skrydstrup ved Vojens. Ifglge
Klager, der tidligere har udtalt sig til DR om stgjgener fra flyvestationen, var indslaget ukritisk, og det
samme var den valgte case. Indslaget drejede sig om, at staten har let ved at szelge de opkgbte boliger
teet ved flyvestationen. Klager far ikke medhold.

Gennemgang af sagen

Den 24. juli 2024 skriver en seer _herefter benaevnt Klager) til DR og klager over et
indslag i TV Avisen kl. 18.30 samme dag.

Indslaget drejer sig om salg af huse i neerheden af Flyvestation Skrydstrup i Senderjylland. TV Avisens
vinkel er, at det er gaet over forventning med at sselge de huse ved flyvestationen i Senderjylland, der
er udsat for mest larm fra de nye F35-kampfly.

Procedure

Det folger af DR's etiske retningslinjer, at en klage skal veere besvaret inden for fire uger fra
modtagelsen. Det er ikke sket. Derimod har klager mattet rykke adskillige gange via lytternes og seernes
redakter, for klagen bliver besvaret af redaktionen. Det er kritisabelt og udtryk for en problematisk
arbejdsgang i forhold til klagebesvarelse. Redaktionschef Mikkel Hastrup Rasmussen modtager forst
klagen den 9. september 2024, og han besvarer den samme dag. Han giver i den forbindelse udtryk
for, at han ikke har veeret bekendt med klagen og rykkerne.

Klagen skal besvare de kritikpunkter, der rejses, hvilket er sket her. Mikkel Hastrup Rasmussens
besvarelse indeholder klagevejledning, som det skal ske. Det er tilfredsstillende, at Klager endelig far
svar, men samlet set er det utilfredsstillende, at processen traekker sa meget ud, at der skal rykkes flere
gange for et svar.

Klagers synspunkt

Klager giver udtryk for, at DR i TV Avisen er helt ukritisk over for den kilde/case, der er valgt til at
illustrere historien om salget af boliger, der gar over al forventning.

Blandt andet skriver Klager: “I indslaget optreeder kilden Svend Baekkel som en huskeber, der er glad
for sit huskeb. Nar DR vaelger at sperge om han er glad for sit keb, er det overvejende sandsynligt, at
svaret er et “ja”. | modsat fald skulle han pa nationalt TV st og erkende, at han har foretaget et fejlkeb
og vurderet stgjsituationen helt ukritisk. Og her er min vurdering, at han meget nemt kan veere
stavnsbundet til huset, hvis han ikke vil saelge under hans kebspris pga. flystajen.

Det er helt ukritisk, nar man ikke konfronterer kilden med, at hans husstand udsaettes for
sundhedsskadelig stej fra kampflyene, som dokumenteret stejer mere end Forsvarsministeriets
beregninger viser, hvilket DR selv har bragt til torvs 7. april 2021. DR kunne nemt fremsege egne
indslag hvor der er kritiske kilder ift. den pastdede flystej og en universitetsprofessor som forholder sig
ganske kritisk til stgjniveauet.”

Dernaest oplyser Klager, at den valgte case-person bor langt veek fra stgjzonerne, (5,5 kilometer har
Klager som folge af brug af KRAK regnet sig frem til), hvor Klager selv bor meget taettere pa
flyvestationen, men alligevel kun befinder sig i gul zone i forhold til case-personens hus i red zone.



DR er ogsa ukritisk over for en ejendomsmaegler, der medvirker, anfarer Klager.
Heller ikke de angivne stgjforhold i indslaget, forholder DR sig kritisk til, papeger Klager. Klager skriver:

“I indslaget kan man fa den opfattelse, at der kun lige er tale om et par fly pr. dag. Virkeligheden er, at
pa en helt almindelig typisk dag, sa starter flyene med at varme op cirka en time fer takeoff. Det vil sige
omkring klokken 9, starter der en opvarmning, som i min afstand til flyvestationen, lyder som 20 store
industristevsugere der star og kerer. En meget haj vislen. Flyvene begynder s& at lette omkring klokken
10 i et antal pa 8 til 12 stk. Halvanden time senere kommer de retur, hvor de farst overflyver
landingsbanen og nsermeste naboer, for de lander. Hele den seance starter igen klokken 12, hvor
treeningspas nummer to starter.”

Sammenfattende konkluderer Klager, at der er ikke stillet ét eneste kritisk spargsmal i forhold til et ifalge
Klager alvorligt stajproblem.

DR's svar

DR har ikke svaret pa Klagers farste henvendelse. Klager rykker ferste gang hos LSR efter fjorten dage,
men bliver af LSR oplyst om, at DR har op til fire uger til en besvarelse.

Klager far svar fra redaktionen efter fire rykkere. Redaktionschef i DR Nyheder Mikkel H. Rasmussen
svarer:

“Tak for din henvendelse og for din interesse for DR’s journalistik. Vi saetter pris pa, at du har taget dig
tid til at dele din oplevelse og holdning til DR's indhold.

Jesper Termansen har allerede beklaget den lange svartid, men din henvendelse er forst i dag blevet
sendt videre til mig, sa jeg svarer nogenlunde sa hurtigt, jeg har kunnet.

Du kommer med en lang raekke pastande og formodninger — fx om kebernes viden, incitament,
fremtidsmuligheder osv. Dem har jeg meget sveert ved at svare konkret pa. Men jeg skal gere mit bedste
for at svare pa resten.

I forhold til opleegget: Det fremgar tydeligt, at det er eiendomsmaeglerne, der er kilden. Ikke mindst Freja.
De preecise tal fremgar ogsa. Dog er selve forventningen ikke saerlig konkret, medgiver jeg.

DR har gennemgaet de salgsopstillinger, der ligger pa husene i red zone. Her fremgar det tydeligt, at
husene ligger i et seerligt omrade, og at der er flystej fra F35, man skal vaere opmaerksom pa.

Jeg er ikke enig med dig i, at det fremstar uproblematisk, at der er huse i “red zone.” Alene navnet og
konteksten indikerer tydeligt, at der er problemer med at ligge i den rede zone. Det ger informationen
om stajberegningen ogsa.

Jeg fornemmer, at du anfaegter brugen af Svend Baekkel i vores daekning — ogsa pa grund af det, du
kalder hans ‘uvidenhed.” Han medvirker som en almindelig huskeber og ikke som ekspert. Alt, hvad han
siger, er derfor hans egne meninger og felelser. Dem skal DR ikke gere sig til dommer over. Dog er jeg
helt enig i, at vi skal ga kritisk til alle vores kilder — ogséa erfaringskilderne. Men det er ikke det samme
som at kassere dem, hvis de ikke kender alle fakta.

Vi sperger i ovrigt Svend Baekkel, om han har sat sig ind, hvilken pris der felger med huskebet i red zone.
Han er ikke bekymret, som det fremgar af indslaget. Han siger ogsa pa rdoptagelsen, at han prevet at



bo flere steder, hvor der var meget staj. Blandt andet ved siden af en lufthavn. Sd ndr han en dag ikke
arbejder laengere, sa er han altsa heller ikke bekymret for flystajen. Han virker derfor pd mig som en
seerdeles oplyst huskeber, og det er helt inden for skiven, at han deltager og er glad for sit keb.

DR i almindelighed og DR Syd i seerdeleshed har tidligere i massiv grad deekket stajgenerne omkring
flyvestationen. Det fornemmer jeg 0gsa, at du ogsa anerkender. Med andre ord har DR ingen problemer
med at behandle flyvestationen og stejgenerne kritisk. Vi lavede i avrigt ogsa historien om kritikken, da
de forste seks huse blev sat til salg.”

Klager anker
Den 22. september 2024 anker Klager svaret fra redaktionen.

Klager ger geeldende, at samlet set er indslaget ikke nuanceret og gennemarbejdet nok alvorligheden
taget i betragtning. Alene det forhold at journalisten - ifalge Klager - tilsyneladende ikke har set DR's
tidligere indslag fra april 2021, hvor Klager selv medvirker om stgjforholdene - eller i det mindste ringet
til Klager om indholdet, er kritisabelt, mener Klager.

Konkret kritiserer Klager, at det ikke fremgar af indslaget — som skrevet af DR — at husene ligger i et
saerligt omrade — rad eller gul zone. | @vrigt siger den oplysning intet i sig selv, mener Klager

Klager kritiserer ogsa, at DR i svaret skriver, at alene det, at DR oplyser at husene ligger i red zone
indikerer tydeligt, at der er problemet. Den oplysning siger intet i sig selv, skriver Klager.

Endvidere kritiserer Klager, det svar, som DR er kommet med i forhold til den medvirkende person, case-
kilden.

"Jeg anfaegter ikke brugen af den pageeldende kilde. Jeg anfaegter at han far lov at sta og sige ting, der
simpelt hen ikke er korrekte uden at blive madt af spergsmal til det. Det er jo fair nok, at han ikke oplever,
der er flystaj der betyder noget, men det skal holdes op mod, at han er pd arbejde i de timer, hvor det er
veerst. Og han ber da som kilde forholde sig til den flystej der er pa hans nyindkebte hus — det er jo det,
det hele handler om. Flystgj. Jeg ved godt, hvor meget flystej beregningerne for hans ejendom viser —
ved DR ogsé det? Det er faktisk sd meget, at havde der veeret tale om en virksomhed, havde der veeret
krav om harevaern,” skriver Klager. Samtidig kritiserer han, at DR ikke har naevnt, at huset ligger 5,5 km
fra hovedbanen pa Flyvestation Skrydstrup.

Klager kritiserer ogs3, at casen i indslaget siger, at han har pravet at bo flere steder, hvor der var megen
stoj.

“Hvis DR havde lavet ordentlig research, ville DR vide, der findes ikke nogen aktivitet i DK, der kommer
i neerheden af stajen fra kampfly,” skriver han blandt andet.

Klager anfeegter DR's oplysning om, at DR har daekket stgjgener omkring flyvestationen massivt, som
det fremgar af svaret til Klager. Der har veeret daekning, men der mangler opfelgning, skriver Klager.
Klager har selv papeget den manglende opfalgning over for DR, skriver Klager.

Endelig kritiserer Klager, at DR ikke har kontaktet eksperter, som ved mest om stgj, blandt andre en
professor fra Aalborg Universitet.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor



Klager gor geeldende, at indslaget ikke rummer den viden og de nuancer, som det kraever for at veere
retvisende og deekkende. Indslaget indeholder ikke eksperter, som kan kvalificere diskussionen om stgj,
og DR benytter en case, som ifalge Klager, ikke har forstand pé stgj og stagjniveauet omkring det hus,
han har kgbt.

Det folger af DR's etiske retningslinjer, at DR laegger vaegt pa grundig research, samt at DR forholder sig
kritisk over for alle kilder. DR veerner om sin uafheengighed og har den fulde redigeringsret til sine
programmer, star der i afsnittet om ‘redigering’ i DR's etiske retningslinjer.

Vinklen pa indslaget er, at trods st@jgener fra flyvningerne fra Flyvestation Skrydstrup med de nye F-35
jagerfly, sa afskreekker det ikke boligsegende fra at kabe huse taet pa flyvestationen, fordi prisen er lav.
Her medvirker en kilde, Svend Baekkel, som har kabt sit nye hus for 900.000 kroner, fremgar det af tv-
indslaget. Praemissen bliver understgttet af en ejendomsmaegler. Det er DR's redaktionelle ret at benytte
de kilder, DR vil, til at understgtte indslagets vinkel og praemis. Kildens hus er ifglge indslaget ét af 56
huse, som staten siden 2020 har opkebt pa grund af flystej. Kilden giver udtryk for, at det ikke er noget
problem for ham. Det er casens opfattelse, som DR videregiver, hvilket ogsa ligger inden for
redigeringsretten. Klager giver udtryk for, at case-personen ikke ved, hvad han taler om, og at case-
personens sammenligning med tidligere stgjplagede boliger, som denne har boet i, ikke er relevant, da
det ikke kan sammenlignes. Uanset om Klager kan have en pointe, afvises kritikken af indslaget. DR
valgte ikke at lave et kritisk indslag om beboernes vidensniveau om stgj, men DR valgte at forteelle, at
der kan seelges huse i det stejpavirkede omrade, og i den forbindelse medvirkede en case og
erfaringskilde med sin positive oplevelse af at have kabt et hus ved Flyvestation Skrydstrup. DR kunne
have valgt lavet den anden, kritiske vinkel, men det valgte DR ikke at gare. Og dette valg er helt efter
DR's etiske retningslinjer og retten til den journalistiske prioritering. DR kan viderebringe en boligkabers
subjektive oplevelse af stgj og boligkab, uden at DR skal efterprave kildens opfattelse og udsagn.
Derfor kan DR ikke kritiseres for at have valgt denne vinkel og denne erfaringskilde. Det ligger inden for
redigeringsretten og dermed retten til at veelge vinkel og kilder.

Ligeledes kunne DR godt have haft stgjeksperter til at medvirke, sddan som det skete i det omtalte
tidligere indslag fra 2021, men det var ikke vinklen, og derfor har DR ikke overtradt egne etiske
retningslinjer ved at undlade de pageeldende eksperter i indslaget, sddan som Klager naevner.

Det bliver sagt, at casens hus er ét af de huse, staten har kebt, fordi det ligger et sted, hvor stgjen
overstiger Miljgstyrelsens graenseveaerdier. Det er saledes ikke skjult for seerne, at der er tale om et hus
i et omrade med stgj.

Ligeledes kan Klager ikke vide, hvilken viden DR var i besiddelse af vedrgrende stgj i researchfasen.

Konklusion og sammenfatning

En seer klagede over et indslag i TV Avisen den 24. juli 2024 kl. 18.30. Indslaget drejede sig om, at det
ikke var sveert for statens ejendomsselskab at saelge opkebte ejendomme naer Flyvestation Skrydstrup
pa trods af stgjgener.

Klager mente, at indslaget var mangelfuldt og ukritisk og dermed i strid med DR's etiske retningslinjer.
Dette afvises. Indslaget var ikke et kritisk indslag, men som falge af DR's ret til at veelge vinkel og kilder
selv, er det ikke en overtraedelse af DR's etiske retningslinjer at lave et ukritisk indslag om ejendomssalg.
Der medvirkede en glad husejer, som var tilfreds med sit nye hus, hvilket DR har ret til at videreformidle.
Klager far ikke medhold i, at indslaget havde mangler i forhold til kildebrug herunder inddragelse af
andre kilder.

Klager far ikke medhold.



Jesper Termansen, den 10. oktober 2024





