Lytternes og seernes redaktor

Indhold

Forord

Resumé

Tal-krig og kildekritik
Sproget

Tronskifte

Tekniske henvendelser
Dansk Melodi Grand Prix 2024 og Eurovision 2024
‘Bornetid’

Kon og repraesentation
Ukraine

Klummer fra LSR
Ankesager

Sager hos Pressenzevnet
Lovgrundlaget for LSR
Bilag: Tabel 1.

1. halvar 2024



Forord

Krigen i Mellemgsten mellem Israel og Hamas i Gaza kom ogsa til at saette sit preeg pa ferste halvdel
af 2024 med et fortsat stort antal klager og kritiske henvendelser. De israelske krigshandlinger i
form af angreb og lukning af graenser til Gaza har blandt andet fert til kritik af maden at gere tabstal
op pa. Jeg har i denne rapport koblet blandt andet denne vaesentlige problemstilling med hjemlige
overvejelser om kildekritik. At inddrage leeserne, lytterne og seerne i de kildekritiske overvejelser
er vigtigt.

Andre af halvarets store temaer har veeret tronskiftet i januar og DR's deekning af dette og ikke
mindst kritikken af DR og dansk deltagelse i Eurovision, nar Israel var med.

Bade daekningen af krigen i Mellemasten, Al og kildekritik var ogsa vigtige temaer pa arets
konference i ONO (Organization of Newsombudsmen and Standards Editors), som foregik i Cape
Town, Sydafrika. Afrikanske medlemmer af forskellige landes pressensevn deltog i dele af
konferencen.

Arbejdsmeengden hos LSR har veeret betydelig. Vi har i kontoret behandlet flere ankesager i farste
del af 2024, end der kom i hele 2023. Der er ikke nogen entydig forklaring pa den udvikling. Det er
dog min forhabning, at udviklingen ogsa er udtryk for, at DR er blevet bedre til at give
klagevejledning, og flere derfor bliver opmaerksom pé deres ret til at anke et klagesvar, de ikke er
tilfredse med.

Jeg vil takke for godt samarbejde med diverse afdelinger i DR, ikke mindst DR Jura, generaldirektar
Maria Rgrbye Rann og hendes stab samt etikchef Anja Lundberg Andersen. Ogsa min kollega,
seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, skal have tak for et godt samarbejde i det daglige.

Tak til bestyrelsen for udvist tillid.

Jesper Termansen, juni 2024



Resumeé

Lytternes og seernes redaktors rapport for 1. halvar 2024 - hovedpunkter.

o Krigen mellem Israel og Hamas affader stadig et meget stort antal henvendelser, ankesager
og rejser presseetiske problemstillinger. Navnlig opgearelsen af civile tab i forbindelse med
krigshandlinger. Netop kildekritik i forbindelse med tab og krigshandlinger er centralt for en
troveerdig deekning. Hvis DR i hgjere grad vil imgdekomme egne standarder i forhold til
kildekritik i en krigssituation, bgr DR inddrage flere kilder end den ene side i krigen i
opgaearelse af tabstal. Desuden vil jeg opfordre DR til helt generelt i hgjere grad at indvie sine
brugere i de kildekritiske overvejelser og problemer.

e (Ogsa i forhold til de hjemlige historier kan kildekritikken skaerpes, og pa samme vis vil jeg
opfordre DR til ogsa i hjemlige historier at indvie brugerne i de kildekritiske overvejelser.

e DR modtager hvert ar mange sprogklager. De fleste drejer sig om stavefejl og grammatiske
fejl. Men en mindre del viser en afstand mellem nogle brugeres opfattelse af DR's sproglige
mission og intentioner set i forhold til praksis. For eksempel er der kritik af DR’s brug af
engelske ord og vendinger.

o LSR har behandlet 39 ankesager, hvilket er mere end i hele 2023

o Tronskiftet i januar farte til et stort antal kritiske henvendelser. Det samme gjorde Dansk
Melodi Grand Prix og Eurovision 2024.



Tal-krig og kildekritik

Brug af kilder og deklarering af kilder er generelt en central del af arbejdet med klager og
ankesager. Det har fyldt ekstraordinzert meget i det forgangne halve ar — navnlig brugen af kilder i
daekning af krigen mellem Israel og Hamas i Gaza.

Jeg vil derfor se pa nogle vaesentlige, generelle pointer i deklarering af kilder savel i indenlandske
som i udlandshistorier. DR stiller krav til kildekritik i alle sine historier, men der geelder skeerpede
krav til kildekritikken samt motivanalysen, nar det geelder krigsdaekning.

"Det er afgerende for DR's troveerdighed, at medarbejderne forholder sig kritisk over for alle
kilder,” star der som indledning til afsnittet om kilder i DR's etiske retningslinjer. Seerligt i
krigsdeekning skal DR altid udvise stor kildekritik og angive kilder samt formidle baggrund og
mulige motiver til forskellige oplysninger, fremgar det af DR's retningslinjer for deekning af krige og
konflikter.

Tal-krig og kildekritik

To grundopfattelser gar igen i de mange henvendelser om krigen mellem Israel og Hamas. De
fremgar ikke altid eksplicit, men her er den farste opfattelse, som er langt den mest dominerende:
Israel dreeber uden hensyn til civile beboere, herunder barn, gamle og kvinder i Gaza under daekke
af, at de gar efter at udrydde Hamas-krigere. Derfor er dadstallene for civile i omradet betydeligt
starre end andre sammenlignelige konflikter.

Den anden opfattelse er: Hamas gemmer sig blandt civile i Gaza, og derfor kommer Israel ogsa til
at sla civile ihjel i forbindelse med jagten pa Hamas-krigere. Hamas er interesseret i, at dedstallet
af civile bliver sa hgjt som muligt, fordi det vender verdens vrede mod Israel.

Grundlaget i denne makabre kamp om den rette forteelling er de lebende dedstal. Isaer redaktgren
for det pro-israelske medie Israel Online har gennem flere klager fremfart, at tabstallene, som DR
bruger stammer fra Hamas, ikke er palidelige, og at DR forsgmmer at krydschecke tallene med
israelske kilder. Det har medfert en omfattende ankesag, hvor klageren ikke fik medhold, men jeg
medgiver, at den bergrte nogle vanskelige og meget vaesentlige problemstillinger i hele
spargsmalet om kildebrug i forhold til krigsdeekningen Israel-Hamas.

Andre kilder end de to parter

Der er det helt dbenlyse problem, som DR deler med mange andre vestlige medier, at DR ikke kan
veere til stede i Gaza. For én made at verificere oplysninger pd kan vaere, at en erfaren
korrespondent selv har mulighed for at sammenholde partsoplysninger med sine egne kilder og
observationer. DR benyttede en overgang en palaestinensisk freelancejournalist og har madt kritik
for at veere for ukritisk i forhold disse kritikeres pastande om, at denne journalist tidligere har haft
arbejdsgivere, der blandt andet omfatter det russiske, statslige medie Russia Today.!

Et andet problem er de kilder, der er tilgeengelige. | den konkrete sag har DR i lighed med en del
andre medier stgttet sig til oplysninger fra de palaestinensiske sundhedsmyndigheder i Gaza, som

1 https://www.berlingske.dk/kultur/han-har-tidligere-optraadt-for-russia-today-nu-leverer-han-indhold-til-dr



er styret af den ene part i krigen, Hamas. Den israelske haer var sen til at offentliggere tal, men kom
nogen tid efter krigsudbruddet den 7. oktober 2023 ogsa med sin vurdering af starrelsen af de tab,
som lIsrael selv mener at have tilfgart Gaza gennem krigshandlingerne — herunder tab af civile i
forhold til Hamas-krigere. Og der er en betydelig afstand mellem sundhedsmyndighederne i Gazas
opfattelse af, hvor mange civile der er draebt, og hvor mange den israelske haer vurderer at have
dreebt. Redakteren for Israel-Online kritiserede DR for at ignorere de israelske tal.

DR har stort set kun brugt tal fra de Hamas-kontrollerede sundhedsmyndigheder i Gaza. Jeg har
vanskeligt ved at se, hvorfor DR ikke forholder sig til de israelske tal i det omfang, de eksisterer. |
udgangspunktet er det naeppe mere utrovaerdigt, at tal kommer fra den israelske haer (som er en
partskilde) i forhold til tal styret og godkendt af en terrororganisation som Hamas.

Men selv om det matte lykkes at fa andre tal fra begge parter, bar det heller ikke vaere
tilfredsstillende for DR at ngjes med tal fra de to partskilder. Det er godt, men ikke nok, at DR
rutinemaessigt ger opmaerksom pa sundhedsmyndighederne i Gazas tilknytning til Hamas. For det
gendrer ikke ved, at der er tale om en part, som har bestemte interesser at pleje. Tidligere har
forklaringen fra DR veeret, at ogsd FN historisk har anset tallene for palidelige, men det blev
anfeegtet i maj 2024. Her gik FN ud og foretog en kraftig nedjustering, hvilket jeg vender tilbage
til.

Der bgr veere en vedvarende sggen efter andre kilder end parterne selv og en lgbende vurdering
og kritisk diskussion af partskildernes oplysninger, hvis DR skal leve op til en skaerpet kildekritik
over for parterne i en krig. Denne diskussion kan med stor fordel blive gjort offentlig i artikler,
indslag, baggrundsinformation m.m., sa brugerne far en mulighed for at kende DR's preemisser for
sin deekning og selv tage stilling til trovaerdigheden af kilder og valg.

BBC har investeret i en enhed, BBC Verify , som systematisk skal granske og verificere oplysninger.
Et team pa 60 journalister, som gransker billeder, video og andre kilder.

BBC Verify udkom i slutningen af februar 2024 med en artikel, hvor man havde forsggt at traenge
til bunds i den israelske heers pastand om, at der pa det tidspunkt var dreebt 10.000 Hamas-krigere.
Pa den anden side stod sundhedsmyndighederne i Gaza og haevdede et drabstal pa cirka 30.000,
hvoraf - ifglge sundhedsmyndighederne — Hamas gjorde geeldende, at mere end 70 procent var
kvinder og begrn. Altsd mindst 21.000 af de 30.000 skulle veere uskyldige civile og ikke krigere.®
BBC fik trods forsag ikke svar fra Israel pa den israelske heers opteellingsmetode. BBC forsggte sig
i stedet med sin egen metode og gennemgik 280 videoer fra den israelske haer og fandt ad den vej
kun fa visuelle beviser pd, at Hamas-krigere blev draebt ved israelske aktioner. Det var nok en
indikation pa de israelske tal skulle tages med et gran salt, men - hvilket BBC selv erkendte — var
det ikke noget bevis p3, at Israel skulle have overdrevet antallet af dreebte Hamas-krigere. En leering
af BBC Verifys grundige arbejde var vel fgrste og fremmest, at selv for en medievirksomhed med
mange ressourcer og grundighed er det naesten umuligt at na et preecist resultat i en sag som
denne. Men forsgget bar geres, og vante kilder bar hele tiden udfordres.

2 BBC Verify er en enhed med 60 fakta-tjekkende journalister, som blev oprettet i 2023
3 Israel Gaza: Checking Israel's claim to have killed 10.000 Hamas fighters. 29. Februar 2024



En amerikansk teenketank konkluderede i marts, at man ikke kan stole pa de data, som stammer fra
sundhedsmyndighederne i Gaza. Hgjest sandsynligt, regnede taenketanken sig frem til, var antallet
af dede kvinder og bern betydeligt lavere end de 70 procent, der ellers var angivet.* Jeg har ikke
et grundlag for at bedemme teenketankens tal. Det er her naevnt for at understrege, at hvis man vil
falge DR's egne retningslinjer om ekstra omhyggelig kildekritik i krigssituationer, sa er der ogsa
andre kilder end de to parter til at belyse noget sa centralt, som hvor mange civile, der draebes i
forbindelse med krigshandlingerne.

Redaktgren fra Israel-Online kritiserede ikke bare manglen pa israelske tabstal, men opstillede sine
egne regnestykker baseret pa tidligere tal og antagelser fra andre krige, som skulle dokumentere,
at Hamas overdrev antallet af dreebte civile i Gaza. Jeg undlod i ankesagen at behandle klagerens
egne hypoteser og beregninger. Det vurderede jeg ville ligge uden for mit mandat.

Redaktgren fik ikke medhold, men han pegede alligevel pa nogle vaesentlige aspekter af kildekritik
og kildedeklaration. DR kan ikke paleegges at skulle benytte bestemte kilder, herunder israelske.
Men selv om redigeringsretten ubetinget og alene ligger hos DR, sa er der andre etiske hensyn, som
ber iagttages. Nar DR pa et usikkert grundlag primeert holder sig til i deekningen af krigen mellem
Israel og Hamas, hvad en abenlys partskilde som sundhedsmyndighederne i Gaza kommer med,
bar man ogsé veere ekstra omhyggelig med at naevne de forbehold, der er. Her er det ikke nok bare
at henvise til, at sundhedsmyndighederne er Hamas-kontrollerede. DR kunne med fordel bestraebe
sig pa ikke at naevne et eneste tabstal, uden at der var mindst én anden kilde til oplysningen naevnt
i samme forbindelse. | maj kom der sa en meget opsigtsveekkende nyhed fra selve det organ, som
har stdet som den kilde, alle rettede blikket mod i diskussionen om de reelle tabstal. For FN
meddelte pludselig, at man nedjusterede det rapporterede antal af dgde bgrn og kvinder i Gaza
kraftigt. FN's kontor for koordinering af den humaniteere indsats i Gaza (OCHA) skrev pa sin
hjemmeside, at man havde aendret tallet pa 14.500 til 7797 bern, og antallet af draebte kvinder var
aendret fra 9500 kvinder til 4959. ° Altsd omkring en halvering.

Nedjusteringen sar unaegtelig tvivl om trovaerdigheden af oplysninger, der ind til da har vaeret
offentliggjort vedrgrende tab af civile og bgr give anledning til at reflektere over kildekritik, ndr man
bruger krigsparters tal.

Tre uger efter offentliggjorde DR en grundig baggrundsartikel, der forholdt sig til FN's nye
opggrelsesmade og de kildemaessige og metodiske problemer, der hidtil har veeret i at finde frem
til de mest korrekte tabstal.° Godt for det. Artiklen var netop et eksempel pa en vaesentlig og redelig
kildediskussion.

DR kunne med fordel Iabende producere flere baggrundsartikler og faktabokse af den karakter, der
redeger for fordele og ulemper ved de kilder til krigens tab, der benyttes. Derved kan DR lade et
parallelt spor lgbe ved siden af den daglige deekning, hvor man fokuserer pa kilder, usikkerheder

4 Gaza fatality Data has become completely unreliable, Gabriel Epstein, The Washington Institut's Koret Project on Arab-
Israeli Relations, marts 2024.

5 Politiken har den 15. maj 2024 en grundig gennemgang “FN halverede dgdstallet for kvinder og bern i Gaza. Nu
forklarer talsmanden hvorfor.” Ogsa The Guardian har en detaljeret gennemgang i artiklen 14. maj"UN denies Gaza
death toll of women and children has been revised down”

& OVERBLIK Hvor kommer dedstal i Gaza fra, og hvor pélidelige er de? | Udland | DR



https://www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-hvor-kommer-doedstal-i-gaza-fra-og-hvor-paalidelige-er-de

og alle de andre relevante forhold, som bgr med i vurdering af en krigsdaekning, samtidig med at
man daekker krigen. For eksempel gar det igen i den pro-palaestinensiske del af kritikken, at DR er
partisk og skjuler kendsgerninger, nar DR ikke vil benaevne Israels angreb i Gaza som et folkemord,
nar der generelt er enighed om fra forskellige palidelige kilder, at der samlet har veeret tabstal pa
over 30.000 mennesker i Gaza. Alene af hensyn til ikke at blive opfattet som ensidig i sin kildebrug,
bar DR konstant sgge andre kilders tal.

Pastanden i debatten, som hyppigt er fremfart at brugere, er, at det er en kendsgerning, at Israel
har begaet folkemord i Gaza. "Folkemordspastanden” blev behandlet i forrige halvarsrapport, men
den er ikke blevet mindre. Og den haenger snaevert sammen med diskussionen om palidelige tal
for civile tab. Derfor er det atter vigtigt at pege p3, at da det i hgj grad er vaesentligt for daekningen
af krigens parters motiver og brug af tal at analysere, hvor mange civile ofre krigen reelt har fort til.

Den mest sikre kendsgerning er, at tallene er usikre derfor kan udsaettes for kritik. Netop af samme
grund har det en selvstaendig stor vaerdi, nar DR delagtigger sine brugere i den tvivl og usikkerhed,
der knytter sig til kilderne.

Lad kilderne fortzelle historien

Ogsa selve den journalistiske metode kan rumme store udfordringer i forhold til pastande om
subjektivitet og skeev kildebrug.

Det er et stadig mere populeert greb, at journalister selv "forteeller” for eksempel en forklarende
baggrundshistorie, hvor der er udeladt klip eller citater fra medvirkende - heriblandt eksperter. Det
sker typisk i de nye, baggrundsagtige formater som kaldes ‘explainere’ eller 'stories’.

Selv om der bestemt kan veere store, formidlingsmaessige fordele ved denne fremgangsmade, er
det principielt beteenkeligt, nar journalisterne ikke oplyser kilder. Navnlig om noget sa spreengfarligt
og komplekst som krigen mellem Israel og naboerne. | 2021 behandlede jeg en ankesag om en
explainer med titlen "Forsta konflikten mellem Israel og Paleestina”. Klageren fik ikke medhold i, at
DR var ensidig til fordel for Israel, men jeg skrev i konklusionen, “at DR ved ikke at angive sine kilder
til sine historiske vurderinger ger sig selv til den historiske fortolkning af Israel-Palsestina-
konflikten.” Havde DR for eksempel citeret en historiker for vurderinger, analyser, og fortolkninger,
var det denne kilde og ikke DR, der var blevet afsender af budskabet. DR har ogsa i det forlabne
halve ar modtaget den form for kritik i forhold til baggrundsagtige artikler bade fra stgtter af bade
den ene og den anden side af krigen i Mellemgsten. DR valgte i april at traekke en baggrundsartikel
tilbage vedrgrende krigen efter kritik blandt andet af fejl og manglende kildeangivelser. DR's
redaktionschef for udland Niels Kvale skrev i sin begrundelse for tilbagetraekningen, at nar DR
forsgger at udleegge, hvorfor Israel og palaestinenserne aldrig er blevet enige om en tostatslgsning,
skal der to kilder pa.”

7 https://journalisten.dk/fyldt-med-fejl-og-mangler-dr-sletter-artikel-efter-en-maaned/



Journalists tilknytningsforhold til medie

| marts forte en ankesag om kildebrug og kildekritik til offentlig kritik af lytternes og seernes
redakter og DR.

En bruger klagede over, at DR i forbindelse med to podcasts og en artikel havde anvendt en dansk
(men i Israel boende) journalist til at fortaelle om og analysere den video, som den israelske haer
frigav i efteraret af Hamas-optagelser fra massakren den 7. oktober 2023.

Journalisten var én af de inviterede mediefolk til en szerforevisning af filmen pa en militeerbase i Tel
Aviv. Han blev efterfglgende anvendt af DR som erfaringskilde. En bruger klagede over, at DR ikke
oplyste, at samme journalist ogsa er udlandsredakter pa den britiske avis, Jewish News.
Journalisten arbejder efter eget udsagn for mere end 15 medier, og han er som sagt ansat pa
Jewish News med titel af udlandsredakter (‘foreign editor’). Jeg gav klageren medhold. DR har som
etisk princip, at man skal deklarere medvirkende sa praecist som muligt i forhold til relevans i den
konkrete situation. S& kan brugerne derved selv fa en chance for at vurdere den pageeldendes
udsagn, analyser og kommentarer. Her var det en journalists vurdering af en video produceret af
den israelske heer for at pavirke verdensopinionens syn pa de terrorhandlinger, som farte til krigen.
| den konkrete sammenhaeng vurderede jeg det relevant, at brugerne ogsa fik den oplysning, at
journalisten er udlandsredaktgr for et erkleeret jgdisk medie, der ifglge sin hjemmeside, henvender
sig til specielt det joadiske samfund i Storbritannien med jediske nyheder. Mediet har efter det
oplyste ingen forbindelse til Israel, men den ene part i krigen er den eneste jgdiske stat, Israel, og
derfor var det principielt og konkret her relevant at naevne anseettelsesforholdet. Ngjagtig som det
ville have veeret, hvis journalisten havde veeret udlandsredakter for et paleestinensisk medie. Jeg
understregede, at afgarelsen var konkret (hvilket fremgik af, at der var klaget over tre forhold, som
blev bedemt individuelt, og klager fik kun medhold i to ud af tre), og i vurderingen var ikke udtryk
for nogen form for bedemmelse af journalistens troveerdighed eller vurdering af journalistens
arbejde. Det var en konkret, principiel vurdering af tydelig deklarering af et tilknytningsforhold.

Sagen feorte til offentlig kritik fra Det Jadiske Samfund i Danmark, som henvendte sig til
kulturministeren med krav om indgreb over for DR. & Kulturministeren udtalte sig kritisk i medierne
om DR og LSR. Det farte sa igen til en reaktion fra formanden for Dansk Journalistforbund, Tine
Johansen, som kritiserede kulturministeren for at overskride sine befgjelser og blande sig i
redaktionelle overvejelser® "At deklarere kilder diskuteres rigtig meget pa de forskellige
redaktioner. Og det er sveere overvejelser om, hvad og hvilke oplysninger man skal give lzesere,

lyttere og seere for at klaede dem bedst muligt pa,” sagde hun.

"Ministeren skal taenke sig grundigt om, inden han gar ind i det redaktionelle rum, hvor de her
overvejelser harer til,"” sagde Tine Johansen, formand for Dansk Journalistforbund.

Kildekritik gselder ogsa hjemlige forhold

Hvis vi forlader de ekstreme handlinger i Mellemgsten, er der ogsa under fredelige, dagligdags
danske forhold grund til at veere kritisk over for de motiver, som kilderne eventuelt kan have.

8 https://mosaiske.dk/brev-til-kulturminister-jakob-engel-schmidt-vi-ser-det-jodiske-blive-mistaenkeliggjort-alene-
fordi-det-er-jodisk/
9 https://journalisten.dk/dj-om-ministerudtalelser-i-jotam-confino-sag-han-boer-vaere-paapasselig/



| forbindelse med arbejdet med en ankesag blev jeg klar over, at DR bade pa tryk og pa tv havde
anvendt en professor fra SDU til at udtale sig om en rapport fra den velggrende fond, TrygFonden.
DR havde ikke pa noget tidspunkt naevnt, at professorens stilling pa SDU var oprettet og finansieret
af samme fond, og den rapport, professoren roste i DR-artiklen, var skabt pa initiativ af fonden og
betalt af samme. Det er ikke et problem, at professoren udtaler sig og bliver anvendt af DR. Jeg
kan ikke past3, at professoren pa nogen made har udtalt sig utrovaerdigt. Men principielt er det i
den konkrete sag vigtigt at deklarere kilden. Nar en kilde bade er finansieret af en fond og udtaler
sig positivt om fondens analysearbejder, er der sa taet et sammenfald mellem kilde og fond, bgr det
frem. Historien var bade i tv og pa dr.dk, og det blev ingen steder naevnt.

Der er masser af organisationer, firmaer, lobbyister og andre interessenter, som gerne vil have et
budskab ud.

Det er ikke udtryk for mistillid, men omhu at DR generelt bgr undersgge de medvirkendes baggrund
og interesser, nar de benyttes og navnlig som ekspertkilder. Det star faktisk i DR's retningslinjer, at
DR skal veere kritisk over for virksomheder og organisationer (og her burde DR for sa vidt ogsa
tilfaje "fonde”, "teenketanke” og lignende), der har politiske og kommercielle interesser i at fa
omtale. Nar Cevea (se afsnit om sproget) udsender en analyse om, at kontanthjeelpen, s& bagr man
overveje, hvilken politisk profil som teenketanken har, og dermed overveje hvilke motiver, den kan
have for vinklingen af analysen. Det giver sig selv at det samme naturligvis geelder, hvis man
refererer den borgerlige teenketanke, Cepos.

Teenketanke er magtspillere pa samme made som andre aktarer. Og da DR selv har et etisk princip
om at deklarere eksperter og andre kilder sa preecist som muligt, vil det fremme dette princip, jo
mere eksplicit kildekritikken fremgar i DR's produkter.

Et eksempel fra EU-debatten var den 23. maj 2024, hvor professor Malene Wind, Institut for
Statskundskab ved Kgbenhavns Universitet medvirkede som EU-ekspert i 'Aftenshowet'. Der kom
kritik af, at DR ikke deklarerede hende. Malene Wind har nemlig siden 2022 veeret udpeget som
seerlig radgiver for Josep Borrell Fontelles, EU's hgjtstdende repraesentant for udenrigsanliggender
og sikkerhedspolitik, ogsa kaldet EU's udenrigschef.'°Jeg er enig i kritikken. Ganske vist radgiver
EU-professoren som forsker, og hun repraesenterer ikke EU's udenrigschef. Men det er dog
principielt en vigtig oplysning at give seerne, at en dansk EU-professor er taet knyttet som radgiver
for en topfigur i EU-kommissionen. Enhver ma derefter selv afggre, hvad man vil bruge oplysningen
til. DR giver i en meddelelse pa Fejl og Fakta udtryk for samme holdning.!! Det ligger for mig at se i
DR's etiske retningslinjers fordring om, at man i stedet for at blot omtale medvirkende som
eksperter i stedet bgr deklarere den medvirkende “med relevante oplysninger om deres faglige
baggrund, stilling, tillidsposter eller personlige holdninger. Sd har brugerne selv mulighed for at
vurdere vedkommendes udsagn, analyser og kommentarer,” som der star i DR's etiske
retningslinjer.*?

Sammenfattende s& bar det understreges, at der er krav til DR om skaerpet kildekritik, nar man
beskaeftiger sig med en krig. Det betyder, at DR i endnu hgjere grad end tidligere skal overveje,

10 https://polsci.ku.dk/om/nyheder/2022/marlene-wind-udpeget-som-saerlig-raadgiver-for-eus-udenrigschef/
11 https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/fejl-i-deklarering-af-ekspert
12 DR's etiske retningslinjer kapitel 4 om kilder.



hvilke oplysninger om den enkelte part eller medvirkende, som kan veere relevant at naevne. Det er
der ikke en facitliste pa. Det afhaenger af i hvilken sammenhaeng, kilden naevnes og benyttes.

Mellemosten stadig stort tema

Den meget store interesse hos DR's brugere for at klage og kritisere daekningen af Israel- Hamas-
krigen fortsatte ind i 2024, men ikke med helt samme intensitet. | halvaret registrerede LSR samlet
750 kritiske henvendelser, hvor der kom 991 i anden del af 2023. Det er stadig mange.

Tendensen til at kritisere DR for at veere for pro-israelsk var i lighed med forrige halvar meget starre
end gruppen, der henvender sig for at papege, at DR er for pro-palaestinensisk. 48 procent (385)
var Israel-kritiske, mens kun 16 procent (121) henvendte sig om det modsatte. | forrige halvar var
det 72 procent, der var Israel-kritiske.

Israels befrielse af fire gidsler i Nuseirat i Gaza den 8. juni ferte til 44 enslydende,
keedebrevslignende henvendelser til DR. Alle meget kritiske over for DR's pastdede ensidige
daekning, fordi DR med mailskrivernes ord helt undlod at omtale den "massakre” pa paleestinensere,
som ogsa var en konsekvens af aktionen.

DR’s svar pa afsnittet om tal-krig og kildekritik

DR har altid et ansvar for kildekritik og transparens. DR deklarerer ingen kilder per
automatik, men foretager altid en redaktionel vurdering af, hvad der er relevant at
naevne i en given kontekst.

Derfor har DR i daekningen af krigen i Gaza Igbende arbejdet med at sikre vores
journalistik i takt med, at krigen har udviklet sig, herunder at sikre en behgrig kildekritik
af krigens parter. Dette har vaeret yderst vanskeligt i denne konflikt, da Israel har
forhindret bade uafhaengige organisationer og journalister i at rejse ind i Gaza og
rapportere fra krigens epicenter og efterprgve diverse oplysninger. Det betyder, at DR i
stort omfang har madttet citere krigens parter for konkrete udlaegninger af, hvad der
foregar. Det er blevet gjort med behgrig kildekritik af parterne, klare forbehold og med
udfarlig beskrivelse af, at DR ikke altid har kunnet bekraefte udsagnene.

LSR opfordrer til, at DR benytter flere forskellige tal og tal fra andre kilder i opggrelserne
over tabstal. Der er imidlertid ingen andre end myndighederne, der er kontrolleret af
Hamas, som teeller dgde i Gaza. Israel ggr mdske, men i hvilket omfang vides ikke. Det
har endda tidligere vaeret fremme i israelske medier, at IDF (Israels vaebnede styrker)
0gsd benytter tal fra Gazas sundhedsministerium til deres estimater. DR har Igbende
bragt de israelske myndigheders vurdering af tabstal, men den primeere kilde har vaeret
sundhedsmyndighederne i Gaza, der er under Hamas’ kontrol. Det samme g@r sig
geeldende for sammenlignelige internationale medier. Det skyldes, at der er en relativ
gennemsigtighed i de radata, som myndighederne i Gaza opgiver, hvilket betyder, at de
kan efterprgves af udefrakommende.

10



Flere eksperter vurderer derfor, at tallene, der udkommer regelmeaessigt, anses som det
mindst ringe bud pd antal omkomne i forbindelse med krigen i Gaza. DR henviser til
folgende baggrundsartikel: https.//www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-hvor-kommer-
doedstal-i-gaza-fra-og-hvor-paalidelige-er-de.

Det bemeerkes, at DR bruger disse tal med tydelige og konsekvente forbehold, og at DR
lobende har justeret i takt med, at vi i er blevet opmaerksomme pa ungjagtigheder og
usikkerheder i disse opggrelser.

I forhold til det konkrete eksempel vedrgrende brugen af Jotam Confino er der vigtigt at
understrege, at der er tale om en sdkaldt erfaringskilde, der ogsa er freelancejournalist,
som medvirker for at fortaelle om personlig oplevelse. Det er sdledes ikke en freelancer,
der er “sendt i marken” af DR, men en medvirkende, der ernaerer sig som
freelancejournalist for andre medier, herunder Jewish News som det primeaere.

Freelancejournalisten anfagrer selv, at Jewish News saetter pris pd, at de navnes, ndr han
arbejder for andre, og DR anerkender derfor, at det ogsa ville vaere god skik i det
konkrete tilfeelde. Det er derimod alene LSR's position, at det skulle veere relevant at
naevne mediets relation til en religion. Det er sdledes vigtigt at understrege, at DR's
position er, at det hverken er eller bliver kutyme, at DR introducerer vores freelancere
med deres cv, gvrige beskaftigelser, seksualitet, religion eller anden personlig
baggrundsinformation, ndr de optraeder hos os. Vi stdr som udgiver pd mal for deres
bidrag til DR pad linje med alle andre ansatte i DR. DR vurderer hver kilde og case fra
gang til gang ud fra den konkrete historie og situation.

11


https://www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-hvor-kommer-doedstal-i-gaza-fra-og-hvor-paalidelige-er-de
https://www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-hvor-kommer-doedstal-i-gaza-fra-og-hvor-paalidelige-er-de

Sproget

DR-brugerne interesserer sig meget for sprog. Det afspejler sig i, at sprogklager ar efter ar udger
en selvsteendig stor gruppe af henvendelser til DR. Jeg har tidligere i halvarsrapporter beskaeftiget
mig med sproghenvendelserne. Bade brugen af bandeord samt stavefejl og grammatiske fejl.
Derfor er disse felter ikke taget op i denne rapport.

Men der er ogsa en anden gruppe af henvendelser, som afspejler, at nogle brugeres syn pa sproget
i DR er langt fra de intentioner, som DR selv arbejder efter. | arets farst halvar var der 449
sprogklager. 174 svarende til 38 procent drejede sig i bred forstand om kritik af veerters brug af
sproget, enkeltord, udtale, fremmedord m.m. Det var for eksempel denne kritik af et nyt ord for
kunstnere: “Er der ikke nogen, der kan leere de formodentlig meget unge veerter, at ‘artister’
optraeder i cirkus og ikke i musikbranchen. Der taler man om 'kunstnere’, evt. efter sammenhaengen
'fortolkere’, - eller man konkretiserer: sangere, trommeslager, pianist osv. Jern Lund er steerkt
savnet, hvad sproget angar.”

En anden kritiserede omtale af Lauritz.com som et "aktionshus”, og fejede sa til: “Eftersom der ud
for "Sprogpolitik" star falgende: "Denne side henvender sig til alle, der interesserer sig for sproget
i medierne. | DR har der altid veeret en erkendelse af sprogets store betydning for husets
udsendelsesvirksomhed. Derfor farer DR en aktiv sprogpolitik”, er det tankeveekkende, at DR ikke
sprogtreener sine medarbejdere. Det er edelaeggende for udbyttet af en udsendelse, nar vi gang
péa gang far en totalt distraherende sprogblomst som ovenstaende.”

Brug af engelsk var temaet for 28 klager. Cirka 6 procent.

Der er hyppig kritik af udtale, pastand om manglende stemmetraening m.m., og ogsa brugen af
engelsk er at finde i sprogklagerne. Der udtrykkes jeevnligt utilfredshed med, hvad brugere ofte
omtaler som ‘clickbait-overskrifter’ (for nu at bruge et engelsk ord i stedet for det danske
'madding’). Der hentydes til de overskrifter, som brugeren finder sensationspreegede, men ikke
retvisende indholdet.

Kritikken gar blandt andet p3a, at DR som et sprogligt forbillede bgr anvende danske ord. Ikke bare
for forstaelsen, men ogsa for at veerne om det danske sprog.

Som én skrev om programmet ‘Stjerner og striber’: “Godt, min gamle og samfunds-interesserede
far er ded. Han matte ud at tjene pa en gard som maske 11-arig og leerte aldrig engelsk. Han ville
ikke have forstaet meget af seneste Stjerner & Striber, for de medvirkende danskere inkl vaerten
havde travit med at brilliere med deres kendskab til engelsk-sprogede udtryk og vendinger. Uden
at de blev oversat. Husk, at ikke alle lyttere kan eller er gode til engelsk. Og det er lytterne - folk i
Danmark generelt - | laver radio for. Det er ikke for kollegerne, vennerne eller familien.”

Det er én af DR's retningslinjer'®, at DR ikke tilstreeber ét bestemt sprogligt udtryk, men gar ind for
mangfoldighed. Bade veerter og medvirkende ma gerne medvirke pa egne sproglige betingelser,
sa laenge det er forstaeligt. Det gaelder dialekter som sociolekter. En udbredt misforstaelse, som
nogle brugere giver udtryk for, er, at DR har en fast manual for, hvad man ma sige og skrive i DR. |

13 DR's etiske retningslinjer kapitel 13 om sprog

12



min ferste halvarsrapport i 2015 foreslog jeg, at DR brugte dr.dk til at oplyse om dels sin
sprogpolitik dels overvejelser vedrgrende brugen af bestemte ord. Det er for leengst gennemfort.
DR har i de senere ar haft bade en stilguide og en tendensordsliste, der bruges som anbefalinger,
men ikke fungerer som diktater. Begge finder man - om end ikke saerlig nemt - pa dr.dk.

De mange henvendelser vidner om, at der i befolkningen er en stor tiltro til DR som sprogligt
forbillede. Min opfordring er, at DR derfor oplyser og linker til DR's sprogpolitik s& hyppigt som
muligt. Det kan forhdbentlig medvirke til, at brugerne far et realistisk billede af, hvad der er
intentionerne: At DR straeber efter at viderebringe og afspejle det danske sprog, ogsa nar det
maske ikke er perfekt i forhold til alle retskrivningens normer. "Den enkelte bruger har en berettiget
forventning om at se sin livsverden og hverdag, herunder sprognormer, afspejlet i DR's
programudbud,” star der.**

Overskrifter med tvivisom daekning

Overskrifter ma gerne forenkle og skal vaere faeangende, men de skal ogsa vaere rigtige. Der har
veeret et par sager i fgrstedel af 2024 om dette.

En sag drejede sig om overskriften pa en artikel pa dr.dk, der handlede om, hvad der sker for
udledningen af landbrugets kvaelstof pa markerne, hvis et politisk flertal indfgrer en CO2-afgift.

En leeser klagede over overskriften, hvor der stod: "CO2-afgift pa landbruget vil give mindre gylle i
vandet." Laeser man artiklen, sa er reesonnementet, at faerre husdyr (pa grund af afgift) giver en
mindre maengde husdyrgedning, og dermed bliver der en mindre maengde gylle, som skal ud pa
markerne. Det vil igen kunne medfere en mindsket udvaskning af det overskydende kveaelstof, som
kan ende i vandlgb. Men udledning af gylle direkte i vand (som er strafbart) vil medfere en
miljokatastrofe, hvor alt liv dreebes som fglge af algevaekst og iltmangel. Derfor er der strenge
regler for opbevaring af gylle og udkersel af dette.

Jeg var derfor ikke enig i DR's vurdering af, at der var fuld deekning for overskriften i artiklen. Som
det ogsa blev papeget af klageren, sa er der forskel pa udvaskning af kvaelstof (fra gyllen) og pa at
udlede gylle direkte i en a eller ud i havet. Det er ikke en bagatel, hverken for landbruget eller
miljgmyndighederne. DR har et ansvar for den sproglige akkuratesse i sddanne overskrifter. Og i
denne sag mente jeg, at der ikke var daekning for den overskrift, men DR valgte at fastholde
rubrikkens ordlyd.

Det gjaldt for eksempel en klage over en artikel, hvor DR citerede teenketanken Cevea i den
standende debat om kontanthjaelp. Overskriften hed: 'Kontanthjeelpen er udhulet over de seneste
30 ar: 'Det presser folk, som i forvejen keemper." Kernen i artiklen er, at mens lgnningernes
kebekraft (nar der er taget hgjde for inflation) er steget efter skat med 38 procent pa de tredive ar,
sa er kontanthjeelpens kgbekraft kun steget med knap otte procent. Men altsd ikke faldet.
Kontanthjeelpsmodtagere har dermed ikke en ringere kgbekraft, end de havde for 30 ar siden.
Derfor er det misvisende, at nar artiklens overskrift brugte vendingen, at kontanthjaelpen er
"udhulet.” Artiklen sammenligner vilkarene for lsnmodtagere med kontanthjselpsmodtagere, og her
er det en pointe, at lanningerne er steget ikke bare nominelt, men ogsa i reel kabekraft langt mere

14 DR's sprogpolitik 2023

13



end kontanthjeelpen. DR kunne ud fra fakta have skrevet, at lanningerne var stukket af eller vokset
langt mere end kontanthjeelpen, hvis man vil sammenligne de to.

DR's redaktion erkendte fejlen og sendrede overskriften — ogsa pa de to afledede artikler. DR's
artikler kan let i den videre debat blive opfattet som om, at DR bekraefter (med Cevea som kilde),
at kontanthjeelpsmodtagerne har oplevet et fald i kontanthjaelpens kabekraft pa tredive ar, hvilket
ikke er rigtigt. Det er faktisk heller ikke, hvad taenketanken konkret beskriver i sin rapport. Sa
sprogklagen bliver derved ogsa en understregning af behovet for at vaere meget praecis i hvordan
man bruger enkelte ord og samtidig ogsa en pamindelse om at vaere kildekritisk over for aktarer
som taenketanke, der gerne vil preege den offentlige debat med egne analyser og politiske
vurderinger.

DR’s svar pa afsnittet om sproget

Med hensyn til DR’s beskrevne intentioner er det vigtigt at fastsid, at DR i henhold til sin
sprogpolitik tilstraeber en hgj grad af sprogrigtighed ud fra mdlsaetningerne om
troveerdighed og forstdelighed. Samtidig har DR som public service-medie til opgave at
skabe et feelles offentligt rum, hvor alle borgere pad tveaers af geografiske, sociale og
aldersmaessige skel kan fgle sig inkluderede og velkomne. Det indbefatter at afspejle
alsidigheden af sprognormer i det danske samfund. DR’s vaegtning af sprogpolitikkens
mdlseetninger afhaenger af programgenre og formdl og diskuteres Igbende i det
redaktionelle arbejde samt i dialog med brugerne. Brugernes henvendelser er sdledes
vaerdsatte og bruges aktivt.

Hvor kritik er fundet berettiget som i de beskrevne klager over omfattende brug af
engelsk, har det sdledes indgdet i den interne efterkritik og affgdt tiltag i form af fx
indskaerpede retningslinjer for oversaettelse af citater. | andre tilfaelde, som LSR ogsa er
inde pa, kan brugernes henvendelser mere ses som udtryk for smag og behag. Her er
DR’s opgave ogsd i sproglig henseende at fremme den demokratiske rummelighed og
befolkningens indbyrdes kendskab pd tvaers af skel. Om DR kan gare mere i den
anledning, herunder fremme kendskabet til DR’s sprogpolitik, som der opfordres til, vil
indgd i de videre overvejelser.

14



Tronskifte

Store kongelige begivenheder giver ofte mange reaktioner. Det gjaldt ogsa i forste del af
2024.

2023 sluttede den 31. december med at H. M. Dronning Margrethe annoncerede, at hun den 14.
januar 2024 ville treede tilbage som Danmarks dronning og overlade tronen til Kronprins Frederik.
Den store nyhed og DR’'s deekning de efterfalgende uger i januar 2024, gav mange rektioner fra
brugerne. Som ved tidligere store kongelige begivenheder, kom der klager, ris og ros om forskellige
forhold og DR's brugere skrev ind via DR's henvendelsessystem og papeger blandt andet fejl eller
blot forhold i produktionen, som de finder darlige eller forkert. Lytternes og seernes redakter
registrerede i alt 204 henvendelser i januar, der relaterede sig til tronskiftet. Nogle brugere skrev,
at det var en fejl, nar det blev sagt og skrevet at Margrethe 2. var den laengst siddende monark i
Danmark. Mange af henvendelserne i dette tema gik desuden pa fejl i arstal, forkert udtale samt
stavning af navne og forkerte fakta om historiske og militeere forhold. Der kom tillige kritiske
henvendelser over, at der var for meget tale fra studiet pa livesendingen den 14. januar. Der var
ogsa seere, der skrev ind og kritiserede, at daekningen af begivenhederne fyldte for meget pa DR's
flader.

Tekniske henvendelser

Brugere skrev ind om blandt andet DRTV

Lytternes og seernes redakter gennemgar hvert halvar henvendelser fra brugerne over fejl i
forbindelse med modtagelse af DR's udsendelser pa tv, radio, podcast og drdk. Dette for at kunne
folge med i klagetendenser hos seere og lyttere. En del af disse henvendelser relaterer sig til
brugernes tekniske problemer og udfordringer med funktionaliteten pa blandt andet DR Lyd, DRTV
og modtageforhold pé radio og tv. Lytternes og seernes redaktar gennemgar og registrerer ikke
detaljeret hvilket specifikke tekniske problemer klagerne henvender sig om. Men gennemgangen
viser at brugerne skrev ind om mange forskellige typer af problemer blandt andet om login pa DRTV
og streaming pa specifikke enheder og begraensninger i forhold til HbbTV og specifikke tv-modeller.
Brugere skrev ogsa ind med problemer med underteksterne pa visse udsendelser pa DRTV og
lydrelaterede problemer af forskellig art LSR registrerede i 1. halvar 2024 2229 klager og kritiske
henvendelser relateret til tekniske forhold.

Dansk Melodi Grand Prix og Eurovision 2024

Krigen i Mellemosten praegede henvendelser om DR og de to sangkonkurrencer

Store tv-shows giver som regel altid henvendelser fra brugerne. Bdde Dansk Melodi Grand Prix
2024, der blev holdt den 17. februar, samt EBU's Eurovision Song Contest 2024 i Malmg den 7. -
11. maj medferte kritiske henvendelser. Krigen mellem Israel og Hamas praegede
brugerhenvendelserne op til og under de to musikkonkurrencer. Brugerne kritiserede, at DR valgte
at deltage i en konkurrence, hvor Israel deltog. Der var ogsa brugere, der mente, at DR ikke burde

15



stgtte EBU i beslutningen om, at Israel kunne deltage i arets Eurovision, og nogle skrev ind og
udtrykte statte til begge parter i krigen. LSR registrerede ialt 165 henvendelser om dette. Det er lidt
under halvdelen af de kritiske henvendelser LSR registrerede samlet om grandprixet.

EUROVISION & MELODI GRAND PRIX  SE PA DRTV EEl «

EUROVISION & MELODI GRAND PRIX 2024

MINUT FOR MINUT
Sadan forlgb kaotisk
Eurovision

Optakten til finalen i Eurovision har vaeret praeget af protester
blandt bade tilskuere og deltagere.

2 Lesop ) orDBOG *a TEKST

NYESTE FORST /LDSTE FORST

Pa drdk kunne brugerne blandt andet lasese om de mange protester op til Eurovision (foto: dr.dk)

Bornetid

Antallet af klager over bornetid er steget.

| 1. halvar af 2024 ligger antallet af klager over 'bernetid’ pa 45. Kategorien daekker brugernes
henvendelser om hvad klagerne oplever som upassende, uegnet eller voldsomt programindhold i
forhold til bgrn. Sidste halvar |a antallet af henvendelser pa 12, sa der er tale om en stigning. | farste
halvar af 2024 tegnede sterstedelen af de negative henvendelser i denne kategori sig til MGP
2024, hvor karakteren fra DR's Ramasjang-univers ‘Onkel Reje' var medveert. Nogle seere fandt
blandt andet at stilen i showet var upassende i et program malrettet barn. Showet, der blev vist pa
DRTV og DR1, medfarte efterfalgende to ankesager, der er neermere omtalt pa side 21.

Kon og repraesentation

Henvendelser om kon og repraesentation er stadig et tema.

Lytternes og seernes redakter registrerer labende henvendelser, klager og kritik, der relaterer sig
til ken, identitet og repraesentation. Der blev i anden halvdel af 2023 registreret 50 henvendelser,
mens der i fgrste halvar 2024 blev registreret 114. Klagerne gar pa forskellige temaer som f.eks.

16



sammensaetningen af typen af medvirkende i debatter og programmer, omtale af ken, pronomener
og repreesentation.

Ukraine

DR modtager stadig henvendelser om krigen i Ukraine

Krigen i Ukraine og deekningen af denne giver stadig henvendelser fra DR's brugere om end ikke i
samme omfang som i 2022 og 2023. Der blev i alt registreret 130 henvendelser i 2023 — et
markant fald fra krigens start i 2022. | fgrste halvdel af 2024 ligger tallet pa 43. Nogle af
henvendelserne gar p3, at DR ikke ma glemme at daekke krigen i Ukraine i forhold til blandt andet
krigen i Mellemgsten.

17



Klummer fra LSR

Halvarets klummer skrevet af LSR pa dr.dk

Klummen er en kommentar, som LSR kan benytte til at udtrykke en mere principiel, personlig
holdning til en konkret sag eller et bredere presseetisk emne. Klummen udkommer pa dr.dk pa
LSR's side. | det forlgbne halve ar har LSR publiceret én klumme:

‘DR forholder sig fortsat ikke til, om Israels besaettelse af Vestbredden er ulovlig — selv om klager
mente det modsatte’, drdk den 24. januar 2024.

Ankesager

| farste halvar af 2024 har LSR behandlet og afgivet indstilling i 39 sager, hvilket er over antallet af
sager for et helt ar, og det har i forvejen ligget hajt de senere ar. Der er dermed tale om et ekstremt
hgjt antal ankesager i farste halvar af 2024. Hvad der er arsagen til denne udvikling, kan jeg ikke
svare fyldestgerende pa. Hidtil er det lykkedes at besvare ankesagerne inden for den tidsramme
pa fire uger, som fordres af DR. 14 af sagerne drejede sig om krigen i Mellemgsten mellem Israel og
Hamas, og det er en forventelig felge af de ekstremt mange kritiske henvendelser og klager pa
feltet. Men det er ikke hele forklaringen. Det farer ofte til utilfredshed fra en klager, nar jeg ikke
umiddelbart godtager en klage som en ankesag, ogsa selv om DR har besvaret den i farste led som
en klage. Det bgr veere muligt at identificere en konkret kritik med henvisning til citater m.m. og
dermed adskille klagen fra kommentaren, for at en klager kan fa sin sag behandlet.

Det er min forhdbning, at udviklingen ogsa er udtryk for, at DR er blevet bedre til at give
klagevejledning og flere derfor bliver opmaerksom pa deres ret til at anke et svar, de ikke er tilfredse
med. Generaldirektaren var uenig i én sag.

Antal ankesager 2014 - 2024

45
40 —
35 i
1 ]
30 ]
A
25 I !
20 ]
15 i
10 III i
. | I
1 ]
1 ]
_l
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 1. halvar
2024

| farste halvar 2024 er der blevet behandlet 39 ankesager af lytternes og seernes redakter.

18



Til sammenligning modtog LSR 37 ankesager i hele 2023. Her fglger en gennemgang af de 39
ankesager behandlet i farste halvar 2024:

1. Laeser klagede over artikel om demonstrerende studerende - far ikke medhold

En leeser klagede over en artikel om demonstrerende studerende ved Kagbenhavns Universitet,
som efter klagers opfattelse blev sat i forbindelse med haervaerk pa en mindesten for danske
jeders flugt under besaettelsen. Klager far ikke medhold.

2. Klagede over interview med israelsk studerende - far ikke medhold

En leeser klagede over interview med en israelsk studerende pa Kebenhavns Universitet, som
falte sig utryg over sten blandt andet paskriften #hamas foran universitetet. Klager fandt, at DR
ukritisk gav plads til den studerendes utryghed uden at undersgge anbringelsen af stenene
neermere. Klageren fik ikke medhold.

3. Klagede over to udsendelser af P1 Morgen om rewilding - far ikke medhold

En lytter klagede over to udgaver af P1 Morgen. Begge tilfeelde var det Klagers opfattelse, at
DR var ensidig kritisk over for modstandere af rewilding. Klager far ikke medhold.

4. Klagede over P1 'Udsyn’ om rewilding - far ikke medhold

En lytter klagede over programmet 'Udsyn’ pa P1. Klageren fandt, at programmet var ensidigt
kritisk over for modstandere af rewilding. Klager far ikke medhold

5. Lytter klagede over indslag med socialdemokraten Frederik Vad - ikke medhold

En lytter klagede over, at han mente DR fordrejede udtalelser fra socialdemokraten Frederik
Vad i et indslag i P1 Morgen. Far ikke medhold.

6. Kritik af indslag om atomkraftindustri i tilbagegang - far ikke medhold

En lytter klagede over indslag om atomkraftindustri i tilbagegang. Indslaget var faktuelt i orden
og ikke partisk.

7. Foreningen Far ville heres i DR-artikel - intet krav pa forelaeggelse - ikke medhold

Foreningen Far klagede over artikel om psykisk vold. Men foreningen havde ikke har krav pa at
blive hgrt i den konkrete sag.

8. Korrespondents analyse af tostatslosning var ikke partisk - ikke medhold

Redaktgren for mediet Israel-Online klagede over analyse af DR's mellemgstkorrespondent. |
analysen gav korrespondenten ikke en tostatslgsning mange chancer. | modsaetning til kritikken
fra redaktgren fandt LSR ikke, at analysen var hverken partisk eller uden for rammerne af en
analyse.

9. Fejl i overskrift i dr.dk-artikel om kontanthjaelpen — medhold

En overskrift pa dr.dk slog fast, at kontanthjeelpen er blevet udhulet de seneste 30 ar. Det var
der ikke deekning for. Kontanthjaelpens kabekraft er betydelig mindre end den udvikling, som
lznningerne har haft. Men den er ikke blevet mindre pa 30 ar. Klageren fik medhold.

19



10. Ikke kritik af artikel om Meta - ikke medhold

En lzeser klagede over artiklen ‘Det sociale medie Threads har rundet 70 millioner brugere: 'Et
mindre aggressivt Twitter". Klagen var primeert en pastand om, at artiklen var en skjult reklame
for virksomheden Meta. Det er Radio-og tv-naevnet, som kan tage stilling til spgrgsmal om skjult
reklame. Derfor blev dette punkt ikke behandlet.

11. P1 Indslag om Grenland var ikke ensidigt - ikke medhold

Organisationen NOAH klagede til DR over et indslag i P1 Morgen. Indslaget handlede om en
strid om rastofrettigheder mellem et australsk mineselskab og Grenland og Danmark.
Organisationen fandt indslaget ensidigt. Men LSR gav ikke medhold.

12. Klagede over artikel om forbud mod tobak - far ikke medhold

Artiklen 'Tobaksbranchen forudser ulovlig handel, hvis cigaretsalg forbydes: 'Det er deres
klassiske greb at true" fik en laeser til at klage til DR. Klageren mente, at den citerede
ekspertkilde i artiklen udtalte sig uden for sit ekspertomrade, og klageren kritiserede, at der ikke
blev stillet kritiske spargsmal til eksperten. Klageren far ikke medhold.

13. Klagede over artikel om koers metanudledning - far ikke medhold

En leeser klagede over overskriften pa en artikel om kgers metan og dens indflydelse pa klimaet.
Selve regnestykket bag var forkert, mente klageren. Klageren fik ikke medhold.

14. Nedszettende ord om pirat var ikke en overtraedelse af DR's etik — ikke medhold

Lytter klagede over programmet 'Ring til oppositionen’, hvor en person ringede ind og brugte
et nedsaettende ord om den pirat et dansk fladefartgj tog op og bragte til Danmark. LSR
konkluderede, at DR ikke kunne geres ansvarlig for, hvad en medvirkende sagde i et direkte
program, men papegede, at veerterne med fordel kunne have imgdegaet den medvirkendes
udtalelser.

15. DR kunne godt citere Berlingskes omtale af rapport om antisemitisme i Danmark - ikke
medhold

En laeser klagede over en kort artikel, hvor DR citerede Berlingske for en historie om en rapport
om antisemitisme i Danmark. Rapporten var udarbejdet af Det Jadiske Samfund i Danmark. LSR
gav ikke medhold og skrev blandt andet, at DR er som andre medier i et vist omfang ngdt til at
kunne stole pa troveerdigheden af fastetablerede nyhedskilder, herunder andre bladhuse og
medieinstitutioner, sa laenge DR abent fremlaegger sine kilder til historien.

16. Artikel om musikers bortoperation af sine bryster var ikke en anbefaling af lignende
operationer - ikke medhold

En leeser klagede over en artikel om musikeren Freja Kirk, der har faet fjernet sine bryster. Klager
gav udtryk for, at artiklen var en anprisning af den form for operation. LSR gav ikke klageren
medhold.

20



17. og 18. Onkel Reje-optraeden i MGP 2024 var ikke over stregen - to sager ikke medhold

To seere ankede en sag om '‘Onkel Reje’ i forbindelse med et indslag til MGP. Klageren fandt, at
et tryllenummer var seksualiseret og upassende for bgrn. LSR fandt derimod ikke belaeg for, at
Onkel Reje var ifart tgj, som havde pornografisk eller seksualiseret karakter.

19. P1 Morgen fik ikke kritik for indslag om demonstration pa Frederiksberg - ikke medhold

En lytter klagede over vinkling og daekning af en pro-palaestinensisk demonstration pa
Frederiksberg. Under demonstrationen fik en demonstrant revet et Hamas-kritisk skilt ud af
haenderne. Det fokuserede indslaget i DR's morgenprogram pa, og det fandt klageren var en
fejlprioritering. LSR afviste kritikken.

20. Kritik af brug af tabstal i Gaza afvises - ikke medhold
Sagen er omtalt side 4

21. DR burde have oplyst, at freelance-journalist i Israel er udlandsredakter pa jedisk medie
- medhold

Sagen er omtalt side 8
22.Indslagi ‘21 Sendag’ om politiets magtmonopol var ikke fordrejet — ikke medhold

Indslaget i ‘21 Sgndag’ gav et fordrejet billede af politiets arbejde, mente klageren. Navnlig
papegede han, at DR’'s omtale af politiets magtmonopol som 'voldsmonopol' var forkert, og at
DR's beskrivelse af et videoklip i udsendelsen af politiet i aktion var misvisende. LSR gav ikke
medhold.

23. Explainer-video om Gaza var ikke fejlagtig, men burde naevne sine kilder - ikke medhold

En klager kaldte det fejlagtigt, nar det siges i en explainer, at Hamas-krigere gemmer sig i
underjordiske tunneler eller bruger civile som skjold. Lytternes og seernes redakter giver ikke
klageren medhold, men skriver at der savnede kildehenvisninger.

24.P1 Morgen ikke partisk, men kritisk i radioindslag om pro-palaestinensisk demonstration
pa Frederiksberg - ikke medhold

En lytter fandt det i strid med DR's etik og uden for veesentlighedskriterierne, at P1 Morgen
fokuserede pa, at en person fik revet et skilt ud af handen til en pro-palaestinensisk
demonstration pa Frederiksberg. LSR afviste kritikken med henvisning til, at DR bestemmer
vinklingen.

25. DR afbred transmission fra Sydafrikas retssag mod Israel - ikke af partiskhed, men pa
grund af risiko for voldsomme billeder - ikke medhold

En bruger mente, at det var partisk, da DR afbrgd sin direkte udsendelse fra fgrstedagen af
Sydafrikas sag ved FN's menneskeretsdomstol. Klageren fandt, at DR gjorde forskel pa de to
parter i sagen, Sydafrika mod Israel. LSR gav ikke medhold.

26. En tidligere medvirkende i en syv ar gammel artikel enskede artiklen fjernet, men fik
ikke medhold

21



En tidligere medvirkende var traet af nogle private oplysninger, som var sagt til DR for mange
ar siden, og vedkommende gnskede derfor artiklen fjernet. Klageren fik ikke medhold.

27. P1 Morgen-indslag burde ikke sidestille arbejdsmiljo i folkekirken med mobning -
delvist medhold

Kgbenhavns Stift mente ikke, at en rapport om arbejdsmiljg i kirkerne var gengivet retvisende.
Stiftet fik medhold i, at radioindslaget i for hgj grad satte lighedstegn mellem arbejdsmiljget i
folkekirken og mobning.

28. Fejl i TVA-indslag om tiltale i FE-sagen - delvist medhold

DR omtalte i et indslag, at den tidligere forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen var anklaget
for landsforraederi, hvilket klageren drog staerkt i tvivl. Klager fik delvist medhold.

29. DR’'s egen beslutning hvornar DR omtaler Vestbredden som besat af Israel - ikke
medhold

En klager havde skrevet til DR og kritiseret, at DR ikke overholdt sine egne etiske retningslinjer
for korrekt information ved at udelade betegnelsen "besat” eller "besat af Israel” i forbindelse
med omtalen af Vestbredden og Dstjerusalem. Klageren henviste til otte artikler pa dr.dk fra
perioden 22.oktober 2023 til 24. november 2023. Klageren sammenlignede med en tidligere
vurdering fra DR, som klageren udlagde sadan, at DR konsekvent og altid skal omtale, at
sundhedsmyndighederne i Gaza er kontrolleret af Hamas. Klager fik ikke medhold.

30. Klagede over at DR forskelsbehandler antisemitisme og islamofobi - far ikke medhold

Klager fremfarte, at DR var partisk i omtale af demonstrationer for og imod Israel. Klager fik ikke
medhold.

31. TVA manipulerede ikke med fakta om juletraeer - ikke medhold

En seer fandt et indslag i TV Avisen manipulerende og en opfordring til at kebe konventionelle
juletraeer. LSR gav ikke medhold.

32. Klager kritiserede DR's omtale af Vestbredden - fik ikke medhold

Redaktaren af Israel-Online klagede over to artikler, hvor klageren mente, at DR havde skiftet
holdning til lovligheden af Israels besaettelse af Vestbredden. Klager far ikke medhold.

33. Klagede over Deadline om Koranloven - ikke medhold

En seer fandt, at Deadlines deekning af vedtagelsen af Koranloven var partisk. Men LSR gav ikke
medhold.

34.0g 35. DR fejltolkede ikke bevidst bennekald fra moské - to klagede og fik ikke medhold

To seere klagede over indslag med israeler, der kommenterede bgnnekald fra en naerliggende
moské. Klagerne fik ikke medhold.

36. Radiovaert var kritisk over for nadver og altergang — med DR's accept - ikke medhold

En lytter klagede over udtalelser fra vaerten i programmet 'Klog pa sprog.’ Lytteren fandt, at
veerten hanede kristendom. Klageren fik ikke medhold.

22



37. X Factor-deltager onskede billede af sig selv fjernet - ikke medhold

En tidligere medvirkende i X Factor fik ikke medhold i, at et gammelt billede skulle fjernes fra
en artikel.

38. Radioindslag fra Brasilien om varmerekorder gav forkert indtryk af temperaturen -
delvist medhold

Radioavisen gav forkert oplysning om temperaturen i Rio de Janeiro.
39. Kritik af artikler om born pa Vestbredden - ikke medhold

En leeser af dr.dk sammenlignede to artikler om bgrn pa henholdsvis Vestbredden og i Israel og
mente, at DR var partisk. Klageren fik ikke medhold.

23



Sager hos Pressenavnet

Pressenazevnet er et offentligt, uafhaengigt nsevn, der treeffer afgerelser i klager over medierne. DR
er i lighed med en raekke andre medier tilmeldt Pressenaevnet og felger de kendelser, der kommer
fra Pressensevnet. Neevnet tager stilling pa baggrund af de vejledende regler om god presseskik.

Pressenaevnet har i forste del af 2024 afsagt fire kendelser om DR, og DR har faet kritik i to af
sagerne.

Lovgrundiaget for LSR

Lytternes og seernes redaktar (LSR) skal pa baggrund af henvendelser og klager vurdere, om DR's
indhold lever op til en hgj programetisk og journalistisk standard. Sidelgbende hermed skal LSR
fremme bedre klagebehandling, svarkultur og dialog med DR's brugere.

LSR er ankeinstans, nar det geelder klager over veesentlige brud pa DR's programetik. Som led i sit
arbejde med ankesager udarbejder LSR en indstilling til DR's generaldirektor.

Tilslutter generaldirektaren sig en eventuel kritik, skal den falges af DR. Nar der er truffet afgerelse
i en ankesag, kommer nyheden og afgerelsen pa dr.dk.

LSR kan udtrykke sin mening og afgive henstillinger i konkrete sager og i forhold til redaktionel
praksis.

| det daglige arbejder LSR sammen med DR Etik og DR Jura. | modsaetning til DR Etik og DR Jura
beskaeftiger LSR sig ikke med DR's programmer og indhold, fgr det har vaeret publiceret.

LSR er ansat af DR's bestyrelse og ikke underlagt DR's daglige ledelse.

| Bekendtgerelse om vedtaegt for DR star der:

§ 29 Lytternes og seernes redakter skal overvage DR's behandling af henvendelser fra lyttere, seere og
brugere, herunder klager over DR’s virksomhed, med henblik pa at sikre en hej programetik og journalistisk
standard i den samlede programvirksomhed.

Stk. 2. Lytternes og seernes redaktaer kan som led i sin virksomhed fremsaette kritik, afgive henstillinger eller
i avrigt fremsaeette sin opfattelse af konkrete sager eller redaktionel praksis.

Stk. 3. Lytternes og seernes redakter skal endvidere bl.a.:
1) fremme dialogen med seerne, lytterne og brugerne om DR's programetik og behandling af klagesager
2) foretage en lebende registrering af henvendelser til DR, herunder klager over DR’s virksomhed, og

3) halvaérligt rapportere til bestyrelsen om sin virksomhed.

Bekendtgerelse om vedtaegt for DR

24




Antal henvendelser registreret af LSR fra DR's henvendelsessystem/Right Now

(Perioden januar - juni 2024)

Tabel 1.

Kategorier

‘Bernetid’

Unfair eller tendentigst indhold

Krav om berigtigelse

Klager fra medvirkende

Voldsomme effekter

Arekreenkelser

Upassende sprog

Ukorrekt sprog

Utroveerdig konkurrence

Partisk valgdaekning

Redaktionel omtale, skjult reklame

Kritik af klagebehandlingen i DR

Anden programetik

Genudsendelser

Egenreklame/spots

Henvendelser relateret til teknik (DRTV/DR Lyd
mm)

Generelle kritiske henvendelser
Programlaegning/Programforslag/Rettigheder
Utydelig tale, underleegningsmusik, jingler mv.
Faktuel fejl

Qvrige

Spergsmal

| alt

| alt Kritiske henvendelser (uden spergsmal)
Ros

| alt klager, ris og ros*®

15 Kategorierne klager, fejl og kommentarer.

25

Antal
45
562

15
14
41
53
396

19
16
714
53
42
2229

1721
224
86
432
481
55

7209
7154
198

7407



