Mette Stenbaek DR | GENERALDIREKT@REN
Qnnrtedancarforeningen KAF |I\Dlllgrisa Rerbye Renn
yen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kgbenhavn C
dr.dk

04.09.2024

Klage over artikel pa dr.dk

Keere Mette Stenbaek

Du har den 13. juni 2024 pa vegne af Sportsdanserforeningen KAF klaget over en artikel med
overskriften: 'Er dremmen endt som mareridt for dansk elitedans? Pa vej til maske at draebe sporten’.
Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu
gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

Maria Rzrbye Ren

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Bern og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Chefkonsulent Etik Sidsel Davidsen, DR Kultur, Barn og Unge
Redaktionschef Ulrik Andersen, DR Nyheder

Underdirekter Anders Kern Boje, DR Nyheder

Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

Sportsdanserforeningen KAF har klaget over en artikel bragt pa dr.dk d. 12. juni 2024. DR burde have
omtalt rettelsen i artiklen pa Fejl & fakta. Det paklagede citat er imidlertid ikke fra den kilde, som Klager
haevder i sin klage og senere i sin anke.. Men redaktionen fjerner citatet fra artiklen og praeciserer
aendringen ved en fejl, som om, at det var den pégaeldende kildes citat. Klager far ikke medhold. DR har
aendret i artiklen efter publicering ved at fjerne citatet, og det burde DR have omtalt pa Fejl og fakta,
selvom der ikke var noget forkert i det citat, som blev fijernet.

Klager far dog medhold i, at DR i artiklen burde have oplyst, at to medvirkende kilder fra
elitedansermiljget ikke blot udtaler sig som elitesportsdansere, men ogsa er tilknyttet den samme
danseskole i Aarhus, hvor den ene er naestformand og den anden instrukter. En ikke uvaesentlig
oplysning i den konkrete artikel.

KAF far ikke medhold i, at vinklingen var uberettiget, ensidig og ikke objektiv. Det er DR's redaktionelle
ret at bruge de anvendte kilder, og KAF far ikke medhold i, at andre kilder, som KAF foreslar, burde have
vaeret med i artiklen.

Gennemgang af sagen

Den 12. juni 2024 skriver Mette Stenbaek pa vegne af Sportsdanserforeningen KAF (herefter benzevnt
KAF), der er medlem af Dans Danmark) en klage til DR over en artikel bragt samme dag pa dr.dk. Artiklens
overskrift er: 'Er drammen endt som mareridt for dansk elitesportsdans? Pa vej til maske at draebe
sporten.’

| klagen star blandt andet:

“Ifelge DR Nyheder dr.dk/skole/samfundsfag/god presseskik, Magt og medier fastslas det, at
journalister skal leve op til nedenstéende presseetiske regler:

De skal vaere trovaerdige, kildekritiske og objektive i deres nyhedsdaekning.

Artiklen: "Er drammen endt som mareridt for dansk elitedans? "Pa vej til maske at draebe sporten” lever
flere steder ikke op til disse krav.

Journalisten Jonas Sauermilch citerer Ashli Williamson (AW) for at sige: " Det er en rigtig treels situation,
for det er jo eliteklubberne, der kommer med de fleste medlemmer.” Denne oplysning burde journalisten
have valideret; ifalge formand for Dans Danmark, Jan Todsen, har eliteklubberne 400 medlemmer,
hvorimod Folkedanserne star for 2700."

Citatet fra Klages side er forkert. Det var ikke AW, men Lene Radbro, naestformand i én af elitesportens
sterste danseklubber, som oprindelig var citeret. Ikke for oplysningen om det konkrete medlemstal, men
for den angivne saetning om, at eliteklubberne kommer med flest medlemmer. | klagehdndteringen kom
DR selv til at tillaagge citatet til en forkert kilde — nemlig AW - hvorefter citatet helt blev taget ud af
artiklen.

"Omkring kildekritik benytter Jonas Sauermilch sig af de to erfaringskilder AW) og Lene Redbro.

Lene Raedbro er nsestformand i den klub og danseskole, som AW er medindehaver af: JDS og det er
derfor ikke overraskende, at citat: "Samme grundholdning deler man hos Just Dance studio”.
Sauermilch far det til at fremsta, som om der er tale om to forskellige kilder, hvilket der altsé ikke er. Han
skriver flere gange "ogsé en " og "ogsd en”, det er dog stadig de samme to kilder, han refererer til.



Der er altsa to kilder fra den ene side af sagen, men kun en, formand Jan Todsen, fra den anden. Her
havde det vaeret pa sin plads at inddrage andre partskilder (det kunne fx vaere AAS eller KAF, som er de
to aeldste Eliteklubber i Danmark). Det har Sauermilch dog valgt ikke at gere.

Hvis artiklen skulle veere trovzerdig og objektiv, burde journalisten ogsd have henvendt sig til en
ekspertkilde. Det kunne i dette tilfeelde vaere Vice President for Sports Nenad Jeftic, WDSF, Lars Balle,
Team Danmark eller Hans Natorp, DIF. Det har han ogsa valgt ikke at gare.

Det er altsa tydeligvis ikke en objektiv artikel, idet vinklingen i vid udstraekning er i AW's faver,

Der er flere holdningsmarkarer i artiklen, der viser, hvor journalistens sympati ligger. Han er igen ikke
objektiv i sin daekning af sagen. Holdningsmarkarerne er bl.a. i rubrikken ordet "mareridt”. "Truer med
bal og brand” er en anden, "den dystre udlaegning” er en tredje og "kaotisk drsmade i vente” en fjerde.
Som det fremgéar af ovenstaende, er artiklen meget ensidigt vinklet, sagen er udelukkende set fra den
ene del af elitesportsdans’ side.

Vi er to elitesportsklubber AAS og KAF som igennem mere end tre generationer har vundet
mesterskaber til Danmark, der ikke deler JDS's holdning; vi er ikke blevet hert i sagen og som
kulturbaerere for sportsdans bade i Danmark og internationalt er det vigtigt for os at nuancere billedet
af Dans Danmark som forbund og paraplyorganisation, iseer fordi vores foreninger er basen for de
nuveaerende verdensklasseatleter og eliteatleter indenfor Team Danmark.

Vores holdning er, at vi ikke har fortrudt sammenlaegningen, og vi har fortsat tillid til Dans Danmarks
bestyrelse og 2025 Strategi-planen udarbejdet sammen med DIF.

Til slut er det magtpaliggende for os at kommentere péa det ansvar journalisten har over for de bern og
unge, der er medlemmer i en elitesportsdansekiub. Disse bern og unge matte i gér se deres organisation,
Dans Danmark, haengt ud pa forsiden af DR Sport. De har ikke en chance for at vide, hvad der er rigtigt
og forkert, og Jonas Sauermilch er i hasj grad med til at optrappe konflikten med sine
dommedagsprofetier om kaotisk arsmede i vente (mellemrubrik), mareridt (i rubrikken) og en dyb klaft
mellem folkedans og sportsdans (i afsnittet Bredde meder elite)

Der ber komme en berigtigelse af artiklens urigtige oplysninger og inddrages flere erfarings - og
partskilder.

Vi stiller os gerne til rddighed for opfelgende spargsmal, men farst efter &rsmedet pa sendag, da vi ikke
ensker at veere medvirkende til at optrappe konflikten og heller ikke ensker at deltage i mudderkastning
pa de sociale medier.”

DR svarer

Den 4. juli 2024 svarer nyhedsredakter pa DR Sporten Martin Leer Scharnberg KAF.

| svaret star:

“Nar kilder rejser skarp kritik af en anden part, er det vigtigt for DR at leve op til de presseetiske regler
om forelaeggelse og genmeele. Den kritiserede part, i dette tilfselde Dans Danmark, skal have mulighed
for at svare pa kritikken og skal forelsegges kritikken i sin helhed. Begge dele er opfyldt af journalisten
i denne artikel.

Derudover skal fakta selvfelgelig veere pa plads, og vinklingen skal veere retvisende, og det lever denne
artikel ogsa op til. Vi er dog blevet opmaerksomme p3, at et citat af AW om eliteklubbernes medlemmer,
som | ogsé henviser til, er upraecist og kan skabe misforstaelser om antallet af medlemmer og klubber i
Dans Danmark, hvorfor det nu er taget ud af artiklen. Der er ligeledes bragt en praecisering i toppen af
artiklen.



I forhold til de evrige kritikpunkter kan jeg kort svare, at det journalistisk er helt legitimt at beskaeftige
sig med, at en af de sterste danske dansestjerner nogensinde séa dbenmundet gér op imod sin sports
eget DIF-forbund, som hun endda selv er politisk aktiv i,

I denne slags sager er der selvfalgelig ogsa en masse interessekonflikter, og derfor er det ogsa en
essentiel del af vores daekning, at den ikke kun er béret af mundtlige kilder som AW og Lene Redbro,
men at vi ogsa kan dokumentere, at Dans Danmark har modtaget et bekymringsbrev, hvori 29 klubber
truer med at erklsere mistillid til bestyrelsen, ligesom vi ogsé har faet indsigt i den skonomiske situation
i Dans Danmark, som de seneste ar har givet underskud og fart til optagelse af nye Ian. Dette er
Jjournalistisk en relevant og veesentlig historie, ogsa selv om der er barn og unge ude i klubberne, som |
fremferer.

| efterlyser evrige kilder sdsom Lars Balle, Team Danmark, eller Hans Natorp, DIF. Begge kilder er faktisk
inddraget og optreeder i artiklen om samme sag, som udkom tidligere samme dag, som den artikel, | har
henviser til,

»  Dansestjerne sldr alarm om krise i dansk dans: 'Det ser helt sort ud', udkom 12. juni kl. 07.31.

*  Erdremmen endt som mareridt for dansk elitedans? 'Pa vej til maske at draebe sporten’ udkom 12.
junikl. 12.15

Vi har nu tilfejet et par ekstra links til den tidligere artikel, sa det er nemmere for lseserne af den anden
artikel ogsa at finde vej til den ferste.

Vi har desuden ogsa talt med flere klubrepraesentanter og mulige kilder, som ikke har @nsket at
medvirke, ligesom vi har talt med kilder, som pa baggrund af redaktionelle valg ikke er endt med at
optraede i artiklerne. Vi har ogsa talt med Finn Madsen i vores research. Han endte med ikke at optreede
i de endelige artikler, men vi kan afvise, at det skulle vaere pa grund af hans udlaegning af sagen, ligesom
vi ikke kan genkende, at han skulle have fremfart en anderledes udlzegning af sagen.

Vi har redaktionelle planer om at falge op pa, hvor Dans Danmark nu befinder sig politisk og ekonomisk
efter arsmedet. @nsker du eller en anden repraesentant fra KAF at stille op til interview i den
forbindelse?"

Klager anker

Den 11. juli 2024 anker KAF-svaret fra DR til lytternes og seernes redakter (LSR). LSR bekraefter den
15. juli 2024 over for Klager, at anken bliver behandlet.

KAF har i ankeskrivelsen kommenteret de enkelte punkter i svaret fra DR. Jeg vil citere fra KAF's svar i
forbindelse med gennemgang af punkterne under indstilling.

Procedure

Det folger af DR'’s etiske retningslinjer, at en klage skal vaere besvaret senest fire uger efter, at den er
modtaget. Det er sket her. Ligeledes felger det af DR's etiske retningslinjer, at det skal veere den
ansvarlige chef, der besvarer klagen, eller eventuelt kan det ske, hvis besvarelsen udtrykkeligt sker pa
vegne af den ansvarlige chef i DR. Det er ikke tilfeeldet her, og det er en overtraedelse af retningslinjerne.
Svaret skal forholde sig til klagens punkter, hvilket er tilfaeldet.

Indstilling fra lytternes og seernes redakter

KAF's kritik af artiklen vedrerer, at DR ikke er troveerdig, kildekritisk og objektiv i den paklagede artikel.
Desuden drejer kritikken sig ogsd om, at DR ikke udaver tilstraekkelig kildekritik i forhold til de anvendte
kilder.



i

Klager skriver, at den citerede kilde, AW), i den paklagede artikel fremgar AW's placering organisatorisk
i Dans Danmark) kommer med forkerte oplysninger og desuden har et "mellemvaesrende” med den
internationale hovedorganisation WDSF, som Dans Danmark er medlem af. DR har - ifalge KAF - ikke
tjekket oplysningen om, hvor mange medlemmer eliteklubberne under Dans Danmark har i forhold til
folkedanserklubberne, og DR har ikke udevet kildekritik i forhold til AW.

Den pageeldende kilde, som var citeret i den oprindelige artikel, var imidlertid ikke AW, men Lene
Redbro, nasestformand i et danseinstitut i Aahus. Hun giver udtryk for, at elitesportsklubberne faler sig
magteslose. Det stod i det citat, som ikke laengere er en del af artiklen, men citatet er uproblematisk,
fordi det er udtryk for en holdning fra kildens side. Klager far ikke medhold.

Da DR i forbindelse med klagesvaret har erkendt, at man kom til at citere og rette et citat med den
forkerte person som afsender, burde dette ikke kun veere rettet med to praeciseringer i artiklen, men
ogsa veere omtalt pa Fejl & Fakta.

Klager har i sin henvendelse fgjet til, at ifalge formand for Dans Danmark, Jan Todsen, har eliteklubberne
400 medlemmer, hvorimod folkedanserne star for 2700. Klager har brugt denne oplysning i sin klage til
at argumentere for, at det oprindelige citat ikke er korrekt. Jeg har ved sagens gennemgang faet oplyst
af DR, at oplysningen om antallet af medlemmer ikke er en del af den oprindelige artikel. DR har citeret
Jan Todsen for andre betragtninger i artiklen, men oplysningerne om medlemstallene stammer fra
Klager selv.

DR havde ret til at citere den pagseldende kilde, som det oprindelig skete, og sagen drejer sig — hvilket
der er redegjort for i artiklen — om den relative svagere position, som eliteklubberne har organisatorisk
i forhold til folkedanserne. Klager far ikke medhold pa dette punkt.

2.

Klager skriver, at DR ikke udever kildekritik. KAF angiver to forhold. For det farste burde DR have
undersggt og fremdraget, at AW, skriver KAF, har et "mellemveaerende” med det internationale
danseforbund, hvor Dans Danmark er medlem.

Klager haevder, at der er en konflikt mellem AW og det internationale danseforbund, som har en
betydning for den konkrete artikel. Jeg er ikke enig og giver derfor ikke medhold i dette. Det fremgér
ikke, hvorledes denne pastaede konflikt skulle spille en rolle.

Den anden del af kritikken gér pa, at den citerede kilde, Lene Radbro, ikke er uafhaengig af den farste
citerede kilde, AW, da Lene Radbro ifalge klagen er "naestformand i den klub og danseskole, som AW er
medindehaver af." Derfor er det ikke overraskende, skriver KAF, at Lene Redbro fra Just Dance Studio i
Aarhus har samme holdning som AW.

Det fremgér af Just Dance Studios hjemmeside, at Lene Radbro er naestformand. og AW er instrukter,
men det fremgar ikke, at AW ogsa skulle vaere medejer. DR har ikke kommenteret den konkrete kritik
fra Klager.

DR kunne godt, som det er sket, anvende AW som kilde. Som papeget af DR, har AW en organisatorisk
post i Dans Danmark. Men det er ogsa vaesentligt at naevne, at AW ogsé er instrukter hos Just Dance i
Aarhus. Nar DR i artiklen understatter AW's kritiske udsagn med at skrive "Samme grundholdning deler
man hos Just Dance Studios”, hvorefter Lene Radbro bliver citeret og underbygger kritikken fremsat i
artiklen af AW, burde det naevnes i artiklen, at de to er begge knyttet til samme danseinstitut og er derfor
ikke uafheengige af kilder. Det fremgar af kapitel 4 i DR's etiske retningslinjer, at DR ber praesentere
medvirkende med relevante oplysninger om deres faglige baggrund, stilling, tillidsposter eller



personlige holdninger. S& har brugerne selv mulighed for at vurdere vedkommendes udsagn, analyse
eller kommentarer.

Klager far medhold pa dette punkt.

KAF kritiserer, at der er to kilder, som i artiklen er kritiske over for Dans Danmark, men kun én kilde,
formanden Jan Todsen, fra den anden side, kommer til orde. Den kritik afvises. DR har forelagt kritikken
for formanden, og der er ingen retningslinjer eller andre regler om, hvor mange kilder, der skal vaere
repraesenteret fra hver side i en artikel.

3.

Klager mener, at DR burde have henvendt sig til en ekspertkilde, og der angives forskellige konkrete
kildeforslag fra KAF's side. Klager mener tillige, at vinklingen i artiklen er i AW's faver. Klager far ikke
medhold pa dette punkt.

DR har det redaktionelle ansvar for artiklen og dermed retten til at vaelge kilder og vinkler. DR har vinklet
pa en kritik fremsat af flere indflydelsesrige medlemmer af Dans Danmark. Der henvises ogsé af Klager
til et ‘'bekymringsbrev’ underskrevet af 29 elitesportsdanserklubber. Det er — som DR skriver i svaret til
KAF - journalistisk helt legitimt at beskaeftige sig med, at en kendt danser gar op imod sin sit eget
sportsforbund. KAF far ikke medhold.

KAF far heller ikke medhold i, at DR ikke i svaret kan henvise til to navngivne baggrundskilder, uden at
de fremgér af artiklen. Det er DR's ret at benytte de kilder, man vil, herunder ogsé kilder til baggrund. De
er ikke de eneste kilder, der medvirker, da der ogsa optraeder navngivne kilder, som understatter
artiklens vinkling.

4,

Klager papeger baggrundskilder, som ikke er citeret og som efter foreningens opfattelse burde have
veeret medtaget i researchen til artiklen. '

DR naevner selv én af de naevnte baggrundskilder, som ikke kom med i artiklen (artiklerne, da der har
veeret bragt flere), men DR skriver: "Vi kan afvise, at det skulle vaere pa grund af hans udlaegning af
sagen, ligesom vi ikke kan genkende, at han skulle have fremfaert en anderledes udlsegning af sagen.”
KAF afviser DR's svar med henvisning til en Facebook-udtalelse fra den pageeldende, som Klager
tilleegger en anden betydning.

Da der ikke findes andet materiale til belysning af dette kildeforhold, gar jeg ikke ind i en bedgmmelse
af pastanden her.

5.

KAF kritiserer DR for ikke at vedst4 sig et ansvar over for de barn og unge, der er medlemmer af en
elitesportsdanserklub. “Disse bern og unge matte i gar se deres organisation, Dans Danmark, haengt ud
pa forsiden af DR Sport. De har ikke en chance for at vide, hvad der er rigtigt og forkert,” skriver KAF
blandt andet.

DR har dokumenteret, at der er en splittelse inden for Dans Danmark samt elitesportsdanserne, og DR
er ikke forpligtet til at nedtone den splittelse af hensyn til de konsekvenser, det eventuelt métte have
for bern og unges opfattelse af Dans Danmark.

Klager far ikke medhold pa dette punkt.

LSR opfordrer DR til ogsa at skrive pa Fejl og Fakta, at artiklen er praeciseret. Ligeledes bar DR praecisere,
at de to medvirkende ogsé har en feelles tilknytning til samme danseinstitut i Aarhus som henholdsvis
instrukt@r og naestformand.



Konklusion og sammenfatning

Klager (Sportsdanserforeningen KAF) har klaget over en artikel bragt pa dr.dk den 12. juni 2024 med
overskriften 'Er dremmen endt som mareridt for dansk elitedans? P& vej til maske at draebe sporten.’
KAF har bl.a. klaget over et citat, som DR efterfalgende har valgt at fjerne fra artiklen, da det efter
redaktionens vurdering var upraecist og kunne skabe misforstdelser om antallet af medlemmer i hhv.
sportsdanser - og folkedanserklubber. Citatet var uproblematisk og Klager far ikke medhold pa dette
punkt.

Klager far medhold i, at DR burde have oplyst, at de to kilder, som udtaler sig kritisk om Dans Danmark,
begge er tilknyttet samme danseinstitut i Aarhus.

KAF far ikke medhold i, at vinklingen var uberettiget, og at DR var ensidig og ikke objektiv i at fremfare
kritikken inden for elitesportsdansermiljget. Det er DR's redaktionelle ret at bringe de nasvnte kilder. KAF
far derfor heller ikke medhold i, at andre kilder, som KAF foreslér, burde have vaeret med i artiklen, eller
at navngivne baggrundskilder burde citeres i artiklen.

Klager far delvist medhold.

Jesper Termansen, den 30. august 2024





