DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

20.06.2024

Klage over artikel pa dr.dk

Keere

Du har den 21. maj 2024 klaget over en artikel pa dr.dk publiceret den 21. maj 2024. Efter at
redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu
gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

/ venlig pllsen

Mané/l-‘\’z(ﬁ')fe_R?ann

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR KBU
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Led. indholdschef Anders Emil Mgller, DR Nyheder
Redaktionschef Lotte Stensgaard, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

En lytter kritiserede en artikel pa dr.dk om ICC og Israel for at vaere ubalanceret og ikke leve op til DR's
regler for forelaeggelse. Det far Klageren ikke medhold i. Klager har ret i, at artiklens kritiske udtalelser
fra den israelske premierminister vendt mod ICC og dens anklager principielt burde veere forelagt ICC
og dennes anklager, som sagen angar personligt. Men artiklen rummer ogsa en vaesentlig international
nyhed, og DR var derfor i sin ret til at bringe hurtig nyhedsformidling, ogsa fer en eventuel kommentar
fra ICC foreld. Klager far ikke medhold.

Gennemgang af sagen

En laeser klager den 21. maj 2024 over artiklen 'l Israel er man uforstdende overfor anklager om
krigsforbrydelse: 'Helt tydeligt antisemitisk” publiceret pa dr.dk den 21. maj 2024. Klageren giver
udtryk for, at artiklen ikke lever op til DR's etik.

Klager skriver blandt andet:

“I din artikel: | Israel er man uforstdende overfor anklager om krigsforbrydelse: 'Helt tydeligt
antisemitisk'. Gengiver du hvad Netanyahu har sagt. Der bliver naevnt pastande om at ICC er
antisemitisk men der er ingen kritik af disse pdstande. Hvordan er det her relevant for os, nar du ikke
forklare hvad antisemitisme er og der ikke stilles nogen kritiske spergsmal. Det her er ren
mikrofonholder i for Israels propaganda, om at alt er antisemitisk sé leenge det er en kritik af noget Israel
ger. Hvis du havde spurgt en ekspert om hvad antisemitisme er, s& kunne det vaere en spandende
artikel, men den vejer blot en folkestemning ud fra 3 tilfaeldige borgere i Tel Aviv og deres praemier
minister som er ret biased, eftersom det er ham der er anklaget. Hvorfor stiller du ingen kritiske
sporgsmal?”

DR svarer
DR, ved Jakob Busk Olsen (JBO) svarer pa vegne af redaktionschef Lotte Stensgaard den 31. maj 2024.
DR skriver blandt andet:

“Den pageeldende artikel er det, vi kalder en reaktionsartikel - det vil sige en reaktion pad en markant
nyhedsuadvikling fra relevante personer.

| det her tilfeelde er den markante nyhedsudvikling ICC-anklager Karim A. A. Khans beslutning om at
s@ge en arrestordre pd blandt andre Israels premierminister, Benjamin Netanyahu. Formalet er altsa at
formidle nogle umiddelbare indtryk - ikke at give det fuldstaendige billede af sagen. Den far du kun,
hvis du leeser hele vores deekning af ICC-anklagerens anmodning. Se fx
https://dr.dk/nyheder/udland/analyse-billeder-af-braendte-og-forkullede-mennesker-efter-rafah-
angreb
https://dr.dk/nyheder/udland/familier-til-gidsler-udgiver-ny-video-fra-den-7-oktober-faa-israel-
tilbage-til
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu-uenighed-over-iccs-oenske-om-arrestordre-paa-ledere-fra-
hamas-og-israel

https://www.dr.dk/nvheder/udland/icc-anklager-vil-have-netanyahu-anholdt-det-bliver-naesten-
ikke-stoerre-siger-ekspert ”

Klager anker
Klager henvender sig til LSR d. 1. juni 2024 med en anke over DR's svar.

Klager skriver blandt andet i sin klage til LSR:

"I artiklen naevnes det, hvordan Den Internationale Straffedomstol (ICC) har meldt ud, at man gar efter
at udstede en arrestordre pa bl.a Israels premierminister Benjamin Netanyahu. Artiklen bestar af 4
hoveddele:



1. Kort oprids af ICCs presseudmelding

2. Nentanyahus respons.

3. Kristeligt Dagblads korrespondent om stemningen i Israel
4. Voxpop lavet af AFP

Jeg mener ikke artiklen lever op til DRs etiske standarder, da artiklen bringer Isrealsk propaganda og
misvisende pastande om antisemitisme som ikke felges op med kristiske spargsmal i artiklen. Her er
mine hovedkritikpunkter:

1. Forelseggelse = Artiklen lever ikke op til DRs etiske retningslinjer kapitel 1 om fairness og
forelaeggelse, fordi artiklen ikke foreligger kritikken om at ICC er antisemitiske. | artiklen kritiseres ICC
for at veere antisemitisk af bade arkitekten Benjamin og af Benjamin Nentanyahu. Forelaeggelse er
seerligt vigtigt nar det gaelder sager som kan veere kraenkende eller agtelsesforringende. En udtalelse
om at nogen er antisemitiske ma kunne anses for agtelsesforringende og kreenkende. Det er forkert nar
dr ikke giver ICC eller Karim A. A. Khan mulighed for at svare pa kritikken. Savidt jeg kan se er der ikke
bragt andre artikler eller nyheder hvor det undersages om pastande om antisemitisme i ICC undersages
eller hvor ICC bliver hert om kritikken. | stedet viser helt nye artikler i the Guardian, at Israel i arevis har
spioneret mod ICC og forsegt at yde indflydelse pa ICCs beslutninger gennem den Israelske
spiontjeneste Mossad (Laes feks. https://www.theguardian.com/world/article/2024/may/28/israeli-
spy-chief-icc-prosecutor-war-crimes-inquiry).

2. Krig og konflikt. dr har saerlige retningslinjer nar det gaelder journalistik om krig og konflikter. Jeg
mener at denne artikel indgdr i DRs tema-daekning af Krig mellem Israel og Hamas. | drs etik fremgar
det, at journalister skal veere opmaerksomme pa, “at krigsferende parter kan forsege at manipulere
offentligheden og styre informationsstremmen". For at undga dette skal journalister "formidle motiver
til forskellige oplysninger."

I denne artikel bringes anklager mod ICC som kan have et sigte mod at delegitimere ICCs beslutninger
og om at ICC er antijedisk, pd trods af at anklagerne ikke naevner religion, men naevner at der kan veere
tale om "omfattende og systematiske forbrydelser mod Gazas civilbefolkning i henhold til en officiel
politik". Det er min opfattelse, at manglen pa undersegelse og eller forklaringer om hvad antisemitisme
er, og hvordan Israels praemirereminister bruger ordet, ikke overholder drs etiske retningslinjer. Israels
premierminister traekker ofte antisemitisme-kortet nar han forholder sig til kritik af Israel (laes f.ek.s
https://abcnews.go.com/International/wireStory/netanyahu-frequently-makes-claims-antisemitism-
critics-deflecting-problems-110631372)

drs etiske retningslinjer ligger et seerligt ansvar for at formidle mulige motiver bag Nentanyahus
anklager om antisemitisme, iseer nar Jacob Trolle ogsd bruger ordet i overskriften. Jeg leeser
overskriften er formateret saledes:

| Israel er man ufor-
stdende overfor anklager
om krigsforbrydelse:

'Helt tydeligt antisemitisk'

Na&r jeg har laest overskriften star jeg med en oplevelse af at Israelere generelt mener at anklager om
krigsforbrydelser er antisemitiske. Artiklen bekraefter min forstaelse af overskriften.



3. Voxpop lavet af AFP - | artiklen bruger Jacob Slyngborg Trolle klip fra AFP som har vaeret ude og
sperge folk pd gaden i Israel, en voxpop. Dermed for vi som laesere en beskrivelse af, hvordan israelerne
taenker om denne konflikt, men nar dr/Jacob Trolle bruger AFPs voxpop er det meget uklart hvordan
interviewene er kommet til verden. Er det tilfeeldige mennesker der er blevet spurgt eller er det et
kurateret interview. Det virker som om, at der er to forskellige interviews. Det ene er en slags voxpop
hvor "tilfeeldige" Tel Aviv og Jerusalem-borgere sparges, vi ved ikke hvad de bliver spurgt til, hvordan
og hvor. | det andet er det en demonstrant der bliver spurgt, det er ikke en voxpop, men det virker som
om interviewet bliver bragt for at vise, at der er nogen imod. Det er meget sveert at fa et overblik over,
hvem og hvor mange der deler de forskellige holdninger og om de er blevet spurgt om det samme.
Demonstranten indgar med fuldt navn, mens de to andre "pa gaden" kun indgar med deres fornavne.
Min oplevelse er, at artiklen bliver framet i forhold til den ene voxpop-deltager Benjamin hvis ansigt og
klip indgéar pé forsiden og i artikeloverskriften. Det far hans udsagn til at repreesentere alle israeleres
holdning og understatter Netanyahus kritik, som jeg mener er manipulerende. Eftersom benjamin ikke
optreeder med efternavn sa har jeg sveert ved at forestille mig, at Jacob Trolle har kunnet stille ham
opfalgende spergsmal herunder om han vil medvirke som video péa dr.dks forside, med citatet om, at
ICCs enske om arrestation af Nentanyahu og Yoav Gallant er antisemitisk. Ifelge drs etiske
retningslinjer, skal medvirkende informeres om hvordan deres medvirken vil blive brugt. Igen har
journalisten en seerlig forpligtelse nar det handler om krig og konflikt, og skal derfor veere seerlig
kildekritisk og sikre dokumentation, hvilket ikke er gjort i denne sammenhaeng. Det stér i artiklen at
efternavne ikke fremgar, og der er ikke bragt nogen tydelig baggrund for, hvordan disse personer er
udvalgt eller om de er associeret med de beskyldte toppolitikere og det fremgar ikke hvad de bliver
spurgt om.

4. Bred daekning. Lotte Stensgaard, redaktionschef pa dr.dk har svaret pd min ferste kritik af artiklen
som var mindre grundig.”

Klager omtaler og henviser desuden fire yderligere artikler (de artikler som DR henviser til i svaret), som
Klager heller mener ikke lever op til DR's etik.

LSR bekraefter den 3. juni 2024, at sagen vil blive behandlet som en ankesag.

Procedure

Det folger af DR's etiske retningslinjer, at DR har op til fire uger til at besvare en klage. Dette er overholdt
her. Klagen skal forholde sig til det, der er klaget over. Dette er overholdt. Det er en redakter pa vegne
af den ansvarlige chef, som besvarer klagen. Dette er tillige overholdt. Klagen skal indeholde en
klagevejledning, hvilket er den ger.

Indstilling fra lytternes og seernes redakter

Problemstillingerne i denne klage har bergring med flere af DR's etiske retningslinjer. Grundlaeggende
fastslar retningslinjerne, at DR laegger vaegt pa grundig research og ikke taler mod bedre vidende og
ikke har skjulte dagsordner. Det falger ogsa af DR's etiske retningslinjer og retningslinjer for god
presseskik, at zerekreenkende udtalelser forelaegges. Samtidig er det et princip, at DR bade skal levere
korrekt og hurtig nyhedsdeekning.

Nar anklageren for den internationale straffedomstol kraever den israelske premierminister arresteret,
er det en meget veaesentlig international nyhed med meget store perspektiver. Det er det ligeledes, nar
den israelske premierminister udtaler sig om arrestordren. Det bgr DR ud fra princippet om hurtig
nyhedsformidling kunne bringe. DR begr ogsa i det konkrete tilfaelde kunne bringe nyheden om den
israelske premierminister Benjamin Netanyahus pastande om ICC-anklageren som antisemitisk, selv om
disse udtalelser ikke af DR har veaeret forelagt for ICC-anklageren. Den israelske premierminister



Benjamin Netanyahu bliver i DR-artiklen citeret for at sige: “Det er en moralsk skandale af historiske
dimensioner (..) Gennem sine handlinger har Hr. Khan taget en plads blandt den moderne tids sterste
antisemitter.” Det fremgar af artiklen, at citatet stammer fra en pressemeddelelse fra Benjamin
Netanyahu.

Kritikken retter sig dermed ikke alene kun mod institutionen ICC, men anklageren Karim A.A. Khan bliver
direkte naevnt som antisemit.

Selv om DR i dette tilfeelde kan prioritere hurtigheden over foreleeggelsen og dermed bringe en
opsigtsvaekkende udtalelse i en krig, som har hele verdens bevagenhed, sd er den israelske
premierministers udtalelse om ICC-anklager Karim A. A. Khan af en sadan kritisk og negativ karakter, at
den principielt ber forelaeegges Karim A.A. Khan og ICC.

Der kan veere praktiske vanskeligheder med at foreleegge en sddan artikel og opna et svar inden for en

rimelig tidsfrist.

| en ankesag, jeg behandlede i 2021, var der kritik fra en leeser af, at DR i en artikel om en konflikt
mellem det britiske fladefartgj HMS Defender og den russiske flade og flyvevaben var ensidig og kun
lagde vaegt pa den britiske fremstilling. DR havde ikke forelagt russiske myndigheder de britiske
oplysninger, men havde citeret en pressemeddelelse fra det russiske udenrigsministerium vedrgrende
russernes officielle syn pa haendelse.* Ogsa her blev der fra LSR lagt vaegt p3, at afprevning af
oplysninger matte opvejes i forhold til hurtig nyhedsformidling.

Klager har principielt ret i, at DR burde forelaegge den israelske premierministers udtalelser for ICC,
men at der under hensyntagen til det andet princip om hurtig nyhedsformidling er rimelige grunde til,
at artiklen udkom uden resultatet af en forelaeggelse. Klager far ikke medhold i punktet.

LSR afviser ogsa Klagers pastand om, at DR's etiske retningslinjer lsegger et seerligt ansvar for at
formidle mulige motiver bag anklagerne og kritikken af ICC, afvises af LSR. Det er DR's redaktionelle
frihed at veelge hvilke forhold, der skal medtages i artiklen.

LSR konstaterer, at en voxpop er en journalistisk greb, som bliver benyttet, men ikke har nogen reel
dokumentationsvaerdi i forhold til, hvad en befolkning mener. Den kan derimod szette ansigt og ord pa
nogle fa borgeres holdning.

Det er ikke i strid med DR's etik, at DR bruger en vox pop fra et telegrambureau som AFP. DR benytter
her en fast og trovaerdig samarbejdspartner, hvor man som i en raekke andre tilfselde ma forlade sig pa
sin tillid til, at telegrambureauets navn borger for en serigs og kvalitetsbetonet tilgang til journalistikken.
Det vil i praksis ikke vaere muligt for DR at efterkontrollere for eksempel hvorledes den konkrete voxpop
er blevet til. DR skriver i artiklen, at "AFP har ikke faet efternavnene pa de interviewede.” Det havde
styrket artiklen, hvis der var efternavn pa de adspurgte i vox poppen. At en medvirkende kildes udsagn
bruges i rubrikken, er ikke i strid med DR’s etik. Og at hans udsagn skulle repraesentere “alle israeleres
holdning og understatter Netanyahus kritik”, sddan som Klager mener er manipulerende, far ikke
medhold. Det fremgar ikke noget sted i artiklen, at alle israelere understatter én saerlig holdning. Det
fremgar af artiklen, at “I Tel Aviv og Jerusalem er der forskellige holdninger, da nyhedsbureauet AFP gar
pa gaden for at fa israelernes reaktion pd ICC’s enske om en arrestordre pé deres forsvarsminister og
preesident.” Dernaest bringes der i artiklen tre videoer med en vox pop med tre israelske borgere. Det er
ikke i strid med DR's etik, at der er ikke bragt baggrunden for, hvordan disse personer er udvalgt, sddan
som Klager eftersparger. Det er er heller ikke i strid med DR's etik, at DR ikke skriver, hvem de
medvirkende kilder eventuelt er associeret med, eller hvad kilderne bliver spurgt om jf. betragtningerne
om tillid ovenfor

! https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-daekkede-konflikt-mellem-britisk-
flaadefartoej-og



LSR afviser tillige, at det er i strid med DR’s etik, at DR ikke refererer, hvad Netanyahu siger til ICC's
handling, lige som LSR afviser, at det er i strid med DR's etik, at DR i artiklen vaelger ikke at vinkle pa en
teoretisk diskussion af en antisemitisme-definition. LSR afviser dermed Klagers kritik af manglen pa
undersggelse og/eller forklaringer pa hvad antisemitisme er, og hvordan Israels regering bruger ordet.
DR's svar pa klagen kan ikke udlaegges, sadan som Klager ger. Det fremgar — i modsaetning til Klagers
pastand - ikke af DR's svar, at man skal leese fire andre artikler, for at man kan kritisere den nu paklagede
enkelte artikel. DR skriver i svaret til Klager, at DR's daekning af ICC og Israel ogsa kan findes i andre
artikler, og angiver til eksempel fire artikler pa dr.dk. At Klager mener, at disse artikler er fejlbehseftede,
ses der her bort fra, da disse artikler ikke er paklaget til DR og ikke har vaeret besvaret af den relevante
redaktion i DR i ferste led. De bliver derfor ikke en del af denne ankesag. Artiklen bringer ikke "Israelsk
propaganda” eller kan anses for at rumme misvisende pastande om antisemitisme. Det er tillige ikke
kritisabelt, at DR ikke vaelger at falge op med de kritiske spargsmal i artiklen, som Klager kraever.

Konklusion og sammenfatning
En klager mente, at en artikel pa dr.dk om ICC's arrestordre pa den israelske premierminister Benyamin

Netanyahu var misvisende og mangelfuld. LSR giver ikke klageren medhold. DR har den redaktionelle
frihed til at vinkle en artikel om en dom eller en anklagers udtalelser som i dette tilfaelde. Det falger af
DR's etiske retningslinjer, at serekraenkende udtalelser skal foreleegges. Samtidig er det afgerende for
DR at kunne levere en hurtig nyhedsdaekning. DR kan derfor uden at vaere i konflikt med DR's etiske
retningslinjer bringe en markant udtalelse fra Israels premierminister Netanyahu. Principielt burde
udtalelsen i det konkrete tilfeelde forelaegges ICC og anklageren Karim A. A. Khan. | praksis ville dette
dog potentielt kunne have forhindret, at DR kunne viderebringe en vigtig nyhed som i dette tilfeelde den
israelske reaktion pa en arrestordre i forhold til landets premierminister. Klager far derfor ikke medhold
pa dette punkt.

LSR afviser det klagepunkt, at DR har et seerligt ansvar for at formidle mulige motiver bag anklagerne
og kritikken af ICC, sddan som Klager mener.

Ogsa Klagers kritik af brugen af voxpop afvises. DR kan benytte en voxpop som journalistisk element,
og det er ikke i strid med DR's etik, at der er ikke bragt baggrunden for, hvordan kilderne i voxpoppen
er udvalgt, sddan som Klager eftersparger. Det er er heller ikke i strid med DR's etik, at DR ikke skriver,
hvem de medvirkende kilder eventuelt er associeret med, eller hvad kilderne bliver spurgt om. LSR
afviser, at det er i strid med DR's etik, at DR i artiklen vaelger ikke at ga ind i en teoretisk diskussion om
afklaring af en antisemitisme-definition. DR har sin redaktionelle ret til at vaelge de vinkler og dermed
oplysninger, som man gnsker.

LSR giver ikke Klager medhold i kritik af, at DR ikke i artiklen undersgger og/eller forklarer hvad
antisemitisme er, og hvordan Israels regering bruger ordet. Det var ikke vinklen for artiklen. Artiklen
bringer ikke "Israelsk propaganda”, sddan som Klager skriver. Artiklen rummer tillige ikke misvisende
pastande om antisemitisme. DR far ikke kritik for at undlade at have anvendt de kritiske spargsmal i
artiklen, som Klager giver udtryk for, at DR burde have stillet. Det er DR's fire ret at vaelge vinkel, kilder
og spargsmal i artiklen. Artiklen skal desuden ses som en del af DR's samlede journalistiske deekning i
artikler, radio og tv af sagen.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 19. juni 2024





