DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

20.06.2024

Klage over udtalelse i ‘Aftenshowet’ pa dr.dk

Keere

Du har den 21. marts 2024 klaget over en udtalelse i ‘Aftenshowet’ pa DR1. Efter at du har rykket og
redaktionen fortsat ikke har svaret, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu
gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

/d venhg,hnlsen

/Pnfr‘BVeR““hn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Barn og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Programchef Ann Garlichs, DR Strategi og Brugere
Direktor Lasse Bastkjaer, DR Strategi og Brugere



Sagen kort

En seer klagede over en veerts omtale af en medvirkende professor i ‘Aftenshowet’ den 21. marts 2024.
Pa trods af at den ene af de to veerter fejlagtigt omtalte den medvirkende som “juraprofessor”, var den
medvirkende i gvrigt korrekt deklareret, og det havde ingen praktisk betydning for det emne, som
udtalte sig om. Klager far ikke medhold.

Gennemgang af sagen

Den 21. marts 2024 klager (herefter benaevnt Klager) over programmets
titulering af professor Bent Greve, RUC. Ifglge Klager benaevnes Bent Greve som jurist, hvad han ikke er,
pointerer Klager.

Klager skriver: “I Aftenshowet i dag dreftedes mink-sagen og fastsaettelsen af erstatninger. Herunder
om der var inhabilitet i de kommissioner, der skal fastssette erstatningen. Man havde forespurgt
professor Bent Greve, RUC, om dette. Det blev naevnt, at Bent Greve er jurist (og derfor matte have en
seerlig indsigt i spargsmalet om inhabilitet). Problemet er, at Bent Greve ikke er jurist.

Jeg synes det er kritisabelt, at man foregiver at have spurgt juridisk sagkundskab, nar dette ikke er
tilfeeldet. Jeg sendte en sms om dette under udsendelsen, men den blev - naturligvis - ikke naevnt.
Sikkert fordi journalister principielt ikke begar fejl.”

Klager rykker DR én gang og den 6. maj 2024 svarer programredakter i DR for det eksternt producerede
‘Aftenshowet’, at DR vil vende tilbage "hurtigst muligt".

Den 3. juni 2024 henvender Klager sig til lytternes og seernes redakter (LSR), da Klager fortsat ikke har
faet et svar fra DR.

Klager skriver: “For 4 uger siden blev jeg lovet en konklusion "hurtigst muligt”. Dette efter et forvejen
langt sagsforlab (jeg klagede 21/3).

Jeg har fortsat ikke faet noget svar. Efterhanden er det ikke svaret der er det vigtigste, men derimod,
hvordan det kan tage séa lang tid at besvare en - efter min opfattelse - simpel henvendelse. Enten er
professor Bent Greve jurist eller ogsa er han ikke. Det kan du maske som seernes redakter svare pa?”

DR's etiske retningslinjer foreskriver, at en klage skal vaere besvaret senest fire uger efter, at DR har
modtaget den. | betragtning af at klagen har vaeret hos DR i mere end to maneder, har LSR valgt at
gennemga klagen, selv om DR ikke har svaret substantielt pa den.

Procedure

Det folger af DR’s retningslinjer, at en klage skal vaere besvaret senest fire uger efter, at den er modtaget
i DR. Dette er i hgj grad ikke overholdt her. Klagen har ligget i mere end to maneder, da Klager rykker og
kun far et forelebigt svar. Det er en uheldig og kritisabel overtreedelse af DR's retningslinjer for
klagebesvarelse.

Klagen er besvaret af en redakter, der ikke har ledelsesansvar, hvilket ogsa er en fejl. Klagen indeholder
klagevejledning. Sammenfattende er det en meget mangelfuld reaktion fra DR. Selv efter en rykker, som
DR har reageret p3a, har Klager fortsat ikke modtaget noget svar. Programchef Anne Garlichs har
undervejs i arbejdet med denne klage beklaget den mangelfulde klagebehandling.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor



Klagers kritikpunkt gar pa, at den medvirkende ekspert ikke er juraprofessor, som det bliver sagt i
programmet.

(Tidskode 18:54) Veert 1: "Og spergsmalet er sd, om der er nogen af dem, der maske tilmed ogsa er
inhabile. Det speger vi i evrigt ogséa en juraprofessor om lidt senere.”

(Tidskode 19:24) Veert 1 siger til veert 2: “Der talte du faktisk med en juraprofessor tidligere i dag.”
Veert 2: “Ja, for vi begyndte at diskutere, hvad siger fagkundskaben egentlig lige preecis om det her
med at nedsaette kommissioner ned. S& jeg tog kontakten til professor ved samfundsvidenskab,
Roskilde Universitet, Bent Greve, i eftermiddags.”

Herefter fglger et interview med professoren, der taler om nedseettelse af undersggelseskommissioner.
Under selve interviewet deklareres professoren som vaerende fra institut for samfundsvidenskab og
erhverv.

(Tidskode 19:37:00) Veert 1: “Og der er ogsé en juraprofessor, der siger at der ikke er armsleengde”.

Bent Greve er ifalge RUC's hjemmeside professor ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv. Pa
universitets forskningsportal fremgar det, at professoren er cand.polit. fra Kabenhavns Universitet i
1977,0gi 1992 fik han en ph.d. i offentlig administration fra RUC. Bent Greve er tillige dr. scient. adm.
Der er dermed ikke tale om et professorat i jura.

Den ene vaert omtaler hele tre gange i udsendelsen den medvirkende professor som “juraprofessor”,
hvilket dermed er en fejl. Kilden bliver korrekt deklareret en gang inden selve interviewet, ligesom skiltet
med hans titel er korrekt. DR skal levere korrekt information.

Klager skriver: “Man havde forespurgt professor Bent Greve, RUC, om dette. Det blev naevnt, at Bent
Greve er jurist (og derfor matte have en seerlig indsigt i spergsmalet om inhabilitet). Problemet er, at
Bent Greve ikke er jurist. Jeg synes det er kritisabelt, at man foregiver at have spurgt juridisk
sagkundskab, nar dette ikke er tilfaeldet.”

Det er DR's ret at veelge hvilke kilder, der medvirker, og hvad man benytter en ekspertkilde til. Den
medyvirkende professor bliver interviewet om, hvad problemet kan vaere. Han svarer blandt andet:
“Problemet er altid, at hvis der er nogle, som har en seaerlig interesse i, at der traeffes en bestemt
afgorelse, der ikke er i overensstemmelse med de bredere interesser, men som tilgodeser dem, der
har veeret med til at traeffe afgaerelsen. Derfor snakker man om, at der skal veere en sdkaldt
armslaengdes afstand. Man skal ikke kunne traeffe beslutninger, man kan have glsede af selv, hvis man
sidder i et udvalg, der har til opgave administrativt at lede og fordele nogle penge fra det offentlige.”

Sammenfattende kan jeg konstatere, at der tre gange bliver begaet en fejl, da den ene veert omtaler
Bent Greve for "juraprofessor”, men i gvrigt var professoren korrekt deklareret og udtalte sig pa en
made, der ikke var snaevert bundet til juridisk sagkundskab. Klager far delvist medhold. DR bar
praecisere i en artikel pa fejl og fakta, at den medvirkende kilde ikke er professor i jura, sddan som det
oplyses tre gange i Aftenshowet, men er professor ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv. Det
er samtidig min opfattelse, at DR bar beklage over for Klager, at man ikke har svaret. Det er sket
undervejs i behandlingen af denne sag, som det fremgar af procedureafsnittet.

Konklusion og sammenfatning

En seer klagede over, at professor Bent Greve, RUC, blev deklareret som juraprofessor i ‘Aftenshowet’
den 21. marts 2024. Den ene af de to vaerter deklarerede fejlagtigt den medvirkende som
“juraprofessor” tre gange, mens kilden blev korrekt deklareret som professor i samfundsvidenskab,



inden selve interviewet med ham. Det er DR, der frit veelger hvilke kilder, der medvirker i DR's
programmer, og hvilke emner en ekspertkilde bruges til at vurdere. Professoren har en ph.d. i offentlig
administration og er dr. scient. adm., og dermed har denne ogsa et grundlag for at have en holdning til
habilitet i undersggelseskommissioner.

Klager far delvist medhold.

Jesper Termansen, den 18. juni 2024





