DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kgbenhavn C
dr.dk

03.06.2024

Klage over indslag i P1 Morgen den 22, april 2024

Du har den 23. april 2024 klaget over et indslag i P1 Morgen sendt den 22. april. Efter at redaktionen
afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen
og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusicn jeg er enig i.

Meﬂg} g hil

aria Rerbye Renn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Baern og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Michael Alsen, DR Nyheder

Led. Redaktionschef Anders Emil Mgller, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

En lytter klagede over Pl Morgens interview med den socialdemokratiske udleendinge- og
integrationsordfaerer Frederik Vad den 22. april 2024. Ifglge Klager fordrejede veerterne debatten og
afbred den medvirkende politiker. Klager dokumenterer ikke sine pastande, og veerterne levede op til
forventningerne om et kritisk interview med den medvirkende politiker. Klager far ikke medhold.

Gennemgang af sagen

Den 23. april 2024 klager (herefter Klager) over et indslag i P1 Morgen den 22.
april 2024, hvor den socialdemokratiske folketingspolitiker Frederik Vad (herefter FV) bliver interviewet.
Klager skriver blandt andet til DR:

“Frederik Vad bringer fra talerstolen i Folketinget et emne til debat vedrerende indvandreres infiltrering
af de offentlige myndigheder og andre offentlige instanser. Danmarks Radio eendrer pa hvad debatten
skal dreje sig, nemlig til hvorvidt nogen kan synes de kan blive ramt af den kritik. Hvilket overhovedet
ikke er sagens kerne og det er forkasteligt at man skal betale licens til DR ndr DR fordrejer debatten for
at imedekomme indvandrernes enske om ikke at 14 kritik for de negative ting som de bibringer det
danske samfund. Fuldsteendig det samme er sket pa DR Nyheder hvor der er skrevet artikler der skal
nedgere Frederik Vad for hans kritik og underminere hans saglighed. Det er jo fuldstaendig vanvittigt
at DR ikke forholder sig den kritik som Frederik Vad kommer med som jo er meget kritisk og alvorlig for
det danske samfund og for sammenhaengskraften i det danske samfund og for sikring af at personer
med fremmed herkomst ansat i de offentlige myndigheder ikke misbruger deres magt for egen eller
andre i samme klaner eller med samme baggrund til at fremme deres interesser.

Derudover klager jeg over journalistens forseg pa at manipulere med Frederik Vad skal sige og afbryde
ham s& han ikke kan komme til tale og sige det han gerne vil sige. Hun forseger at laegge ham ord i
munden som han overhovedet ikke siger.

Men fér et indtryk af at DR nyheder og DR radio har koordineret et angreb pé Frederik Vad s han kan
blive erkleeret utroveerdig at fa stoppet debatten om de problemer som den store indvandring
forérsager pa vores samfund.”

DR'’s svar

Den 23. maj 2024 skriver redaktionschef i DR Nyheder Michael Alsen blandt andet til Klager: “Ideen om
at vi her pa DR og i mine programmer specifikt skulle have et enske om at lukke ned for debatten eller
for Frederik Vad er komplet fejlagtig og grebet ud af en virkelighed, der ikke eksisterer.

Journalistik er mange ting og en af dem er at trykteste pastande fra magtfulde personer, der fremsaetter
dem - i dette tilfaelde Frederik VVad. Nar vi gik kritisk til Frederik Vad dengang, skyldtes det, at der viste
sig at veere udfordringer med den made, han havde lzest de forskellige rapporter pa, ligesom hans
bevisfarsel- hvilket han selv har veeret dben omkring - pa lange straek var anekdotisk. Der er det vores
pligt at udfordre ham og traekke svar frem, der ger os klogere. Det er faktisk en journalistisk
kerneopgave.

Jeg herte ingen manipulation i det pdgeeldende interview; jeg herte en veert, der passede sit arbejde.
At vi som program og medie faktisk kan rumme, at Frederik Vad fremsaetter sin kritik, mener jeg kun er
passende. Jeg ville synes, vi gik i meget sma sko, hvis vi felte os kaldet til at ga i rette med hans
pastande, uanset hvor forkerte jeg synes de er.”



Klager anker

Den 27. maj 2024 anker Klager svaret til LSR. Blandt andet skriver Klager: "Desuden sa sidder man
tilbage som lytter med en stor skepsis over P1 morgen, nar Frederik Vad siger at Ozlem Cekic kan
bestille et interview nar det passer hende, og han faktisk ikke normalt ensker at blive interviewet i P1
morgen nar han generelt set bliver behandlet sa ringe (her selv indslaget om hans kritik). Hvordan kan
DR leve med at en folketingspolitiker feler sig s& dérligt behandlet af P1 morgen??”

Klager gentager i gvrigt sine pointer fra sin ferste klage om, at journalisterne er unfair og partiske.

Indslaget den 22, april 2024

Indslaget i P1 Morgen er primaert et interview med Frederik Vad, men der refereres udtalelser fra det
tidligere folketingsmedlem Ozlem Cekic, som blev bragt dagen forinden. Indslaget varer 14 minutter.
Ozlem Cekic har sammenfattende kritiseret Frederik Vad for at misteenkeliggere mennesker med
minoritetsbaggrund.

Procedure
Det falger af DR's etiske retningslinjer, at en klage skal vaere besvaret inden fire uger, hvilket er sket her.
Den skal veere besvaret af den ansvarlige chef, hvilket ogsa er tilfeeldet, og der skal veere givet
klagevejledning, og det er ogsa sket. Klagen skal forholde sig til indholdet i kritikken, og det er ogsa
opfyldt her.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Det falger af DR's etiske retningslinjer, at DR skal vaere kritisk over for alle kilder og ikke lader sig styre
af politiske szerinteresser. DR skal vaere fair over for alle parter.

Der mé ikke kunne rejses berettiget tvivl om DR, produktionernes eller medarbejdernes integritet.
Klagers farste pastand er: "DR fordrejer debatten for at imedekomme indvandrernes enske om ikke at
fa kritik for de negative ting, som de bibringer det danske samfund.”

Klager har ikke konkretiseret, hvad der er, der ligger i denne szetning. P1 Morgen spiller et klip fra
Folketingets talerstol, hvor FV blandt andet taler om en politibetjent, som ringer til et krisecenter og
presser medarbejderne til at udlevere personoplysninger om en kvinde, der er pa centeret. Han nasvner
ogsa en socialradgiver, som dropper bestemte barnesager.

FV kritiserer ogsa DR for at give plads til Ozlem Cekic med det ene "medigberinterview efter det andet”,
uden at hun bliver stillet til regnskab for det, hun siger.

Veerterne holder FV fast pa, at han har sagt en faktuel fejl i sin tale i Folketinget, som satte gang i den
debat, der siden fulgte om integration og mangel pa samme.

Det ligger bade inden for P1 Morgens ret og pligt at stille kritiske spargsmal til de medvirkende, i dette
tilfeelde FV. Der er ingen af de stillede spergsmal, som bevaeger sig veek fra de pointer, som FV er
inviteret i programmet for at tale om. Og havde de gjort det, var det ikke i sig selv en etisk overtraedelse.
Nar veerterne sperger, som det sker, kritisk til F\V's dokumentation for de generaliseringer, som FV
kommer med, er der tale om kritisk journalistik, hvilket ikke er det samme som at fremsaette egne,
politiske holdninger til emnet eller at fordreje debatten. Indslaget var pa ca. 14 minutter, og den
socialdemokratiske politiker fik lov til at tale ud samt fremsaette sin kritik af linjen i P1 Morgen.

Klager far ikke medhold i den kritik.

Det er heller ikke korrekt, som Klager skriver, at DR i interviewet ikke forholder sig til substansen i den
kritik, som FV kommer med. Klagers kritiserer tillige, at veerterne afbryder FV, sa han ikke far sagt det,
han vil. Det er i sagens natur kun FV, der kan svare pa, om han far sagt det, han vil, men i det lange
interview er det kun rimeligt og naturligt, at en medvirkende bliver afbrudt og stillet kritiske spargsmal,



og veerterne fjerner sig ikke fra emnet. LSR laegger her tillige vaegt pa, at kilden er yderst medievant og
ma forvente, at der stilles kritiske spargsmal til den ferte politik og hans udtalelser. Det udtrykkes af
redaktionschef Michael Alsen sdledes over for Klager: "Nér vi gik kritisk til Frederik Vad dengang,
skyldtes det, at der viste sig at veere udfordringer med den made, han havde lzest de forskellige
rapporter pa, ligesom hans bevisfersel- hvilket han selv har veeret aben omkring - pé lange streek var
anekdotisk. Der er det vores pligt at udfordre ham og traekke svar frem, der ger os klogere. Det er faktisk
en journalistisk kerneopgave.”

Klager bringer i sin anke til LSR op, at DR ikke svarer pa de punkter, som Klager har kritiseret. Som det
fremgar af ovenstaende, har Klager pa ingen méade veeret praecis i sin kritik, men derimod kritiseret DR
for at stille kritiske spergsmal til politikerens anekdotiske dokumentation, hvilket er en af DR's
journalistiske opgaver. Nar journalister som i dette tilfaelde sparger kritisk ind til en politikers sag, er det
et stykke journalistisk handveerk og ikke udtryk for, at de pageeldende vaerter fremsaetter egne, politiske
synspunkter.

Klager fremhaever FV's synspunkt fremsagt i programmet om, at Ozlem Cekic kan "bestille tid" til et
interview i P1 Morgen, som hun vil. Men den socialdemokratiske ordferer har ikke fremlagt nogen
dokumentation for sin pastand, og séledes ma det noteres som et synspunkt, men udokumenteret, nar
Klager gentager det i sin anke.

Konklusion og sammenfatning

En lIytter klagede over Pl Morgens interview med den socialdemokratiske udlaendinge- og
integrationsordferer Frederik Vad den 22. april 2024. Klager gav udtryk for, at DR fordrejede debatten
i det pageeldende program samt opfarte sig kritisabelt over for den medvirkende politiker. Blandt andet
ved at veerterne afbred ham. Samtidig gentog Klager den socialdemokratiske ordferer Frederik Vads
udtalelse om, at Vads kritiker, forhenvaerende folketingsmedlem Ozlem Cekic tilsyneladende kunne
“bestille tid" i P1 Morgen. Hverken Frederik Vad eller Klager har dokumenteret synspunktet.

Klager har ikke dokumenteret sine pastande. Vaerterne forholdt sig kritisk til Frederik Vad og hans
dokumentation for sine udtalelser om indvandrere, hvilket er bdde en ret og pligt for det
aktualitetsprogram, som de bestyrer. Indslaget var langt = 14 minutter — og den socialdemokratiske
politiker fik lov til at tale ud samt fremsaette sin kritik af linjen i P1 Morgen.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 31. maj 2024





