DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0998 Kabenhavn C
dr.dk

21.maj 2024

Dan Harder

Klage over artikel pa dr.dk

Keere Dan Harder

Du har den 20. marts 2024 klaget over artiklen: "Analyse: Israel fremskynder planer om at fa fuld
kontrol med Jerusalem" publiceret pa dr.dk d. 3. marts 2024. Efter at redaktionen afviste din kritik, har
du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen og skrevet en
indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusicn jeg er enig i.

MariaRerbye Ren

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Barn og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Niels Kvale, DR Nyheder

Ledende redaktionschef Kirsten Marie Svendsen, DR Nyheder
Chefredakter Thomas Falbe, DR Nyheder

Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

Dan Harder, der er redakter pa onlinemediet, Israel-Online.dk, klagede over en artikel pa dr.dk. | artiklen
kommer DR's korrespondent med en analyse af situationen i Mellemasten med fokus pa Jerusalem og
mulighederne for en enstatsla@sning. Dan Harder giver udtryk for, at analysen er partisk og daekker over
korrespondentens egne politiske holdninger. Dan Harder giver desuden udtryk for, at flere forhold i
artiklen er forkerte, og at DR manipulerer. Det ligger uden for LSR's kompetence at tage stilling til
hovedparten af de klagepunkter, der omhandler detaljerede faktuelle forhold i Mellem@sten, men
pastanden om ensidighed i kildebrug far ikke medhold. Klageren, Dan Harder, far ligeledes heller ikke
medhold i, at korrespondenten fremsaetter egne politiske holdninger i analysen.

Gennemgang af sagen

Den 20. marts 2024 klager Dan Harder, redakter af onlinemediet Israel-Online.dk til lytternes og seernes
redakter (LSR) over en analyse med overskriften "Analyse: Israel fremskynder planer om at fa fuld
kontrol med Jerusalem.” Den blev bragt pa dr.dk den 3. marts 2024.

Dan Harder skriver, at DR-korrespondenten promoverer sine egne synspunkter om, hvorfor en to-
statslasning i Mellemasten er umulig. Artiklen bygger pa falske pdstande, skriver klageren.

DR besvarer klagen den 24. april 2024.

Heri gennemgar DR hovedpastandene og afviser dem. Samme dag anker Dan Harder klagesvaret fra
DR til LSR. Til sagen er vedhaeftet et dokument med Dan Harders oprindelige klagepunkter.

De enkelte klagepunkter er i detaljer refereret og gennemgaet i indstillingen i denne sag.

Procedure

Det falger af DR’s etiske retningslinjer, at en klage skal vaere besvaret senest fire uger efter, at den er
modtaget. Denne frist er overskredet her. Klagen skal vaere besvaret af den ansvarlige chef. Her har DR-
udlandsmedarbejder Jakob Vinde Larsen svaret pa vegne af chefredakter i DR Nyheder, Thomas Falbe.
Klagesvaret skal forholde sig til indholdet i klagen, hvilket er tilfseldet. Sa skal klagesvaret indeholde en
klagevejledning, hvilket ogsa er tilfaeldet her.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Det folger af DR’s etiske retningslinjer, at DR laegger veegt pa grundig research og ikke taler mod bedre
vidende og ikke har skjulte dagsordner. DR ber sdledes heller ikke vaere partisk i sin journalistik.
Samlet set er det Klagers - Dan Harders - opfattelse, at DR's korrespondent ikke i artiklen fremlaegger
en analyse, men agiterer for et yderligtgaende Israel-kritisk synspunkt, enstatsl@sningen, som efter Dan
Harders opfattelse vil fare til den jediske stats endeligt.

LSR har til opgave at vurdere pa baggrund af en klage og DR's svar, hvorvidt der foreligger en
overtraedelse af DR’s egne etiske retningslinjer. Herunder at forholde sig til de oplysninger, som Klager
og DR har bragt frem i sagen. | hver sag er det et konkret sken, om LSR bgr og kan forholde sig til de
fakta, der indgar i sagen. | de enkleste tilfeelde vil et 'hdndbogsopslag’ kunne indgd som en autoritativ
kilde til afgarelse af en faktuel uenighed. Men i en lang reekke tilfaelde vil en klage ogsa kunne indeholde
en kompleks pastand om faktuelle fejl, som kun kan afgeres ved, at LSR kontakter eksperter og



videregiverdisse eksperters opfattelse. Det forudseetter et fagligt overblik, som ligger uden for LSR's
kompetence. Det afgerende i den forbindelse er, at LSR ikke selv ber involvere sig som en part i
fortolkning af en faglig diskurs, men sa vidt muligt holde sig til at bedemme, om DR's etiske retningslinjer
er overholdt,

Det er min konkrete vurdering i denne ankesag, at selv om Dan Harder for eksempel refererer til
historiske kilder som den tidligere amerikanske praesident Bill Clintons fredsforslag for Mellemasten fra
2000, vil faglige tvister som det historiske ansvar for fredsprocessen i Mellemgsten ikke kunne afklares
alene ved de kilder, som Dan Harder lsegger frem. Eller DR henviser til for den sags skyld.

Det er i den konkrete sag Dan Harders opfattelse, at den pégeeldende DR-medarbejder og
korrespondent har ytret sig politisk i artiklen forbindelse med sin analyse. Jeg laegger i denne sag veegt
pa, at en korrespondents analyse bygger pa en vis subjektiv vurdering og fremstilling, da det er
analysens natur. Korrespondenten ber ikke udtrykke sin egen, personlige politiske holdning til parterne
i Mellemgsten, men korrespondenten har i kraft af analysen bade ret og pligt til ud fra sin seerlige erfaring
med stoffet at foretage egne vurderinger af kilder og deres betydning. Derved adskiller analysen sig fra
traditionelle nyhedsartikler,

Nedenfor gennemgar jeg min sammenfatning af Dan Harders klagepunkter.

1

Klager skriver, at det er faktuelt forkert, nar det i artiklen star at: "Det er allerede lykkedes i (sddan) en
grad, at ideen om et delt Jerusalem som hovedstad for bade Israel og en fremtidig palsestinensisk stat
efter alt at demme er ded og har veeret det lsenge.”

Og videre: "Israel har konsekvent ar for &r forandret bade de geografiske og demografiske fakta i de
besatte omrader, sa en tostats-lesning reelt ikke lzengere er mulig.”

Svaret fra DR lyder, at det internationale samfund betragter de voksende bosaettelser og "outposts” pa
Vestbredden som en forhindring for en tostatslagsning. DR-korrespondenten nsevner i analysen, at
antallet af bosaettere er vokset fra en halv million i 2012 (med FN som kilde) til 700.000 i dag. Samtidig
peger DR i klagesvaret p, at skiftende israelske regeringer har bakket bosaetterne op og udvist meget
begreenset vilje til at fjerne de ulovlige bosaettelser.

Klageren, Dan Harder, begrunder sin kritik med, at der ikke siden de davaerende amerikanske praesident
Bill Clinton i &r 2000 kom med sin plan for en tostatsl@sning, er etableret nye, egentlige byer pa
Vestbredden. Siden Clintons plan er antallet af israelere bosat p4 Vestbredden omtrent fordoblet, men
“stort set alle de nye boliger er etableret i de eksisterende bosaettelser,” skriver Dan Harder og fejer til:
"Foragelsen af antallet af mennesker, som bor i boszettelserne, ger derfor ikke den store forskel i forhold
til en eventuel fredslesning. Derfor er den evindelige pastand om, at nye boliger i bosaettelserne
forhindrer en tostats-lesning, falsk.”

Det folger af DR's etiske retningslinjer, at DR har retten til at redigere sit stof og vaelge de kilder, man vil.
Yderligere ligger der en seerlig grad af frihed i en analyse i forhold til en almindelig artikel.
Korrespondenten skal i analysen i kraft af sin szerlige viden om stoffet vaegte de forskellige oplysninger
og begivenheder og derefter komme med en vurdering og sammenfatning. En sammenfatning, der i hgj
grad bygger pa en korrespondents egen vurdering. Analysen skal vaere argumenteret og basere sig pa
kendsgerninger. Men fakta kan fortolkes meget forskelligt — hvilket ogsa er analysens natur. | den
konkrete sag henviser DR-korrespondenten til, at der ikke er sammenhaeng mellem forskellige ledere
rundt i verdens mél om en tostatslgsning og den virkelighed, som er i Mellemasten. Konkret peger DR-
korrespondenten Steffen Kretz p4, at en nylig beslutning i Israel om at bygge 3000 nye israelske boliger
pa "besat jord" i Jerusalem. Der henvises i DR-svaret til en FN-pressemeddelelse fra 28. marts 2023.
Det ligger uden for min kompetence at afgere styrken af argumenterne i denne uenighed, men alene
korrespondentens ret til en vurdering er principielt inden for rammerne af en analyse.



2.

Klager mener, at det er faktuelt forkert, ndr DR's korrespondent Steffen Kretz skriver, at de seneste
planlagte boliger kommer til at ligge, hvor diverse fredsplaner foreslar en palaestinensisk stat.

Klager henviser til en artikel fra Times of Israel fra den 23. februar 2024, som - ifalge Dan Harder —
udpeger omréder, som i hovedsagen ligger inden for de graenser, der 13 i praesident Bill Clintons plan.
DR medgiver i svaret til Dan Harder, at ét af de af Dan Harder omtalte omrader ligger inden for et omrade,
som i sin tid var omfattet af Camp David-aftalerne som en del af Israel. Men som DR udtrykker det i
svaret til Dan Harder: "Hvorvidt en eventuel kommende fredsaftale tager afsaet i de omtalte &rtier gamle
fredsplaner, findes der ingen sikker viden om. Artiklens gennemgdende pointe er, at de fortsatte
udvidede jediske boseettelser pa den besatte Vestbred udger en stigende forhindring for oprettelsen
af en kommende selvsteendig palsestinensisk stat.”

Bé&de Dan Harder og DR argumenterer for deres synspunkter, men det ligger uden for min kompetence
at afgere uenigheden her, og hvad der faktuelt er korrekt, ud fra de oplysninger som er fremsat i
henholdsvis artikel og klage.

3.

Dan Harder beskriver falgende udsagn i analysen som forkert: ”/ takt med at Gaza-krigen formentlig
naermer sig en afslutning, peger (internationale ledere) igen og igen p3, at de statter en tostats-lasning
pé den evige konflikt i Mellemesten. Altsd, ideen om at palaestinenserne skal have deres egen stat i de
landomrader, som Israel besatte efter krigen i 1967."

Dan Harder skriver som kommentar til dette, at “der er ingen muligheder for, at palsestinenserne
nogensinde kommer til at réde over samtlige omrader, som Israel indtog fra Jordan i 1967. Alene det
forhold, at de inkluderer Graedemuren og det jediske kvarter i Jerusalems gamle by, umuligger den
tanke."”

Derneest fajer Dan Harder til, at alle hidtidige l@sningsforslag omfatter israelsk kontrol over bade dele af
Pstjerusalem samt de starste bosasttelser.

Jeg bemeerker, at her er der tale om en konstatering fra klageren, Dan Harders side, men uden
kildehenvisninger. Der er dermed tale om en vurdering fra Dan Harder, som kan vise sig at veere korrekt
eller det modsatte, men det er ikke en faglig uenighed, som kan efterpreves af LSR, som det star her.

DR's chefredakter skriver i svaret til Dan Harder, at der er tale om "en generel beskrivelse af den omtalte
to-statslesning. At forslagene til en lesning omtalte, at nogle dele af de besatte omréder skulle tilfalde
Israel (reference her udeladt) er korrekt. Udsagnet i artiklen skal dog her forstds generelt og ikke
fuldstaendigt med alle detaljer. Derfor finder jeg sprogbrugen berettiget. ”

Jeg leeser det sadan, at DR anerkender, at Israel formodentlig ved en fredslesning beholder nogle af de
besatte omrader efter krigen i 1967, men at der her i DR-korrespondentens analyse er tale om
beskrivelse af forskellige internationale lederes overordnede krav om en deling i en tostatslasning, som
indbefatter, at Israel i et eller andet omfang ma overgive besatte omrader til palzestinenserne. Ingen
kender dags dato det udfald af dette fremtidige scenarie, og det ligger inden for analysens praemisser,
at DR-korrespondenten omtaler dette overordnede internationale krav om en tostatslasning. Men Dan
Harder far ikke medhold i, at DR's etik her er overtradt,

4,

DR-korrespondenten bringer i analysen to kort over Vestbredden. Et fra 1967 og ét fra 2022,
Korrespondenten skriver med udgangspunkt i kortene, at resultatet af Israels kontrol i de forlgbne
mange &r er, at Vestbredden er "skaret op” i over 150 sm3 og starre usammenhaengende bidder, hvor
det paleestinensiske selvstyre har en vis kontrol, men omgivet af bosaetterbyer hvor over en halv million
israelere nu lever. Dan Harder skriver, at fremstillingen er “manipuleret”: “De to kort viser nemlig ikke et
sammenhaengende palsestinensisk omrade, som Israel siden har opdelt. Det er omvendt. Det farste kort



viser Vestbredden, da Israel havde total kontrol og hele omradet fra 1967 til 1994. De rede omrader p3
det andet kort viser, hvor palaestinenserne ifalge en overgangsordning, jf. Oslo-aftalerne i 1990%erne,
fik begreenset selvstyre, som skulle have fert til en permanent lasning. S8 fra kort nummer et til kort
nummer to har palsestinenserne faktisk modtaget noget, de ikke havde — alts3 det omvendte af Steffen
Kretz' pastand”, skriver Dan Harder. DR skriver i svaret blandt andet, at der ikke er manipuleret med
kortene. "Kortene fremstiller en faktuel korrekt illustration i forskellen mellem situationen i 1967 og
2024, hvor antallet af jediske bosaettelser pa Vestbredden har sendret landskabet markant”.

Det er uden for min kompetence at tage stilling til troveerdigheden af de forskellige kort, og dermed er

jeg ikke i stand til at afgere, hvorvidt der skulle vaere foretaget manipulation, sddan som Dan Harder
opfatter det.

B.

Punktet haenger sammen med klagepunkt 4. Dan Harder kritiserer artiklens praemis om, at bosaetterne
forhindrer en tostatslesning, fordi det kraever, at man “fusker med betydningen af kortene for at drive
den falske pointe hjem,” skriver klageren, Dan Harder.

DR afviser, at der skulle vaere tale om manipulation af kortene. | svar til Dan Harder skriver DR som
naevnt under punkt 4, at kortene fremstiller en faktuel korrekt illustration i forskellen mellem situationen
i 1967 og 2024, hvor antallet af boszettelser har sendret sig markant. DR henholder sig til, hvad DR
omtaler som en udbredt og anerkendt analyse af de lgbende udvidelser af de jodiske bosaettelser, som
har gjort det vanskeligt at forhandle en eventuel kommende selvstaendig palsestinensisk stat.

Det vanskeligger muligheden for LSR at bedemme argumenterne, da der er tale om to meget forskellige
vurderinger, og dertil kommer, at artiklen i kraft af analysens natur, hvor korrespondenten ikke
fremlaegger kilder p& samme made som i en geengs nyhedsartikel, gor det yderst vanskeligt at vurdere,
hvilke kilders udsagn, som analysen baserer sig pa.

Ogsé pa dette klagepunkt ligger det uden for LSR's kompetence at tage stilling til det faktuelle i
fremstillingen.

6.

Det sidste punkt er i en vis grad en opsummering af de forrige. Her skriver Dan Harder, at Steffen Kretz
interviewer nogle "ekstremt venstreorienterede” israelere, som reelt er modstandere af den jediske stat.
De @nsker en enstatslasning, som vil resultere i, at jgderne kommer i mindretal pa grund af den arabiske
befolkningstilvaekst, og dermed forkleeder Steffen Kretz et ekstremt politisk synspunkt som et faktum,
skriver Dan Harder.

DR har svaret Dan Harder, at de opfatter synspunktet som en generel kommentar fra Dan Harders side
til DR's daekning, og det er jeg enig i.

Dan Harder begrunder ikke sit udsagn nejere. DR-korrespondenten citerer i sin analyse bade en
navngivet jedisk aktivist, Amy Cohen, og en navngivet talsmand for bosaetterne, Ran Ichy.

Det er DR's redaktionelle ret at beslutte, hvilke kilder, som medvirker i en artikel, og Dan Harder far ikke
medhold i dette punkt.

| fire ud af seks klagepunkter har jeg ikke vaeret i stand til - eller haft til opgave - ud fra det oplyste - at
udrede de faktuelle forhold og dermed vurdere Dan Harders péstand. Det er ikke forhold, som entydigt
kan afgares, - heller ikke pa basis af de kildehenvisninger, som Dan Harder er kommet med. Derfor kan
jeg hverken afvise eller give medhold. Under punkt 3 ligger det inden for DR-korrespondentens rammer
for en analyse at karakterisere det internationale krav om en to-statslgsning uden at ga ind i en



detaljeret vurdering af, hvilke konkrete overdragelser af landomrader, der kommer til at ske fra Israels
side.

I punkt 6, som rummer en pastand om partiskhed i kildebrug, afviser jeg Dan Harders pastand. Fire
punkter kan jeg ikke bedemme, og i de to resterende far Dan Harder ikke medhold, da DR-
korrespondenten har holdt sig inden for analysens form og DR's etiske retningslinjer. Der er ikke i den
paklagede analyse tale om fremszettelse af personlige holdninger fra DR-korrespondentens side.

Konklusion og sammenfatning

Dan Harder, redakter af webmediet Israel-Online.dk, klagede over en analyse af DR-korrespondent
Steffen Kretz i en artikel pa drdk. Ifelge Dan Harder er analysen partisk og daekker over
korrespondentens egne politiske holdninger blandt andet til oprettelse af en én-statslasning.

Det ligger uden for LSR's kompetence at tage stilling til uenigheden om faktuelle forhold, der er
omdrejningspunktet i fire af de seks punkter.

DR-korrespondenten har ikke fremsat egne synspunkter, men holdt sig inden for analysens form i sin
gennemgang af det internationale pres for en tostatslasning, som punkt 3 drejer sig om. DR har ikke
udvist partiskhed i den konkrete analyse, som det fremstilles i Dan Harders sjette klagepunkt.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 21. maj | 2024





