DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

21.03.2024

Klage over P1 Morgen

Keere
Du har den 8. januar 2024 klaget over P1 Morgens daekning af en demonstration den 7. januar 2024.
Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu

gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

Med venlig hilsen
/3/7 gh

L ¢ .
Maria Rarbye Rafin
Kopi:
Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Barn og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Michael Alsen, DR Nyheder

Ledende redaktionschef Anders Emil Maller, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

En Iytter klagede over DR P1 Morgens daekning af en demonstration pa Frederiksberg Radhusplads,
bragt den 8. januar 2024. DR deekkede ikke demonstrationen, som man kunne forvente af et public-
servicemedie, men fokuserede i stedet pa en demonstrant, som fik frataget sit Hamas-kritiske skilt,
mente klageren. Klager far ikke medhold. Der er ingen nedfzeldede krav til, hvad DR ma og ikke ma
deekke. Det er DR's ret at fokusere pa haendelsen, selv om lytteren finder den ubetydelig. Endelig klager
lytteren over, at DR er ukritisk over for demonstranten, men meget kritisk over for talsmanden for
arrangererne af demonstrationen. Heller ikke det far Klager medhold i.

Gennemgang af sagen

Den 8.januar 2024 klager herefter benzevnt Klager) over et indslag den 8.januar 2024
i P1 Morgen.

Ifolge Klager giver indslaget — der beskeeftiger sig med en demonstration, der fandt sted pa
Frederiksberg Radhusplads den 7. januar 2024 - “en helt utilstedelig manglende information om de
demonstrationer og protester mod Israels overgreb der faktisk foregar nu og er foregaet.”

Klager giver udtryk for, at indslaget kun overfladisk beskaeftiger sig med de paroler, som den pro-
paleestinensiske demonstration havde valgt. Derimod ger radioindslaget meget ud af en demonstrant,
Jaleh Tavakoli, der fik frataget sit Hamas-kritiske skilt. En provokater, som Klager opfatter
vedkommende.

Blandt andet skriver Klager:

"Helt anderledes gar intervieweren til en af arrangererne. Han bliver igen og igen spurgt om han stetter
Hamas. Han svarer at et Hamas' flag eller anden statte til Hamas ogsa ville vaere blevet fjernet. Men han
far blot igen spergsmalet om han stetter Hamas som ” Vi har set breender sméa bern” (En pastand der
savner dokumentation.)

To helt forskellige tilgange til to parter i en konflikt. Det er ikke saglig og ordentlig kritisk journalistik.
Det er partsindlzeg. Det vil jeg ogsa klage over.

Jeg har altsé to klager som jeg forventer svar pa:

1: hvorfor veelger p1 morgen igen ikke at lave en beskrivelse og reportage om store demonstrationer
mod Israels blokade af Gaza og for vdbenhvile?

2: Hvorfor deekkes en oplagt provokation mod demonstrationens grundlag sa entydigt til fordel for
provokateren? Der er ingen objektivitet og ligevaerdighed i de spargsmal som stilles til hhv. provokater
og arranger.”

Den 8. februar 2024 rykker Klager for et svar.
DR svarer

DR svarer den 9. februar 2024. Redaktionschef for P1 Morgen Michael Alsen skriver blandt andet til
Klager:

“For det ferste synes du at anfere, at vi "ukritisk” gav Jaleh Tavakoli taletid. Det, mener jeg ikke, er en
korrekt udlaegning. | indslaget far Jaleh Tavakoli indledningvist mulighed for at forklare, hvordan hun
oplevede optrinnet foran Frederiksberg Radhus. Herefter fulgte en stribe kritiske spergsmal. Veerterne
far sdledes bade spurgt, om hun - Jaleh Tavakoli — ikke bevidst forsegte at provokere, om ikke det var



korrekt, at hun faktisk overtradte retningslinjerne for demonstrationen, ligesom vi afslutningsvis
spurgte kritisk ind til, om det ikke "blot” var en mindre gruppe i den store demonstration, der rent faktisk
reagerede pa skiltet.

Hvad angar interviewet med Bilal Al-Issa, (arranger af demonstrationen. Red) forleber det sddan, at vi
forst sperger ham, om han tager afstand fra det overfald, Jaleh Tavakoli mente sig udsat for. Herefter
felger en leengere sekvens, hvor de to veerter dbent og nysgerrig forseger at fa svar pa, om man kan
meade op til demonstrationen for at tage afstand fra Hamas, hvilket Bilal Al-Issa far lejlighed til at svare
pa. Al-Issa gentager i den forbindelse de fire krav, som demonstrationen tog udgangspunkt i. Vaerterne
vedbliver i samme stund med at sperge ind til, hvorfor det preecist er, at en afstandtagen fra Hamas
ikke kan veere del af de retningslinjer.

Da Bilal Al-Issa synes at have vanskeligt ved at svare pa det, sparger den ene veert ind til, om Bilal Al-
Issa selv sympatiserer med Hamas, hvilket han — som du rigtigt skriver — afviser at svare pa. Jeg er med
pa, at det kan virke overrumplende at fa det spergsmal, men nar jeg synes, det er rimeligt her, er det
fordi, at Bilal Al-Issa i ferste omgang ikke kan svare klart pd, hvorfor det er, man ikke ma tage afstand
fra Hamas til demonstrationen, ligesom han jo stod som medarrangerer for samme storrelse.

Der har siden 7. oktober pagaet en intens debat herhjemme om, hvorvidt nogle af de stemmer, der har
stottet paleestinenserne og af gode grunde gar pé gaden for at demonstrere mod de aktuelle handlinger
i Gaza, samtidig evner at tage afstand fra Hamas. Det er en relevant diskussion, al den stund at Hamas
som bekendt stod bag det angreb 7. oktober, hvor flere end tusinde civile blev sldet ihjel, ligesom
organisationen optraeder pa terrorlisten hos bade EU og USA.

Af samme grunde mener jeg, det er journalistisk relevant at undersege, om arrangerer og akterer, der
star bag de forskellige demonstrationer og stetteaktioner, vil tage afstand fra Hamas. Til
sammenligning har vi ogsa — lebende — haft adskillige kritiske interviews med danske politikere og
bedt dem forholde sig til Israels fremfaerd i Gaza.”

Klager anker

Klager er ikke tilfreds med svaret. Han anker til lytternes og seernes redakter (LSR) den 26. februar
2024,

Klager fremhaever sine to kernespergsmal og skriver: 1: “hvorfor veelger p1 morgen igen ikke at lave en
beskrivelse og reportage om store demonstrationer mod Israels blokade af Gaza og for vabenhvile?”
2: "Hvorfor daekkes en oplagt provokation mod demonstrationens grundlag sa entydigt til fordel for
provokateren? Der er ingen objektivitet og ligevaerdighed i de spargsmal som stilles til hhv. provokater
og arranger.”

Procedure

Det folger af DR's etiske retningslinjer, at en klager skal have et svar senest fire uger efter, at DR har
modtaget klagen. Det er ikke sket her, og det er kritisabelt. Klager ma rykke, far der kommer et svar den
9. februar 2024. Klagen skal veere besvaret af den ansvarlige chef, hvilket er tilfaeldet. Den skal forholde
sig til indholdet i klagen, hvilket ogsa er tilfeeldet, og der skal veere givet klagevejledning, hvilket ogsa
er sket.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Det folger af DR's etiske retningslinjer, at det er DR's opgave at bringe hurtig og korrekt information.
Ligeledes fremgar det, at DR skal behandle alle medvirkende fair og ansvarligt. DR lader sig aldrig styre
af politiske eller skonomiske saerinteresser. For denne sags vedkommende er det yderligere relevant at
fremhaeve retningslinjernes afsnit om ‘redigering.’ Dette indledes med, at "DR vaerner om sin
uafhaengighed og har den fulde redigeringsret til sine programmer, indslag og artikler.”



DR daekkede dagen efter demonstrationen fandt sted haendelsen i et indslag i P1 Morgen. DR vinklede
indslaget pa, at demonstranten Jaleh Tavakoli fik fijernet et skilt, som pa den ene side havde patrykt
teksten "Befri Paleestina fra Hamas", og pa bagsiden var der patrykt en tekst, hvor der stod "Hamas =
terrorisme.”

Klager kritiserer DR for at fokusere pa "en lille og selvpromoverende haendelse”, som Klager skriver i
stedet for de store linjer, som den pro-palaestinensiske demonstration stod for.

Det er DR's ret at prioritere, som man gjorde. Klagers henvendelse baserer sig pa en antagelse om hvilke
oplagte sider af demonstrationen og demonstranternes motiver for at deltage, som et public service-
medie som DR burde dykke ned i, men der findes ingen objektiv malestok for journalistisk prioritering
og valg af vinkling for DR. | svaret fra DR redeger redaktionschef Michael Alsen for, hvorfor DR
interesserede sig for handelsen. Blandt andet henviser han til, at der har vaeret en debat om, hvorvidt
nogle af de stemmer, der statter palaestinenserne, ogsa er i stand til at tage afstand fra Hamas. Det er
en argumentation for valget af vinkel, men det folger af det forrige, at DR ikke behgver at argumentere
for vinklen, for at den er inden for rammerne af DR's etiske retningslinjer. Selv om der ikke havde veeret
en forudgaende debat, var det alligevel DR's ret at fokusere pa episoden med skiltet. Det er en central
pointe i DR's udelte redigeringsret.

Klager far ikke medhold i det punkt.

Klagers andet punkt drejer sig om, at Klager finder, at DR en partisk og ikke stiller lige sa kritiske
spergsmal til demonstranten Jaleh Tavakoli som til talsmanden for demonstranterne, Bilal Al-Issa.

Det falger af DR's retningslinjer, at DR skal vaere fair over for alle parter, hvilket betyder, at DR ogsa skal
veere kritisk over for alle parter. Demonstranten Jaleh Tavakoli bliver i interviewet spurgt, om der ikke
var tale om en bevidst provokation, hvilket hun bekraefter. Dernaest interviewer veerterne Bilal Al-Issa,
som bliver spurgt, om han tager afstand fra, at en person fjernede demonstrantens skilt. Herefter er der
ikke enighed mellem vaerter og geest om, hvad der skal veere indholdet i interviewet, og hvad det skal
dreje sig om. At DR fastholder at fa et svar pa et spgrgsmal, som DR finder relevant og derfor vinkler p3,
ligger inden for den journalistiske opgave, som Pl Morgen selv har defineret, og det er ikke
arranggrernes ret at definere, hvad de mener, at interviewet skal dreje sig om. Klager har til statte for
sin argumentation vedlagt en artikel fra dagbladet Politiken, som jeg her ser bort fra, da den ikke er
relevant for en klage over DR.

Klager far ikke medhold i dette punkt.

Konklusion og sammenfatning

En lytter klagede over DR's deekning i P1 Morgen den 8. januar 2024 af en demonstration, der fandt
sted den 7. januar 2024 pa Frederiksberg Radhusplads. Klager haevder, at indslaget ved valget af vinkel
ikke lever op til borgernes forventning om uvildig, kritisk og opsggende daekning af Israel-Hamas-
konflikten og konkret denne pro-paleestinensiske demonstration. Navnlig fordi DR fokuserer pa en
demonstrant, som far fjernet sit Hamas-kritiske skilt. Klager far ikke medhold. DR vaelger selv sine vinkler
og har redigeringsretten. Der findes ingen etablerede og nedfaeldede standarder for, hvilke vinkler, DR
som public-servicemedie skal daekke eller det modsatte. Dernegest klager lytteren over, at DR er partisk
og interviewer talsmanden for arranggrerne kritisk i modseetning til demonstranten. At DR veelger at
fastholde at fa et svar pa et spergsmal, som DR finder journalistisk relevant og derfor vinkler pa, ligger
inden for den journalistiske opgave, som P1 Morgen selv har defineret. Heller ikke det far Klageren
medhold i.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 20. marts 2024





