DR | GENERALDIREKTQREN

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

28.02.2024

Klage over indslag i P1 Morgen

Du har den 9. januar 2024 klaget over to indslag i P1 Morgen bragt den 8. januar og den 9. januar
2024, Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han
har nu gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

Med venlig hilse
Diness J:?éfbr

Fungerende gereraldirektor

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Bern og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Michael Alsen, DR Nyheder

Led. redaktionschef Anders Emil Mgller, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

Klager kritiserer DR for i to indslag i P1 Morgen at fokusere pa en provokation under den pro-
palaestinensiske demonstration, der fandt sted pa Frederiksberg den 7.januar 2024. DR var ikke partisk,
men spurgte kritisk ind til arranggrernes holdning til Hamas, vold og kritik af Hamas-kritiske budskaber.
Det var DR's ret i henhold til retten til at redigere eget stof. DR var heller ikke forpligtet til at inddrage
Klagers forsvar for Hamas som en historisk faktor til stgtte for paleestinensernes modstand mod Israel.
Klager far ikke medhold.

Gennemgang af sagen

Den 9. januar 2024 klager (herefter benaevnt Klager) over to indslag i P1 Morgen. Begge
vedrgrer en demonstration og en haendelse, som fandt sted den 7. januar 2024 pa Frederiksberg
Radhusplads til en pro-palaestinensisk demonstration pa 3. manedsdagen for Hamas' angreb pa Israel.
Ved den omtalte demonstration fik demonstrant Jaleh Tavakoli frataget et skilt, hvilket var emnet for
deekningen i P1 Morgen den 8. januar. Dagen efter den 9. januar interviewer Pl Morgen
folketingsmedlem for Alternativet, Sascha Faxe, om partiets statte til demonstrationen.

Ifelge Klager er det kritisabelt, at DR veelger to dage i traek at beskaeftige sig med haendelsen, hvilket er
uden for vaesentlighedskriterierne, skriver Klager. De to veerter virker begge dage "fastlast i tilgangen
til de personer, som de interviewer,” skriver Klager. Det virker, fgjer Klager til, som om, at journalisterne
vil misteenkeliggere den store demonstration og dens arrangerer.

Klager henviser til en privat video som dokumentationsmateriale. Den vil der her blive set bort fra, da
det er indslaget i P1 Morgen hos DR, som er paklaget.

Klager henviser til, at det skilt, som blev taget ned af en demonstrant, har en bagside, hvorpa der star:
"Paleestina # Hamas = Terrorister”. Om det skriver Klager: “Det bliver ikke naevnt af journalisterne i de
to indslag, og det selvom det helt tydeligt er det, som demonstranten der tog skiltet i starten reagerer

] u

pa.
Ifalge Klager blev der p3 intet tidspunkt i interviewet med Jaleh Tavakoli (demonstranten med skiltet,

der blev revet ned) stillet kritiske spargsmal.

Derimod blev der naesten kun stillet kritiske spargsmal til arrangeren Bilal Al-issa, skriver Klager og fajer
til: “Her var der neesten udelukkende tale om kritiske spergsmal, hvor Bilal Al-ssa flere gange blev
afbrudt af journalisten. Spergsmalene var pa ingen made afklarende, segte ikke efter nuancer, lyttede
ikke til Bilal Al-issa, men var fastlast i forseg pa at fa ham til at forholde sig til Hamas."”

Spergsmalene var ikke et forsgg pa at fa afklaret situationen, men at fa Bilal al-issa til at forholde sig til
Hamas, skriver Klager.

Dernaest klager han over et opfelgende indslag den 9. januar 2024. Klager skriver: “I dag 9.1. har man
sa inviteret Sascha Faxe, Udenrigsordfarer fra Alternativet i studiet. Alternativet stod som anbefaler af
demonstrationen. Hun ger opmeerksom pa skiltets bagside. Dette far ikke journalisterne til at reagere,
men blot at fortsaette med at forholde sig til skiltets forside.

Hvad nu hvis...

At Jaleh Tavakoli og hendes enske netop var, at fremprovokere en sadan konfrontation
under demonstrationen? Er det s i orden? Hvorfor stiller journalisterne ikke spergsmal til Jaleh Tavakoli
om det?























